1 Senaste redigerad av Karmann67 (2019-02-25 23:24:19)

Den här inhandlades vintern 2017 och jag har åkt en del med den. Ett trevligt komplement till cabben. Så nu har jag mina drömbilar.

Historien börjar den 27/7 1966 när A66649 rullar ut från Ostermans bil på Vanadisvägen 2-4 i Stockholm. Femtioett år senare har den hamnat i Uppsala. Egentligen skulle det varit mina föräldrars 1965 Honey Gold Coupe' som skulle fått komma hem igen, men det är en annan historia och en framtida möjlighet.

Bilen är en A-kodad (4-port, 224 hkr) med C4, vanlig enkel standardinredning, Rally-Pac och konsol. Skicket är inte perfekt, men gott bruksskick, med lite rost i dörrarna och på en bakskärm.

http://www.forumbilder.se/I4GLR/img-1775.JPG

Jag har några tankar kring vad detta ska bli för bil. Men jag kommer använda denna sommar till att tänka igenom målbilden och vägen dit. Jag kommer att ha samma inställning att försöka bara använda sådant som ligger i närheten av 1966. Givetvis blir det säkert

Det kommer inte att bli någon nerplockning i molekyler, utan enbart reparationer längs vägen. Den kommer att vara en bruksbil som ska användas!

Efter renoveringen av växellådan växlar bilen smidigt utan slirande och tveksamheter och fungerande kick-down. Ett väl genomfört arbete. Nu får vi hoppas att det flyter på några år. Och apropå högt motorvarv i landsvägsfart, ja så var det 1966. Den kommer att behålla automatlådan.

Har uppgraderat förgasare, slängt ut den moderna stereon och ersattden med en Z-kodad Blaupunkt Frankfurt (skulle behöva rätt radiofront). Och jag har tagit bort grillhästen till förmån för en liten häst.

http://www.forumbilder.se/I4GLR/img-2024.JPG

Den har fått renoverade Magnumfälgar, 14x6. Nästa steg blir att sätta in min nya 16" Moto-Litaratt. Sedan ska den naturligvis sänkas och få en styvare fjädring, länkarmar och den berömda Shelbysänkningen, eller the Arning drop som det egentligen ska vara. Servostyrningen går bort också samt att bIlen ska bli vågrät.

http://www.forumbilder.se/I4GLR/img-2047.JPG

Sedan är det att ordna plåtarbetena, och lägga på ett svart vinyltak, samt byta framruta. Kommer att låta tillverka listen som ska klämma åt vinyltaket.

Som planen ser ut just nu så lutar det åt att skapa en bil gjord för backtävling, men vi får se vad det blir. Och fler hobbybilar än så här blir det inte, då hinner jag aldrig använda dem, vilket är varför jag har dem.

http://www.forumbilder.se/I4GLR/img-2046.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Snygg bil, gillar verkligen Mustangen

3

] ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Kul projekt att följa! ser riktigt fin ut ICQ/ay kör också kombon vw +musse fast jag har en 65 fastback

5

Jag föredrar 65:an, av nostalgiska skäl och den har snyggare grill, sen är jag lite såld på den liggande mätaren. Vilken färg är det på 65:an?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

den är grön, försökte lägga upp en bild men lyckades inte?

7

.

Post's attachments

musse2.jpg, 160.14 kb, 640 x 480
musse2.jpg 160.14 kb, 10 downloads since 2019-02-26 

8

Snyggt. Har egentligen några favoritfärger på mustanger, grönt i olika nyanser som t ex Highland green, Caspian Blue och Honey Gold som bara fanns på 65:or. Silver Frost som min har, är rätt okej också.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

9

ICQ/ba Underbar bil!!

sellis skrev:

.

10

kul att du hittade en svensksåld bil ICQ/ay har du original mittkonsolen i din bil? har under en tid letat efter en sådan till c4;an
men inte hittat någon till rätt pris, ska du ta tag i sänkningen innan sommaren?

11

Ja, det var ett krav att den skulle vara svensksåld. Och det sitter en konsol, rallypack, skivor fram och förstyvningen för framvagnen. Jag tror jag kan hjälpa dig med konsol om den är kvar.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12

ok ! kolla gärna det ICQ/bs

13

Ringde precis - och han hade sålt den för en tid sedan. Men de brukar ju dyka upp på marknader.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

14

Synd!men tack för hjälpen ändå ICQ/br

15

kollade mustangforumet och Rolands Mustang, men inget.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

16

hittar ibland på e-bay men tyvärr höga priser och så måste det ju skickas över halva världen,men det är ingen brådis, får för mig att man kommer springa på när man besöker någon marknad eller så ,men det kanske inte är så troligt?

17

Jo ibland dyker de upp för två år sedan, när jag letade Mustang hittade jag konsoler, huvar, mm. Idag på Gasolines swapmeer hittade min kompis ett original komplett Rally pac för 2000kr. Lite skavigt, men komplett med sladdar. Tänkte på Osbyskroten kanske har något. Själv behöver jag en huv, tänkte sätta på ett Shelbyscoop.

Ser jag något så tipsar jag

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

Då blev bestämt. Har köpt en begagnad huv i gott skick som jag kan modda lite.

http://www.forumbilder.se/I4Q1Q/img-2090.JPG

Och så är Shelbyscoopet på väg.
http://www.forumbilder.se/I4Q1Q/img-2091.JPG

Målbilden är en mattsvart huv, så man inte får en massa reflexer från solen och så ser det rejsigare ut.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

19

Huven var så himla fin. Tror att den bara får bli svart.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

20

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

21

Då var bilen hämtad från vintervilan. Satte i ett nytt batteri och den stora åttan bara mullrade igång. Väl hemma så blev det ett efterlängtat rattbyte. Bakelit ut, Moto-Lita in. Perfekt passform och enkelt att få dit.

Så nu är det bara att sätta på Magnumfälgarna, istället för förvaringssulorna. Nästa steg är att sänka bilen och styva upp fjädringen.

http://www.forumbilder.se/I531A/img-2123.JPG

http://www.forumbilder.se/I531A/img-2122.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

22

grymt snygg ratt passar som handsken ICQ/ay

23

Blev riktigt bra med ratten, och vilket snyggt tut-centrum / knapp.   ICQ/ay

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------