1,076

Nu blev ju förra veckan inte alls som vanligt. Torsdagkvällen innebar en försäljning av en växellåda till Pickup, och med det så blev klockan för sent att åka ut till garaget.
Hade en liten tanke att kompensationsmeka lite på fredag eller lördag kväll, men så blev det ju inte  ICQ/bl
Söndagen gick till att förbereda Engelsmännens ankomst, var en del att grotta i och flytta skrot så att det skulle gå att knuffa ut 50an, så det blev således inget garage då heller  ICQ/bl
Men i tisdags, då var det äntligen dags  ICQ/bp Hade sett fram emot att visa Tomas-träslöjdläraren vilka idéer och tankar jag kommit på....meeen...inte då! Tomas var tvungen att jobba över så det blev inget träsnideri då heller  ICQ/bl

Men som tur är så har jag ju sparat en del småjobb för sådana tillfällen  ICQ/bs Till exempel att kasta in växellådan  ICQ/bo Vilket jag började med så smått.
Började med att leta efter domkraften, den var heeelt borta bara?? Gick runt och kikade, den var som uppslukad av något mörkt svart hål! Efter att nästan ha gett upp letandet så gick jag å tog en kopp kaffe med tillhörande giftpinne(  ICQ/an  )
Det var då jag tänkte att jag måste gå ner på djupet efter letande av denna lyftanordning, och det var då jag hittade den  ICQ/ay  Den var under Tomas sons EPA, rejält gömd må jag säga  ICQ/ap
Då kunde jag äntligen hissa upp "Binzen" till skyarna för att underlätta inkastningen av växellådan. Efter lite lirkande och småbändande på bärarmarna  så halkade den på plats.
Det är vid sådana här tillfällen jag är glad att jag rensat alla gängor, både i hål och muttrar å bultar. Var en fröjd att skruva fast allt, och att växelföraren/hockeyklubban linjerade perfekt och kröp in på sin plats utan några som helst konstigheter gjorde mig riktigt glad  ICQ/ag  För den dockningen skulle ju ha skvallrat att något var snett eller annat allvarligt konstruktionsfel! Men tur att det gick bra, hur hade det annars blivit?
När lådan var fastsatt så fortsatte jag med att koppla bromsrör/slangar, montera stötdämpare, koppla kablarna på startmotorn, skruva fast och säkra växelförarkopplingen med najtråd, skicka i handbromsvajrarna i dess rör, och det var där jag stötte på det första problemet!!?? Den vänstra vajerns hylsa ville inte föras in i röret!!! Å wafför inte dé då?? Hade ju när jag kapade rören till rätt längd sett till att öppningarna var rensade så att hylsorna skulle gå i, men av någon anledning ville den vänstra inte vara med.... Den högra var det inga som helst problem med.
Har efter lite massering och slipande fått in den ca en cm av två. Fortsätter med det nästa gång, men är ju lite irriterande, i synnerhet när det borde passa. Ska prova med den begagnade handbromsvajern om den också vägrar? (den vajer jag anpassade rören efter), då kanske jag får svar på vad som felar?

Jaja, lite motgångar får jag allt stå ut med! Eller hur  ICQ/ag  ICQ/ap

Post's attachments

2019-05-21 23.56.19.jpg, 189.16 kb, 800 x 600
2019-05-21 23.56.19.jpg 189.16 kb, 143 downloads since 2019-05-22 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,077

Det går undan. Det var bra jobbat på en tisda kväll det där.
Funderar om jag lär ta å posta ett vaderat kuvert till dig ja. Verkar ju inte ta mig neråt.
Fick besked i helgen som var att mina grejer inte var med.

Men bra jobbat med binzen  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..

1,078

Blev lite olika grejer gjorda sist.

Jag började med att få klartecken av Tomas att mina idéer om var gångjärnen skulle fräsas ner i dörrens stolpe. Och med det var det dags att köra en överhandsfräs för första gången i mitt liv! Läskigt mycke snurr på denna manick  ICQ/ai  !

