Tjohoo allihopa... Och Tack för tips och trix 
Har så sakterliga börjat karva i ett par träbitar till själva dörren. Går sakta fram och känner mig fram hur det känns, vill inte göra några förhastade kapningar som gör att jag får slänga bitarna och börja om...
Det är väl det som är det läskiga med trä, om det blir lite fel så är det inte "bara att snitta upp och svetsa om" det som blivit fel, och sen att Ask inte var det billigaste träslaget gör en ju helt skräckslagen ju
Det är då tur att jag har Tomas-Garagepolaren till hands som snällt bistår både med verktyg och kunskap i denna ädla konst. Han står å visar med hela handen vart det ska ritas och sågas, samt när jag känner mig nöjd så slänger han till mig några ytterligare verktyg och talar om att det inte alls är klart....>>slipa där och hyvla där...åsså se till att du håller dig till linjen...höpphöppp stoppåbelägg!!! där ska strecket slipas bort kommer du väl ihåg! Du glömmer väl inte att räkna med plåttjockleken innan du tar smygvinkeln och får fram snedheten som måste till för att kunna stänga dörrn....
Ja alltså...men jag tänkte att, försöker jag kontra....och får snällt foga mig med att slipa till det sista innan "jag"(Tomas alltså) är nöjd 
Samtidigt så ska vi ju hålla koll på hur träfragmenten som jag sparat ser ut och vilket utseende vi ska sträva efter, inte helt lätt då vissa bitar nästan helt återgått till jordform och ligger kvar i möllan i Morkarla eller på vägen därifrån eller hemma i gräsmattan...
Men en grej som blev ett stort plus är att när jag fick loss alla träbitar som satt runt fönsteröppningen i dörren så framgick det såklart hur denna/dessa dela var skapta, men inte bara det! träprofilen stämde exakt med hur det ska se ut vid den högra fasta fönsteröppningen, det underlättar ju förstås en hel del att kunna göra dessa delar parallellt när det är dags.
På bilderna nedan så har jag faktiskt försökt anpassa den första stocken till dörramen på egen hand, har måttat in var urtagen till gångjärnen ska vara samt sett till att kurvaturen följer karossidan exakt med hjälp av de fasttvingade plåtbitarna som både symboliserar dörrskinnets tjocklek och håller den där den ska samt kapat till längden på den i ovankant.
Men...jag tänker inte göra någe mer innan Mäster sagt sitt angående mina idéer och tankar
Den andra bilden visar lite av de fragment som finns att mäta och kolla på och att flaket är ju heeelt fantastiskt som arbetsbänk!
För närmre till dörrhålet är ju svårt att komma
Och snart kommer jag att få lära mig helt nya ord som "överhandsfräs" "stämjärn" "sticksåg" och andra konstiga fraser
Blir en spännande tid framöver!
Post's attachments
2019-05-14 22.53.42.jpg 155.95 kb, 168 downloads since 2019-05-15

2019-05-14 22.54.02.jpg 253.03 kb, 157 downloads since 2019-05-15
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet