kee skrev:Som jag ser det vill man inte hålla på och bygga om för mycket i ett i övrigt original och välfungerande elsystem, speciellt i ett sånt som är så simpelt som i en gammal buss. Nog borde felet gå att isolera?
Det stämmer att de asymmetriska lamporna som regel utvecklar en lägre effekt 45W mot halogen på 55W, men precis som avhandlat så innebär spänningshöjningen en halvering av strömstyrkan och det är den man dimensionerar för, inte spänningen.
Att kablar åldras är ju inte otroligt, men jag är övertygad om att de största spänningsfallen finns i kontaktpunkterna, speciellt med tanke på att det original är dimensionerat för dubbla strömstyrkan. Men borde inte rimligtvis spänningsfall främst leda till minskad effekt hos lampan och därför sämre ljus?
Om man däremot har en partiell kortslutning kan man tänkas få en strömrusning som säkringen står pall för, men som den svagaste länken i kedjan (en gammal strömställare tex) inte mäktar med?
Säger inte att jag sitter inne med ngt svar, men jag vet hur frustrerande såna här fel kan vara och då är det skönt med lite bollande av tankar och idéer, alltid lär man sig något!
Det är riktigt som du skriver.
Men om det nu är kablarna som blir varma...
Men kolla alla anslutningar, övergången mellan kopparledaren och kabelskon, samt då om det finns oxid i kabelskons anläggningsyta. Gamla kopparledningar kan ju dö "svartdöden", ingenting som Krösamaja hittade på, det blir oxid innanför isoleringen, det blir inte mer resistans i kabeln, men omöjligt att få till en bra anslutning till kabelsko eller liknande, går inte ens att löda i dessa svartoxiderade kablar.
Hel-/halvljusomkopplaren, fokontakten, sitter illa till, man kliver in i bussen med blöta skor, kanske är den original från det att bussen lämnade fabriken? Iallfall är det ju lätt att misstänka att denna utgör en flaskhals för strömmen och då särskilt om den ser anfrätt ut på utsidan kan man ju gissa hur illa kontaktblecken ser ut på insidan. Bosch komponenter var ju väldigt bra, men det var nog inte tänkt att dom skulle hålla i 50-60 år.
Strömrusning är i mitt tyckande stora strömmar på bortåt 100A och mer.
Att behålla saker i original eller byta ut, ja det är den stora frågan. Jag håller ju även på att renovera andra sorters fordon, spårgående elektriska lokaltrafikfordon, de äldsta från 1901, det yngsta från 1988, samt ibland även lokaltrafikfordon med dieselmotor och gummihjul (svansmotor förekommer, Scania CR76), ja det finns en trådbuss från 1940 också... Här blir det intressant, skall vi behålla den elsäkerhetsnivån som gällde 1901 eller skall vi modernisera så att det följer dagens elektiska krav och trafikmässiga krav? Körriktningsvisare fanns inte då, men kom till under fordonets aktiva tid, så det är ju ok... men kommunikationsradio och datorn med GPS som berättar för trafikledningen var fordonet befinner sig???
-Ja som exempel… då...
Skall man hårddra det till sin yttersta gräns kanske man skulle sammankalla alla veteranfordon byggda innan hösten 1967 och förbjuda all annan fordonstrafik en dag för att praktisera vänstertrafik?
Det var väl en brittisk/svensk bilklubb som försökte med det en gång...
Vad jag försöker säga är ju det att det måste ju funka! Vi har väl inte drabbats av det, men exempelvis "hisingsbönderna" med sina gamla volvosar, dom kan ju inte utan ombyggnad av ventilstyrningarna köra på blyfritt...
Nä, jag personligen tycker att man skall byta ut kablarna som inte syns, att överdimensionera är aldrig fel, och ett relä här och var skadar inte heller. Iallafall när man ändå frångått originalet genom att byta till 12 V.
Jag skulle nog även bytt till H-4 insatser om det finns till den modellen av strålkastare(?) jag har gjort så i mina gamla bubblor, och jag vet att det förekom byte till H-4 under dessa fordons aktiva tid. Däremot skulle jag inte satt in LED i baklyktor och körriktningsvisare, eftersom LED-lampor inte blinkar på samma sätt som glödlampor, LED har ingen efterbrinntid, dom är digitala 1 eller 0, en glödlampa fadar liksom ut under 1/4 sekund ungefär.
Och så anser jag att det är bättre att se till att generatorns (växelström?) och batteriets utgående energi i detta fall blir till ljus i största möjliga mån och inte till förlustvärme.
-Kolla fotomkopplaren också, och eventuellt byt ut den, den fanns i många samtida bilar så jag gissar att sådana finns att få tag på nya.
Jo, en anekdot...
Vi hjälpte till att renovera en gammal begravningsbil, den används sommartid i sitt ursprungliga syfte av en trevlig begravningsbyrå, lätt att falla in i Robban Brobergs låt, "min bil är inte lik din bil det är en---" ja iallafall Det var mycket renoverat där; motor, växellåda (blev helsynkroniserat), bromsar med servo. Kaross och ramverk var i förhållandevis väldigt gott skick. Men det blev rullbälten i hytten (krav från facket) och mobiltelefonladdare...
Elsystemet tog jag hand om, drog allt nytt. Men så var det då generatorn... Det gick ju bara inte att sätta in en växelströmmare i en likbil... eller hur!?
Jag vet i alla fall hur jag vill företaga sista färden, det skall inte bli i någon ombyggd Ford Fonus.... eller vad dom heter de moderna bilarne...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."