Jag gillar TDE-rörens ljud, lite tyngre än original men lagom.
Det låter som jag är på rätt väg då, 
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Kabriolet 1967
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag gillar TDE-rörens ljud, lite tyngre än original men lagom.
Det låter som jag är på rätt väg då, 
Skitförkylning, inne på tredje veckan. Har inte orkat gjort något, men jag ordnade mya luftskruvar från Italien. Så nu lär det bli lättare att kunna justera förgasarna. Riechert har fortfarande inte svarat. Tror att det nästan är tre veckor sedan jag kontaktade dem.
Tack, lyckades inte få den som en inlagd bild från mobilen.
Lite mysmeck på lördagen. Monterade tvättade bälten med "nya" clips. Får duga tills vidare.
Det är förvisso inga gummimattor men röda golvmattor finns det nu på tradera.
Sök på golvmattor vw. Kanske kan vara nått.
Tack för tipset! Jag kollade på dem, men jag kommer nog att åka till mattaffären och köpa lite sisalmatta och använda gummimattorna som mallar och lära mig sy kantband.
Då var värmekammare, original avgas med TDE-rör på plats. Efter lite trubbel med nya bensinpumpen, den ville inte pumpa, tog jag diafragmat från den gamla och bilen mullrade igång. Lite dovare än Abart och visserligen inte lika snyggt som med dubbelpipor, men det blir bra.
Då är provturen gjord! TDE-rören låter dovare lite lägre än Abarth. Inte lika snyggt med enkelpipor som med dubbla, men jag är nöjd. Det verkar också som jag fått bättre vrid på låga varv, kan dock vara ren och skär inbillning. Får dra om slangen till oljepåfyllningen under cärmeröret så blir det bra.
Men solen lyste ochh 11 grader varmt, så det här lovar gott
Härligt 
Inget stort jobb i helgen. Gjorde en lite längre provtur i lördags. Och definitivt har jag bättre bottendrag än tidigare, lite dovare, bilen känns dessutom lite rappare. Passade på att justera in växelspaken och fetta på lite.
Dags för tvätt och vax.

Har tyckt att gasen är lite trög, så det blev att smörja staget till de två Solexförgasarna, blev lite lättare respons. Kanske man skulle fundera på en lite mjukare fjäder? Hur som helst så i helgen skruvar jag dit de nya luftskruvarna i mina 34:or. Då blir det lite lättare att justera dem.
Passade på att åka lite igår och det är skitkul att åka bubblan med taket nere. Och det låter gött från TDE-rören. Så nu behöver jag följande
1 st 1500 H enkelport att bygga 1641 av
1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbult
Start looking.
1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbultStart looking.
Ska du korta framvagn å sänka lite nu 
Alltid kul att se dina uppdateringar:)
Då så pumpen ditsatt, Abarth-systemet avplockat och remskivan på plats. Den fick koka en stund i hett vatten, sedan slank den på. Nu stundar hummern!
Är det där ett Riechert Tuning kit för enkelport 1500/1600?
Jag har i så fall ett likadant. Är du nöjd med det?
Det jag reagerat över på mitt kit är att balanseringsröret som sitter bakom fläktkåpan är väldigt grovt.
Min motor ligger på arbetsbänken ännu så jag har inte kört en meter med den än.
Vore kul att höra lite om förgasarkitet.
Karmann67 skrev:1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbultStart looking.
Ska du korta framvagn å sänka lite nu
Inte korta, men lite lägre 
Karmann67 skrev:Då så pumpen ditsatt, Abarth-systemet avplockat och remskivan på plats. Den fick koka en stund i hett vatten, sedan slank den på. Nu stundar hummern!
Är det där ett Riechert Tuning kit för enkelport 1500/1600?
Jag har i så fall ett likadant. Är du nöjd med det?
Det jag reagerat över på mitt kit är att balanseringsröret som sitter bakom fläktkåpan är väldigt grovt.
Min motor ligger på arbetsbänken ännu så jag har inte kört en meter med den än.
Vore kul att höra lite om förgasarkitet.
Jepp, köpte det för fem år sedan tror jag. Är jättenöjd, med det jag köpte, och det var en riktigt smidig affär. Inte billigt, men bra. Enda problemet är att det är hyggligt trångt när man ska göra någon justering. Några grejor som jag har fått fixa är,
längre pinnbultar till insuget
glömde att gasreglaget kändes lite billigt, men det funkar
Nya luftskruvar med ett en mycket större skalle, så det går att justera
Klockor för synkning
Sedan tyckte jag att de rostfria luftfiltren var för blanka, så numera är de silverfärgade
Ny fördelare Bosch VJ4BR25 eller 010 för det rekommenderade Herr Riechert. Den hittade jag i USA.
Har kört i några år och jag tycker att den går som ett skott, jämfört med innan. Nu tror jag min motor bara har runt 3000 mils sedan början av sjuttiotalet då Volkswagen langade i en utbytesmotor, så den är i hyggligt skick. Skulle inte byta tillbaka till enkelförgasare, sen ser det coolt ut och är helt korrekt och tidstypiskt, vilket är extra kul.
Planen i vinter är att bygga en 1641 cc med den här uppsättningen och snygga till motorrummet lite.
Hittade länken från förgasaruppdateringen,
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29236

Snyggt
Bälten anser jag ger falsk trygghet.
Om man vill göra en insats för säkerheten, bygg om till kollapsbar rattstång, byt dörr låsen till modern "bear locks" (så dörrarna inte åker upp vid krock, extra viktig på en cabriolet då karossen kan röra sig mycket) och se till att ha ett Scania säkerhetstanklock på tanken.
Sen kan man komplettera med bälten givetvis.
Ursäkta om jag rört till tråden.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Kabriolet 1967
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.