1 Senaste redigerad av Grönis (2019-06-14 21:52:05)

Nu är det hög tid att få fart på era campingvagnar inför Bussfest 2019.
Årets bussfest hålls 5-7 juli på Norrfällsvikens camping, Höga kusten.
http://www.nt2k.org/bussfest-2019-svenska/

Hoppas vi ses där
Välkomna  ICQ/br

Post's attachments

bussfest2019.png, 148.57 kb, 441 x 619
bussfest2019.png 148.57 kb, 6 downloads since 2019-06-14 

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

2

Den trevligaste vw träffen ICQ/ay  ICQ/bf
Tyvärr för långt för mig iår...
Ni som åker kommer att ha kul  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

5-7 juli? Det är alltså ändra från "tredje helgen i juli" som det tidigare hette?

Jag kommer inte komma i år, faktum är att jag inte varit med sen 2012 eller är det nu var i Lysekil. Kanske att 2020 kan bli comeback för mig, men det beror alldeles på var det arrangeras och hur mycket rost mina typ2or har... ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

lasslo skrev:

Den trevligaste vw träffen ICQ/ay  ICQ/bf
Tyvärr för långt för mig iår...
Ni som åker kommer att ha kul  ICQ/bq

Synd men vi ses nått annat år  ICQ/ay

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

5

kee skrev:

5-7 juli? Det är alltså ändra från "tredje helgen i juli" som det tidigare hette?

Jag kommer inte komma i år, faktum är att jag inte varit med sen 2012 eller är det nu var i Lysekil. Kanske att 2020 kan bli comeback för mig, men det beror alldeles på var det arrangeras och hur mycket rost mina typ2or har... ICQ/be

Ja det blev tidigarelagt i år.
Vill gärna se dig på bussfesterna med din westy igen.
Nu när du fixat pickuppen och har ångan uppe så är det bara att ta tag i övriga vagnparken med. ICQ/bq

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

6

kee skrev:

Nu när du fixat pickuppen och har ångan uppe så är det bara att ta tag i övriga vagnparken med. ICQ/bq

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

7

Vad är det för tider som gäller?
Är bokad på ett firande fredag men tänkte om man skulle åka ner lördag-söndag.

8 Senaste redigerad av Grubban (2019-06-15 21:05:05)

Jag ska dit och även min kompis från Tyskland med sin T3 Westfalia.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

9

Grönis skrev:
kee skrev:

Det har mjuknat lite i typ2-klubben  ICQ/ag  När jag ordnade bussfest var det helt omöjligt att gå ifrån traditionen med tredje helgen i juli  ICQ/bs  ICQ/bj

Buss 65
Ghia 57

10

Ni som planerar in Bussfest, passa på då ni lix åker, att helgen innan åker ni några mil extra å till Örnsköldsvik & Bug Convention #30 stort jubileum i år  ICQ/bq

Luftkyld träff men det går ju alltid å campa på övriga campingen  ICQ/ay

Välkommen !

11

Grönis skrev:
kee skrev:

Ja en vacker dag kommer jag åkandes i min "Liza" till bussfest. Sen hur många grå hår jag hunnit samla på mig tills dess får vi se. Pickupen lär bli körbar till 2020, men den går ju inte att campa i och jag är rätt bekväm av mig. Är det nära nog kanske man får med sig två vagnar, så man har westyn att sova i, men det får tiden utvisa.

Hoppas ni som åker får det riktigt mysigt, själv jobbar jag den helgen... Usch! ICQ/at

12

helmut skrev:

Vad är det för tider som gäller?
Är bokad på ett firande fredag men tänkte om man skulle åka ner lördag-söndag.

Självklart skall du komma om du har möjlighet.
På fredagen är det ingen speciell aktivitet mer än trevlig samvaro med gamla och nya bussbekanta  ICQ/bq
På lördag är det tipspromenad, busspush och på kvällen det traditionella långbordet.
Vet inte de exakta tiderna men skall kolla upp det.

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

13

klart man kommer..

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

14

hjoggböle skrev:

klart man kommer..

