1

Gängan till oljetrycksgivaren är dålig, motorn är en 1600 AD.

Vad göra?

Ska man sätta i en helicoil?
eller ska man borra upp till m12x1,5 och sätta i en adapter ner till m10x1, likt denna?
https://www.vskprofi.cz/share/cache/image/150x150/outsidebox/kategorie/10849.jpg

2

oavsett vad du väljer är det inte att rekomendera att borra i ett block som sitter ihop. Om du skall sätta en adapter skall gängan vara av rörtyp, konisk altså annars lär det läcka från adaptern. Gängan på en original oljetrycksgivare är konisk.

3

Da Squirrel skrev:

Gängan till oljetrycksgivaren är dålig, motorn är en 1600 AD.

Vad göra?

Ska man sätta i en helicoil?
eller ska man borra upp till m12x1,5 och sätta i en adapter ner till m10x1, likt denna?
https://www.vskprofi.cz/share/cache/image/150x150/outsidebox/kategorie/10849.jpg

Man kan också limma gängan med hydral tätning

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Konisk gänga har jag koll på,
då adaptern är för givare antar jag att även den är konsik,
Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.

Det där med att limma gängan lät intressant.
Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)

Skulle det fungera med att limma då?
(skulle ju underlätta en hel del)
Vad är det man ska använda för "medel"?

5 Senaste redigerad av kee (2019-05-27 20:48:50)

Jaså är original gänga konisk? Jag blev tvungen att söka lite då jag var av uppfattningen att en metrisk M10x1 inte är konisk.

Hamnade på Thesamba (som vanligt) och där hävdar några att blockgängan inte är konisk medan andra hävdar att den är det, om än så lite (dvs mindre konisk än en NPT-gänga):

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=317329

Ytterligare fördjupning på STF:

https://shoptalkforums.com/viewtopic.ph … p;start=15

Läser man runt lite så verkar det finnas fler källor som hävdar att den inte är konisk, men fler källor kan ju ha fel förstås. Kanske är det här en av de "urbana myterna" som finns i folkahobbyn? Läst häromsistens att inte heller M10x1-bromsrörsgänga är rak, kan det vara samma kon på dessa två gängor?

Frågan är om man inte kan använda sig av en packning och en rak gänga och ändå få det tätt (dvs om man nu kan gänga om till annan rak gänga)? Så är det ju på de flesta moderna motorer menar jag, eller kräver det gjutjärns- eller hårdare aluminiumgods?. Som jag förstått det är det viktigt att man har god elektrisk kontakt hela vägen då givaren sluter jordsignalen från blocket. Teflontejp avråds ifrån, men hydraultätning kanske inte isolerar på samma sätt?

Jag lärde mig något nytt idag iaf! ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Skulle tro att det är jänkarnas ovana att tänka metriskt och hantera metriska tappar som ställer till det på thesamba. Gängan i blocket är med stor sannolikhet rak medans givaren är konisk. Skulle även tro att samma gäller bromsrören, gängan i oket är rak och nippeln är konisk.

Amen

7

Ja nog tror jag det bara är givaren som är konisk, eller?

Pratade med en äldre kollega också och han sa att helicoil inte skulle hålla tätt på grund av att givare var konisk

8

Da Squirrel skrev:

Pratade med en äldre kollega också och han sa att helicoil inte skulle hålla tätt på grund av att givare var konisk

Då pga att insatsgängan är i hårdmetall, till skillnad från original magnesiumlegering?

Det finns kanske inga "mjuka" insatsgängor?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Da Squirrel skrev:

Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.

Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)

Locktite 570 Dyr som fan men bra

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Da Squirrel skrev:

Var hittar jag det? Får bara utländska resultat när jag söker...

Hittar bara 572, 577 & 542

Men 572 & 577 är för grova gängor
542 är en hydraltätning för fina gängor

11

Da Squirrel skrev:
PPRMicke skrev:
Da Squirrel skrev:

Var hittar jag det? Får bara utländska resultat när jag söker...

Hittar bara 572, 577 & 542

Men 572 & 577 är för grova gängor
542 är en hydraltätning för fina gängor

kör 542  Jag köper sådant på swedol
// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12