26

Harry skrev:

Jag gillar TDE-rörens ljud, lite tyngre än original men lagom.

Det låter som jag är på rätt väg då, ICQ/bs

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

27 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-02-02 20:37:26)

Skitförkylning, inne på tredje veckan. Har inte orkat gjort något, men jag ordnade mya luftskruvar från Italien. Så nu lär det bli lättare att kunna justera förgasarna. Riechert har fortfarande inte svarat. Tror att det nästan är tre veckor sedan jag kontaktade dem.

Post's attachments

Attachment icon IMG_20190202_131018106~2.jpg 686.25 kb, 146 downloads since 2019-02-02 

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

28

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=63903&download=0

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-02-02 20:36:51)

Tack, lyckades inte få den som en inlagd bild från mobilen.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

30

Har rengjort bältena och satte på nya clips eller vad det kallas. Det får duga tills vidare.

http://www.forumbilder.se/I4EGR/img-1999.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

31

Lite mysmeck på lördagen. Monterade tvättade bälten med "nya" clips. Får duga tills vidare.

Post's attachments

IMG_2003.JPG, 156.31 kb, 720 x 960
IMG_2003.JPG 156.31 kb, 239 downloads since 2019-02-09 

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

32 Senaste redigerad av yogi (2019-02-10 05:58:46)

Det är förvisso inga gummimattor men röda golvmattor finns det nu på tradera.
Sök på golvmattor vw. Kanske kan vara nått.

33

Tack för tipset! Jag kollade på dem, men jag kommer nog att åka till mattaffären och köpa lite sisalmatta och använda gummimattorna som mallar och lära mig sy kantband.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

34

Då var värmekammare, original avgas med TDE-rör på plats. Efter lite trubbel med nya bensinpumpen, den ville inte pumpa, tog jag diafragmat från den gamla och bilen mullrade igång. Lite dovare än Abart och visserligen inte lika snyggt som med dubbelpipor, men det blir bra.



http://www.forumbilder.se/I4GFH/img-2042.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

35

Då är provturen gjord! TDE-rören låter dovare lite lägre än Abarth. Inte lika snyggt med enkelpipor som med dubbla, men jag är nöjd. Det verkar också som jag fått bättre vrid på låga varv, kan dock vara ren och skär inbillning. Får dra om slangen till oljepåfyllningen under cärmeröret så blir det bra.

http://www.forumbilder.se/I4GIG/img-2044.JPG

Men solen lyste ochh 11 grader varmt, så det här lovar gott
http://www.forumbilder.se/I4GIG/img-2043.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

36

Härligt ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

37

Inget stort jobb i helgen. Gjorde en lite längre provtur i lördags. Och definitivt har jag bättre bottendrag än tidigare, lite dovare, bilen känns dessutom lite rappare. Passade på att justera in växelspaken och fetta på lite.

Dags för tvätt och vax.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

38

ICQ/ay

"ljushuvud"

39

Har tyckt att gasen är lite trög, så det blev att smörja staget till de två Solexförgasarna, blev lite lättare respons. Kanske man skulle fundera på en lite mjukare fjäder? Hur som helst så i helgen skruvar jag dit de nya luftskruvarna i mina 34:or. Då blir det lite lättare att justera dem.

Passade på att åka lite igår och det är skitkul att åka bubblan med taket nere. Och det låter gött från TDE-rören.  Så nu behöver jag följande

1 st 1500 H enkelport att bygga 1641 av
1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbult

Start looking.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

40

Karmann67 skrev:

1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbult

Start looking.

Ska du korta framvagn å sänka lite nu ICQ/ad

Bubbla -62
Buss -60

41

Alltid kul att se dina uppdateringar:)

42

Karmann67 skrev:

Då så pumpen ditsatt, Abarth-systemet avplockat och remskivan på plats. Den fick koka en stund i hett vatten, sedan slank den på. Nu stundar hummern!

Är det där ett Riechert Tuning kit för enkelport 1500/1600?
Jag har i så fall ett likadant. Är du nöjd med det?
Det jag reagerat över på mitt kit är att balanseringsröret som sitter bakom fläktkåpan är väldigt grovt.
Min motor ligger på arbetsbänken ännu så jag har inte kört en meter med den än.
Vore kul att höra lite om förgasarkitet.

Alte Liebe rostet nicht!

43

SakLetare skrev:
Karmann67 skrev:

1 st kulbultsframvagn i gott skick
2 st sänkspindlar för skivor och kulbult

Start looking.

Ska du korta framvagn å sänka lite nu ICQ/ad

Inte korta, men lite lägre ICQ/bs

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

44 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-06-18 21:10:24)

nizekustoms skrev:
Karmann67 skrev:

Då så pumpen ditsatt, Abarth-systemet avplockat och remskivan på plats. Den fick koka en stund i hett vatten, sedan slank den på. Nu stundar hummern!

Är det där ett Riechert Tuning kit för enkelport 1500/1600?
Jag har i så fall ett likadant. Är du nöjd med det?
Det jag reagerat över på mitt kit är att balanseringsröret som sitter bakom fläktkåpan är väldigt grovt.
Min motor ligger på arbetsbänken ännu så jag har inte kört en meter med den än.
Vore kul att höra lite om förgasarkitet.

Jepp, köpte det för fem år sedan tror jag. Är jättenöjd, med det jag köpte, och det var en riktigt smidig affär. Inte billigt, men bra. Enda problemet är att det är hyggligt trångt när man ska göra någon justering. Några grejor som jag har fått fixa är,

  • längre pinnbultar till insuget

  • glömde att gasreglaget kändes lite billigt, men det funkar

  • Nya luftskruvar med ett en mycket större skalle, så det går att justera

  • Klockor för synkning

  • Sedan tyckte jag att de rostfria luftfiltren var för blanka, så numera är de silverfärgade

  • Ny fördelare Bosch VJ4BR25 eller 010 för det rekommenderade Herr Riechert. Den hittade jag i USA.

Har kört i några år och jag tycker att den går som ett skott, jämfört med innan. Nu tror jag min motor bara har runt 3000 mils sedan början av sjuttiotalet då Volkswagen langade i en utbytesmotor, så den är i hyggligt skick. Skulle inte byta tillbaka till enkelförgasare, sen ser det coolt ut och är helt korrekt och tidstypiskt, vilket är extra kul.

Planen i vinter är att bygga en 1641 cc med den här uppsättningen och snygga till motorrummet lite.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

45

Hittade länken från förgasaruppdateringen,
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29236

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

46

Ja i tisdags blev det ett byte till klara blinkers och då blev det även klara strålkastare i vänta på glas från 911.

http://www.forumbilder.se/I60NB/img-2184.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

47

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

48

Snyggt.

Bubbla -62
Buss -60

49

Snyggt

50

Bälten anser jag ger falsk trygghet.
Om man vill göra en insats för säkerheten, bygg om till kollapsbar rattstång, byt dörr låsen till modern "bear locks" (så dörrarna inte åker upp vid krock, extra viktig på en  cabriolet då karossen kan röra sig mycket) och se till att ha ett Scania säkerhetstanklock på tanken.
Sen kan man komplettera med bälten givetvis.

Ursäkta om jag rört till tråden.

"ljushuvud"