Ursäkta Jan att jag ställer frågan här.
Får ingen ordning på detta, känns stenhård.
Behöver steg för steg beskrivning på hur man ställer framvagnen med dubbla sänksatser.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Får faen ingen ordning på framvagnen, dubbla sänksatser.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ursäkta Jan att jag ställer frågan här.
Får ingen ordning på detta, känns stenhård.
Behöver steg för steg beskrivning på hur man ställer framvagnen med dubbla sänksatser.
Vad sitter den på...
Är framvagnen kortad..
Ta bort stötdämparna palla upp den på bromsarna och ställ en garagdomkraft under framvagnen släpp skruvarna hissa och sänk då ska den röra sig fritt i mitten, har du kulleder kolla så dom inte bottnar, sätt tillbaka skruvarna i det läget dom rör sig på och prova, vill man sänka mer och det inte går får man lösa det senare.
Du menar dra åt båda skruvarna i läget mellan ändlägena?
Trodde vitsen med dubbla sänksatser är att man kan förutom höjden även ställa in hur mjuk/hård man vill ha framvagnen.
Japp är en kortad Puma framvagn.
Nä, egentligen har väl sänksatserna inget med hur hård/mjuk den är men dom kan bli hårdare om man har sänksatserna i olika positioner.
En kortad framvagn blir hårdare än en std-bred pga det kortare fjäderpaketet.
Inte helt ovanligt att framvagnen blir stötig på tex buggys. eller andra kitcars.. med kortat framvagn förstärk problemet.... man får modifiera fjäderpaketen... eller lägga i ballast.. tungt reservhjul osv..... en kompis hade en 7cm
stålplatta under nosen på hans buggy.. den var en dröm att köra.. min buggy har lättat paket.. bara ena änsålänge men blir nog det andra oxå... min framvagn är kortad..
man kan ha problem med att polyuretan lagringar inte glider tillräckligt väl o man har dylika.. dom måste smörjas ordentligt då det ju är en sorts glidlager.. vet inte om du har dylika eller lager...
Tack för alla svar.
Har man dessutom en stötdämpare som är avsedd för mer vikt så förstärks stötigheten ytterligare.
Kortade torisionsfjädrar=Hårdare fjädring.
Sänksatser och sänkning=Hårdare fjädring ju mer du sänker.
Lättare bil=Hårdare fjädring.
Orginalstötdämpare=Givet skick hårdare fjädring.
Allt sammantaget=Stumt.
Allt hör ihop, man måste tänka på helheten när man bygger om en framvagn.
Kortade torisionsfjädrar=Hårdare fjädring.
Sänksatser och sänkning=Hårdare fjädring ju mer du sänker.
Lättare bil=Hårdare fjädring.
Orginalstötdämpare=Givet skick hårdare fjädring.Allt sammantaget=Stumt.
Allt hör ihop, man måste tänka på helheten när man bygger om en framvagn.
Kanske räcker det att ha ena fjäderstaven som fjädring? Dvs kör utan mittbit i ena röret.
Mogge skrev:Kortade torisionsfjädrar=Hårdare fjädring.
Sänksatser och sänkning=Hårdare fjädring ju mer du sänker.
Lättare bil=Hårdare fjädring.
Orginalstötdämpare=Givet skick hårdare fjädring.Allt sammantaget=Stumt.
Allt hör ihop, man måste tänka på helheten när man bygger om en framvagn.
Kanske räcker det att ha ena fjäderstaven som fjädring? Dvs kör utan mittbit i ena röret.
Är inte helt smart då den håller fjäder paketet i sidled också.
T_Axelsson skrev:Mogge skrev:Kortade torisionsfjädrar=Hårdare fjädring.
Sänksatser och sänkning=Hårdare fjädring ju mer du sänker.
Lättare bil=Hårdare fjädring.
Orginalstötdämpare=Givet skick hårdare fjädring.Allt sammantaget=Stumt.
Allt hör ihop, man måste tänka på helheten när man bygger om en framvagn.
Kanske räcker det att ha ena fjäderstaven som fjädring? Dvs kör utan mittbit i ena röret.
Är inte helt smart då den håller fjäder paketet i sidled också.
Förvisso. Kapat fjäderpaket med svetsade ändar ochmiyt då? Enda sättet att få en lätt bil med kortad framvagn vettig att köra är att få fjädringen mjukare
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50168
Här i min buggy tråd finns lite tankar om lättnings av fjäderpaket...
Mycket att läsa men inget som hjälper mig då jag vägrar plocka isär aset igen.
Men som jag sagt tidigare: hissar jag upp bilen plockar bort stötisarna, lossar på sänksatserna så framvagnen åker ända ner?
