26 Senaste redigerad av racerberg1 (2019-03-05 14:48:53)

Låter osannolikt att det är så enkelt som man säger. Att vända riktning på rotation.
Som jag förstått det så kommer främst problem för kamaxeln, det lilla man läst till sig så behöver man "slipa" dem eller skaffa en kam som är avsedd att gå åt andra hållet. Låter logiskt.

Det låter nästan omöjligt i min värld, men visst funkar det säkert en stund innan det blir någon slags ventilsallad när kammen mosar saker i sin väg. Eller? Sträckare och sådant bör ju ta stryk också..

Kanske beroende på motor, vad vet jag.

Sedan är jag lite fundersam hur ni tänker er lösningen med pump etc? Vattenpump och oljepump går ju baklänges?

Det låter som ett större projekt än att helt enkelt hitta en motor som passar från första början ICQ/ab

Herbie.

27 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-05 14:58:11)

racerberg1 skrev:

Låter osannolikt att det är så enkelt som man säger. Att vända riktning på rotation.
Som jag förstått det så kommer främst problem för kamaxeln, det lilla man läst till sig så behöver man "slipa" dem eller skaffa en kam som är avsedd att gå åt andra hållet. Låter logiskt.

Det låter nästan omöjligt i min värld, men visst funkar det säkert en stund innan det blir någon slags ventilsallad när kammen mosar saker i sin väg. Eller? Sträckare och sådant bör ju ta stryk också..

Kanske beroende på motor, vad vet jag.

Sedan är jag lite fundersam hur ni tänker er lösningen med pumpen etc? Går inte detta baklänges då?

Läs hela hans tråd så får du alla svaren.
Det var fem år sen jag följde bygget och som jag minns så är det original kamarna han bara vred ca 90 grader.
Ibland är saker enklare än man tror....

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

28

Spännande läsning va det och att motorn snurrar e vel bevisat..   Klart att kammarna i utg. ptk e slipade för att trilla en väg ..han använder oxså mycket tid på detta . Tvekan kommer ändå , man vet att kamdesignere e mycket kluriga på att hitta rätt mht . hållbarhet , effekt ock moment . Sen e ju 1,8 T optimal på det sättet att en kam får absolut inte "flytta " på sig , då ryker ventilerna ... finns 5 i varje cyl som ska lira .. Sen problemet med lådan då, där den också ska sviva åt andra hållet ... Från gamla VW lådor vet vi att alla drev e spesialmaskinerade för att sviva en riktning ...
Ska inte dvela mer över detta . 1.8 T e ju en fin maskin, 2,0 TFSI möjligen bättre,  o.b et par saker där med ...
Kommer lägga krutet på K-04 turbo (event,Garret GTR 35 )  , Autronic SM 4 styrsystem ock uppgr. av APP lådan ..

" Jobbet" med att "vända " riktning e nog inte så enkelt för en novis .. ock kostar pengar ock tid .. i min värld onödigt ..
Det roliga hadde varit å vända hela skiten , bygga en ram .i en buggy t.eks. ICQ/ab

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

29

CrewCab skrev:
saabmosare skrev:
erich skrev:

Ok ,mer en jag fatter ,,, men går tydligen ..E det lönt ? inte bättre på en 1303 å sätta dit en ram , med motor ock låda rättvendt , som på VW Beetle Cup bilarna i Tyskland ,, ser riktigt bra ut ... ICQ/ab

Mvh

Fast gör du detta så är du direkt på amatörbyggt fordon. För de som vill dit, absolut. Men de flesta vill inte dit.

Varför skulle det bli amatörbyggt bara för att man byter motor o låda? Dom sitter ju fortfarande på samna ställe som förut!
Däremot lär det ju bli ombyggt fordon för att kunna registrera med mer än 77 hästar. Och då måste ju tex bromsar mm bytas ut så att SFRO anser att det är ok.
Om jag inte minns är max 15kw Per 100 kg tjänstevikt gränsen.

Fast ditt förslag är ju inte ”bara byta motor och låda”. Du går från svansmonterad motor till mittmonterad motor. Ändrar effekt och viktfördelning. Hade du vara bytt motor och låda hade vi pratat om något helt annat.

30 Senaste redigerad av racerberg1 (2019-03-06 09:34:02)

Allt är relativt. Jag säger såhär, att bara vända kammarna är overkill när det finns färdiga motorer som duger till jobbet.

Så att förenkla saker genom att tro att alla tycker det är enkelt är bara märkligt. Rätt ofta man läser saker som: Nej men det är bara göra så, och göra så, märkligt nog är att de som säger det aldrig gjort det själva. No offense  ICQ/bs

Tillägger gärna att det inte är någon enkel sak att lösa pumparna korrekt heller. Avgasutblås/insug, är det också en enkel sak att göra? Frånsett att man är ingenjör med en maskinverkstad liksom. Man bör nog inte dra linjen som om att allt är enkelt och det finns ingen rim och reson i att det skulle vara något vem som helst kan utföra liksom  ICQ/az

Herbie.

31

Det finns folk som inte kan montera på ett reservhjul, så självklart är det relativt vad som bedöms som enkelt.
Där är andras byggtrådar bra, då kan man själv avgöra, efter sina egna kunskaper om det är någon för mig.

Men att tro att saker är omöjliga att genomföra är lika märkligt. Det vet man först efter man provat....
Och någon måste vara först....
Jag beundrar killen som kom på tanken att ändra rotationsriktningen och att sen genomföra projektet  ICQ/ba

Jag gillar när folk vågar tänka utanför boxen, annars hade vi alla fortfarande suttit kring lägerlelden och undrat varför jorden är platt.
Sen om detta är rätt väg att gå får var och en avgöra själv..... ICQ/az

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

32

Jösses vad det här drog iväg!
Jag tror fortfarande att enklast är originallåda och adapterplatta till 1,8t.
Eller vända en audilåda upp och ner.

Martin A

33

Haha ja detta borde haft en egen tråd, inte mycket hjälp du fick sorry  ICQ/az

34

Ja Tristar! Det köper jag! Gillar innovatörer.

Ha en bra dag  ICQ/ay

Herbie.

35

Martin A skrev:

Jösses vad det här drog iväg!
Jag tror fortfarande att enklast är originallåda och adapterplatta till 1,8t.
Eller vända en audilåda upp och ner.

Martin A

ICQ/bs , Har ny inkl, adapterplatta , bultar , nytt svänghjul , ca 5000:- (billigast i sverige ) .. Lycka til ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

36

Jag åker en 1303s med golf mk1 motor och weber.
Bestiktad och godkänt.
Kylare fram och extra vattenpump.

37

Vwbugmod skrev:

Jag åker en 1303s med golf mk1 motor och weber.
Bestiktad och godkänt.
Kylare fram och extra vattenpump.

Lägg gärna upp lite bilder på det bygget ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Kör audilåda upp och ner. Den som påstår att det är dyrt måste ha slagit sig i huvet. Allt som allt kan det kosta ca 5000kr för adapter, fräsning av sprängkåpan och adapter för drivknutarna. Det har gjort tidigare, massa gånger och utan problem. Så dom som håller fast vid att den inte går att köra så utan att det ska rasa, TROTS att folk kör utan problem är det ju nåt fel på. Då är man bara förblindad av sin egna kunskap.

jag förstår att Erich är emot alla andra förslag som som inte har med adapterplatta att göra, när han har en ny att sälja ICQ/ad  ICQ/bm

39

Tack !! E inte "emot" alla andra förslag . Tycker alla försök på att få en bra ock stryktålig motor i bussen e välkommet ... Jag jobbar med det jag tycker e kul /ger en utmaning ock blir bra i slutändan ..
...har flera adatersatser til salu (för VAG product ) ...  Orsaken til att jag provar nått nytt , inte att WBXèn e dålig , e ju att komma bort från vattenkylda boxers ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

40

Det finns ju andra bra vattenkylda boxers... typ Subaru. .

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41 Senaste redigerad av erich (2019-03-27 18:18:50)

Säkert , men inget jag ska ha .. Kan man inte bara gömma det i det här forumet .. ska inte ha en riskokare bak i min folkabuss (hur bra den e vet bara oss som jobbat med maskinering  av dylikt )  slut ...
Trodde detta va et forum för VAG iaf : ???

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se