Efter att provkört på en spillbit så var det bara att sätta igång. Tog hjälp av en fastklämd träbit att dra fräsen emot så att det blev rakt och fint. Rackarns så fint det blir med denna metod om man jämför med att göra samma jobb med stämjärn å klubba i detta ganska hårda träslag som Ask är. Provade även detta på en liten bit som låg, men jäklar va trögjobbat det var!  ICQ/be

Med det gjort så var det dags att leta efter lämpliga träskruvar, vilket jag tidigare tyckt att "det är ju inge problem, finns ju drivvis överallt...."  JoTjéeena att det gjorde, fick vända upp å ner på alla möjliga lådor och askar och buttar för att tillslut få 6st lika i lämplig längd.
Provade mig fram efter en lämplig storlek på borren att förborra skruvhålen. Började med en 3mm borr, och det var helt omöjligt att skruva ner skruven helt. Stegade upp en halv storlek, och det blev lika omöjligt...
Slutade med att jag först borrade med 3mm 25mm djupt, och nästa borr blev 5mm som borrades 10mm djupt, då gick det att dra skruvarna i botten och dom nöp fast ordentligt.
Som jämförelse så hade det räckt med ett 3mm styrhål i vanlig Furu och man hade "lätt" dragit skruven i botten, sån skillnad i hårdhet visade sig att det är.

Sedan kom jag ju på att jag hade lite problem med den vänstra handbromsvajern, det var ju vajerhöljet som inte riktigt ville ploppa in i vajerrörets ände, vilket var riktigt konstigt? Men efter lite lirkande och även en smula borrande med en 10mm borr och lite filande så smög den äntligen in i röret   ICQ/bo

Då blev jag så glad att jag letade rätt på trummorna som legat gömda bakom nedersta hyllan. Ploppade dit dom och skruvade dit muttrarna, men de har inte slutdragits än då det får göras när vagnen står på sina egna hjul och med handbromsen åtdragen. Men dit är det ju en stund kvar till....  ICQ/bs

Jag kom ju också på att jag glömt ihåg att sätta dit ett par tre stycken plåtfläppar på insidan av gångjärnsbalken innanför motorluckan för kablarna som ska gå till vänster baklykta och motorluckans nummerskyltbelysning och bromsljus. (tyvärr inga bilder) Och med det gjort så blev det precis lagom tid för hemgång ICQ/ab

Känns rätt bra att det även blir lite tid för dessa små men ack så viktiga detaljer och andra saker som legat lite på vänt/glömlistan.

För det tillkommer ju även andra småsaker som gör sig påminda, till exempel tätningsmaterialet mellan bensintanken och hålet i golvet, där ska det ju vara en list/packning som jag såg saknades när jag höll på med soppakranen för ett par tre veckor sedan. Hittade en begagnad sådan av en händelse hemma i garaget idag  ICQ/bs , får se om den går att använda eller om jag kopierar en ny? Den ligger i alla fall i bilen så att den kommer med ut i verkstan nästa gång.

Ha de nu så bäst allihopa tills nästa gång  ICQ/bp

Post's attachments

2019-05-26 22.19.10.jpg, 193.76 kb, 600 x 800
2019-05-26 22.19.10.jpg 193.76 kb, 150 downloads since 2019-05-27 

2019-05-26 22.19.39.jpg, 187.6 kb, 600 x 800
2019-05-26 22.19.39.jpg 187.6 kb, 147 downloads since 2019-05-27 

2019-05-26 22.48.42.jpg, 177.93 kb, 800 x 600
2019-05-26 22.48.42.jpg 177.93 kb, 150 downloads since 2019-05-27 

Bengt i Sala

1,079 Senaste redigerad av michaelth (2019-05-28 05:50:19)

Min far hade alltid lite nöt talj på alla träskruvar sedan borrsvängen med skruvklinga, då drar man även in tröga skruvar, även i hårda träslag. Min far jobbade mycket med ek.

