1

Försöker starta motorn på mitt Porsche Speedster projekt.
Startar men dör efter en stund.
Rengjort/tagit isär basaren två gånger nu, köpt ny kondis, tändspole ny, elchoken fungerar.
Precis som flottören tömmer sig, men hittar inget fel.
Startar och varvar upp en kort stund för att sedan dö, oftast med en förgasarsmäll då man gasar för att hålla igång motorn.

Tips?
Kanske satsa på en "ny" gasare.

2

Marantz skrev:

Försöker starta motorn på mitt Porsche Speedster projekt.
Startar men dör efter en stund.
Rengjort/tagit isär basaren två gånger nu, köpt ny kondis, tändspole ny, elchoken fungerar.
Precis som flottören tömmer sig, men hittar inget fel.
Startar och varvar upp en kort stund för att sedan dö, oftast med en förgasarsmäll då man gasar för att hålla igång motorn.

Tips?
Kanske satsa på en "ny" gasare.

Skulle kolla om pumpen är frisk ( alkoholen gör att mebramet blir hårt  om den skulle stå utan soppa )
och den ger rätt tryck

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

Ny pump.

4

Pumpar den nya pumpen bra? Eller står det empi på den ICQ/ap
Jag köpte en ny empi och den var sämre än min gamla pierburg som behövde renoveraras. Renoveringssatserna var slut så jag chansade. Det var ett dåligt beslut.  ICQ/bl
Testa om den går på självtryck om du har någon flaska eller tratt med slang som du kan hålla ovanför förgasaren.

Funkar det bättre så har du soppa problem. Brukar smälla i gasarna när det går magert.

Bubbla -62

5

Har inte kollat om det är Empi än.

6 Senaste redigerad av Marantz (2019-04-06 18:59:03)

Efter motorn stannat droppar det bensin ner i förgasaren.
Jan Olsson på detta eminenta forum sade att man måste kolla trycket pga av flödning.
Även här har jag blivit ombedd kolla pumpen.

Får väl ta och göra detta då, SUCK.
Ny pump och detta problem. Vafaen vad tröttsamt.

Någon på detta forum som kan låna ut en klocka/T-rör för test av trycket eller kan rekommendera var man införskaffar?
Finns ju två olika längder, kan jag tagit fel? Hmmmmm

Har ju bensinpump för växelströmsgenerator, men det står att pumpen passar från 73-.
Spelar det någon roll?

7

Marantz skrev:

Jan Olsson på detta eminenta forum sade att man måste kolla trycket pga av flödning.

Någon på detta forum som kan låna ut en klocka/T-rör för test av trycket eller kan rekommendera var man införskaffar?

Har ju bensinpump för växelströmsgenerator, men det står att pumpen passar från 73-.
Spelar det någon roll?

Biltema har en  multimätare som man kan mäta tryck och vaccum typ 100 kr
Skulle tro du bara monterade dit pumpen  Men på en VW skall pumpen shimsas för rätt tryck
Det finns så många billiga skit pumpar som ger ett tryck som är på 0,30 bar  med shimsning kan man komma ner till 0.22  men det skall vara 0.18-19 om det skall funka bra

8

Marantz skrev:

Spelar det någon roll?

Biltema har en  multimätare som man kan mäta tryck och vaccum typ 100 kr
Skulle tro du bara monterade dit pumpen  Men på en VW skall pumpen shimsas för rätt tryck
Det finns så många billiga skit pumpar som ger ett tryck som är på 0,30 bar  med shimsning kan man komma ner till 0.22  men det skall vara 0.18-19 om det skall funka bra

9

Har nu kopplat in regulator och trycket är 0,15-20 bar.
Droppar fortfarande när motorn stängs av.

Får nog byta tillbaka förgasaren.

Inget varvande och döende längre.
Tycker den ska gå ändå, men nu hostar den bara till ibland.

Detta ÄR ett problem för mig som inte är så hemma på problemsökning.

10

Har flottörventilen blivit rengjord ordentligt? Har varit med om att den bråkat av olika orsaker, tex gummibit som kommit in från bränsleslangen, smuts som gjort att den kärvat, fel svängd plastbit som håller ner axeln för flottören..........   

Du nämner inte vilken förgasartyp det är.

11

Nu sitter det en originalare 34, förut en kina 34a.
Får ta isär och kolla läget.

12

Det bör gå att fixa genom att enbart lossa de fem skruvarna som håller  locket och lyfta på det. Något annat behver inte lossas i detta fall, förutom möjligen flottörventilen.

13

Japp, har gjort det ett antal gånger nu.
Efter koll av flottörventilen, renblåsning mm är det återmonterat.
Sätter mig i bilden för att testa, batteriet dött. SUCK

Nu har jag öd-rotor pekar mot ettan-remskivan jacket ok.
Nu bara vänta till i morgon.
Helt hundra att den kommer inte att gå igång.
Och skulle den inte gå vet jag inte vad jag ska ta mig till, dra skiten till en verkstad. Betala vad det kostar att få den att starta.

14

Nu är det allvarligt. Började brinna vid vänster ventilkåpa idag vid upprepade startförsök. Lite stressigt blev det.
Brann runt/ovanpå ventilkåpan. Tog sig tre gånger.
Hur i helsike kan det brinna där?

Nu åker motorn ut, satans skit alltså. ICQ/aq

15 Senaste redigerad av Mogge (2019-04-14 13:30:42)

Låter som flera fel.
Läckande förgasare.
Otäta insug.
Trasiga tändhattar så det slår gnistor.

Bygg en motorbänk så du kan starta motorn utanför bilen, det räcker med en växellåda med startmotor, men tryckknapp och hastighetsmätare för laddning och oljetryck är inte fel.

Post's attachments

003.JPG, 147.04 kb, 676 x 507
003.JPG 147.04 kb, file has never been downloaded. 

007.JPG, 157.97 kb, 676 x 507
007.JPG 157.97 kb, file has never been downloaded. 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Motor ur bilen nu.
Yess tänkte jag, nu kan jag montera den i mitt motorstativ med kåpa från växellåda MEN.
Det visade sig att jag använt den till mina tidigare 30hk motorer. Dvs för liten. Glömt kolla.
Får försöka hitta någon runt GBG trakten som jag kan köra motorn till som är villig att kontrollera/testköra.

Någon som känner för uppdraget eller känner någon som kan tänkas ta på sig arbetet för nu räcker det med problem.

PM
0709360258
[email protected]

17

Var det inte du som köpte mitt motorstativ med sprängkåpa för nått år sen? Den var ju gjord för att starta 1600 motorer i.
Eller blandar jag ihop det?

Kolla med MH här på forumet annars, han har ”startmotorhållare” till salu, del av växellåda så du kan starta motorn på golvet.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18 Senaste redigerad av Marantz (2019-04-15 15:35:35)

lasslo skrev:

Var det inte du som köpte mitt motorstativ med sprängkåpa för nått år sen? Den var ju gjord för att starta 1600 motorer i.

Kolla med MH här på forumet annars, han har ”startmotorhållare” till salu, del av växellåda så du kan starta motorn på golvet.

Jodå, bara det att motorn jag håller på med är en 1300, hålen passar inte. Blandade ihop det lite. :-)

19

Marantz skrev:
lasslo skrev:

Jodå, bara det att motorn jag håller på med är en 1300, hålen passar inte. Blandade ihop det lite. :-)

Den passar, hålbilden är likadan.
Släng upp en bild på den du har får du fler goda råd.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

20

OK, kanske var lite stressad vid inprovningen. Provar igen, tar för givet att allt ska krångla.