Några kriterier för att det ska funka:
Fästen för bakre motorbalk. Dessa finns inte på alla bubblablock och du hittar de tre skruvhålen på var sida om oljepumpen, vä/hö och nertill. Vissa motorer (de flesta?) är förberedda för detta och då går det att ta upp gängade hål i dessa gjutklackar.
Kylplåtar runt om motorn. Bussar från 72-79 har speciella (mycket större) kylplåtar för typ1-motorn då "hålet" för motorn i dessa är mkt större för att rymma typ4-motorn som fanns parallellt under dessa år. Dessa finns att köpa nya hos fler ÅF och är inte så svåra att komma över idag. Detta förutsätter att 1600an har sk "doghouse-kylning", dvs utflyttad oljekyl. Alla bubblor med 1600 hade denna kylning original (tror jag) men det är värt att påpeka ändå, då det saknas på industrimotorer och vissa 1600-motorer från typ2.
Jag tror det är allt. Men om det är något mer går det att lösa, med andra ord: det är fullt görbart bara för att få åka lite. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't