1

Var kan man få tag på en bra bränsleslang nu för tiden, som inte ger upp efter något års användning?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Hydroscand eller kanske Swedol. Bägge finns på flera ställen i Sverige.

Lattjo lajban med luftkylt.

3

Tack, det var bra tips. Får kolla upp hos de.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4 Senaste redigerad av falcor (2016-12-13 10:42:39)

Köp en slang som är godkänd för E85 så bör den hålla längre. Jag köpte en slang som är tillverkad av Gates på min lokala AD Bildelar affär.

http://katalog.adcenter.nu/Default.aspx … uage=sv-SE

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

5

Ja, det låter ju ännu bättre! ICQ/ab

falcor skrev:

Köp en slang som är godkänd för E85 så bör den hålla längre. Jag köpte en slang som är tillverkad av Gates på min lokala AD Bildelar affär.

http://katalog.adcenter.nu/Default.aspx … uage=sv-SE

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

falcor skrev:

Köp en slang som är godkänd för E85 så bör den hålla längre. Jag köpte en slang som är tillverkad av Gates på min lokala AD Bildelar affär.

http://katalog.adcenter.nu/Default.aspx … uage=sv-SE

Jag har också Gates på min bil och den ser fräsch ut även två år senare.

7

OKQ8 har gates

1958/63  Typ 1 ragtop/ min första bubbla
1970        Typ 3 Notchback,
1982/83  T3 Transporter bus / Eh pickup
1983/89  Golf GTI / Golf GTI 16V

8

Jag kör Swedols och e85 och den är fin efter 2 år då jag brukar byta.

Mera känd som jb...

9 Senaste redigerad av Silverbug (2016-12-13 22:35:13)

Passa dig för Swedols Italienska slang för vanlig bensin. Full av sprickor utifrån efter 2 år ICQ/ac .  Vanlig slang från OK har hållit mycket bättre för mig också.
Kanske går att hitta fulslang som innehåller giftiga HA-oljor som det var original, den håller 40 år minst.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

10

Jag köper Custom Speed Parts textilomspunna. Snyggast och har funkat så här långt.

11

textilomspunna a då ser man ju inte sprickorna iallafall ICQ/ag  biltema är helt kass iallafall.gates har funkat bra både bensin och andra slangtyper.

12

Lyfter den här tråden då den är ständigt aktuell.

Har det rört sig något på marknaden?Hur ska man tänka angående bränsleslang? Hur länge bör den hålla? Jag köpte semperit-slang på swedol i mitten på nollnolltalet och den var ganska rejält torrsprucken nu, är det okej livslängd? Vill egentligen klamra fast en bit bränslerör i stål, men det verkar inte lika lätt att få tag i, så det kanske blir en framtida modd ihop med några gängade kopplingar.

Jag ska även köpa slang till tankavluftningen och den kommer man ju inte åt sen när motorn är på plats, så den är inte "bara" att byta efter två år. Original höll väl "bara" i 40 år och det är väl mer acceptabelt? Skulle man kunna köra silikonslang där? (kommer nog köra gummislang, men ville fråga för nyfikenhetens skull)

Jänkarna verkar förorda Gates, finns den fortfarande på OKQ8? Annars verkar den finnas på Meca också.

Tyg/stålarmerad slang avstår jag ifrån av nämnda orsak, finns ingen vits med det heller då vanlig bränsleslang är armerad tillräckligt för de tryck som uppkommer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Rör i stål i valfri dimension och längd till rätt pris hittar Du på Hydroscand, där finns även slang som tål allt!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Hydroscand var ju en rolig affär! Aldrig varit där, men man blev ju helt salig på all slang! ICQ/ag

Köpte på mig lite slang till tankavluftningen, men inget stålrör ännu, får nog återkomma med hur jag gör med den biten, måste mäta först. Kostade runt 40kr/m för stålrör i berörd dimension, men jag vet inte exakt dimension. Köpte bränsleslang i 5mm ID, men är lite osäker på den uppgiften då den var lite svårfunnen, men det verkar vara konsensus på thesamba iaf.

Frågade om förväntad livslängd på slangen och fick till svar att det kan man aldrig veta för det beror alldeles på hur slangen sitter. Jag hoppas främst tankavluftningens slangstumpar håller för de är ju svårare att byta, men å andra sidan inte lika illa om de läcker och de borde ju hålla länge då de sitter skyddat från väder och solljus.

Vi diskuterade också lite kort hur man bäst drar rör kontra slang på en gammal bil och fick till svar att det kan ju finnas slang som en del av rörinstallationen för att kompensera för vibrationer och de tyckte det var bäst att bygga som original, inga pressade kopplingar och med slangstumpar vid anslutningarna.

