Hej på er
För 3 år sedan blev jag väldigt sjuk!!
Precis innan det så hittade jag min Slangen(min far kallades slangen).
En blå liten fin 70a buss som var ledsen och sjuk.
Letade i hela Sverige i ca 5-6 år...säkert inte ensam om denna jakt.
Bilen stog på grannön ca 3km från min ö....
Köpte den för 2000kr...
Startade upp motorn (4600 mil) och blödde upp bromsarna provade å köra en sväng runt ön
Sen blidde jag sjuk!
En god vän föreslog att kontakta en man i göteborg som bott i Polen och har mkt god kontakt med verkstaden där.
Vi fotade alla skrymslen å vrår efter röst.. det fanns en del ha ha.
Jag strippade bussen och skickade den med lastbil till Polen från Gbg, 1500kr.
Dom blästrade bussen och sedan skickade bilderna och visst var där rost !!
Men med det låga inköpet och kärleken till slangen så gjorde jag ett Good to Goo.
Betalade 20' sloty i start avgift sen var det igång...
.
Jag skickade ner 1600 motorn so fungerade till Polen 1300kr DHL
Och ytterligare 23' sloty.
Slangen kommer nu hem med:
Nytt golv under sätes raderna
Nytt bagage golv.
Nya dörrar fram, jag köpte 2 begagnade å skickade med men breda kanten under fönsterna delade med 3-4 mm...så snart blir det dörrar till salu på säljsidan.
Nytt batteri golv på båda sidorna.
Nytt plåt längs ner både inner och ytterplåten i fronten.
Begagnad skjutdörr, motorlucka, bagage lucka.
Nya plåtar runt motorn, ventilkåpor mm mm mm som dom grejjar där nere.
Ny lack en orange nedtill och en bruten beige/vit på överdelen.
Nytt innertak nya fönsterlister och ditsatta fönster av verkstan.
Koppla in motor så bussen blir kollar.
Säkert missat något men kalaset kostar med frakt dit, rostlagning, lack, mm mm.
88000kr!
Ringde några i Sverige om detta, inte så många som var intresserade men inte under 100' för bara rost å lack, men det slutar nog på en 150' så dom.
Dessa polacker hatar spackel och är grymma på svetsa!! Dom gjorde även ny plåt runt fönsterlisterna.
Bilder kommer upp!! Jag kan djupt rekommendera detta till er som inte kan eller har tid.
Bästa hälsningar Rolle



Att välja originalfärg har för mig mindre att göra med om det ska bli en originalrenovering eller inte, utan mer om att färgen ska "hålla" (estetiskt alltså) i många år framöver. Det som är snyggt idag är utdaterat om tio-tjugo år, hur många gamla lacktrender har man redan hunnit glömma? Enfärgat för att "less is more", framförallt på en bay, men även i vissa fall hos splittarna. Fabrikslacken tenderar även till att vara mer slitagetålig och har haft tiden på sig att patineras med värdighet, det svåra är att färga in de nya delarna så att övergången mellan nytt och gammalt inte märks.