Kul då får man ett ansikte på joggböle också  ICQ/ay

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

15

Med en liten film tackar jag för en trevlig helg! Mvh Danne

https://youtu.be/SFPCLN32_ks

https://youtu.be/SFPCLN32_ks

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

16

Tack för det fina reportaget Danne. Länkarna går ju till samma klipp och iom att det heter "part 2" får man ju anledning att leta efter "part 1" men det fanns bara en "part 3" och den var kanske inte fullt lika informativ. ICQ/ap

Men det var trevligt att se hur det såg ut och hur det var för oss som inte kom iväg. Men 60 bussar känns ju lite, minns inte hur det var när jag var med senast, men nog var vi uppe på tvåhundrastrecket och nosade? Lasse kanske minns bättre?

Tack för inlägget iaf! ICQ/ay

17

Tack för filmen  ICQ/ay
Det var lite för få bussar men det var lika trevligt som alltid.
Kul att träffa gamla vänner och att träffa nya trevliga bekantskaper  ICQ/bp

Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

18

Kee, den första filmen.... gjordes.... "under the influence" men idén var mest att påvisa att det är rätt ljust när klockan är ca 00.30 på natten...

Jag är övertygad om att NT2K måste bestämma en riktning. Är klubben för, 1. de som faktiskt kommer till träffen, eller,
2. Ska man sträva efter att bli så stor träff som möjligt år från år.

1 Allternativet innebär att man kan vara överallt i hela norden och bestämmer sig för att göra träffen bra och härlig och vacker för de som faktiskt kommer.

Allternativ 2 innebär att man centraliserar träffen runt, låt oss säga Nyköping.(1 timme från huvudstaden) Då kommer sörlänningarna våga köra "så långt" och man skiter i att ha träffen på olika platser i hela norden. Det blir många 'redan inbitna' som kommer, men förmodligen få (läs inga) nya.

Nästa år hade man pratat om Lofoten, men styrelsen tvekar. Lofoten är garanterat en av de vackraste platserna man kan ha träff på, men avståndet långt. Med många mils körning kommer troligen deltagarantalet minska ytterligare nästa år.

Lägger man träffen i Moss (1 timme från huvudstaden) så kommer träffen näppeligen bli lika vacker men förmodligen mycket större.

Man måste välja riktning och iochmed det bestämma, ska bussfest vara, stort, eller för de som faktiskt kör dit. Detta val kommer påverka framtiden för NT2K.

Vi är ett antal typ2or som var där för första gången ("folkafolk") som garanterat inte någonsin kommit om träffen inte legat vid höga kusten.  Många av oss kände att, detta var ju ett super arrangemang vi gärna kommer tillbaka till (även om vi måste köra till Lofoten nästa år)
Så, några av oss (nya) lyckades man värva genom att inte vara centraliserad till storstäderna.
Å vi hade ju inte kört till nyköping för att vara första gångs besökare där...

Så, politiska tvärkast kommer avgöra framtiden, om man tappar gamla medlemmar eller lyckas värva nya. 
Hoppas dom väljer rätt beslut, och jag hoppas på bussfest Lofoten 2020. Vi åker till Lofoten å "förspanar" om två veckor, oavsett bussfest 2020 beslutet.

En tanke inför framtida långresor är:
En sak som NT2K kanske bör ta efter är BBT convojen till Bad Camberg/Hessisch. Där har man en bestämd resrutt och kör i lämpligt tempo, med en "rescue car" längst bak, som har verktyg, reservdelar och bogsersnöre å kan skruva om det blir haveri.

Det är ca 1669km från Biltema i Jönköping till Lofoten. Börjar man köra tisdag morgon kl 07.30 och kör dagsetapper om ca 450km. Dag ett slår man läger på Tierp Camping. Där kan folk sluta upp efter vägen och under aftonen, och förbrödra sig.
Onsdagmorgon kan "locals" sluta upp och 07.30 kör man dagens etapp till campingen i Ramsele. Locals sluter upp å man förbrödrarsig. Torsdag morgon rullar man 07.30 mot Jäkkvikk's Camping å locals sluter upp längs vägen.

