Denna tråd är ständigt aktuell oavsett årstid.
Eftersom jag själv står utanför sekten tycker jag det är skittrist att FB dragit det längsta strået. Samtidigt är jag pragmatisk och tycker man ska jobba i nedförsbacke och inte verka alltför trångsynt och säga "det var bättre förr".
Jag tror problemet är större än "komplicerat att ladda upp bilder", jag tror hela grejen handlar om att FB är så mobilanpassat. Man blir förbluffad över hur få det är som fortfarande använder en dator idag. Kanske finns det fler aspekter i det hela, som att man tex når ut till sina närmaste inom familjen/vänkretsen som kanske är lite intresserade, men som inte går ut på BV för att spana det senaste.
Ta tex det senaste exemplet, "kompletta splittbusskarosser", det läste jag om på thesamba för någon vecka sen och ett par dagar senare får man höra att det avhandlats på FB via omvägar, varför inte här undrar jag? Finns ingen knepig bilduppladdningsprocedur att skylla på. Så någonting fundamentalt skiljer BV och FB åt.
Kanske är det jobbigare att skriva på en mobil? Kanske kan man inte göra det samtidigt som man går på muggen (den enda "me time" man har?), kanske är det ren och skär lathet? Vad vet jag, men jag är av den gamla skolan, jag trycker igång datorn när jag ska surfa på folkasidorna och då är det knappast jobbigt att dela med sig. Enda anledningen till att jag inte lyfte ämnet om splittbusskarosserna var för att se om någon annan gjorde det.
Thesamba är förvisso större från början, men det forumet lever fortfarande.
Behöver vi ens försöka rädda det sjunkande skeppet, eller ska vi hoppa i livbåtarna och inse att "tidigt tvåtusental" är över? 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't