1 Senaste redigerad av Bayerleiner (2019-06-11 07:48:00)

Hej,

behöver lite hjälp för att lista ut om det är generatorn, laddrelät eller något annat som är fel, för min bubbla -78 vill inte ladda.
Laddlampan i hastighetsmätaren lyser med tändning på och slocknar när motorn startar, kan lysa svagt på tomgång med lyset på men slocknar när man varvar upp. Ändå får jag bara 12,2V över batteripolerna och mellan B+ och jord så något är fel. Det var intermittent innan, ibland c:a 14V och ibland c:a 12V, men nu vill den inte ladda alls.

Jag mäter upp följande med tändning på, motor av:

B+ till jord: 12,2V
B+ till batteriets pluspol -0,02V
Generatorfot till batteriets minuspol -0,03V
D+ till jord 2,8V (när generatorlampan lyser)
D+ frånkopplad till jord: 11,8V. Jordar jag kabeln så tänds lampan.

Ska det bara vara 2-3 V till D+? Räcker det för att magnetisera generatorn, eller är det där problemet ligger?

Eller är det generatorn eller laddreläet som är kasst? Vad tror expertisen  ICQ/bn

Pickup EH -76
1303 cab -78

2

I dina skor skulle jag kolla om batteriet är ok (ladda med batteriladdare o se om det beter sig normalt), har haft ett liknande problem där problemet var kortis i en cell..


Sten vW

ACHTUNG Bitte!

3

Batteriet är ok, ganska nytt och beter sig helt normalt vid laddning med laddare.

Pickup EH -76
1303 cab -78

4

Har du kollat kolen?

Har du nån bild på alternatorn?

5

Bild på alternatorn, inte min men likadan motor.
http://www.oldbug.com/bernstrom20.jpg

Såvitt jag vet går det inte att kolla kolen utan att montera ut alternatorn. Går det? Men de kan absolut vara dåliga. Det handlar om en remanufactured Bosch, men vem vet när den var remanufactured.

Mitt mål är att utesluta allt annat innan jag ger mig på att demontera halva motorn för att ta ut alternatorn...

Vad tror ni om mätvärdena? Verkar det som att de är riktiga?

Finns det test jag kan göra på alternator/regulator innan jag monterar ut den?

Pickup EH -76
1303 cab -78

6

Kolbryggan sitter monterad uppifrån och går alldeles utmärkt att demontera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av mettis (2019-06-12 20:59:55)

Jo, men man måste flytta fram "fästbygeln" för att komma åt en skruv där under...
Den inbyggda laddregulator inkl kol kostar ca 360kr...

8

https://www.itinerant-air-cooled.com/vi … amp;t=9306

En lite underhållande tråd om att byta regulator på en insprutad bubbla.  ICQ/ab

Ska kolla under det lilla plastlocket om jag hittar kol!

Pickup EH -76
1303 cab -78

9

Bayerleiner skrev:

Hej,

behöver lite hjälp för att lista ut om det är generatorn, laddrelät eller något annat som är fel, för min bubbla -78 vill inte ladda.
Laddlampan i hastighetsmätaren lyser med tändning på och slocknar när motorn startar, kan lysa svagt på tomgång med lyset på men slocknar när man varvar upp. Ändå får jag bara 12,2V över batteripolerna och mellan B+ och jord så något är fel. Det var intermittent innan, ibland c:a 14V och ibland c:a 12V, men nu vill den inte ladda alls.

Jag mäter upp följande med tändning på, motor av:

B+ till jord: 12,2V
B+ till batteriets pluspol -0,02V
Generatorfot till batteriets minuspol -0,03V
D+ till jord 2,8V (när generatorlampan lyser)
D+ frånkopplad till jord: 11,8V. Jordar jag kabeln så tänds lampan.

Ska det bara vara 2-3 V till D+? Räcker det för att magnetisera generatorn, eller är det där problemet ligger?

Eller är det generatorn eller laddreläet som är kasst? Vad tror expertisen  ICQ/bn


Laddningslampan jordas ju genom fältspolen när generatorn inte snurrar, då bildas det ett magnetfält runt denna spole, förmagnetisering, när generatorn väl börjar rotera försörjs fältspolen internt, laddningslampan får plus från två håll och slocknar.

Innan du börjar skruva i sär saker och ting så kolla alla anslutningarna, hur ser det ut på batteriet, polskorna är dom hårt dragna utan oxid?
B+ brukar bara ansluten till B+ på solenoiden och via denna till batteriet, hur ser det ut där? Oxid?
Du har ju några millivolts spänningsfall här, iofs så kanske ditt mätinstrument luras litet också.
Likaledes på B- eller D- i godset. Har motorn ordentlig chassijord med korrekt jordfläta mellan växellådan och upphängningsgaffeln?

Men som redan sagts, borstarna, kolen, som löper mot släpringarna känns ju som om dom fallerar.