Talgen hämtades på slakteriet.. smälter i en gammal stekpanna utanför verkstaden sedan häller den vattenlösa taljen upp på burkar.och stelnar till halvhård.  Och alla skruvar gängor fick en dos av det. Träskruvar gled in lätt öven i hårt trä.och metall skruv rostar aldrig fast.
Saker min far lärt sig i början på seklet...har en burk stående fortfarande.... fast far varit död många år... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,080

Har för länge sedan jobbat lite med Ask och den är både hård och något spröd (blev gitarrkropp).

Förborrning och min variant på Talgsmorda skruvar med vanlig handtvål (soap bar) eller intorkat diskmedel funkade bra!

Tvålpreparatet skall vara bara en aning kletigt för att ett lätt gnid med skruven skall plocka upp lagom med smörja.

Diskmedlet är lättare eftersom den nästan vägrar torka ut, handtvål med torrsprickor i är för torrt!

Sedan har jag nog använt värmeljus i samma syfte men med annat virke med framgång.

Hejja! Sten vW

1,081 Senaste redigerad av Barndoor51 (2019-05-29 23:35:17)

Sist i garaget så fokuserade jag på att få till växellänkaget och växelspaken.
när jag testade sist alldeles efter att jag fått i växellådan så upptäckte jag att det bara gick att få i trean och fyran samt att när backen skulle läggas i så blev det tvåan som hoppade i.....

Jaha...tänkte jag, vad kan vara fel nurå?? Tyckte ju att allt hade passat så bra? Hade jag missat något vitalt mått? Är hela ramen sned i alla fall? Hade växellådan hamnat snett i vaggan?
Frågetecknen var otroligt många, men det var ju "bara" att ta tjuren vid hornen och börja felsöka.
Provade först med att kolla hur växelstången under förargolvet hamnade när backväxeln låg i, och det visade sig att skålen var alldeles för mycket till höger, så för att hamna rätt skulle växelstången behöva vridas till vänster ca 15 grader.
och för att vara säker på att alla skarvar verkligen hade hamnat där de skulle med dess låsskruvar så plockades allt bort för kontroll. Det var inget onormalt eller felmonterat vid anslutningen mot växellådan.

Men vid skarven mellan den främre och den långa stången så visade det sig att låshålet i den långa stången som jag köpte från UK för ett par år sedan var felborrad! Så för att korrigera det så skulle jag behöva göra ett nytt stopphål, och med det lyfta ur växellådan igen...
Men jag valde en lite enklare väg  ICQ/bs Jag gör ett nytt gängat hål i den lösa skarvhylsan istället, och gör en ny försänkning i den främre växelstången istället.
Fördelen med det är att jag kan låsa hela ställeraget i det läge som ger mig 4 växlar framåt och en back för att sedan kunna förborra med en 3mm borr i rätt läge och sedan demontera de främre delarna och borra och gänga och försänka i lugn och ro på arbetsbänken istället.

Tyvärr blev det bildlöst denna afton, men kan tala om att det blev ett riktigt gympapass!! Vet inte huuur många gånger det blev ner på liggbrädan, hasa sig in under, å sen rulla ut och upp på benen å sen runt och in i hytten å sen ner igen och under å sen upp igen och så vidare i ett par timmar...  ICQ/bu

Känns i kroppen idag kan jag säga  ICQ/bs  ICQ/ag  ICQ/bj

Men får väl bjuda på en av Fotograf Michael Åkerblom tagen bild för ett taga sen istället  ICQ/bq

Post's attachments

60474390_2008943009414688_986899350506438656_n.jpg, 142.8 kb, 960 x 640
60474390_2008943009414688_986899350506438656_n.jpg 142.8 kb, 166 downloads since 2019-05-29 

Bengt i Sala

1,082

KÄnner igen det där med att springa fram och tillbaka mellan arbetsbänk och fordonet. Brukar tänka på den där gymnastikövningen "idioten". Du kan tro att de var många gånger jag lurade mig att "det här var nog sista gången jag behövde krypa in i lastkistan"... ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

1,083

Haha...Precis  ICQ/bs
Men är ju perfekt inför Beach-19  ICQ/bo eller not... ICQ/bh

Sist i garaget så blev det faktiskt lite bromsjobb, fyllde på bromsvätska och justerade in bromsarna. Och det var då det uppdagades att bromspedalens låsring ville hoppa av, och det är ju inte direkt något som man vill ska hända  ICQ/ai
Gick till botten med vad orsaken var, och efter lite letande så visade det sig att jag glömt sätta dit en bricka på pedalaxeln så att det blir rätt spel på denne.
Det var ju rätt skönt att detta uppdagades nu och inte en kvart innan till exempel en reggbesiktning eller någe sånt  ICQ/af

Sedan fortsatte det med lite träsnickerier också, men tyvärr så gick sågbladet av just när jag kommit halvvägs längs den blivande dörregeln...sååå typiskt, och inga reservblad liggandes heller.
Och...vet ni? Inga bilder denna gång heller....fast...lite tråkigt med en bild på nyluftade bromsar kanske å ännu tråkigare med en halvsågad träbit... ICQ/ag

Men jag lovar! Jag ska försöka bättra mig!  ICQ/bs

Bengt i Sala

1,084

Ja bilder vill vi ju se!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

1,085 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-04 11:06:46)

Snart regbesiktning? ICQ/bo ??  ICQ/ag alla bilder e trevliga ICQ/bv och texten till...
Vi bara väntar på fortsättningen !
Liten fråga domdäringa justerbara pallbockarna?? Var hittar man dylika.. ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,086

Pallbockarna är beskrivna lite tidigare i denna tråd med artikelnummer å allt. Svenskgjorda och köpta på Mekonomen.

Tyvärr ingen reggbesiktning än på länge  ICQ/bl

Bengt i Sala

1,087

hmm hittade inte pallbockarna i tråden... men bildsökte och hittade .. dock inte på mekonomen..
https://www.blys.se/sv/artiklar/rehobot … 519mm.html
men beställde 2 par nu ICQ/bk

1,088

Bra där ICQ/bq
Å bra pris också ICQ/ay

Bengt i Sala

1,089

Äntligen så är nog det mesta i chassieväg mekaniskt färdigt ICQ/ab

Bromsar injusterade, likaså handbroms, även lite grovt inställd framvagn och med det dragit åt alla låsningar.
Ska bli spännande och se om allt funkar framöver  ICQ/ap
Hade ju mina funderingar om alla bromsrör och dess skarvar höll tätt här om kvällen, men det var inga blöta fläckar någonstans.

Och i brist på motivation att snickra vidare på dörren så bytte jag det trasiga sågbladet i bandsågen som hade gått av i söndags, gjorde den ren å fin från sågspån och såg till att allt var injusterat på denna manick. Men det blev ändå inget sågat denna afton...

Började istället att klä av den industrimotor jag tagit med till garaget. Jag kommer att behöva lätta på topparna och byta tätningarna till stötstångsrören då den börjat läcka vid en av dom, så det är lika bra att byta allihopa på båda sidorna samt byta gummipackningarna vid oljekylaren när jag ändå håller på.
Hur det än är så är ju motorn från 1957 och stått helt ostartad tills för ett par tre år sedan då vi slängde i den i 50an och tog ett par rundor runt kvarteret, sedan så lånade Jesper den till sin 53a Barndoorpickis för att kunna köra några varv på BugRun classic med den. Sedan dess har den bara stått i garaget hemma, och efter att jag tog den till garaget så har den börjat fukta på ovan nämnda ställe.
Men det var verkligen en fröjd att skruva med någe så "nytt" och oanvänt, inget som var fastrostat och så, ska bara leta rätt på de där packningarna som jag lagt på någe bra ställe??