Jag får nog anledning att återkomma, både till denna tråden och till Hydroscand! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Hydroscand vet vad de pratar om! Underbart ställe, men så är de specialister på detta, levererar ju högtrycksslang till grävmaskiner, industi med frätande ämnen m.m.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

16 Senaste redigerad av projectman (2019-05-13 21:22:06)

Kan bara hålla med piraten ICQ/ay
Hydroscand har jag handlat hos sen flera år tebax, och deras multioil slangar klarar av E85 och även om den är tjockare i omkrets och ytterdiameter än tex. Gates slang så har jag aldrig blickat bakåt sen jag bytte på första projektet. Priset för 5 meter 8mm innerdiameter slang (till T3 caravelle) kostade mig ungefär närmare 500kr vilket inte är gratis, men om dessa nu håller så kan man ju slå ut kronorna per månad och år, blir rätt så bra kurs ändå. Dessa slangar är om inte minnet sviker både förstärkta och tjockare, och känns som om det kan användas till allt från bräsleslang till att klättra upp för Kilimanjaro  ICQ/bo

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

17

Jasså vi snackar "slang" igen...

Köpte Biltemas bränsleslang till beach-buggyn för några år sedan, den höll i nästan en hel säsong innan den fick torrsprickor...
Det är ju möjligt att Biltema skärpt sina specifikationer till underleverantören sedan dess, men det vet jag inget om.

Därefter köpte jag Semperits bränsleslag hos Mekonomen, jag vet att en del här ratar den också, men den har nu efter fyra säsonger inte visat tecken på att åldras.
I buggyn är den ju mer utsatt för UV-strålning, värme och kanske andra faktorer än i en "riktig" bil...

Då hela bränsleslagen mellan trycktank och utombordsmotorn på den illa underhållna "slit-och-släng" båten som mestadels ligger i hela året, när den slangen började läcka blev det en överbliven bit Semperit även hit.
Och den slangen lever verkligen ett utsatt liv, kläms i en lucka, solstrålningen kommer åt, dessutom saltvatten och salt luft från Skageracks elektrolyt.
Nu efter tredje året så ser den fortfarande fin ut.

Så jag vågar sticka ut hakan och rekommendera Semperit!
I Beach-Buggyn ligger bränsleslagen i en flexislang på utsatta ställen, men är naken från det att den kommer ut bredvid motorn, och den närmaste halvmetern vid tanken.
I den öppna båten ligger den oskyddad i hela sin längd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18 Senaste redigerad av kee (2019-05-13 20:52:42)

Ja mina semperitslangar blev ju bara 15 år eller så.  ICQ/ad  Kan ta bild på dem, men de har passerat skicket för när de är relevanta att återanvända. Kan hoppas att Hydroscands håller bättre, annars får väl 15 år ses som okej livslängd, bara de inte spricker och startar eldsvåda! ICQ/ai  Nu vet jag inte exakt vilken sorts slang (tror han sa "maskinslang"?) jag fick hos Hydroscand, men jag sa vad den var till så jag antar att jag fick rätt. För tankavluftningen är jag inte lika orolig, de sitter ju väldigt skyddat och det går ju inte bränsle i dem per se, men något jag funderat på om man som en uppgradering från original borde köra med slangklämmor?

Diametern hos bränsleslangen är ett annat intressant spörsmål, har läst väldigt olika info om vad det ska vara (och jag undersökte inte detta närmare i helgen) men jag köpte 5mm efter en obekräftad källa på nätet, men jänkarna som inte kan räkna kör oftast med 1/4" men menar på att den sitter dåligt och det är ju inte så konstigt om 5mm är det rätta, men jag har också läst 5,5 och 6mm, men om det är 6mm borde 1/4" sitta okej (6,31mm). Så jag har kanske köpt fel slang nu, men jag hade inte mer tid att undersöka saken vidare när jag skulle åka och handla. Men det kan ju vara bra att ha det utrett då jag även tänkt köpa rör och dra mellan slangarna. I mitt fall typ2 med typ1 motor, men det borde väl vara samma för alla förgasarmotorer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Vill minnas att jag har bränsleslang med invändig diameter 6mm.
Jag fördrar "naken slang", den kan man inspektera lätt, den som är spunnen med textil- eller metalltråd kan måhända vara väldigt bra, men man ser inte om det fått torrsprickor innanför höljet.
Slangklämmor skall man ha! Gärna rostfria kvalitet A1 från båttillbehörsbutiken. Och slangklämmor skall man dra med en speciell böjbar slangklämmeskruvmejsel, eller men en liten hylsa i det lilla spärrhantaget, inte med spårskruvmejsel!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Gates slang funkar bra, finns bland annat på Autoexperten