1

Hej,

Behöver hjälp med att koppla ihop dessa två, INNAN jag eldar upp garaget. Det finns inga terminalmarkeringar på torkarmotorn, tyvärr.
Gjorde en bänktest tidigare, med det blixtrade till i batteriet och kom en rökpuff ur motorn. jag behöver experthjälp.

http://forumbilder.se/I5E58/motor-och-knapp.jpg

VW 1500 1963
Ghia 1968

2

Kanske detta hjälper dig
https://www.americanautowire.com/PDFLin … %200.0.pdf

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
Porsche 914 1970.

3 Senaste redigerad av Björn J. (2019-05-28 10:17:48)

Här finns "kopplingsschema på svenska" (ja nästan i alla fall).
http://www.beachbuggy.se/forum/download … ;mode=view
Utöver torkarmotorns koppling finner du även annat nyttigt här.

Dessa torkarmotorer jämte dess strömställare har inte bara självparkering, utan också en kortslutningsbroms som stannar torkarna i detta viloläge, utan denna kortslutningsbroms inkopplad finns risken, då vindrutan är blöt och hal, att torkarna fortsätter förbi viloläget och fortsätter att torka i all evighet, eller så länge batteriet håller, eller iallafall så länge som tändningen är påslagen, vilket som nu inträffar först.

Felkopplad kortslutningsbroms resulterar i de symptom du beskriver, en del pyrotekniska effekter alltså.

Detta gäller generellt:
30 är plusspänning från säkringsdosan (egentligen "batteriplus")
31 är chassijord
31a är chassijord via strömbrytare.

Svart kabel i gamla VW med Bosch-elsystem är väldigt ofta plus(!), det är litet lurigt och här kopplas det ofta fel.
Brun kabel är till chassijord, alltså minus i bottenplatta och kaross.

Detta gäller vindrutetorkarmotorer och dess strömställare/omkopplare.
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53e (31a på äldre VW torkarmotorer, som på din) Vindrutetorkare, bromsledning, "kortslutningsbroms" (denna jordas i parkeringsläget).

På vissa av dessa SWF torkarmotorer står dessa nummer instansade ovanför kabelanslutningarna på torkarmotorns växelhus.
Som du redan sett  står dom också på strömställaren, bara att koppla 53 till 53, 53a till 53a osv.

Detta då enligt standarden DIN 72 552

Svart kabel hos VW med Bosch elsystem är väldigt ofta plus(!), det är litet lurigt och här kopplas det ofta fel.
Brun kabel är till chassijord, alltså minus i bottenplatta och kaross.

Friskt kopplat är hälften brunnit. ICQ/bk

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack Björn, utförligt som vanligt när det gäller dina inlägg. Mycket uppskattat.

Nå, åter till mitt problem. Kan det vara på detta vis att torkarmotorn är för en bil med torkarspaken på rattstången? Där av den gröna kabeln, som enligt de scheman är 53e. Av vad jag läst mig till så lirar inte en vanligt instrumentpanelknapp med en torkarmotor som har 53e. Det blir något knas med parkeringen av torkarna. Lösningen är tydligen ett vanligt relä, som kopplas enligt detta schema. Tänkte prova detta och se om det fungerar. Återkommer i ärendet.

http://forumbilder.se/I5E8B/motor-och-knapp.jpg

VW 1500 1963
Ghia 1968

5 Senaste redigerad av HenrikL (2019-05-28 11:32:21)

På vissa årsmodeller av Typ 3 är den bruna kabeln inte chassiejord, utan istället en "specialjord" som går direkt mellan motor och strömbrytare. Motorn jordas i chassiet via en av fästskruvarna.

6

PeCe skrev:

Tack Björn, utförligt som vanligt när det gäller dina inlägg. Mycket uppskattat.

Nå, åter till mitt problem. Kan det vara på detta vis att torkarmotorn är för en bil med torkarspaken på rattstången? Där av den gröna kabeln, som enligt de scheman är 53e. Av vad jag läst mig till så lirar inte en vanligt instrumentpanelknapp med en torkarmotor som har 53e. Det blir något knas med parkeringen av torkarna. Lösningen är tydligen ett vanligt relä, som kopplas enligt detta schema. Tänkte prova detta och se om det fungerar. Återkommer i ärendet.

http://forumbilder.se/I5E8B/motor-och-knapp.jpg

Nej, SWF motorerna skall koppas till en "knapp" seanre motorer med liggande motor som kom med 1302 skall vara till vridströmställaren, den med spolarknapp i mitten. Sedan ko det en snarlik litet kraftihare modell med liggande motor till 1303, denna är till spak, men det spelar ingen roll egentligen för kunktionerna är desamma, dörutom de senare spakarna som är avsedda för elektrisk spolare.

Tack!
Kanske någon kan hjälpa mig att svetsa nån gång så fixar jag det elektriska...

Men de antika SWF motorerna fanns så vit jag vet, i minst två olka versioner, en med endast en hastighet och en med två hastigheter. Sedan fanns det en "knapp" avsedd för motorerna med en hastighet, men knappen hade två, varav det långsamma kopplades upp via ett trådlindat motstånd. Men den typen av akreologi är inte min grej, jag har väldigt sällan grävt djupare i kulturlagren än till 1968 års lager... Färmst har har jag hållit mig till tjockbubblorna från 1973 och framåt, men ett och annat undantag.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av Björn J. (2019-05-31 09:34:43)

HenrikL skrev:

På vissa årsmodeller av Typ 3 är den bruna kabeln inte chassiejord, utan istället en "specialjord" som går direkt mellan motor och strömbrytare. Motorn jordas i chassiet via en av fästskruvarna.

Jo jag har sett det också, 31a brukar dom heta. Chassijord via strömbrytare. Vill minnas att även innerbelysningens kabel är brun.
Det var väl inte en 100% konsekvens, men DIN-normen 72 552 http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=5747 har hjälpt mig väldigt mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."