1

Hej på er

För 3 år sedan blev jag väldigt sjuk!!
Precis innan det så hittade jag min Slangen(min far kallades slangen).
En blå liten fin 70a buss som var ledsen och sjuk.
Letade i hela Sverige i ca 5-6 år...säkert inte ensam om denna jakt.
Bilen stog på grannön ca 3km från min ö....
Köpte den för 2000kr... ICQ/bp
Startade upp motorn (4600 mil) och blödde upp bromsarna provade å köra en sväng runt ön  ICQ/ay
Sen blidde jag sjuk!

En god vän föreslog att kontakta en man i göteborg som bott i Polen och har mkt god kontakt med verkstaden där.

Vi fotade alla skrymslen å vrår efter röst.. det fanns en del ha ha.

Jag strippade bussen och skickade den med lastbil till Polen från Gbg, 1500kr.

Dom blästrade bussen och sedan skickade bilderna och visst var där rost !!
Men med det låga inköpet och kärleken till slangen så gjorde jag ett Good to Goo.
Betalade 20' sloty i start avgift sen var det igång... ICQ/ay .

Jag skickade ner 1600 motorn so fungerade till Polen 1300kr DHL

Och ytterligare 23' sloty.

Slangen kommer nu hem med:

Nytt golv under sätes raderna
Nytt bagage golv.
Nya dörrar fram, jag köpte 2 begagnade å skickade med men breda kanten under fönsterna delade med 3-4 mm...så snart blir det dörrar till salu på säljsidan.
Nytt batteri golv på båda sidorna.
Nytt plåt längs ner både inner och ytterplåten i fronten.
Begagnad skjutdörr, motorlucka, bagage lucka.
Nya plåtar runt motorn, ventilkåpor mm mm mm som dom grejjar där nere.
Ny lack en orange nedtill och en bruten beige/vit på överdelen.
Nytt innertak nya fönsterlister och ditsatta fönster av verkstan.
Koppla in motor så bussen blir kollar.

Säkert missat något men kalaset kostar med frakt dit, rostlagning, lack, mm mm.

88000kr!

Ringde några i Sverige om detta, inte så många som var intresserade men inte under 100' för bara rost å lack, men det slutar nog på en 150' så dom.

Dessa polacker hatar spackel och är grymma på svetsa!! Dom gjorde även ny plåt runt fönsterlisterna.

Bilder kommer upp!! Jag kan djupt rekommendera detta till er som inte kan eller har tid.

Bästa hälsningar Rolle

Post's attachments

Resized_20180220_1530331.jpg, 53.28 kb, 640 x 480
Resized_20180220_1530331.jpg 53.28 kb, 191 downloads since 2019-06-08 

Resized_20180713_1706220011.jpg, 49.71 kb, 640 x 480
Resized_20180713_1706220011.jpg 49.71 kb, 176 downloads since 2019-06-08 

Resized_20190215_1055211.jpg, 38.46 kb, 640 x 480
Resized_20190215_1055211.jpg 38.46 kb, 186 downloads since 2019-06-08 

Resized_20190215_1055420031.jpg, 28.26 kb, 640 x 480
Resized_20190215_1055420031.jpg 28.26 kb, 176 downloads since 2019-06-08 

2

Kul med någon som löper linan ut och vågar gå en annorlunda väg! Ska bli mycket spännande att se det "färdiga" resultatet. ICQ/ay

Att det blir billigare i Polen är ju knappast konstigt, men det gäller att man får tag i en kontakt med referenser, eller att något annat intygar ärligheten och kvalitén hos de som ska göra jobbet, så man vågar lämna bort sin ögonsten. För mig blir dock lättare att göra jobbet själv än att skrapa ihop stålarna, men hade jag haft ett annat jobb så... ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tristar skrev:

Dessa polacker hatar spackel och är grymma på svetsa!!

Det enda man ser på bilderna är ju spackel!!

Lägg gärna upp bilder utan spackel.

Beror på lite var man spacklar tycker jag.
Svetsjobben behöver alltid spackel, utsidan på paneler lägger man väl alltid spackel så det får bort minsta lilla repa, bula, krater, så givetvis lite spackel finns där.
Tror du förstår vad jag menar, om du vill förstås.
ET ICQ/bf

4

kee skrev:

Kul med någon som löper linan ut och vågar gå en annorlunda väg! Ska bli mycket spännande att se det "färdiga" resultatet. ICQ/ay

Att det blir billigare i Polen är ju knappast konstigt, men det gäller att man får tag i en kontakt med referenser, eller att något annat intygar ärligheten och kvalitén hos de som ska göra jobbet, så man vågar lämna bort sin ögonsten. För mig blir dock lättare att göra jobbet själv än att skrapa ihop stålarna, men hade jag haft ett annat jobb så... ICQ/bn

Ville gärna göra jobbet själv också men för att göra en fin bil fin så krävs det kunskap, garage, tid, en förstående sambo....mm mm.
Jag arbetar  som ambulanssjukvårdare och har en normal lön men jag förstår vad du menar.
Gav inget för bilen att prata om direkt så det blir ju en liten marginal där med .
Har sett sånna ras i min jakt på min buss och man kunde nästan tro att rasen är av 24k guld.
Och jag älskar spackel i min okunnighet så att få bussen idet skick den kommer hade jag sett som omöjligt.

Många säger ta originalfärgen på istället för orange å vitt...varför då jag gillar inte den blå och sedan är det inget viktigt med den färgen heller, min buss ska användas dagligen och inte va nån grym original bil som man inte vågar åka med ens.. nä ut ur boxen å gå på egna inslagna vägar.
Blir fotö framöver...
Hade gött

5

Trevligt att bussen återuppstår..
sen om spackel eller inte.. det finns inga blanka släta gamla bilar utan...

Ser fram mot bilder.
att vi har olika förutsättningar vad gäller tid pengar ytor utrustning kunnande ...så är det..
färg =ditt val =rätt !
I slutet handlar det om att DU är nöjd .!!! alla vi andra är åskådare...

Som sagt fortsättningen följer vi ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Nu har jag förvisso inte sagt ett knyst om färgvalet, men eftersom du drar upp det så delar jag med mig av mina åsikter.  ICQ/ad Att välja originalfärg har för mig mindre att göra med om det ska bli en originalrenovering eller inte, utan mer om att färgen ska "hålla" (estetiskt alltså) i många år framöver. Det som är snyggt idag är utdaterat om tio-tjugo år, hur många gamla lacktrender har man redan hunnit glömma? Enfärgat för att "less is more", framförallt på en bay, men även i vissa fall hos splittarna. Fabrikslacken tenderar även till att vara mer slitagetålig och har haft tiden på sig att patineras med värdighet, det svåra är att färga in de nya delarna så att övergången mellan nytt och gammalt inte märks.

Men nu är det du som bygger och du ska vara nöjd, jag ville bara påskina en annan aspekt av "originallack" än att det ska byggas en trailer queen.

Vad är det för "ras" du pratar om? ICQ/bn Hundar, motorfel eller jordskred? ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

everttaube skrev:
Tristar skrev:

Dessa polacker hatar spackel och är grymma på svetsa!!

Det enda man ser på bilderna är ju spackel!!

Lägg gärna upp bilder utan spackel.

Beror på lite var man spacklar tycker jag.
Svetsjobben behöver alltid spackel, utsidan på paneler lägger man väl alltid spackel så det får bort minsta lilla repa, bula, krater, så givetvis lite spackel finns där.
Tror du förstår vad jag menar, om du vill förstås.
ET ICQ/bf

Spackel är nödvändigt för oss flesta.
Det viktiga är att våra gamla bilar kommer ut på vägarna.
Sen hur vägen dit ser ut är ovidkommande.
Lägga gärna upp bilder på hur den såg ut innan påbörjad renoveringen, så vi kan följa byggets gång  ICQ/ay

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

8

kee skrev:

Nu har jag förvisso inte sagt ett knyst om färgvalet, men eftersom du drar upp det så delar jag med mig av mina åsikter.  ICQ/ad Att välja originalfärg har för mig mindre att göra med om det ska bli en originalrenovering eller inte, utan mer om att färgen ska "hålla" (estetiskt alltså) i många år framöver. Det som är snyggt idag är utdaterat om tio-tjugo år, hur många gamla lacktrender har man redan hunnit glömma? Enfärgat för att "less is more", framförallt på en bay, men även i vissa fall hos splittarna. Fabrikslacken tenderar även till att vara mer slitagetålig och har haft tiden på sig att patineras med värdighet, det svåra är att färga in de nya delarna så att övergången mellan nytt och gammalt inte märks.

Men nu är det du som bygger och du ska vara nöjd, jag ville bara påskina en annan aspekt av "originallack" än att det ska byggas en trailer queen.

Vad är det för "ras" du pratar om? ICQ/bn Hundar, motorfel eller jordskred? ICQ/ad

Ras menar jag att folk kan sätta sådana fantasipriser på vw bilar som sjunger på sista versen.
Ras =rosthögar mm
Det bästa är att vw folk har rätt priser på det som ska säljas men så finns det dom som har hört att gamla vw bilar är eftersökta och sätter dom mest konstigaste summor.
Om vi sätter förnuftiga priser på saker så får vi dom sålda och gör en slant på det iallafall.
Bättre saker används än ligger å dräller i garaget ju!