Den här inhandlades vintern 2017 och jag har åkt en del med den. Ett trevligt komplement till cabben. Så nu har jag mina drömbilar.
Historien börjar den 27/7 1966 när A66649 rullar ut från Ostermans bil på Vanadisvägen 2-4 i Stockholm. Femtioett år senare har den hamnat i Uppsala. Egentligen skulle det varit mina föräldrars 1965 Honey Gold Coupe' som skulle fått komma hem igen, men det är en annan historia och en framtida möjlighet.
Bilen är en A-kodad (4-port, 224 hkr) med C4, vanlig enkel standardinredning, Rally-Pac och konsol. Skicket är inte perfekt, men gott bruksskick, med lite rost i dörrarna och på en bakskärm.
Jag har några tankar kring vad detta ska bli för bil. Men jag kommer använda denna sommar till att tänka igenom målbilden och vägen dit. Jag kommer att ha samma inställning att försöka bara använda sådant som ligger i närheten av 1966. Givetvis blir det säkert
Det kommer inte att bli någon nerplockning i molekyler, utan enbart reparationer längs vägen. Den kommer att vara en bruksbil som ska användas!
Efter renoveringen av växellådan växlar bilen smidigt utan slirande och tveksamheter och fungerande kick-down. Ett väl genomfört arbete. Nu får vi hoppas att det flyter på några år. Och apropå högt motorvarv i landsvägsfart, ja så var det 1966. Den kommer att behålla automatlådan.
Har uppgraderat förgasare, slängt ut den moderna stereon och ersattden med en Z-kodad Blaupunkt Frankfurt (skulle behöva rätt radiofront). Och jag har tagit bort grillhästen till förmån för en liten häst.
Den har fått renoverade Magnumfälgar, 14x6. Nästa steg blir att sätta in min nya 16" Moto-Litaratt. Sedan ska den naturligvis sänkas och få en styvare fjädring, länkarmar och den berömda Shelbysänkningen, eller the Arning drop som det egentligen ska vara. Servostyrningen går bort också samt att bIlen ska bli vågrät.
Sedan är det att ordna plåtarbetena, och lägga på ett svart vinyltak, samt byta framruta. Kommer att låta tillverka listen som ska klämma åt vinyltaket.
Som planen ser ut just nu så lutar det åt att skapa en bil gjord för backtävling, men vi får se vad det blir. Och fler hobbybilar än så här blir det inte, då hinner jag aldrig använda dem, vilket är varför jag har dem.
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

Underbar bil!!