Ska även i samma veva leta reda på alla andra saker som måste till för att göra motorn redo för ett fortsatt liv i "Binzen". Är ju en del saker som måste till, till exempel generator, fördelare, värmekammare, fläktkåpa med tillhörande termostat och spjäll, undre plåtarna, mm, mm.
Kommer nog att försöka hitta "så dåliga plåtar" som möjligt för att på så sätt matcha pickisens övriga stuk ICQ/ab  Men vi får se vad jag hittar för grejer  ICQ/bs

Hoppas nu att inspirationen återkommer till snickerierna, för det tar nog betydligt mer tid än vad man tror... Bara en enda träbit kan ju ta större delen av en kväll innan den är inpassad och klar! Trodde jag aldrig! Men tydligen så är det så...  ICQ/be

Post's attachments

2019-06-04 23.28.42.jpg, 220.23 kb, 800 x 600
2019-06-04 23.28.42.jpg 220.23 kb, 149 downloads since 2019-06-05 

Bengt i Sala

1,090 Senaste redigerad av michaelth (2019-06-06 08:19:38)

trevlig idee att ha pall och pallkragar uppochner som ett stadigt arbetsbord  ICQ/ay .... fast hade man en pall underst oxå (man får lösa fastsättningen av pallkragarna) så blir den ju mer lättflyttad.. ICQ/ah (förutsatt att man har en pallyft i närområdet..)
på jobbet använder vi ganska så ofta metallben som fästs under europa pallar.. typ..
en smidig lösning som är stabil...
https://www.runelandhs.se/storage/ma/db6e893c7da743c184d892e8cfd9749d/40db4b2d4e5a49649705b49243159a92/png/A60DBB968CE563111BB061DE6FEE2036F375E920/131778_1000px.png
vad var denna industrimotor tänkt till för något när den återräddades till fordons värden??

1,091

Jorå, det är en "rättvänd" pall i botten för lättare förflyttning  ICQ/bs
Denna lösning har verkligen varit kanonbra på alla vis.

Industrimotorn har suttit ihop med en vattenpump som de flesta sådana som dykt upp de senaste 10 åren. De motorer jag har kommer från civilförsvarets förråd och har noll timmars gångtid, alltså helt "nya"  ICQ/bp  Fast för säkerhets skull så är det ju bäst att plocka isär och kolla hur de mår invändigt... Gummigrejerna/packningarna är ju trots allt från 1957...och som bekant så åldras ju sådant även om de inte brukas.

Sist så släpade jag och Tomas in en donatormotor som ska plockas på kylplåtar och generator och all annan kringutrustning som behövs. Gjorde inget annat med den än att spreja rostlösningsolja på alla skruvar och bultar, så de får gotta sig i detta tills nästa gång och förhoppningsvis lossna lite lättare  ICQ/bo

Kanske blir en liten extra runda ut i garaget imorrn lördag? Jag skippade ju trots allt BugRun i år....så liiite VW borde jag ju unna mig  ICQ/ag

Bengt i Sala

1,092

Nu jäklars är han på g! ICQ/ab Blir riktigt bra det där. Coolt att börja kunna få ihop lite mekaniska funktioner igen. ICQ/ag

1,093

Då fortsätter jag med lite motorbygge/konvertering igen då Tomas och hans son Kalle är helt fokuserade på att få H-reggen färdig på EPAn, för nu brinner det i knutarna då Kalle fått sitt körkort i torsdags...bråttom bråttom ICQ/ag
Självklart hjälper jag till där med, om dom behöver  ICQ/bs

Fast det blir ju förstås några stunder över för mig att grotta i mitt så att säga.

Åter till mitt lilla problem...
Jag har konstaterat sedan en tid att de undre kylplåtarna till 25-30hk motorerna börjat att bli svåra att hitta hyffsat fräscha. Antingen så är de sönderrostade eller så knöliga eller både och, så de är svåra att få fason på.
Så jag tänkte, eftersom det på industrimotorerna sitter sådana plåtar också, fast dessa saknar ju själva struten i framkant som ansluter mot värmekammrarna, och de saknar även slitsarna för de styrluckorna som ser till att kylluften går till värmen i cupén eller släpps ut i det fria.