Sedan då? Hissar jag upp länkarmarna förbi höjden jag vill ha och drar åt vilken sänkbult? Sedan sänker till favvohöjden och drar åt den andra sänkbulten?
Du kollar så du har rörelse i det läget du vill köra genom att sänka ner bilen dit.
Dra åt muttrarna lite högre upp och sen gungar på den så ser du om den är ok.
Sen monterar du stötdämparna så ser du att dom inte bottnar.
Har inte själv kört med olika förspänning men har hört at andra inte haft problem med det och det borde bli mjukare
Det är taggade plattor så lite jobbigare.
Kan det vara så att när jag satte dit bulten/plattorna första gången att jag monterade dom fel? Kan man göra det?
Ska jag skruva loss bultarna helt som går in mot fjäderpaketet och låta framvagnen landa i nedersta läget innan jag sätter i bultarna?
Eller lossa bultarna helt och skruva dit dem i läget jag vill ha fast med framvagnen lite högre?
Ska jag dra båda bultarna på samma ställe eller ska jag dra åt den ena lite högre och den andra vid höjden jag vill ha?
Fy satan det här ställer till det för mig, besiktning väntar på bilen.
Förstår vad du menar , men orkar inte plocka ner allt igen. Går lite på Johans linje först. Bara jag får svar på mina senaste frågor.
Svwerker skrev:T_Axelsson skrev:Kanske räcker det att ha ena fjäderstaven som fjädring? Dvs kör utan mittbit i ena röret.
Är inte helt smart då den håller fjäder paketet i sidled också.
Förvisso. Kapat fjäderpaket med svetsade ändar ochmiyt då? Enda sättet att få en lätt bil med kortad framvagn vettig att köra är att få fjädringen mjukare
Om man vill ha en sänkt bil med bra fjädring så är det droppade spindlar som gäller
Man kan även ta bort några av fjäderstålen i packet för den skall bli mjukare
Övre och nedre ska vara i samma läge för annars motverkar dom varann å blir styvare.
Har klurat på detta med att spänna olika uppe och nere. Om man börjar att med skruva fast det ena fjäderpaketet och låter det andra vara löst och ställer bilen på hjulen så borde den sjunka ganska mycket så den får nog monteras typ på högsta. Sen lastar man ned/spänner ned bilen fram och drar fast det andra fjäderpaketet. När sedan bilen lastas av så kommer det första paketet höja och vrida det andra åt så att säga fel håll. Detta borde skapa en sorts progressiv fjädring då det ena fjäderpaketet är mer förspänt än det andra.
Eller? 
Kör själv med ett järnspett till framvagn som jag ska försöka få ordning på.
Kan ju bli tålamods prövande att hitta rätt höjd bara 
Nu vill jag ha bilen på lagom höjd, inte mkt sänkt. Tror inte jag behöver sänkta spindlar.
Nu har jag 3 allternativ att välja på.
Om man vill ha en sänkt bil med bra fjädring så är det droppade spindlar som gäller
Man kan även ta bort några av fjäderstålen i packet för den skall bli mjukare
OK!
En som säger att kapa ur i fjäderstålen/svetsa, big no no. En som säger att man kan spänna bärarmarna olika, blir inte det lika som att fjädringen försvinner om de ska motverka varandra? En som säger att de ska vara lika, men då blir väl fjädringen hård om båda länkarmarna jobbar lika?
Har ett tredje allternativ som jag beskrivit i inlägg högre upp: att jag hissar upp bilen förbi höjden jag vill ha och drar åt ett fäste. Sedan sänker till höjden jag vill ha och drar åt det andra fästet. Eller sjunker bilen för lågt förbi höjden jag vill ha?
Nu måste jag välja, suck.
Ni får ursäkta alla mina frågor. 
Har ett tredje allternativ som jag beskrivit i inlägg högre upp: att jag hissar upp bilen förbi höjden jag vill ha och drar åt ett fäste. Sedan sänker till höjden jag vill ha och drar åt det andra fästet.
Då har du ju förspänt ena fjäderpaketet och det blir den knappast mjukare av i allafall.
Och en del kör utan ett fjäderpaket och har gängad stång istället och det funkar för dom.
Problemet med den kuggade varianten av sänksaterna brukar va att man bränner fast dom för hårt så den delen som flyttar på sig i röret inte gör det, men kan man skruva in låsskruven där man vill ha den så är det ju inget problem om man vill flytta på den och det finns möjlighet att göra det (tillräckligt med hål alltså) men inte vrida den kan man ju offra en skruv och slå den rätt men den är fingängad tror jag
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Får faen ingen ordning på framvagnen, dubbla sänksatser.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.