1

Då var man fast i renoveringsträsket igen då.  ICQ/ae
Fick hem Speedstern idag tack vare Kjell som körde hem den åt mig.  ICQ/ag
Vet inte i vilken ände man ska börja, troligen plattan.
Mycket att svetsa då tidigare ägare slarvat vid rostlagning av ramhuvudet, blir troligen till att byta hela ramhuvudet.
Men det är bara att börja greja, ska bli kul med nytt objekt.  ICQ/ag

stenis
orust

Post's attachments

Attachment icon P7050558.JPG 825.99 kb, 193 downloads since 2013-07-05 

2

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=16728&download=0

Kul! ICQ/ag

Ska bli intressant att läsa! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Att du bara orkar  Default/lol

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4

Ser fram mot denna trådens fortsättning!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Får börja med att lista allt som följde med i paketet, och det är inte lite grejor.  ICQ/ag
Nu hade jag ju gjort i ordning ett par plåthyllor för alla bubbla grejor som blev över efter försäljningen men var ska jag lägga alla de nya grejorna,,,,,,,,,,,, Default/hmm
Kanske ska ta med på någon marknad, det var några år sen man sålde.

sten
orust

6

Spännande! ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Behöver hjälp med att svetsa på nytt ramhuvud/plåt under huvud/balk tvärsöver bakom huvud.  ICQ/ac
Det är så himla dåligt gjort och jag är rädd att det ska bli snett om jag ska göra arbetet själv. ICQ/am
Vet att kan nog klara det själv men jag ser det som ett stort hinder och kommer ta för lång tid. ICQ/ad

Därför undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med detta, givetvis mot en skälig penning. ICQ/ae
Bor på Orust.

stenis
orust

8

Någon på detta Forum som byggt en Speedster som man skulle utbyta frågor och svar med
Som tex om man monterar sänkspindlar så blir bilen ca 5cm lägre, räcker detta eller ska man svetsa i sänksatserna med?
Då kommer väl däcken ta i skärmarna och måste man då även korta framvagnen?
Herregud vad många frågor som snurrar i hövet just nu.

stenis
orust

9

Lite läsning här:  ICQ/ad
Woffe's speedstertråd

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Det här har ja sett fram i mot, ska bli kul att följa ICQ/ab

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

11

Jag ser det Kjell men att få bort bottenplåten och balken krävs ganska rejäla urslipningar/kapning för att få loss dessa delar då det är dubbla lager svetsar osv.
Kanske inte blir mycket kvar av plåten då.
Men visst ska jag ge den ett försök, tänkte bara chilla lite grand och se om det fanns någon som kunde göra det åt mig. ICQ/ae

stenis
orust

12

Nu har jag chillat lite i garaget och kollat plattan, suck o stön hur den ser ut på undersidan vid ramhuvudet.
Popnitat o spacklat o dant, plåt på plåt på plåt urk och fy.
I helsike jag ger mig in på att byta bara underplåten, det blir ett nytt ramhuvud för ska jag stå och hugga bort lapp på lapp kan jag stå i en månad och bara förbereda för bottenplåt och balk.

stenis
orust

13 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-07-07 16:36:24)

Bild på eländet?
Jag har ritning till en enkel jigg för byte av frambalk. Kan söka fram en länk till den senare ikväll.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Kommer, ungarna har kameran.

stenis
orust

15

Bilder

Post's attachments

P7070577 kopia.jpg, 324.77 kb, 1072 x 804
P7070577 kopia.jpg 324.77 kb, 451 downloads since 2013-07-07 

16

Bytesramhuvuden går inte sådär långt heller. Skulle nog bara bita i sura äpplet å bytta bottenplåten samt bottenplåten för "napoleonhatten".

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

Förstår det med plåten men på andra sidan där balken sitter har de lagt dubbla svetsar och för att få loss balken måste jag igen ganska mycket dåliga lagningar så jag anser att det blir lättare/snyggare att byta rubbet.
Ramhuvud beställt plus en ny sänkt/kortad framvagn.

stenis
orust

18

Här är länkar till jiggarna.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=14455

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

19

Jasså marantz du fick köpa Kjells bygge.! Jag var på g att köpa det men han drog sig ut det bara 2 dagar inan jag skulle köra. Lite beslutsamhets ånges kanske.? Eller du hade stora plånboken med dig så han inte kunde baka?

Lackerare i Skåne

20

Han fick vad han begärde,,,,,,,, ICQ/ad
Det kanske var tid att sälja.

stenis
orust

21

Hur långt bakåt går ramhuvudet då?
Den borde väl gå under Napoleonbalken, annars finns ju inget att fästa balken i eller?
Kanske ska vänta på ramhuvudet innan jag sätter trissan i den,,,,,,,

stenis
orust

Hebster52 skrev:

Bytesramhuvuden går inte sådär långt heller. Skulle nog bara bita i sura äpplet å bytta bottenplåten samt bottenplåten för "napoleonhatten".

22

Bytes huvuden går ända till strax framför napoleonhatten. Original är ramtunneln en bit från framvagn till bak torsionsrör.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

23

Förstår att ramtunneln går fram en bit mot ramhuvudet men där golvet sitter ihop med balken och framåt måste det väl finnas plåt som kommer ifrån ramhuvudet som man fäster hatten i eller har jag helt fel?
Annars får jag skaffa frisk plåt att svetsa i då.
Blir spännande att få ramhuvudet och  se vad ni menar.

stenis
orust

24

OK, då blir det att köpa en bit plåt att svetsa i.
Fick hem framvagnen idag, men då kommer vi till nästa "problem",,,,,,,,,
Eftersom den är kortad måste jag väl korta styrdämparen och styrlederna?
Som sagt renovering av 2st bubblor innebär inte att man kan sätta ihop en kitcar utan hjälp från er.  ICQ/ae

25

Sök med orden beetle framehead replacement på google å youtube. Finns mycket om ämnet... ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36