Nu blev ju förra veckan inte alls som vanligt. Torsdagkvällen innebar en försäljning av en växellåda till Pickup, och med det så blev klockan för sent att åka ut till garaget.
Hade en liten tanke att kompensationsmeka lite på fredag eller lördag kväll, men så blev det ju inte
Söndagen gick till att förbereda Engelsmännens ankomst, var en del att grotta i och flytta skrot så att det skulle gå att knuffa ut 50an, så det blev således inget garage då heller
Men i tisdags, då var det äntligen dags
Hade sett fram emot att visa Tomas-träslöjdläraren vilka idéer och tankar jag kommit på....meeen...inte då! Tomas var tvungen att jobba över så det blev inget träsnideri då heller
Men som tur är så har jag ju sparat en del småjobb för sådana tillfällen
Till exempel att kasta in växellådan
Vilket jag började med så smått.
Började med att leta efter domkraften, den var heeelt borta bara?? Gick runt och kikade, den var som uppslukad av något mörkt svart hål! Efter att nästan ha gett upp letandet så gick jag å tog en kopp kaffe med tillhörande giftpinne(
)
Det var då jag tänkte att jag måste gå ner på djupet efter letande av denna lyftanordning, och det var då jag hittade den
Den var under Tomas sons EPA, rejält gömd må jag säga
Då kunde jag äntligen hissa upp "Binzen" till skyarna för att underlätta inkastningen av växellådan. Efter lite lirkande och småbändande på bärarmarna så halkade den på plats.
Det är vid sådana här tillfällen jag är glad att jag rensat alla gängor, både i hål och muttrar å bultar. Var en fröjd att skruva fast allt, och att växelföraren/hockeyklubban linjerade perfekt och kröp in på sin plats utan några som helst konstigheter gjorde mig riktigt glad
För den dockningen skulle ju ha skvallrat att något var snett eller annat allvarligt konstruktionsfel! Men tur att det gick bra, hur hade det annars blivit?
När lådan var fastsatt så fortsatte jag med att koppla bromsrör/slangar, montera stötdämpare, koppla kablarna på startmotorn, skruva fast och säkra växelförarkopplingen med najtråd, skicka i handbromsvajrarna i dess rör, och det var där jag stötte på det första problemet!!?? Den vänstra vajerns hylsa ville inte föras in i röret!!! Å wafför inte dé då?? Hade ju när jag kapade rören till rätt längd sett till att öppningarna var rensade så att hylsorna skulle gå i, men av någon anledning ville den vänstra inte vara med.... Den högra var det inga som helst problem med.
Har efter lite massering och slipande fått in den ca en cm av två. Fortsätter med det nästa gång, men är ju lite irriterande, i synnerhet när det borde passa. Ska prova med den begagnade handbromsvajern om den också vägrar? (den vajer jag anpassade rören efter), då kanske jag får svar på vad som felar?
Jaja, lite motgångar får jag allt stå ut med! Eller hur

50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
!

och texten till...
(förutsatt att man har en pallyft i närområdet..)
de e bar å åk
Är ju skillnad om listhållaren är i toppskick, då går det ju galant att bara föra in den i ena änden och sedan bara mata på tills den är på plats.