Har alltid tyckt att det verkat väldigt bökigt att anpassa dessa undre plåtar från industriare till bilbruk, så dessa har bara legat och tagit plats eller till och med slängts, för "de passar ju ändå inte" som det hetat.  ICQ/af

Men nu tyckte jag att det var dax att kolla upp på riktigt hur svårt det kunde va? Men det var ju plättlätt ju  ICQ/bp

Gjorde som så att jag sågade bort strutarna med sticksågen, och därefter rensat från punktsvetsarna så att det blev bara enkelplåt kvar.
Måttade in dessa mot den nya och sågade upp ett fint ovalt hål.
Hade först tänkt använda punktsvetsen, men insåg att med de spetsar jag har så skulle jag inte komma åt överallt, så det blev att punkta med MIGen på insidan istället denna gång.
Med struten på plats så var det dags att se till att styrluckan fick sina slitsar gjorda i botten. Det saknades även en liten plåtvinkel på insidan som luckan ska vila emot som blev fabricerad och ditpunktad.

Kul att det gick så bra  ICQ/bf

Sedan har jag även flyttat över termostat-grejerna från donatorn, vill ju inte hoppa över den funktionen då jag är övertygad om att de gör nytta så länge det funkar som det är tänkt...

Ett annat "problem" jag stött på är att jag saknar en fungerande fördelare utan vacum. Saknar å saknar var väl inte helt sant, men jag tycker att en fördelare daterad 49-50 utan gummitätning inte passar in helt bra. Funkar gör det ju förstås, men får väl byta om jag hittar någon bättre framöver.

Ska bli jättespännande å se om alla dela hittar tillbaks på sina rätta platser...eller snarare om jag kommer ihåg vart alla skruvar ska sitta  ICQ/bu Blir väl som vanligt! "jassååå, den skulle dit före den där...." och sådana roliga påhitt som får handleden att arbeta lite övertid med skruvmejslar och ringnycklar  ICQ/be  ICQ/bj

Post's attachments

2019-06-09 19.50.55.jpg, 208.3 kb, 800 x 600
2019-06-09 19.50.55.jpg 208.3 kb, 144 downloads since 2019-06-10 

2019-06-09 21.19.34.jpg, 211 kb, 800 x 600
2019-06-09 21.19.34.jpg 211 kb, 155 downloads since 2019-06-10 

2019-06-09 21.55.03.jpg, 198.12 kb, 800 x 600
2019-06-09 21.55.03.jpg 198.12 kb, 142 downloads since 2019-06-10 

2019-06-09 21.55.38.jpg, 222 kb, 800 x 600
2019-06-09 21.55.38.jpg 222 kb, 133 downloads since 2019-06-10 

Bengt i Sala

1,094

bra där, det är fasiken inte så långt kvar tills du kan ta en första provtur!! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

1,095

Jahaop, då var motorn sammansatt och nertagen från motorstativet ICQ/ab

Har just förlängt ljuddämparens ändrör med 2,5cm samt svetsat dit ett litet fäste för det lösa krökta ändröret som syns på bild 2. Dessa detaljer saknas på industrimoterernas dämpare och är ersatta med en gängad anslutning istället.

Var väl egentligen inget som var krångligt eller dramatiskt. Det som var svårast var väl att hitta lite smågrejer till gasvajern, jag kom ju på att det ska vara ett rör, en fjäder, en hylsa och en specialbricka till gaseriet.
Och trots att jag tycker mig sett alla dessa småpryla lite här å där så tog det den bättre delen av måndagkvällen att hitta dessa  ICQ/be

Men tillslut så ska jag nog ha alla smågrejer för att kunna kasta i motorn för första och förhoppningsvis sista gången.
Ska bara komma ihåg att sätta dit tätningslisterna runt motorn i motorutrymmet samt montera lite bensinslangar under bilen innan.