Inbyggd regulator, ja den kan ju naturligtvis också ha sagt upp sig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Ok, nu har jag kollat kolen, de var ju hyfsat enkla att komma åt. Behövde bara lossa LMM:en och kallstartventilens bränslerör. Ser prima ut. Har också rengjort alla anslutningar och bytt en massa flatstifthylsor.
Fortfarande ingen laddning.

Nu (efter ett par kortslutningar och brända säkringar  ICQ/bl ) lyser dessutom inte laddlampan med tändningen på. Tänder jag strålkastarna så tänds den dock. Vid D+ anslutningen har jag 12V när den är släckt men inkopplad och 2-3 V när den är tänd men inkopplad. Lossar jag kabeln vid D+ har jag c:a 12V i den så den får ström. Det är endast marginellt spänningsfall i ledningen mellan laddlampan och D+. Jordar jag ledningen tänds lampan.

Kan det vara så att lampan tänds när jag tänder halvljuset därför att den matas bakifrån med 12 V från alternatorn? När jag tänder halvljuset blir det ett spänningsfall på c:a 0,5 V framme vid instrumentpanelen. Är det dioderna?

Den inbyggda regulatorn sitter inte ihop med kolen förutom med ett par kablar. Går inte att komma åt utan att ta loss alternatorn. Däremot kan det ju vara en ide att ersätta den med en extern regulator om den är paj.

Jag antar att jag får ge mig på att ta ut alternatorn i alla fall ICQ/an

Pickup EH -76
1303 cab -78

11

Drabbades av regulatorhaveri. Som vanligt olägligt.
Det låg en "för säkerhets skull" utbytt regulator från en Golf mkI i hyllan. Mycket snarlik. Största skillnaden var att flatstiftet till laddlampan saknades.
Lite slöjd på infästningsplåten och en lös kabel, och jag var på banan igen.
Flera år sen, borde nog skaffa en ny...

12

Bayerleiner skrev:

Ok, nu har jag kollat kolen, de var ju hyfsat enkla att komma åt. Behövde bara lossa LMM:en och kallstartventilens bränslerör. Ser prima ut. Har också rengjort alla anslutningar och bytt en massa flatstifthylsor.
Fortfarande ingen laddning.

Nu (efter ett par kortslutningar och brända säkringar  ICQ/bl ) lyser dessutom inte laddlampan med tändningen på. Tänder jag strålkastarna så tänds den dock. Vid D+ anslutningen har jag 12V när den är släckt men inkopplad och 2-3 V när den är tänd men inkopplad. Lossar jag kabeln vid D+ har jag c:a 12V i den så den får ström. Det är endast marginellt spänningsfall i ledningen mellan laddlampan och D+. Jordar jag ledningen tänds lampan.

Kan det vara så att lampan tänds när jag tänder halvljuset därför att den matas bakifrån med 12 V från alternatorn? När jag tänder halvljuset blir det ett spänningsfall på c:a 0,5 V framme vid instrumentpanelen. Är det dioderna?

Den inbyggda regulatorn sitter inte ihop med kolen förutom med ett par kablar. Går inte att komma åt utan att ta loss alternatorn. Däremot kan det ju vara en ide att ersätta den med en extern regulator om den är paj.

Jag antar att jag får ge mig på att ta ut alternatorn i alla fall ICQ/an

Jaha, sådant där ologiskt och mystiskt fel. man kan bli galen för mindre.

Men vis av erfarenhet av konstiga fel, så brukar det vara en dålig anslutning till chassijord någonstans.
Det är också lätt att misstänka att du bränt kablar någonstans så två nu oisolerade kablar har kontakt med varandra.

Även lätt att misstänka att det är felkopplat i hastighetsmätaren, det var en 1303 du har? alla tre kontrollamporna, blink, oljetryck och laddning försörjs av en SVART pluskabel från tändningslåset, dessutom i lampornas sockel där man "normalt" har minus. Kolla att inte "Den lille elektrikern" varit i farten.
Jag har varit ute för att både oljetryckslampan och laddningslampan lyst litet hursomhelst då man skall svänga och använder blinkersen… jordfel x flera.
1303 har ju dessutom en "idiotlampa", en stor röd fyrkantig en, ungefär som på paddorna, Citroën DS, en lampa för allt, som skall lysa om någon annan lampa fallerar, eller jag mins inte i detalj, men laddning, tryck, handbroms och bromskretsvarning, här kan det bli strul. Har för mig att det finns ett antal små dioder i denna som man han ha sönder.

Generatorer med extern regulator har ytterligare två anslutningar, DF och D- (tillsammans med D+)

Men kolla nu bakom hastighetsmätaren så att de tre lamporna för laddning, blink och tryck är korrekt kopplade. Plus i periferin och "minus" i pluppen i mitten. Laddlampan till D+, blinklampan till 49a på blinkrelät och oljetryckslampan , tro det eller ej, till oljetryckskontakten. Säkring 1 i dosan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."