Bayerleiner skrev:Ok, nu har jag kollat kolen, de var ju hyfsat enkla att komma åt. Behövde bara lossa LMM:en och kallstartventilens bränslerör. Ser prima ut. Har också rengjort alla anslutningar och bytt en massa flatstifthylsor.
Fortfarande ingen laddning.
Nu (efter ett par kortslutningar och brända säkringar
) lyser dessutom inte laddlampan med tändningen på. Tänder jag strålkastarna så tänds den dock. Vid D+ anslutningen har jag 12V när den är släckt men inkopplad och 2-3 V när den är tänd men inkopplad. Lossar jag kabeln vid D+ har jag c:a 12V i den så den får ström. Det är endast marginellt spänningsfall i ledningen mellan laddlampan och D+. Jordar jag ledningen tänds lampan.
Kan det vara så att lampan tänds när jag tänder halvljuset därför att den matas bakifrån med 12 V från alternatorn? När jag tänder halvljuset blir det ett spänningsfall på c:a 0,5 V framme vid instrumentpanelen. Är det dioderna?
Den inbyggda regulatorn sitter inte ihop med kolen förutom med ett par kablar. Går inte att komma åt utan att ta loss alternatorn. Däremot kan det ju vara en ide att ersätta den med en extern regulator om den är paj.
Jag antar att jag får ge mig på att ta ut alternatorn i alla fall 
Jaha, sådant där ologiskt och mystiskt fel. man kan bli galen för mindre.
Men vis av erfarenhet av konstiga fel, så brukar det vara en dålig anslutning till chassijord någonstans.
Det är också lätt att misstänka att du bränt kablar någonstans så två nu oisolerade kablar har kontakt med varandra.
Även lätt att misstänka att det är felkopplat i hastighetsmätaren, det var en 1303 du har? alla tre kontrollamporna, blink, oljetryck och laddning försörjs av en SVART pluskabel från tändningslåset, dessutom i lampornas sockel där man "normalt" har minus. Kolla att inte "Den lille elektrikern" varit i farten.
Jag har varit ute för att både oljetryckslampan och laddningslampan lyst litet hursomhelst då man skall svänga och använder blinkersen… jordfel x flera.
1303 har ju dessutom en "idiotlampa", en stor röd fyrkantig en, ungefär som på paddorna, Citroën DS, en lampa för allt, som skall lysa om någon annan lampa fallerar, eller jag mins inte i detalj, men laddning, tryck, handbroms och bromskretsvarning, här kan det bli strul. Har för mig att det finns ett antal små dioder i denna som man han ha sönder.
Generatorer med extern regulator har ytterligare två anslutningar, DF och D- (tillsammans med D+)
Men kolla nu bakom hastighetsmätaren så att de tre lamporna för laddning, blink och tryck är korrekt kopplade. Plus i periferin och "minus" i pluppen i mitten. Laddlampan till D+, blinklampan till 49a på blinkrelät och oljetryckslampan , tro det eller ej, till oljetryckskontakten. Säkring 1 i dosan.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."