1,051

michaelth skrev:

Det är ju inte helt ovanligt att gamla bussar händer i röven... jag har alltid hört detta med att sätta dom likadant som innan likadant med drivaxlar..

Jag håller på nizekustoms.
När man köper drivaxlar på skroten köper man väl inte höger eller vänster, om de är lika på båda sidor.??
Annars är det ju ett icke problem.

Sen är det väl aldrig fel att montera saker där dom suttit om man kan.

Men man ska nog inte oroa sig för mycket.

"ljushuvud"

1,052

Hejsan igen mina VWänner!

Hade en liten tanke på att kasta i växellådan lite snabbt nu när bärarmarna var på plats.... Men det var väl då jag precis skulle lyfta upp växellådan på domkraften jag kom på att sopparöret inte monterats  ICQ/an
Blev till att leta runt i garaget efter ett lämpligt 6mm rör, vilket hittades i Tomas hörna av garaget. Snacka om tur ICQ/ab Och ännu mer tur var att den var ganska precis 10cm för långt  ICQ/bq Röret är monterat i tre plåtfläppar som håller det på plats, en på undersidan av den bakersta Hatt-profilen och två i "taket" på plåten mellan hjulhusen.

Monterade även soppakranen och dess mässingsfilter, och det var då jag fick bekräftat att jag monterat fästet för reglagevajern som ska sköta soppakranen lite fel i förhållande till verkligheten...
Fick alltså kapa bort detta fäste från den bakre tvärbalkens baksida och omlokalisera det så att det lajnade med kranens arm bättre och svetsa fast det igen.

Med det gjort så ska "bara" reglagevajern kapas i rätt längd, men det får vänta tills jag plockat fram den lilla Dremeln och dess små tunna kapskivor. Sen ska ju givetvis en liten snutt soppaslang med klämmor på plats. Men det blir nästa gång bakändan är upphissad ICQ/ab

Och jag är hemskt lessen... inga bilder på denna operation Default/hmm SORRY....

Nu när bakändan ändå var upphissad ordentligt så passade jag även på att svetsa tillbaks plåten som håller motorluckans öppet-mekanism. Denna detalj hade jag både glömt och kommit ihåg ett antal gånger! Är ju inte bara en eller två gånger jag tänkt att denna detalj ska jag göra nu när jag ändå håller på att svetsa i dess regioner, men har av någon anledning inte blivit av eller helt sonika glömts bort i svetsrökens dimma.....ja in´t vet ja?? Fast ska sanningen fram så har jag precis lika många gånger glömt att kolla på Barndoor-pickisen hur den ska sitta....  ICQ/af   Men nu sitter den där som den ska till slut ICQ/ag

Så nu mina VWänner, nu är bakändan sänkt igen....för nu är det nära för lite annat än plåterier  ICQ/bs  ICQ/bm

Post's attachments

2019-05-02 23.55.58.jpg, 165.62 kb, 800 x 600
2019-05-02 23.55.58.jpg 165.62 kb, 152 downloads since 2019-05-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,053

Kul att se detta projekt växa fram och ännu roligare när den brummar! Minns när jag såg den för ett år sen och trodde aldrig att det ens skulle vara nära att brumma ett år senare. Bra jobbat! ICQ/ay

Intressant att det sitter ett fäste även på den bakersta hattprofilen, det hade jag ingen koll på. Men jag har funderat mycket på om det inte går att bygga om till ngt modernare när man ändå håller på. Detta för oss som inte originalrenoverar då. Tänker iofs främst på kopplingarna, men det kanske inte är "så farligt" att köra med gummislang av god kvalité ett par cm mellan rören? ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

1,054

Så...nu när bakändan blev nersläppt till lägsta nivån på pallbockarna blev ju flaket i en alldeles perfekt nivå för diverse arbeten ICQ/ab

Alltså blev det dags för att plocka fram lite trävirke i lite olika dimensioner ICQ/ab Otroligt spännande ICQ/ae Fattar just ingenting av detta plockepinn...   ICQ/bn
Då är det ju tur att jag har Tomas till hands ICQ/ab Han har ju hållit på å klurat i detta material för husbehov i en herrans massa år, så han får vägleda mig i denna ädla konst  ICQ/bs

Plockade även fram delar av original fragmenten för att ha något att kolla på. Vissa delar kommer att gå att kopiera direkt av medans andra delar måste anpassas eller kluras ut helt å hållet utan någon form av förlaga att tjuvkika på.

