
Välförtjänt, fler lär det nog bli.

DKW F89 Schnellaster -53
Snyggt jobbat Grönis!
Undrar om jag inte gillar SO 42 bäst av alla splittwestyvarianter? Flip seat är en cool idé, dock inte värd att kapa upp mellanväggen för och planlösningen på de äldre är inte lika genomtänkt. Nu äre bara sänkning och stormotor kvar då.
Kom dynorna till användning?
Snyggt jobbat Grönis!
Undrar om jag inte gillar SO 42 bäst av alla splittwestyvarianter? Flip seat är en cool idé, dock inte värd att kapa upp mellanväggen för och planlösningen på de äldre är inte lika genomtänkt. Nu äre bara sänkning och stormotor kvar då.
![]()
Kom dynorna till användning?
Tack ! Jag gillar verkligen SO42 inredningen men skall bli intressant att bo i den 2 meters drasut som jag är
Den stora dynan som är över motorrummet den är den jag köpte av dig. Passar bra och i bra skick.
Motorn är en 1776 så den får räcka men nån sänkning blir inte aktuell jag vill ha pensionärs vänligt insteg 
Och så är det ju mycket snyggare med en rejäl markfrigång 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
380 2019-05-02 15:25:24 Senaste redigerad av kee (2019-05-02 15:28:38)
kee skrev:Snyggt jobbat Grönis!
Undrar om jag inte gillar SO 42 bäst av alla splittwestyvarianter? Flip seat är en cool idé, dock inte värd att kapa upp mellanväggen för och planlösningen på de äldre är inte lika genomtänkt. Nu äre bara sänkning och stormotor kvar då.
![]()
Kom dynorna till användning?
Tack ! Jag gillar verkligen SO42 inredningen men skall bli intressant att bo i den 2 meters drasut som jag är
![]()
Den stora dynan som är över motorrummet den är den jag köpte av dig. Passar bra och i bra skick.
Motorn är en 1776 så den får räcka men nån sänkning blir inte aktuell jag vill ha pensionärs vänligt insteg
Och så är det ju mycket snyggare med en rejäl markfrigång
Om detta tvistar de lärde.
Försvarade länge min originalhöga camper med argumentet att ta sig fram off road. Men efter ett antal år stod jag inte ut längre med att alla andra var snyggare än mig, så jag fick lida pin för att bli fin. Det är väldigt sällan jag kör på traktorstigar. Ångrar bara att jag inte kortade framvagnen när jag ändå höll på.
Jag är kanske något kortare än dig, men även om man bara är runt 1,90 så funkar det att sova i en baywesty. Det vore intressant att mäta längden på respektive (säng, inget annat
) och jämföra, karossen är ju ca 10cm längre hos bayen. Det stora problemet jag har är dock åt vilket håll man ska sova, viktigt att sova i uppförsbacke om marken lutar, men bekvämast att sova med huvudet framåt då det är trängre baktill i sängen. Sen beror det ju på sängkamraten också.
Kul att dynan kom till användning.
Grattis till vinsten!
Välförtjänt!
Jättestort grattis Mikael. Både till priserna i Haninge och på Gärdet.
Mycket välförtjänta priser då det är en väldigt fin buss du har fått till.
Det lär nog bli mer priser framöver med tanke på allt arbete du lagt ned på bussen.
Jag har också följt tråden här på Boxerville och sett allt slit och arbete som du gjort på bussen, och då är det ännu roligare att få se bussen i verkligheten sen.
VW Picknick på Gärdet blev en riktigt trevlig tillställning trots att det var risk åska och drivis.
Att vi sedan också pris för bästa bil gjorde inte saken sämre.
Så nu är jag stolt som en tupp och risk för att jag blir mallig
Kul att träffa både gamla vänner och en massa nya bekantskaper som ville prata buss
Har fortfarande lite småpyssel kvar att göra med inredningen men det tar jag allt eftersom för nu skall
jag ut och rulla.
Vi ses säkert på nån träff nånstans i sommarsverige

Och tack alla V-dubbare för en trevlig vårträff
och så lite lånade bilder.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Grattis till vinsten!
Välförtjänt!
Jättestort grattis Mikael. Både till priserna i Haninge och på Gärdet.
Mycket välförtjänta priser då det är en väldigt fin buss du har fått till.
Det lär nog bli mer priser framöver med tanke på allt arbete du lagt ned på bussen.
Jag har också följt tråden här på Boxerville och sett allt slit och arbete som du gjort på bussen, och då är det ännu roligare att få se bussen i verkligheten sen.
Tack det är roligt att få uppskattning för jobbet man lagt ner även om jobbet = nöje som fått vintermånaderna att bli korta

Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Gratulerar, ja ut och njut av mödan nu 
Sjukt kul och grattis!
Fast bästa bil? Jänkarna blir gramse om man säger "van" och inte "bus". Här i Sverige har jag fått höra att det heter "buss" och inte "bil". Får vakta min tunga många gånger och byta ut ordet mot "vagn" som är mer universellt!
Bästa vagn helt klart! 
Grattis till en fin bus!
Vad har du för konstigt regnummer?
388 2019-05-07 17:45:29 Senaste redigerad av kee (2019-05-07 17:51:18)
Det är det nya systemet man infört i brist på lediga nummer. Har sett det på ett gäng bilar hittills, här i storstan är det ju en såndär tråkig modern vagnpark med många nya bilar. Man reagerar när man ser en nittiotalsbil i trafiken!
Minns att jag läste för tiotalet år sen när man började närma sig slutet av alfabetet, "nej numren kommer inte ta slut, det skrotas ju bilar hela tiden", några år senare och här är vi. Det säljs fler nya än det skrotas gamla...
För övrigt sjukt tråkigt att vi inte har samma regler som i Norge och Finland när det gäller regskyltarna. Nu när det MÅSTE vara en EU-logga på och den tvåradiga är borttagen. Den enda förbättringen de gjort i modern tid är att de frångått plast som material, men sen dess gick det utför, fulare typsnitt, färre alternativ. Hade man åtminstone kunnat få sjuttiotalsutseendet på en nyreggad vagn hade det varit okej, som det är nu blir det en riktig skamfläck på en annars mycket vacker vagn!
Grattis till en fin bus!
Vad har du för konstigt regnummer?
Jag är ju dalmas därför fick jag ett W på bussen 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Det är det nya systemet man infört i brist på lediga nummer. Har sett det på ett gäng bilar hittills, här i storstan är det ju en såndär tråkig modern vagnpark med många nya bilar. Man reagerar när man ser en nittiotalsbil i trafiken!
Minns att jag läste för tiotalet år sen när man började närma sig slutet av alfabetet, "nej numren kommer inte ta slut, det skrotas ju bilar hela tiden", några år senare och här är vi. Det säljs fler nya än det skrotas gamla...
![]()
För övrigt sjukt tråkigt att vi inte har samma regler som i Norge och Finland när det gäller regskyltarna. Nu när det MÅSTE vara en EU-logga på och den tvåradiga är borttagen. Den enda förbättringen de gjort i modern tid är att de frångått plast som material, men sen dess gick det utför, fulare typsnitt, färre alternativ. Hade man åtminstone kunnat få sjuttiotalsutseendet på en nyreggad vagn hade det varit okej, som det är nu blir det en riktig skamfläck på en annars mycket vacker vagn!
Skulle kanske behållit skyltarna jag hade förrförra helgen dom hade väl ett fint typsnitt, tror det heter Gronis Bold 
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
I lördag var jag till Dalarna på Torp springmeet http://torp.club/torp-meet-avesta-classic-car/
Kul att komma till mina hemtrakter Avesta och visa upp bussen för brorsan och mina kompisar.
Det blev en mycket trevlig dag trots att vädret till en början var kallt och grått.
I dessa trakter är det främst jänkare som gäller men vi var ett antal europeer varav 3-4 VW.
Trots att det fanns så otroligt vackra bilar så fick även bussen mycket uppmärksamhet.
Grannen var ett fint ekipage från Hedemora
Tack vare kompisarnas klanröstning fick jag förstapris för europeiska bilar

Torp meet är väl värt ett besök.
God natt !
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Grattis till 1:a pris igen 
I helgen blev det första riktiga campingen i bussen.
Vi åkte upp till Rättvik på lördagen för att sen vara med på Siljansvwarvet på söndan.
Bodde på siljanbadets camping bland alla stora vita kolosser till husbilar.
Man kan ju lugnt säga att vi stack ut från mängden med vårt färggranna förtält och buss.
Siljanvwarvet var en trevlig tur i otroligt vackra miljöer i byarna runt siljan
Hade otroligt fint väder både på lördagen och söndagen så det var en kanon helg.
Kommer gärna på detta nästa år igen.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Mycket tjusigt, det blir ju bara bättre och bättre. Skön tidsmaskin, ingen som kom förbi och försökte beställa Storstrut eller Top Hat?
Blev monteringen möjligen förevigad med film?
Tack för bilderna, då fick man ju nästan vara med i alla fall (med facit i hand var det tur att vi inte åkte, laddade ur batteriet igen i helgen, så nu är en ny laddregulator beställd...pendlar mellan att ladda som den ska, för mycket eller inte alls).
Mycket tjusigt, det blir ju bara bättre och bättre. Skön tidsmaskin, ingen som kom förbi och försökte beställa Storstrut eller Top Hat?
![]()
Blev monteringen möjligen förevigad med film?Tack för bilderna, då fick man ju nästan vara med i alla fall (med facit i hand var det tur att vi inte åkte, laddade ur batteriet igen i helgen, så nu är en ny laddregulator beställd...pendlar mellan att ladda som den ska, för mycket eller inte alls).
Synd att bilen krånglar men det fixar du !
Ja igentligen skulle man ha filmat första tältresningen har kunnat bli en ny papphammarfilm.
Men nu gick det riktigt bra att få ihop delarna som var väl märkta.
Har inte tänkt på det där med GB-glass färger men man förstår varför det kallas för cirkustält.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
396 2019-10-20 20:08:07 Senaste redigerad av Grönis (2019-10-22 20:07:28)
Nu har jag inte uppdaterat på hela sommaren så är det väl hög tid.
Får väl skylla på att sommaren varit intensiv med diverse träffar, utställningar och bussresa till England.
Säsongen började med VW HKs VWårrträff och avslutades med Norrtälje VW marknad.
Det bästa har varit att få träffa många av det personer som man surrat med här på forumet men aldrig träffat.
Höjdpunkterna var nog ändå Bussfesten I Norrfällsviken och Folkaparken i dess otroliga miljö där vid hembygdsgården
Bussen har fått mycket uppmärksamhet och har blivit prisad ett antal gånger .
Jag är både förvånad och tacksam över det mottagande bussen fått i olika sammanhang.
Det roligaste var nog när vi besökte sonen i Linköping. Då kom det fram en kvinna som var alldeles salig över bussen,
hon vänder sig till min sambo Lotta och säger "Du måste vara världens lyckligaste kvinna"
Ett kort ögonblick trodde jag att det berodde på mig men återkom snabbt tillbaka till verkligheten 
Det här projektet är ju en stor nostalgiresa och drömprojekt för mig och jag har fått valuta för allt slit (nöje) jag lagt ner
Resan började redan 1982 när jag och kompisen Erik köpte en 1967 Sea Blue /Cumilus White buss i Orsa för att göra en windsurfingresa ut i Europa.
Efter några veckors
(inga 6 år då inte) rostsvetsande var bussen redo att ta oss ut i Europa som längst till Biaritz i Frankrike.
De flesta tyckte det var en dålig ide att ge sig iväg med en så gammal buss (bara 15 år gammal)

Nånstans efter autobahn

Första stoppet för windsurfing var i Lökken Danmark.
Vi var noga att kolla oljan kommer jag ihåg

Och så här ser det ut i dag 37 år senare.
Samma snubbe men annan buss lika roligt med buss men stelare knän.

Jodå vi kom hem efter mindre problem och besök på VW verkstad i Bordeaux (tändspolen paj)

Bussar och camping blev min grej även framöver mest med VW men även Ford transit ett antal år.
Men åter till nutid och några bilder från sommarens olika evenemang.
Bussfest Norrfällvikens camping Höga kusten

Avfärd mot bussfest

BugNic Åland

MHRF Ljusterörundan

Gasoline Swapmeet Söderbärke

Folka parken

Nifsta veckoträffar trevligt ställe med stor variation av bilar och mc.


Har även hunnit byta drivpaket till ett bättre begagnat, ursprungliga lådan skall renoveras nu i höst.

Norrtälje

Lite av vad jag hunnit med i sommar och så lite vintage bilder
Ska det fortsätta så här så måste jag nog ta pension lite tidigare för att hinna med allt.
T4an på sista bilden skall säljas och en nyare California har inhandlats.
Så om nån är intresserad av en bra campingbuss med behov av visst rostfix så hör av er.
Uj det här blev mycket
God Natt på er !
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.

"Respect" 
Härliga bilder Micke!
Sköna 80-tals bilder 
