1

Hoj!

Håller på att byta bromsvätska och undrar om någon stött på liknande bekymmer när det gäller vätskan till kopplingen (112hk DJ års.mod 90). Bra att veta är veta är att vätskan var mörk så det var längesedan den byttes. Var tendenser till att den var tjocknad i det översta lagret (såhär i efterhand borde jag troligtvis sugit upp det som var i behållaren först istället för att dra det igenom systemet, menmen) 

Bromsarna gick bra förutom höger fram det det stod still först. Bromspedalen tog emot men med lite försiktig tryck så var det som att vätskan till slut "gick igenom". Känslan var att det hade fastnat nåt i ledningen. Men när jag sedan skulle byta vätska till kopplingen så händer ingenting. Provade först det traditionella med att en person trampar ned kopplingen samtidigt som jag själv skruvar upp nippeln ovanpå slavcylindern. Hände ingenting. Tänkte därefter efter intensivt googlande att jag behöver tryck eller vacuum. Så, jag köpte en Luftman från Mekonomen. Men det gjorde ingen skillnad.

Kan det vara så att det har täppt igen någonstans på vägen bak i ledningen (på grund av den skitiga gamla vätskan). Kanske i kopplingscylindern? Kopplingen känns förövrigt som vanligt när en trampar ned den. Eller är det värt att istället prova vacuummetoden där en kopplar på sig ovanpå slacylindern och drar ut vätskan istället? Eller har jag helt enkelt missat något uppenbart...  ICQ/bn

2

Är luftningsnippel igensatt med skit?
Trampa du ner pedalen och håller den nere och öppna luftningsnippeln borde det komma lite bromsvätska.
Jag gjorde så i söndags och ja det går lite trög i början.

T2b taigagrön ´77

3

Jag använder alltid vakuum då går det att göra såna jobb själv.

T2b taigagrön ´77

4

Dum fråga kanske men var sitter broms vätske behållaren på en T3/25

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Höger om hastighetsmätare .
Stora svarta panelen  på instrumenteringen kan tas bort.

T2b taigagrön ´77

6

Nej, luftningsnippel har jag haft av och kollat. Den går att blåsa igenom. Har även böjt till ett gem och försiktigt känt ner i slavcylindern ifall det sitter skit där men inte märkt något nämnvärt. Hur länge håller du ned kopplingen innan det kommer fram vätska?

7

Prova att låsa kopplingscylindern så att den inte rör sig. Skulle tro att detta är samma fenomen som när man luftar trumbroms ar utan att först justera ut backarna.
Fick göra det på en T3 farsan hade. Tror att jag tog en hammare eller liknande och band fast ovanpå lådan för att begränsa cylinderns rörelse.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av Grubban (2019-04-30 20:36:33)

Jag höll pedalen nere hela tiden blockerad med nån träpinne.
Vet inte riktig hur man ska höra.
ICQ/bh

T2b taigagrön ´77

9

Prova att lufta den nerifrån.
Ta en spruta modell större med en slangbit på o tryck bromsvätska genom luftnippeln upp till burken istället.
Låt kopplingspedalen vara opåverkad när du gör det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Grubban skrev:

Jag höll pedalen nere hela tiden blockerad med nån träpinne.
Vet inte riktig hur man ska höra.
ICQ/bh

Då får du inget tryck och inget flöde, ingen tillförsel av ny vätska som kan ersätta den luft som ska ut.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Så fick jag till slut lite mektid med bussen igen, inkilat mellan fyra barn, gårdsrenovering och nödvändigt pyssel med bruksbilarna... Tack för alla tips! Dock kliar jag mig fortfarande i huvudet ordentligt. Så ett par frågor:

Svwerker: att låsa kopplingscylindern (gissar att du menar slavcylindern)? I vilket läge och vad gör jag under tiden?

Torpa: att lufta nerifrån? Hur stor spruta talar vi om? Jag provade själv med en pump/vakuumpump men får inte till det. det är ju lite svårt att komma åt och jag får inte tätt eller tillräckligt tryck tycker jag.

Så mina alternativ är:

1. Är det lika bra att byta både kopplingscylinder och slavcylinder för att sen hoppas att vätskan borde flyta igenom systemet? Bilen har bara gått 12000 mil och kopplingen kändes bra innan, så tycker inte att det borde vara så slitet. Men kanske åldras med tiden ändå?

2. Någon vänlig själ som bor i närheten av mig (Kungsbacka, 3 mil söder om Göteborg) och har gjort detta förut och har handlagskunskap samt lust att komma förbi? Känns som att jag famlar lite i blindo. Nu har jag dessutom lyckats få in luft i systemet under mina olika försök så nu har jag inget tryck i kopplingen längre.

Uppskattar verkligen de tips jag kan få! Det som bara skulle bli ett rutinjobb blev ett riktigt huvudbry och nu står den fina campingbussen bara still så här i sommartider...

Ha en bra dag! / Joakim

12

Ja det är den så kallade slavcylindern jag menar och den ska låsas i obelastat läge.
Vad du gör under tiden? Under vilken tid menar du? När cylindern är låst luftar du.
Har du vakuumsug så ska man inte behöva låsa den för då suger man bara ut luft och vätska utan att trycksätta systemet. Se bara till att fylla på ny vätska innan behållaren dräneras.
Ett annat alternativ är att fylla på genom luftningsnippeln och det är samma procedur, inte röra pedalen under tiden.

Ali G

13

Okej, då tror jag att jag hänger med. Det är alltså när systemet luftas genom trycksättning (både från behållare och bakvägen genom luftnippel) som slavcylindern ska vara i låst läge. Frågade specifikt bara utifall det hängde ihop med någon särskild luftningsmetod. Men då ska jag ge mig på det igen så får vi se hur det går...

14

Hallelujah! Nu har det löst sig!!! ICQ/bp

En sån otrolig lättnad, jag höll på att bli helt snurrig i skallen av det här...
Efter att ha provat traditionell metod, luftman, vakuum och läst en massa trådar på TheSamba om alla varianter av problem som en kan få så blev jag ändå inte klok på det. Har stått och pillat och grubblat många timmar framför bilen... Jag tyckte att jag kunde utesluta det mesta och att cylindrarna borde vara i bra skick. Det kändes som att det måste vara i vara stopp i slavcylindern någonstans, jag hade ju känt efter smuts och trott att jag nåt igenom kanalen ner från luftningsnippel... Men så var det alltså inte. Fick idén igår kväll att prova att skruva sig ner. Så jag tog en smal spik som jag böjde till i toppen så jag lätt kunder rotera den. Plötsligt kändes det som att jag kom lite längre ner mot förut, jag hade ju trott att jag nått igenom, och samtidigt använde jag andra handen till att känna på hävarmen till cylindern (bara en idé, inte så genomtänkt). Då hör jag plötsligt hur det börjar bubbla till i cylindern och nu når spiken ännu längre ner! Här blir jag såklart helt euforisk och fattar att jag har knäckt det!! Det bubblar upp sörja som ur en vulkan och jag blev så glad över att se den smutsiga sörjan välla upp. Sedan var det väldigt smidigt att dra ur all vätska med vakuumpumpen som jag köpt (25-30 euro på tyska ebay) så var det snart klart på ett enkelt sätt.

Så problemet var helt enkelt att skiten i kanalen satt så in i berget, det hade jag inte kunna föreställa mig när jag började med det här för en månad sen. Hade såklart kanske kunnat lista ut tidigare men nu har jag iaf lärt mig en massa om kopplingssystemet som jag inte kunde innan... Så alltid finns det nån vits med ens missöden! Tack igen för alla tips längs vägen!  ICQ/ay

15

ICQ/bp  ICQ/bi  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Det var ju precis det som jag skrev bra att du hittade felet.

T2b taigagrön ´77