Givetvis så kommer jag behöva all form av vägledning av Er kära VWänner!!  ICQ/bo  Så kom med pekpinnar och idéer och andra behjälpliga lösningar.

Till exempel, hur mycket rör sig träslaget ask under året? (vill ju kunna öppna dörren året runt) Vilket utrymme för dörramen kontra dörrkarmen skall lämnas i dörröppningen? Vilken ytbehandling är att föredra? Ska man måla hela träbiten innan slutlig montering? eller målar man bara de synliga delarna när dessa är monterade? Ska man impregnera allt? eller räcker det med färg?

Ja, som ni hör är frågetecknen skitmånga! Så tveka inte att komma med idéer eller andra bra å veta saker  ICQ/ab

En annan sak som verkar vara svårt att hitta är Planförsänkt plåtskruv för spårmejsel. Verkar bara finnas för stjärnmejsel eller andra moderna bits?? Hittade på något ställe, men det visade sig vara i rostfritt, så det är ju inte så bra till vanlig plåt sägs det?
Hade min spejare Jonas på en rundtur bland Stockholms alla skruvgrossister, Sivert och några andra ställen men utan framgång. Fanns tydligen på nån Fransk sida, men där var väl minsta kvantitet så att man kunde bekläda hela Eifeltornet med plåt  ICQ/ag

Om någon skulle sitta på några av den gamla typen plåtskruvar, typ 15-20st och ungefär 20-25mm långa så skulle det vara toppen  ICQ/bf

Post's attachments

2019-05-02 23.55.23.jpg, 226.42 kb, 800 x 600
2019-05-02 23.55.23.jpg 226.42 kb, 159 downloads since 2019-05-04 

Bengt i Sala

1,055

Ska du skruva plåt i trä kanske det går med träskruv från ngn byggvårdsfirma typ byggfabriken?

1,056 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-05-05 05:53:06)

Jag hade behandlat allt trämed 50% Linolja och 50% Balsamterpentin.
Dränkt in det två tre ggr, och till sist torkat av noggrant.
OBS: trasorna kan självantända så de måste förfaras i en lufttätt burk.
Eller så eldar manutt dom direkt.

Sen kan man välja och måla träet om man vill.

Kolla din närmaste antikhandlare/möbelrenoverare, de brukar ha lådvis med begagnade skruvar i bra skick.

"ljushuvud"

1,057

Han var bra på att samla på sig gamla bra-å-ha prylar salige Bäckström och jag tog över huset komplett med inventarier. Det kan med andra ord finnas en och annan skruv i mitt garage från tiden då bits var något djur gjorde.

Är det skillnad på "planförsänkt" och bara "försänkt" eller är det att du vill tydliggöra att det inte är "kullerförsänkt" du syftar på?

Jag ska försöka koma ihåg när jag är i grottan nästa helg att fota och mms:a över något till dig om jag har något bra förslag. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

1,058

kee skrev:

Han var bra på att samla på sig gamla bra-å-ha prylar salige Bäckström och jag tog över huset komplett med inventarier. Det kan med andra ord finnas en och annan skruv i mitt garage från tiden då bits var något djur gjorde.

Är det skillnad på "planförsänkt" och bara "försänkt" eller är det att du vill tydliggöra att det inte är "kullerförsänkt" du syftar på?

Jag ska försöka koma ihåg när jag är i grottan nästa helg att fota och mms:a över något till dig om jag har något bra förslag. ICQ/ay

Precis, helt plan yta vid spåret så att säga ICQ/ab
Ja kolla gärna, och om du har så är det ju inte speciellt långt för mig å åka ICQ/ag

Bengt i Sala

1,059

Mr 56 skrev:

Jag hade behandlat allt trämed 50% Linolja och 50% Balsamterpentin.
Dränkt in det två tre ggr, och till sist torkat av noggrant.
OBS: trasorna kan självantända så de måste fröfaras i en lufttätt burk.
Eller så eldar manutt dom direkt.

Sen kan man välja och måla träet om man vill.

Kolla din närmaste antikhandlare/möbelrenoverare, de brukar ha lådvis med begagnade skruvar i bra skick.

Bra där! ICQ/ab

Bengt i Sala

1,060

Harry skrev:

Ska du skruva plåt i trä kanske det går med träskruv från ngn byggvårdsfirma typ byggfabriken?

