1

Tjena! Bör jag ställa in axialglapp om jag bara lossat svänghjulet och bytt packbox eller är det bara skruva dit igen? Aldrig tänkt att det skulle göra någon inverkan, men vad säger proffsen? ICQ/ag

Typ 1 1302s -71
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt

2

Det är bara att sätta dit igen men glöm inte att lägga lite fett på packboxens anläggning mot svänghjulet annars brinner tätningen upp vid start av motor. Kan även vara bra att polera upp svänghjulets yta mot packbox.

3

Jag skarvar på frågeställningen då jag också ska göra detta snart och har lite dåliga erfarenheter från tidigare övningar

Ska packboxen ligga i liv med blocket eller en bit in, isf hur mycket?

Ska man använda någon typ av klister/tätning på packboxens utsida (anläggning mot blocket)?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

kee skrev:

Jag skarvar på frågeställningen då jag också ska göra detta snart och har lite dåliga erfarenheter från tidigare övningar

Ska packboxen ligga i liv med blocket eller en bit in, isf hur mycket?

Ska man använda någon typ av klister/tätning på packboxens utsida (anläggning mot blocket)?

Knacka med dorn i botten (ansatsen är väl gjord därför?) och olja in utsidan innan...
Har funkat för mig i 40år...

5

kee skrev:

Jag skarvar på frågeställningen då jag också ska göra detta snart och har lite dåliga erfarenheter från tidigare övningar

Ska packboxen ligga i liv med blocket eller en bit in, isf hur mycket?

Ska man använda någon typ av klister/tätning på packboxens utsida (anläggning mot blocket)?

in i botten med packboxen  ( man sliter ut packbboxen mot svänghjulet om inte )
Alltid skall dom vara torra o rena

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

I botten alltså? Det gjorde mig lite förvånad, men jag är tacksam för svaren. Det verkade som den gamla satt "halvvägs" och när jag försökte återskapa detta på den nya, så slutade det med att den gick in ca 3,5mm och sen tog det liksom stopp. Jag tänkte nöja mig med detta (då jag inte visste bättre) och skulle bara knacka någon tiondel till för att få det helt rakt, men jag blev tvungen att slå lite hårdare för att något skulle hända och då skadade jag packboxen och måste nu byta ut den. Det var vid detta läge säkert några millimeter kvar till "botten" och jag hade smort in utsidan med olja för att jag tänkte att det skulle glida bättre. Jag slog med ett "dorn" i form av en stor hylsa (typ 46mm) för att få så stor anliggningsyta mot packboxen som möjligt.

När jag nu ska göra detta igen, vad kan jag göra bättre? Hade jag bara otur eller finns det något mer knep? Pressa i packboxen? Jag tyckte att shimsen fortfarande var lite lösa innanför packboxen och utgick från det när jag uppskattade hur mycket som återstod, var det rätt? Ska shimsen fixeras mellan packbox och motorblock?

Ursäkta alla "nybörjarfrågor" men jag har gjort detta en gång förut med dåligt resultat och jag vill inte misslyckas igen. Så gör gärna en "steg-försteg-guide" som förklarar även de mest uppenbara saker för oss "dummies". Det är ju inte många steg, så det hoppas jag ni orkar med, förmodligen blir svaret kortare än det här inlägget. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

kee skrev:

I botten alltså? Det gjorde mig lite förvånad, men jag är tacksam för svaren. Det verkade som den gamla satt "halvvägs" och när jag försökte återskapa detta på den nya, så slutade det med att den gick in ca 3,5mm och sen tog det liksom stopp. Jag tänkte nöja mig med detta (då jag inte visste bättre) och skulle bara knacka någon tiondel till för att få det helt rakt, men jag blev tvungen att slå lite hårdare för att något skulle hända och då skadade jag packboxen och måste nu byta ut den. Det var vid detta läge säkert några millimeter kvar till "botten" och jag hade smort in utsidan med olja för att jag tänkte att det skulle glida bättre. Jag slog med ett "dorn" i form av en stor hylsa (typ 46mm) för att få så stor anliggningsyta mot packboxen som möjligt.

När jag nu ska göra detta igen, vad kan jag göra bättre? Hade jag bara otur eller finns det något mer knep? Pressa i packboxen? Jag tyckte att shimsen fortfarande var lite lösa innanför packboxen och utgick från det när jag uppskattade hur mycket som återstod, var det rätt? Ska shimsen fixeras mellan packbox och motorblock?

Ursäkta alla "nybörjarfrågor" men jag har gjort detta en gång förut med dåligt resultat och jag vill inte misslyckas igen. Så gör gärna en "steg-försteg-guide" som förklarar även de mest uppenbara saker för oss "dummies". Det är ju inte många steg, så det hoppas jag ni orkar med, förmodligen blir svaret kortare än det här inlägget. ICQ/ad

Det finns ett jätte bra verktyg som man skruvar in packboxen  eller ett rör på 88 mm För att knacka in med ( en rund plast bit funkar jätte bra eller mässing/ koppar
Att knacka in med don skadar man ofta packboxen  i 9 fall av 10
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke