Mettis/ Jag har kännt till Dig i många år och vet att Du är en otroligt duktig och kompetent VW-kille. Tyvärr har vi aldrig haft möjliget att ses LIVE så jag högaktar Dig för det... men ...
Du har samma inställning till hobbyn som jag hade en gång i tiden så jag håller med Dig till viss del.....
Vi borde avrätta alla som inte bryter malmen själv och smälter ner den för att sedan tillverka egna plåtar och bygga karosserna i formar som vi gjort själva. Sparka ut alla som gör mindre ur VÅR hobby- Snyltare!!
Då jag byggde min första bil, en Camaro 70 RS, på tidigt 80-tal, kapade jag ur allt, lärde mig svetsa och byggde nya ramben, bur,stora hjulhus, plastade dörrar och flipfront -ALLT var ombyggt! Sen svarvade jag bussningar i delrin/aluminium etc till chassiet, lackerade hela bilen, sydde mattor, flockade hjulhusen, byggde motor och låda, på med kuggstångsstyrning etc, Jag lackerade sen den å jag var stolt för jag hade gjort
A L L T själv !!.....men som den ödmjuka kille jag är insåg jag att om jag tog hjälp av andra kunde slutresultatet bli ännu bättre så i version 2, som jag gjorde nästkommande vinter tog jag hjälp av andra med lack och inredning. Helt plötsligt började jag vinna priser på utställningar etc.
Det KAN...faktiskt bli bättre om man tar hjälp av andra och man hinner mer i livet. Du borde prova det någon dag.....
SEn att tillåta andra i hobbyn.....Jag har insett att om det bara är självbyggare som tillåts i hobbyn blir det en ännu mindre klick som håller på med bilar. Vill Du en dag kanske sälja Ditt projekt för att gå vidare i livet är det ju bra om vi bjuder in andra i hobbyn. Ju fler som håller på med bilar, på olika nivå ju fler blir vi som påtryckningsgrupp gentemot myndigheter. Du kan dessutom få tillbaks Dina surt nedlagda pengar och garagetimmar. Någon annan kan komma in i hobbyn med helt annan syn på hur det ska byggas om vi bjuder in dem. Helt plötsligt bygger man bilar med en ny look . Annars blir det bara inavel.
Självklart får Du ha Din syn och ska ha det. jag själv anser att jag får en bättre slutprodukt om jag tar hjälp av kompisar. Tillsammans med kompisar har jag byggt bilar som dels går fortare än någon annan och vunnit fler priser än många andra- men det gör inte mig till en bättre människa.Jag får däremot ett intressantare liv. Tillsammans med kamrater har vi tex byggt en hot rod som är den ENDA någonsin från Europa som blivit inbjuden att tävla om titeln "Americas Most Beautiful Roadster" - Det hade jag aldrig klarat själv. Många av de byggen jag ( med kompisarna) byggt har givit mig ganska god cred borta i USA vilket gjort att de sista 2-3 bilarna har jag fått massor av delar i spons från tillverkare ( nu sist ett par topplock värda långt över 50 papp) vilket gör mitt liv som bilbyggare enklare. Den vägen känns bra även om jag fått sälja min själ och ta hjälp av "andra".
Släpper vi in folk som inte gör ALLT själva i hobby kan dessutom andra leva på sina skills. Du har kanske själv bistått någon och sedan tagit betalt för det???
Racka inte ner på andra bara för Du själv kan mer.
Var som jag istället - Ödmjuk *blink*