Ska skruva fast en träbit i plåt, så träskruv blir nog inte så bra tyvärr Default/hmm

Bengt i Sala

1,061

https://www.ahlsell.se/10/infastning/ma … uv/106405/

Det finns massa olika maskinskruv, då måste ju ju använda muttrar eller så borrar du och monterar popnuts, det skulle nog jag göra  ICQ/ay

Drägg----Konstnär----trevlig----social-----galen

1,062

Barndoor51 skrev:

Om någon skulle sitta på några av den gamla typen plåtskruvar, typ 15-20st och ungefär 20-25mm långa så skulle det vara toppen  ICQ/bf

Jag kan eventuellt ha en ask med skruv liggandes, kollar under dagen!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

1,063

Har rotat lite i lådorna med osorterad skruv men hittar endast som träskruv så här långt, vilket också går att hitta hos byggvårdsbutiker (ska rota vidare). Nu verkar du ju ha letat runt ordentligt, men kom att tänka på Järnhörnan på Södermalm, nu är det nog 20 år sedan jag var där, men de var förut kända för att ha kvar i lager sådant som inte längre tillverkas (beslag, skruv, mm). De finns fortfarande kvar i samma lokaler, sen 1926. Annars verkar t.ex Lindvalls Järn i Broby och Wiktors i Hästveda vara sådana butiker som har kvar det som ingen annan har. Kan vara värt att slå en signal till dessa gamla Järnhandlare.

1,064

Sifverts skruv har allt!
De plockade till och med fram M7 insexskruv till min gamla Scaniamotor från 1949.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

1,065

Berg skrev:
Barndoor51 skrev:

Jag kan eventuellt ha en ask med skruv liggandes, kollar under dagen!

Hade bara en ask med träskruv, 4,2x32 tyvärr ICQ/bn

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

1,066

Tack alla för era sökerier efter skruv som verkar vara nästan lika svårt att uppbringa som....ja jag vet inte vad?

Men för att inte köra fast på en sådan detalj så kommer jag att köra på standardskruvar, om det nu skulle dyka upp rätt skruvar så går det ju lätt att byta  ICQ/bs

Tackar än en gång för hjälpen ICQ/bf  ICQ/bo

Bengt i Sala

1,067

Vad är det för skruv du söker? Bild eller DIN nummer?

1,068

Lite trävliga bilder från Fotograf Michael Åkerblom när han var på besök häromsistens ICQ/ab

Men som den skarpögde ser så är jag sjukt dålig på att såga "snyggt" med bandsågen  ICQ/bm ......såga efter linjen bara...JoTjéeena  ICQ/be

Post's attachments

59375148_490190571518967_1607834712498241536_n.jpg, 98.43 kb, 960 x 640
59375148_490190571518967_1607834712498241536_n.jpg 98.43 kb, 151 downloads since 2019-05-06 

59463013_2652597478088641_1034855391965478912_n.jpg, 113.36 kb, 960 x 520
59463013_2652597478088641_1034855391965478912_n.jpg 113.36 kb, 145 downloads since 2019-05-06 

Bengt i Sala

1,069 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-05-07 13:56:51)

Min gamla träslöjdslärare sa att man skull såga utanför linjen, och sen slipa in till den.
Vi byggde träbåtar i slöjden, och han sa vad tror ni kapten skulle säga om ni sågade i hans båt?! ;-)

"ljushuvud"

1,070 Senaste redigerad av michaelth (2019-05-07 21:45:51)

Min käre far sa "man skall såga så halva linjen blir kvar" ICQ/ag  detta blir säkert superbra ,även om snickaren i fallet kanske ser vågor i spåret..
Tror inte dom var så petiga när bilen byggdes från början.. om grejerna inte var synliga..jag har sett trästomme i en 30 tals kaross, där syntes sågsömmen på i princip alla bitar,
När jag jobbade på ett båtbyggeri i början på 80 talet tyckte den då 80 årige båtbyggare. .. det blir slätt när båten har skapats några gånger.. dvs när man skrapat bort färg och förnissa några år senare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,071

Just ja. Skulle jo fota skruven.  ICQ/be

Tomato Potato
Dyslexiker..

