Så kom dagen D!
Besiktning av bussen! Första besiktningen som görs sedan 1987.
Jag åkte till garaget ett par timmar innan besiktning för några sista justeringar.
Justerade pinnen till huvudbromscylindern så bromsarna tar lite tidigare, satte gummilock för hålen till justeringarna i bromssköldarna bak och satte fast regplåten med riktigt starka magneter från teknikmagasinet.

Hade dock nån timme kvar innan jag skulle vara på besiktning så passade på att lite halvdant bränna ihop bakre kylplåten i motorrummet.
väldigt slarvigt gjort men fort gick det

Så var det till slut dags.. Spänd i hela kroppen.
Dock krånglade blinkersen åt vänster när jag kom dit! "Vad fan är de nu då?" tänkte jag.
kände runt lite bakom mätartavlan och klappade till lyktorna litegrann men utan resultat. Sedan kom besiktningsmannen och ville köra in i lokalen.

Bussen gjorde bra ifrån sig på bromsprovaren men fick ändå nedslag eftersom mina nyblästrade bromsskivor inte var blanka.. Jaja, får väl bromsa in dom så de glänser.. Alternativt hitta någon som kan svarva dom.
Inga läckage, glappa leder eller rost som jag missat! Vilket kändes fruktansvärt skönt! Fick nedslag på blinkersen såklart.. Vilket jag åtgärdade på parkeringen utanför genom att känna lite på kablarna bakom ena bakljuset.. Har antagligen kommit åt detta när jag monterade kylplåten... Jävla typiskt. Besiktningen var inte heller förtjust i att jag hade tomt skåp.. Bygga orginal eller reg.besikta är det som gäller tydligen.
Åkte även på en tvåa för lite hög CO-halt
Hur som helst ser protokollet/arbetsordern ut som följande;

Planen är att bygga en lite typ campinginredning med soffor och bord, sedan försöka registreringsbesikta detta som bostadsinredd lätt lastbil.
Vi får se hur det går.. I det stora hela är jag väldigt nöjd med resultat och firade med att sänka ner bussen litegrann bak på justeringarna och dra iväg på grillen för en burgare och sedan bar det iväg till biltvätten!
Där stannade det till en VW-fantast jag tidigare inte träffat men som bodde i byn! Tack för pratstunden Jocke! 
Och tvätten då? En jävla massa avfettning och två flaskor med oxidlösande fälgrengöring. Blev liiite skillnad iallafall.
Undra när bussen tvättades senast?

En före/efterbild på taket

Ovan är ett tecken på att bussen är för hög då jag inte når mitten av taken med microfiberduken..
Apropå sänkning så hade jag ett jävla klonkande bak sen jag justerade ner bussen lite. Misstänkte att tallrikarna för genomslagsgummina tar i..
For till garaget efter tvätten och hissade upp bakdelen. Mycket riktigt var det tallriken som tog i. Kapade bort denna och provkörde.
Inte ett ljud 
Jag har dock ett litet skavande ljud bak när jag svänger.. Kan det vara hjullager tro? Eller kanske trumman som tar i skölden? 

Med det gjort lämnade jag Volvon i garaget och tog bussen hem till Skövde
Fy satan vad det bullrar i skåpet!
Varvar bra högt tycker jag med. Det hade jag förvisso räknat med. Men den höga ljudnivån dämpar det inte direkt 
Tog mig hela vägen hem utan problem, när jag kom hem lullade jag lite med nå klistermärken, skräp att hänga i backspegeln samt en grovtvätt av insidan rutorna. Det var bra längesedan det gjordes känns det som

Ser fram emot att bruka bussen till vardags!
Enormt stort tack till alla som hjälpt mig med detta projekt!!
Delar jag fått, köpt till schyssta priser, information och kunskap, idéer, mekhjälp, lån av verktyg och delar för att inte tala om allmänt pepp och inspiration!!
Stort kudos till hela denna fantastiska kommunity som drivit mig genom detta projekt. Och detta är bara början, Mycket mer kommer!
Nu hoppas jag vi ses på Fan Fest Borås i helgen! Kom förbi och snacka skit! Ta en bärs med mig!
Nu blir det nog inte mycket mekat på en vecka. Until then 
Twin Peak Boxers
Instagram: tpb_karl
Youtube:
https://www.youtube.com/@tpb_karl