Har även skruvat dit bakljusen samt monterat godkända reflexer, blev tyvärr sånna där skitstora fula, men det var ju trots allt sådana som satt där förut, så det fick bli likadana igen...

Jag ska även fylla upp växellådan och reduktionerna med lite växellådsolja innan motorn kommer i, och även motorn ska få sig en skvätt Gulf mineralolja såklart ICQ/ag

Och givetvis kör jag på den "hårda" vägen och inte provstartar motorn innan den kommit i vagnen  ICQ/bq Lite spänning måste man väl få unna sig  ICQ/ag
Kommer bli många farhågor, typ: Kommer generatorn ladda? Slocknar oljetryckslampan? satte jag dit fördelaren rätt? mm, mm.

Köpte ut ett nytt Bosch batteri förra veckan, så det kommer i alla fall att finnas ström....ett tag i alla fall  ICQ/bo

Post's attachments

2019-06-16 22.54.35.jpg, 202.63 kb, 600 x 800
2019-06-16 22.54.35.jpg 202.63 kb, 152 downloads since 2019-06-17 

2019-06-17 21.56.15.jpg, 204.69 kb, 800 x 600
2019-06-17 21.56.15.jpg 204.69 kb, 137 downloads since 2019-06-17 

Bengt i Sala

1,096

Häftig är det så nära provstart  ICQ/ay

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

1,097

Njae, nära å nära...
Är en del småsaker som måste fixas innan det blir aktuellt med någon provstart  ICQ/ap

Är även några större grejer också, till exempel sidodörren, där är det måååånga timmar kvar  ICQ/bs

Bengt i Sala

1,098

Ähh vem behöver en dörr ICQ/ad  de e bar å åk  ICQ/ag  ICQ/af

1,099

Senaste gången i garaget, som förövrigt startade en smula senare än vanligt, beroende på att min kära sambo fyllde år och hade lite kalas på kvällningen. Men tillslut så lyckades jag smuggla med mig några tårtbitar till mina vänner i garaget, vilket glupskt slukades av alla närvarande  ICQ/bp  Och snacka om att de fick sig en dos av "sockerkick"  ICQ/ap  ICQ/bj
Men eftersom det blev lite sent så blev det inte så mycke gjort denna afton, blev att montera den främre gummitätningen i dess "gardinstång", vilket inte var så lätt som det brukar vara Default/hmm Är ju skillnad om listhållaren är i toppskick, då går det ju galant att bara föra in den i ena änden och sedan bara mata på tills den är på plats.
Men inte när det är lite rostigt och krokigt...Då blev det att göra det på det lite mer jobbiga sättet...
Började med att lägga gummilisten i den nedre skåran för att sedan trycka ner den övre läppen med en skruvmejsel och vika in den under den övre läppen. Gick ju bra till slut, men blev ju slite trött i handen bara ICQ/ab
Men nu sitter den där och kommer nog göra sitt jobb  ICQ/bs

Ytterligare en liten sak som kommit på plats är en inre backspegel.
Hade i det längsta hoppats på att jag skulle hitta en mer "rätt" backspegel, men det dök aldrig upp någon...
Så jag gick till min lilla hög med grejer från Cheva -56an jag har liggandes i hörnet av garaget, visste att jag sett en "universal" backspegel som suttit på instrumentbrädan på denna Raggarbil, så fel på denna blev nästan rätt på "Binzen"  ICQ/bo

Tyvärr en lite för mörk bild, men det blir så när man ska va så ljusskygg  ICQ/ag

Post's attachments

2019-06-16 22.54.08.jpg, 165.09 kb, 800 x 600
2019-06-16 22.54.08.jpg 165.09 kb, 151 downloads since 2019-06-19 

Bengt i Sala

1,100

Blir jäkla bra det här.  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..