1

Sugen på en vag 1,8 t motor med tillhörande växellåda i en 1303. Vända lådan upp o ner och trycka in dom bakifrån.
Vad tror ni om utrymmet? Kan man få igen motorluckan?

Martin A

2

Spännande , en härlig motor .. skit i upp/ned lådan .. dyrt ock aldeles för lång .. Bra kontakt på DS -tuning för adapterplatta ock svänghjul .. Kult ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

3

Var en oval som körde Drag Week i USA detta år. Han hade en Golf/Jetta motor i den, tror det var en 16v.
På den syntes det knappt urifrån vad som satt under luckan.
Tycker man borde kunna få till det bra med en 1.8t oxå.  ICQ/bs

Mera känd som jb...

4

En i närheten av där jag bor byggde en baja med golf motor men han använde adapterplatta istället

5

Martin A skrev:

Sugen på en vag 1,8 t motor med tillhörande växellåda i en 1303. Vända lådan upp o ner och trycka in dom bakifrån.
Vad tror ni om utrymmet? Kan man få igen motorluckan?

Martin A

Tittade på en liknande lösning i ett annat sammanhang och VAG 1,8T går utmärkt att vända rotationen på och köra baklänges. Behåll org VAG låda. Finns flera i USA som kör med denna setup och det kräbver inte speciellt mycket modifiering. Lägga om kamremmen och flytta lite pumpar etc. I övrigt bara att köra.

6

Nej stopp och belägg! Inte fan ändrar dom rotationen på motorn bara sådär??

Martin A

7

Nej man behöver inte vända rotationsriktningen och inte vända lådan upp och ner heller.
Jag vet en som vände på det bakre växellådsfästet och på så vis kunde flytta fram lådan och kunde stänga luckan bak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag skrev om att använda en audilåda upp o ner ihop med en 1,8t.
Få vänder man den för att få bilen att gå åt rätt håll.

Martin A

9

Martin A skrev:

Nej stopp och belägg! Inte fan ändrar dom rotationen på motorn bara sådär??

Martin A

Jo då, de lägger om kamremmen och flyttar några fästen så vattenpump etc funkar som de ska. Generator kan ju gå baklänges utan problem.
De kör således växellådan och motorn baklänges utan några ändringar inne i motorn. Ännu inga klagomål på bultar som vibrerar lös etc.

Du kan få lite konstig känsla i bilen då rotationen från hjulen och motorn nu går åt samma håll. Den blir således mer instabil.

Läs lite om det, förstår du grundläggande hur en motor är uppbyggt är det verkligen inget konstigt att göra det. Värst borde det vara för växellådan men de som kör med dessa har redan betat av massvis med mil så jag skulle inte vara så orolig.

10

Svwerker skrev:

Nej man behöver inte vända rotationsriktningen och inte vända lådan upp och ner heller.
Jag vet en som vände på det bakre växellådsfästet och på så vis kunde flytta fram lådan och kunde stänga luckan bak.

Tar du en motor och låda från en FWD och sätter bak så måste du på något sätt ändra rotationen. Antingen genom att ändra motorns rotation, eller växellådans rotation eller hjulens rotation. Något måste du göra. Några vanliga sätt har varit att byta rotationsriktning på motorn eller vända växellådan uppochner.

Behåller du däremot Bubblans låda slipper du detta problem. MEn då får du jobba fram en adapter istället. Såvida du inte vill sätter motorn mittmonterad.

11

Missade att det var tänkt att ta lådan också men att jobba fram en adapter är nog redan gjort så det är inget problem, får nog större problem att få den genom besiktningens nålsöga.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Missade att det var tänkt att ta lådan också men att jobba fram en adapter är nog redan gjort så det är inget problem, får nog större problem att få den genom besiktningens nålsöga.

Förstår inte vad besiktningen skulle säga något om att motorn snurrar baklänges? Självklart måste du registrera med den nya motorn och lådan och tillhörande effekt innan den är laglig. Men i övrigt ser jag inte vad de skulle kunna invända sig emot. Samma avgaser, samma effekt, samma ljud, samma utsläpp. Vad skulle de invända emot menar du?

13

Fränt om det går att byta rotationsriktning på maskin.

På vw typ-1 an så ska man enligt VWs verkstads tekniker inte ens dra runt motorn baklänges för hand.
Detta trotsar jag dock varje gång jag justerar ventilerna.

14 Senaste redigerad av erich (2019-03-04 16:32:36)

Det går inte ... vända lådan går , men ingen höjdare då det koster , tro mig ..

