1

Hej,

Har en 1800 motor i min buss 75:a, som inte är helt pigg och behöver en ordentlig genomgång. Detta lär tyvärr inte ske under närmsta tiden.
Skulle en 1600 motor från en Bubbla passa rakt av? Har tillgång till en väl fungerande sådan som jag i så fall kunde montera in och köra med så länge. Skulle vara trist att bara låta bussen stå under sommaren.

M.v.h. Lennart

2

Några kriterier för att det ska funka:

Fästen för bakre motorbalk. Dessa finns inte på alla bubblablock och du hittar de tre skruvhålen på var sida om oljepumpen, vä/hö och nertill. Vissa motorer (de flesta?) är förberedda för detta och då går det att ta upp gängade hål i dessa gjutklackar.

Kylplåtar runt om motorn. Bussar från 72-79 har speciella (mycket större) kylplåtar för typ1-motorn då "hålet" för motorn i dessa är mkt större för att rymma typ4-motorn som fanns parallellt under dessa år. Dessa finns att köpa nya hos fler ÅF och är inte så svåra att komma över idag. Detta förutsätter att 1600an har sk "doghouse-kylning", dvs utflyttad oljekyl. Alla bubblor med 1600 hade denna kylning original (tror jag) men det är värt att påpeka ändå, då det saknas på industrimotorer och vissa 1600-motorer från typ2.

Jag tror det är allt. Men om det är något mer går det att lösa, med andra ord: det är fullt görbart bara för att få åka lite. ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Insuget avviker också eftersom de för typ2 har anslutning för slang till vakuumservon.

4

Jag tackar och bockar för era svar.

5

Bra poäng där Kjell! Jag har iaf två såna insug liggandes, men det ena ratar jag för det är förvärmningsröret för rostigt på. Bortskänkes mot avhämtning (Uppland/Sthlm). Det andra ska jag nog använda själv om ingen övertygar mig att jag måste köra med dubbelfjuckar. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't