1 Senaste redigerad av Alfetta (2019-01-08 21:46:43)

Hej, två snabba frågor ang diagonaldäck.  ICQ/ab

1. Hur länge var diagonaldäck standard på typ 1? Blev det någonsin standard med radialdäck i Sverige?

2. Hur är det egentligen att köra på diagonaler? Är det så uselt som en del folk säger? Orkar man med tex en långresa på 40 mil nån gång eller blir man tokig på att sitta och passa bilen på vägen? Kan ju inte påstå att en bubbla är ett under av stabilitet på vägen ens med radialer med det är ju en del av charmen. Kort och gott: Är det stor skillnad i hur bilen upplevs på vägen?

Tycker diagonaldäck är mycket snyggt. Men det gäller en orörd tantbil från -71 så vill hålla den så original det går, dvs inte sätta på diagonaler om den aldrig såldes med det när det begav sig.

2

1. Vet ej hur det var på de sista årsmodellens men upp till 73 vet jag att 5.60-15 var standard. BIG och andra specialmodeller hade dock radialdäck.

2. Nytillverkade diagonaler är superskönt att åka med vid normal picnic-körning. Mindre spårkänsligt än en 90-tals bil på lågprofildäck. Men, skall du köra sportigt så blir det mer spännande. Att få uppställ i en rondell på torr asfalt är ganska lätt. I regn är de lömska.

3

...och diagonaldäck är mindre förlåtande för glapp i framvagn/styrning. Är allt i ordning funkar det fint och du behöver inte ”passa”.

4

1973 sattes det väl knappast på några diagonaldäck i de Europeiska bilfabrikerna?? (i alla fall inte på bilar som skulle levereras till oss?).

Sommaren 2004 hade jag det tvivelaktiga nöjet att framföra en brittisk veteranbil från mitten 1960-talet med diagonaldäck, en "hundkoja", på såväl motortrafikled som på motorväg och småvägar i Västergötland.
Den var väldigt känslig för sidvind, spår i vägbanan efter tung trafik och de där upphöjda eller frästa markeringarna som skall väcka sovande förare när de är på väg ut i periferin i gränsen till vägrenen.
Två år senare gjorde jag samma resa, med samma bil, men då med moderna radialdäck, den bilen har ju visserligen en annan slags väghållning än en gammal VW, men det kändes som en helt annan bil. Spåren i vägbanan kändes inte lika påtaliga det blev ingen järnvägskänsla, man kunde själv välja hur man ville åka. Sidvindskänsligheten var nästan borta, minin är ju förvisso rätt låg med bättre viktförhållande än en bubbla. Och visst förde det oväsen i markeringarna, men inte på samma sätt riktigt. Vägljudet var ju annorlunda också, men det beror nog mer på däcksmönstret.
Man kan inte jämföra en Mini med en VW, men samma bil med olika däck...

Så även om det historiskt är mer korrekt att ha diagonaldäck så anser jag att man får göra eftergifter till dagens trafikförhållanden och komfort, vi kan ju inte ändå köra på samma sorts bensin, eller ens på vänster sida, som vi gjorde när många av våra bilar var i vardagstrafik.

Mitt minne av 70-talet, gamla 60-tals VW med slitna diagonaldäck, som liksom tillsammans med de enkelledade bakaxlarna vek sig inunder bilen vid 90 graders kurvtagningar i endast 60 km/h....
Mina senare 1302 och efterföljande 1303 fick 165:or från Good Year eller Michelin, mest beroende på att jag fick bra rabatt hos en närbelägen däckfirma.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Kollar man broschyrer så verkar Radialer vara tillval till alla från 71.

Mera känd som jb...

6

Björn J. skrev:

1973 sattes det väl knappast på några diagonaldäck i de Europeiska bilfabrikerna?? (i alla fall inte på bilar som skulle levereras till oss?).

Radialdäck var extrautrustning förutom på 411/412. Svensksålda bilar levererades som tidigare nämnts med diagonaldäck. Bilar med torsionsfjädring blir betydligt behagligare i fjädringen med diagonaler och korrekt ringtryck.

7

Okej då satt det med all sannolikhet diagonaldäck på min 71a när den va ny.

Nej någon sportig körning är det inte frågan om med bilen. Snarare picknickkörning, men vill kunna ta ut den på en längre tur nån gång utan att man blir tokig..
Men jag tänker att funkade det 1971 så funkar det idag. Men Björn har ju givetvis rätt med att det är 2019 nu och finns bättre grejer idag..

Jättebra med synpunkter. Tar gärna emot fler svar från folk som åker på diggisar eller har provat.

Lutar ändå mot att jag måste testa. Nån gång måste man ju prova att åka diagonaldäck. Ser ju fränt ut om inte annat  ICQ/af

8

Tom Golf L hade radialdäck som standard.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Ville Wingmutter skrev:
Björn J. skrev:

Radialdäck var extrautrustning förutom på 411/412. Svensksålda bilar levererades som tidigare nämnts med diagonaldäck. Bilar med torsionsfjädring blir betydligt behagligare i fjädringen med diagonaler och korrekt ringtryck.

Kanske det, beror väl på hur man kör.
Man skall väl inte framföra gamla bilar såsom mexikanska biltjuvar gör... i alla fall inte om de har radialdäck. ICQ/bh

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Hej Alfetta!
Intressant fråga som är i hög grad aktuell för mig då jag tittar på köp av nya s.däck till min 1302 S från -72.
I originala instruktionsboken utgiven Augusti 1971 står det att standarddäck är slanglösa 5.60-15 4 PR. Extrautrustning 6.00 - 15 4 PR eller slanglösa gördeldäck 155 SR 15 (=radialdäck).
Har hittills funderat på radialdäck 155 SR 15 som jag tycker ser bra ut på 1302 och 1303. Har själv haft en 1200 -61 och kört den med både diagonal och radialer.
Det finns ju begränsat utbud på radialer i standard dimension 155 SR 15 med vettiga priser. Vredestein Sprint Classic 155 SR 15 är väl det som ser bäst ut till vettigt pris (1130kr+mont./st) Diagonal 5.60-15 är också ovanliga och ännu dyrare vad jag kan se.
Jag har annars förvånats av förekomsten av 4" breda fälgar på 4-bults plåtfälgar. Enligt instruktionsboken är 4,5" standard för min bil. Mina vinterdäck sitter på 4" breda fälgar såg jag nu. Syns inte någon skillnad utvändigt för skillnaden är bredden inåt.
- Någon som har koll på vilken årsmodell / modell som har 4" breda 4-bults plåtfälgar?
- Någon som har erfarenhet och förslag och prisuppgift på däcktyp/fabrikat för radialer eller diagonaler?

** Offtopic: Alfetta - 1.8T körde jag på 80talet, innan ett gäng Alfasuder avverkades  ICQ/ay

11

Offtopic: Alfetta - 1.8T körde jag på 80talet, innan ett gäng Alfasuder avverkades

en 4 dörrars alfetta blev det.. och flera gt..
2 står fortfarande och rostar... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Alfa Romeo, fina bilar... innan dom rostar!

Alfetta, har du kollat vad man får ge för 4 st 5.60 - 15 diagonaler?