Wow den ser ut som en äkta Porsche. När ska den besiktas?
Värsta scenario något som nyper eller förhoppningsvis dålig laddning/batteri.
Vad händer då Du drar runt rovan med ett spärrskaft på veven?? - Det är ju en folka i botten så den ska ju vara tämligen lättvevad....
Vecka 20 kommer Testa hem och kollar, bullerprovar mm.
Vecka 19 ska den till verkstad för hjulinställning.
Det är lite märkligt med hjulupphängningen, skulle vilja få bakhjulen längre bakåt. Ser ut som de pekar inåt men går inte få längre bakåt på svärdet.
Finns det olika längd på svärd?
du får slipa ur hålen eller förlänga dom. det har funnits dom som gjort sänksvärd bla franke
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Det är inte ok att ta ut hålen ända ut på svärden?
Farligt om man inte dragit fast ordentligt?
Men konstigt ändå att inte hålen räcker till för bilen är endast LITE lägre än originalbubbla.
Har du mätt plogningen bak på riktigt?? Karossen är ju smalare bakåt å bara på sträckan från bak kant till framkant av skärmhålet skiljer flera cm i bredd. Det ger en visuell synvilla att hjulen pekar inåt....
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
507 2019-05-04 07:12:47 Senaste redigerad av Svwerker (2019-05-04 07:14:17)
Det är inte ok att ta ut hålen ända ut på svärden?
Farligt om man inte dragit fast ordentligt?
Men konstigt ändå att inte hålen räcker till för bilen är endast LITE lägre än originalbubbla.
Även växellådans läge påverkar. Mät toe in istället för att gissa.
Drar du inte fast det med korrekt moment så får du problem oavsett.
Ali G
Även kombination av fel lådfästen för chassit kan påverka.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du hade rätt. toe out 1,5cm. Trots att det ser ut som hjulen pekar inåt. Karossen 10cm bredare fram ställer till det som du sagt.
Har du mätt plogningen bak på riktigt?? Karossen är ju smalare bakåt å bara på sträckan från bak kant till framkant av skärmhålet skiljer flera cm i bredd. Det ger en visuell synvilla att hjulen pekar inåt....
Nu till det lite jobbiga. Vid provkörning igår uppstod ett klonkande ljud i bakvagnen vid belastning. Har detta något att göra med att jag inte har dragit åt axelbultarna ashårt ännu?
Det enda jag kan komma på just nu.
Axelrörs"tallrikarna" i växellådan ännu lite torra?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Kan det mycket väl vara, det eller muttern då.
Ut och köra lite mera då.
Dra åt muttern först 
Japp 
När man hissat upp bilen och vrider bakhjulen fram o tillbaka, hur mycket spel ska det vara?
För jag har mycket spel, och kommer att få ett spel om växellådan är kass.
När man hissat upp bilen och vrider bakhjulen fram o tillbaka, hur mycket spel ska det vara?
För jag har mycket spel, och kommer att få ett spel om växellådan är kass.
Nu konstaterat att vänster drivaxel är lös.
Lättast plocka ner ALLT för att fixa?
Är det rätta delarna som är monterade? Det finns olika flänsar, med olika "djup",som håller bromssköld och bakhjulslager. Har sett tidigare att delar från olika årgångar har blivit blandade och förorsakat att lagret rörs i axialled.
Njae, jag kan dra ut drivaxeln från växellådan så troligen låsringen som är loss.
Är det rätta delarna som är monterade? Det finns olika flänsar, med olika "djup",som håller bromssköld och bakhjulslager. Har sett tidigare att delar från olika årgångar har blivit blandade och förorsakat att lagret rörs i axialled.
Testamannen ska komma hem till mig nästa helg för att kontrollera bilen.
Någon som vet i vilken ordning bilen ska skattas/försäkras?
I samband med kollen och besiktningen.
Bullermätningen ok. Ligger på 78db, max 83db.
Håller på med mattorna och även isolerat motorrummet. Får se om det gör skillnad. Annars får jag montera orginaldämpare.
Snart Fordonsprovarna i Gbg.
Bullermätningen ok. Ligger på 78db, max 83db.
Håller på med mattorna och även isolerat motorrummet. Får se om det gör skillnad. Annars får jag montera orginaldämpare.Snart Fordonsprovarna i Gbg.
Mattor i bilen plus isolering i motorrummet gör att det blivit lite bättre ljudmässigt.
Kanske monterar orginaldämpare ändå.
Provtur idag slutade med att motorn tvärdog, suck vafaen nu då.
I med en skvätt bensin, hjälpte inte.
Bara snurrade, inget hostande.
Bogsering hem med skammens rodnad förbi grannarna.
På med batteriladdaren, kollar bensin. Bensin finns.
Lyfter på fördelaren ,gnista finns men bara ett par gnistor sedan inga gnistor alls.
HMMMMMM den lilla INTE ELEKTRKERN funderar en stund, kommer fram till att prova med en ny kondis.
Motorn går hallelulia, och jag är inte religiös av mig. ;-)
Nu till det tråkiga, olje lampan tänds på tomgång. What the heck. Slocknar över 1/1500 varv. Är det ur med motor för att kolla oljepumpen som gäller? Satans skiiiiit.
N kändes bilen mera ok att köra, vågade gasa upp till 70/80. Kändes bra men vinglig med diagonalen. Kanske får bli radial ändå. Vill ju inte sitta o parera ojämnheter hela tiden. :-)
Tips på nice radialdäck till mina 4,5"or mottages tacksamt.
524 2019-08-03 14:12:37 Senaste redigerad av Marantz (2019-08-04 08:28:38)
Bilen är godkänd, händelsen inträffade i går fredag klockan 13.00.
Mkt trevlig personal på Fordonsprovarna i Gbg.
Det som hände på vägen ner var att kopplingen tog sämre o sämre, tillslut gick inte 1an i och 2an började spöka oxå.
Har ju alltid tyckt att avgassystemet låtit mycket, fick idag reda på att båda lambdabultarna var borta. Därav smattret.
Nu till att hitta/köpa bultarna.
Kopplingen justerad nu.
Grattis