Gängan till oljetrycksgivaren är dålig, motorn är en 1600 AD.
Vad göra?
Ska man sätta i en helicoil?
eller ska man borra upp till m12x1,5 och sätta i en adapter ner till m10x1, likt denna?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Dålig gänga i aluminium
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Gängan till oljetrycksgivaren är dålig, motorn är en 1600 AD.
Vad göra?
Ska man sätta i en helicoil?
eller ska man borra upp till m12x1,5 och sätta i en adapter ner till m10x1, likt denna?
oavsett vad du väljer är det inte att rekomendera att borra i ett block som sitter ihop. Om du skall sätta en adapter skall gängan vara av rörtyp, konisk altså annars lär det läcka från adaptern. Gängan på en original oljetrycksgivare är konisk.
Gängan till oljetrycksgivaren är dålig, motorn är en 1600 AD.
Vad göra?
Ska man sätta i en helicoil?
eller ska man borra upp till m12x1,5 och sätta i en adapter ner till m10x1, likt denna?
Man kan också limma gängan med hydral tätning
Konisk gänga har jag koll på,
då adaptern är för givare antar jag att även den är konsik,
Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.
Det där med att limma gängan lät intressant.
Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)
Skulle det fungera med att limma då?
(skulle ju underlätta en hel del)
Vad är det man ska använda för "medel"?
Jaså är original gänga konisk? Jag blev tvungen att söka lite då jag var av uppfattningen att en metrisk M10x1 inte är konisk.
Hamnade på Thesamba (som vanligt) och där hävdar några att blockgängan inte är konisk medan andra hävdar att den är det, om än så lite (dvs mindre konisk än en NPT-gänga):
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=317329
Ytterligare fördjupning på STF:
https://shoptalkforums.com/viewtopic.ph … p;start=15
Läser man runt lite så verkar det finnas fler källor som hävdar att den inte är konisk, men fler källor kan ju ha fel förstås. Kanske är det här en av de "urbana myterna" som finns i folkahobbyn? Läst häromsistens att inte heller M10x1-bromsrörsgänga är rak, kan det vara samma kon på dessa två gängor?
Frågan är om man inte kan använda sig av en packning och en rak gänga och ändå få det tätt (dvs om man nu kan gänga om till annan rak gänga)? Så är det ju på de flesta moderna motorer menar jag, eller kräver det gjutjärns- eller hårdare aluminiumgods?. Som jag förstått det är det viktigt att man har god elektrisk kontakt hela vägen då givaren sluter jordsignalen från blocket. Teflontejp avråds ifrån, men hydraultätning kanske inte isolerar på samma sätt?
Jag lärde mig något nytt idag iaf! 
Skulle tro att det är jänkarnas ovana att tänka metriskt och hantera metriska tappar som ställer till det på thesamba. Gängan i blocket är med stor sannolikhet rak medans givaren är konisk. Skulle även tro att samma gäller bromsrören, gängan i oket är rak och nippeln är konisk.
Amen
Ja nog tror jag det bara är givaren som är konisk, eller?
Pratade med en äldre kollega också och han sa att helicoil inte skulle hålla tätt på grund av att givare var konisk
Pratade med en äldre kollega också och han sa att helicoil inte skulle hålla tätt på grund av att givare var konisk
Då pga att insatsgängan är i hårdmetall, till skillnad från original magnesiumlegering?
Det finns kanske inga "mjuka" insatsgängor?
Konisk gänga har jag koll på,
då adaptern är för givare antar jag att även den är konsik,
Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.Det där med att limma gängan lät intressant.
Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)Skulle det fungera med att limma då?
(skulle ju underlätta en hel del)
Vad är det man ska använda för "medel"?
Locktite 570 Dyr som fan men bra
Da Squirrel skrev:Konisk gänga har jag koll på,
då adaptern är för givare antar jag att även den är konsik,
Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.Det där med att limma gängan lät intressant.
Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)Skulle det fungera med att limma då?
(skulle ju underlätta en hel del)
Vad är det man ska använda för "medel"?Locktite 570 Dyr som fan men bra
Var hittar jag det? Får bara utländska resultat när jag söker...
Hittar bara 572, 577 & 542
Men 572 & 577 är för grova gängor
542 är en hydraltätning för fina gängor
PPRMicke skrev:Da Squirrel skrev:Konisk gänga har jag koll på,
då adaptern är för givare antar jag att även den är konsik,
Men har nu konstaterat att det inte finns plats att komma åt att borra på plats iallafall.Det där med att limma gängan lät intressant.
Har gjort rent nu och man ser ju fortfarande spåren efter gängen men den är väldigt slät, halvvägs in börjar den ta och det går att dra åt för hand (det kändes mjukt innan när man skulle dra med nyckel)Skulle det fungera med att limma då?
(skulle ju underlätta en hel del)
Vad är det man ska använda för "medel"?Locktite 570 Dyr som fan men bra
Var hittar jag det? Får bara utländska resultat när jag söker...
Hittar bara 572, 577 & 542
Men 572 & 577 är för grova gängor
542 är en hydraltätning för fina gängor
kör 542 Jag köper sådant på swedol
// M
Då kör vi det
Beställer från kg Knutsson på jobbet
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Dålig gänga i aluminium
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.