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

19

Detta sättet ovan tror jag skulle locka flera till långresor. Bussägaren "offrar" 2v semester på buss semester med Bussfest som dragplåster i mitten av resan.

Man hinner träffas under längre tid och känner "säkerhet" i att inte åka själv, om oturen är framme.
Jag är övertygad om att detta är t"he one and only" sätt att få bussfest att bli stort oavsett var man åker i norden.
Finnarna kan ta båten över och möta upp kring hufvudstaden eller i Tierp.
Givetvis kan man förlägga resan som fricamp istället för camping etc.
Förhandla om priser med "småcampingar längst rutten" eller så. Utvecklingspotential i idén finns. Men detta är bara ett sätt att få tankegångarna att börja snurra...

Väl mött nästa gång, å tack till arrangörerna som roddat en kalastrevlig tillställning hälsar Danne å Rebecka i den smurfblå westyn (med smurfvit poptop)

RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851

20

sen ska man hem också  ICQ/bq  ICQ/bq

21

Om man vill helt ta död på bussfest ska man lägga den långt upp i norr. När jag var med och roddare med bussfest så kom det väldigt få bussar när vi var i Rättvik och det är ju inte speciellt långt norr upp.

22

Det är en intressant ide om bussfest Danne, men jag tror att det blir svårt att få ihop, både att få ihop träffen och få folk att åka så länge och så långt.
Jag vet ju hur svårt det har varit tidigare år att bara få ihop folk som vill rodda bussfest, det "krävs" att minst 6-8pers orkar engagera sig om man vill ha en bra bussfest(baserat på tidigare erfarenheter).
Då ska dom personerna som är villiga att jobba med bussfest oxå lägga två veckor av sin semester på bussfest, men familj och många andra prioriteringar.

Men det är ett beslut för styrelsen att ta, vilken väg man vill gå.. Jag är varken med i styrelsen eller klubben längre så jag inga värderingar i det, förutom dessa tankar då ICQ/ab

Det är som Micke skriver, ju mer söderut, ju fler deltagare. Störta bussfest var den jag ordnade i Båstad(skåne) 2015, då kom det ca 220 bussar om jag minns rätt. ALLA hade supertrevligt och det kom många nya bussar och vi fick många nya medlemmar.
Det kom många tyska och danska bussar på träffarna i södra Sverige(och Danmark), säkert 50-60 bussar var tyska/danska i Båstad. Och ca 10 från Finland, trots avstånd  ICQ/bq

Jag tycker att man ska köra vidare som man gjort tidigare, med träff på olika ställen i Norden, ibland söderut med stort deltagande, ibland norrut med mindre deltagande. Men man ska nog passa sig för att åka riktigt långt norrut för ofta, då tappar man intresset hos den stora massan bussfeståkare som vill lägga en helg om året på detta arrangemang  ICQ/bk

Buss 65
Ghia 57

23

MickeP skrev:

Om man vill helt ta död på bussfest ska man lägga den långt upp i norr. När jag var med och roddare med bussfest så kom det väldigt få bussar när vi var i Rättvik och det är ju inte speciellt långt norr upp.

Rättvik var ju hyffsat kallt och regnigt, men kul. Kommer inte ihåg hur många bussar det kom.
Öland däremot en riktig framgång med 154 bussar om jag minns rätt, om framgång nu mäts i antal bussar....

Även om jag inte besökt Bussfest så flitigt de senaste åren så gillar jag upplägget med att flytta runt träffen i Norden.
Min uppfattning är att styrelsen fortsätter flytta runt Bussfest, vill man komma så kommer man, vill man inte stannar man hemma.
Det är inget mervärde i att slå bussrekord varje år, och flyttar man runt och är intresserad av Bussfest kommer man alltid träffa mycket nya människor.
Styrelsen: Keep up the good work!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24

Kul att denna diskussion tog fart!

Min kommentar var inte menad som "vad dåligt det måste blivit, vi var ju många fler förr om åren!" utan mer för att ge den oinsatte ett perspektiv, samt att jag själv blev ganska förvånad. Jag åkte ofta långt på den tiden jag hade en rullande buss och var riktigt hängiven träffkulturen, men som för många andra ändras prioriteringarna i livet och från att jag känt mig tvungen att åka på varje BF (trots att jag aldrig varit med i styrelsen)så har jag inte varit där sen 2010 eller om det kanske var -11?