1,072 Senaste redigerad av Barndoor51 (2019-05-15 23:10:36)

Tjohoo allihopa... Och Tack för tips och trix ICQ/ag

Har så sakterliga börjat karva i ett par träbitar till själva dörren. Går sakta fram och känner mig fram hur det känns, vill inte göra några förhastade kapningar som gör att jag får slänga bitarna och börja om...
Det är väl det som är det läskiga med trä, om det blir lite fel så är det inte "bara att snitta upp och svetsa om" det som blivit fel, och sen att Ask inte var det billigaste träslaget gör en ju helt skräckslagen ju  ICQ/be  ICQ/ai

Det är då tur att jag har Tomas-Garagepolaren till hands som snällt bistår både med verktyg och kunskap i denna ädla konst. Han står å visar med hela handen vart det ska ritas och sågas, samt när jag känner mig nöjd så slänger han till mig några ytterligare verktyg och talar om att det inte alls är klart....>>slipa där och hyvla där...åsså se till att du håller dig till linjen...höpphöppp stoppåbelägg!!! där ska strecket slipas bort kommer du väl ihåg! Du glömmer väl inte att räkna med plåttjockleken innan du tar smygvinkeln och får fram snedheten som måste till för att kunna stänga dörrn....

Ja alltså...men jag tänkte att, försöker jag kontra....och får snällt foga mig med att slipa till det sista innan "jag"(Tomas alltså) är nöjd  ICQ/bs

Samtidigt så ska vi ju hålla koll på hur träfragmenten som jag sparat ser  ut och vilket utseende vi ska sträva efter, inte helt lätt då vissa bitar nästan helt återgått till jordform och ligger kvar i möllan i Morkarla eller på vägen därifrån eller hemma i gräsmattan...

Men en grej som blev ett stort plus är att när jag fick loss alla träbitar som satt runt fönsteröppningen i dörren så framgick det såklart hur denna/dessa dela var skapta, men inte bara det! träprofilen stämde exakt med hur det ska se ut vid den högra fasta fönsteröppningen, det underlättar ju förstås en hel del att kunna göra dessa delar parallellt när det är dags.

På bilderna nedan så har jag faktiskt försökt anpassa den första stocken till dörramen på egen hand, har måttat in var urtagen till gångjärnen ska vara samt sett till att kurvaturen följer karossidan exakt med hjälp av de fasttvingade plåtbitarna som både symboliserar dörrskinnets tjocklek och håller den där den ska samt kapat till längden på den i ovankant.
Men...jag tänker inte göra någe mer innan Mäster sagt sitt angående mina idéer och tankar  ICQ/ap

Den andra bilden visar lite av de fragment som finns att mäta och kolla på och att flaket är ju heeelt fantastiskt som arbetsbänk!  ICQ/bo  För närmre till dörrhålet är ju svårt att komma  ICQ/bs

Och snart kommer jag att få lära mig helt nya ord som "överhandsfräs" "stämjärn" "sticksåg" och andra konstiga fraser  ICQ/bm  ICQ/be

Blir en spännande tid framöver!

Post's attachments

2019-05-14 22.53.42.jpg, 155.95 kb, 600 x 800
2019-05-14 22.53.42.jpg 155.95 kb, 169 downloads since 2019-05-15 

2019-05-14 22.54.02.jpg, 253.03 kb, 800 x 600
2019-05-14 22.54.02.jpg 253.03 kb, 158 downloads since 2019-05-15 

Bengt i Sala

1,073

Det du säger gör att man blir sugen att göra fram en stig till hyvelbänken rikthyveln och bandsågen igen.. tja och överhandsfräsen givetvis... ICQ/ah
Ska ba. ...
Gött att se!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,074

Stalltips; håll koll på fiberriktningen när du hyvlar!

Hejja!

S

PS/ Underhandsfräs är inte lika bra, man får snor i ögon och panna..

1,075

Jag tackar för alla typer av tips ICQ/ay
Kul att även träslöjd kan inspirera andra i denna plåtvwärld  ICQ/ag

Måste bara dela med mig av denna trevliga vinterbild som jag fick mig tillsänt av JolinFoto som varit på skroten när det begav sig ICQ/ab

Anledningen till att jag tog kontakt med fotografen var ju egentligen ett riktigt långskott...
Hade ju i mina vildaste drömmar önskat att det skulle finnas en bra bild på den saknade tillverkarskylten som suttit på bakdörren....
Men tyvärr inte något napp denna gång heller.
Trevlig bild hur som helst ICQ/bp

Post's attachments

received_447939539368624.jpeg, 126.8 kb, 1024 x 697
received_447939539368624.jpeg 126.8 kb, 182 downloads since 2019-05-16 

Bengt i Sala