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

15

Att vända rotationsriktning på en Audi 1,8T går visst och är inget nytt.

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

16 Senaste redigerad av erich (2019-03-04 17:08:41)

Ok ICQ/ab va med tändföljd , kammar på 20 ventiler , hjärnan , insprutn.tider ,  mm. (e det lönt ??)

mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

17

Finns klipp på Youtube under hela processen..
T.o.m. en Ford V6 har man bytt rotationsriktning på. Såg inte allt för knepigt ut på film ICQ/bm

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

18

Ok ,mer en jag fatter ,,, men går tydligen ..E det lönt ? inte bättre på en 1303 å sätta dit en ram , med motor ock låda rättvendt , som på VW Beetle Cup bilarna i Tyskland ,, ser riktigt bra ut ... ICQ/ab

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

19

erich skrev:

Ok ICQ/ab va med tändföljd , kammar på 20 ventiler , hjärnan , insprutn.tider ,  mm. (e det lönt ??)

mvh

De byter plats på tändkablarna och vips så tänder de i rätt ordning. Ventilerna öppnar och stänger med samma intervall oavsett åt vilket håll den snurrar. Du kuggar om kammen så att den öppnar på en ny tid bara. Generatorn snurrar baklänges. Du kanske behöver en extra spännrulle och något fäste så vattenpumpen roterar rätt. I övrigt är det bara att köra.

För den som förstår en motor rent tekniskt är det otroligt lite jobb att vända rotationen på en 1,8T. För den som tror att allt är komplicerat, kommer det att fortsätta att vara komplicerat.

Många som säger nej om saker de inte har någon aning om nu.

20

erich skrev:

Ok ,mer en jag fatter ,,, men går tydligen ..E det lönt ? inte bättre på en 1303 å sätta dit en ram , med motor ock låda rättvendt , som på VW Beetle Cup bilarna i Tyskland ,, ser riktigt bra ut ... ICQ/ab

Mvh

Fast gör du detta så är du direkt på amatörbyggt fordon. För de som vill dit, absolut. Men de flesta vill inte dit.

21

saabmosare skrev:
erich skrev:

Mvh

Fast gör du detta så är du direkt på amatörbyggt fordon. För de som vill dit, absolut. Men de flesta vill inte dit.

Den dan nån gjör detta i Sverige . ock inte på you tube , ska jag titta .. Alla andra förslag å  komma billigt undan , lättare jobb kan vi vel skita i .... oK !!!  ..Jag fattar inte poängen ... och prislappen , varför komplicera saker ..

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se

22

saabmosare skrev:
erich skrev:

Mvh

Varför skulle det bli amatörbyggt bara för att man byter motor o låda? Dom sitter ju fortfarande på samna ställe som förut!
Däremot lär det ju bli ombyggt fordon för att kunna registrera med mer än 77 hästar. Och då måste ju tex bromsar mm bytas ut så att SFRO anser att det är ok.
Om jag inte minns är max 15kw Per 100 kg tjänstevikt gränsen.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

23 Senaste redigerad av Svwerker (2019-03-04 22:19:17)

saabmosare skrev:
Svwerker skrev:

Förstår inte vad besiktningen skulle säga något om att motorn snurrar baklänges? Självklart måste du registrera med den nya motorn och lådan och tillhörande effekt innan den är laglig. Men i övrigt ser jag inte vad de skulle kunna invända sig emot. Samma avgaser, samma effekt, samma ljud, samma utsläpp. Vad skulle de invända emot menar du?

Du får ha 77 hk i 1303 så de lär nog ha lite att diskutera.  ICQ/ag

Ali G

24 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-05 09:37:10)

erich skrev:
saabmosare skrev:
erich skrev:

Mvh

Den dan nån gjör detta i Sverige . ock inte på you tube , ska jag titta .. Alla andra förslag å  komma billigt undan , lättare jobb kan vi vel skita i .... oK !!!  ..Jag fattar inte poängen ... och prislappen , varför komplicera saker ..

Om man nu är i behov av en motor som går åt andra hållet är detta en fantastisk enkelt möjlighet, nästintill gratis lösning.
Så att förstå poängen kan inte vara så svårt!
Vill du titta på bilder istället för på film så kan du se hans bygge här från 2013.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … highlight=

Typ 1 = Mars 1949, November 1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

25

Tack , rolig läsning .. använda adapter känns bra för mig . Vil nog använda pengar /tid på själva motor-optimeringen.

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se