Jag tror helt och hålet på teorin om att folk som ännu inte blivit bitna av BF, kanske åker ändå för att det är nära, nästa gång åker man långt. Ivö, Varberg, Lysekil och Öland var "långt" för mig, men alla resorna har underbara minnen förknippade med sig och det är kul när man har tiden på sin sida. Vissa somrar kanske man inte har möjlighet till semester, eller av annan anledning max kan undvara en helg och då kanske det inte går om det är långt.

Jag gillar idén om karavankörning även om den kanske kräver ett externt initiativ, NT2Kstyrelsen har nog fult upp ändå?

25

50 split skrev:

Kee, den första filmen.... gjordes.... "under the influence" men idén var mest att påvisa att det är rätt ljust när klockan är ca 00.30 på natten...

Jag är övertygad om att NT2K måste bestämma en riktning. Är klubben för, 1. de som faktiskt kommer till träffen, eller,
2. Ska man sträva efter att bli så stor träff som möjligt år från år.

1 Allternativet innebär att man kan vara överallt i hela norden och bestämmer sig för att göra träffen bra och härlig och vacker för de som faktiskt kommer.

Allternativ 2 innebär att man centraliserar träffen runt, låt oss säga Nyköping.(1 timme från huvudstaden) Då kommer sörlänningarna våga köra "så långt" och man skiter i att ha träffen på olika platser i hela norden. Det blir många 'redan inbitna' som kommer, men förmodligen få (läs inga) nya.

Nästa år hade man pratat om Lofoten, men styrelsen tvekar. Lofoten är garanterat en av de vackraste platserna man kan ha träff på, men avståndet långt. Med många mils körning kommer troligen deltagarantalet minska ytterligare nästa år.

Lägger man träffen i Moss (1 timme från huvudstaden) så kommer träffen näppeligen bli lika vacker men förmodligen mycket större.

Man måste välja riktning och iochmed det bestämma, ska bussfest vara, stort, eller för de som faktiskt kör dit. Detta val kommer påverka framtiden för NT2K.

Vi är ett antal typ2or som var där för första gången ("folkafolk") som garanterat inte någonsin kommit om träffen inte legat vid höga kusten.  Många av oss kände att, detta var ju ett super arrangemang vi gärna kommer tillbaka till (även om vi måste köra till Lofoten nästa år)
Så, några av oss (nya) lyckades man värva genom att inte vara centraliserad till storstäderna.
Å vi hade ju inte kört till nyköping för att vara första gångs besökare där...

Så, politiska tvärkast kommer avgöra framtiden, om man tappar gamla medlemmar eller lyckas värva nya. 
Hoppas dom väljer rätt beslut, och jag hoppas på bussfest Lofoten 2020. Vi åker till Lofoten å "förspanar" om två veckor, oavsett bussfest 2020 beslutet.

En tanke inför framtida långresor är:
En sak som NT2K kanske bör ta efter är BBT convojen till Bad Camberg/Hessisch. Där har man en bestämd resrutt och kör i lämpligt tempo, med en "rescue car" längst bak, som har verktyg, reservdelar och bogsersnöre å kan skruva om det blir haveri.

Det är ca 1669km från Biltema i Jönköping till Lofoten. Börjar man köra tisdag morgon kl 07.30 och kör dagsetapper om ca 450km. Dag ett slår man läger på Tierp Camping. Där kan folk sluta upp efter vägen och under aftonen, och förbrödra sig.
Onsdagmorgon kan "locals" sluta upp och 07.30 kör man dagens etapp till campingen i Ramsele. Locals sluter upp å man förbrödrarsig. Torsdag morgon rullar man 07.30 mot Jäkkvikk's Camping å locals sluter upp längs vägen.

De va roligt att få se film i från träffen, Jag tycker att Ide`n är riktigt bra med 45mils etapper exempelvis o göra de ungefär som street week så blir ju resan ett äventyr också o kanske ha som du skriver nåt event på vägen ev Tierp