1

Hittade dessa i en pall med delar jag köpte av en räjsfarbror på jobbet någon gång. Portade och upptagna till 94 mm och 40 mm insugsventil. Den ena har som synes haft en dust med något hårt och den andra har en grop mellan ventilerna (spikning?). Är det något som kanske går att rädda eller passar dom mest som dörrstopp? Jag har inte kollat styrningar och säten än.

Post's attachments

Topp94mm hackspett.jpg, 126.82 kb, 640 x 480
Topp94mm hackspett.jpg 126.82 kb, 135 downloads since 2019-02-21 

Topp94mm insug.jpg, 119.88 kb, 640 x 480
Topp94mm insug.jpg 119.88 kb, 135 downloads since 2019-02-21 

Topp94mm spikning.jpg, 101.78 kb, 640 x 480
Topp94mm spikning.jpg 101.78 kb, 150 downloads since 2019-02-21 

2

Om det är 94 mm i hålet så är det till 1600
När dom är upptagna till 94 mm så är 101mm och då går man ut till hålen där dragstängerna sitter
Att den ser ut som den gör är det är någon som gått sönder typ en kolv
Om du tar ett foto på andra sidan där vipporna sitter kan man bedöma om man skall rädda dom
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.

4

mettis skrev:

Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.

Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
http://i.imgur.com/mjYU8aw.jpg

"ljushuvud"

5

Mr 56 skrev:
mettis skrev:

Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.

Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
http://i.imgur.com/mjYU8aw.jpg

Det är bättre att svetsa upp och bearbeta Semi hemi Det var sådant man höll på med på 70  Men mettis tiden  går framåt inte bakåt ( dom flödar sämre än std med det förbränings rummet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tack för input. Jag vill minnas att diametern är drygt 100 mm på borret men det är ju ganska mycket gods mot bulthålen, får kolla igen. Är någon sugen på att överta dom så finns dom utanför Uppsala.

7

Harry skrev:

Tack för input. Jag vill minnas att diametern är drygt 100 mm på borret men det är ju ganska mycket gods mot bulthålen, får kolla igen. Är någon sugen på att överta dom så finns dom utanför Uppsala.

Kan du vara snäll att ta ett foto på gjutnr som sitter där vipporna sitter (??? ??? ??? )
/ M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag får känslan att det är 041toppar med 39x32 ventiler. En 40insug skär in mer i tändstiftshålet och avgas är definitivt original. Om man kan renovera själv är väl en sak men lämna bort njaeej. Scat säljer en kinesgjutning som är bearbetad i USA med 40x35,5 och lång tändstiftsgänga. Räcker lätt till 150hk.

9

Jag har inte mätt avgasventilen igen men här kommer gjutnumret.

Post's attachments

Topp94mm nummer.jpg, 111.67 kb, 640 x 480
Topp94mm nummer.jpg 111.67 kb, 130 downloads since 2019-02-25 

10

Mr 56 skrev:
mettis skrev:

Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.

Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
http://i.imgur.com/mjYU8aw.jpg

Tja, det var jag..

Efter semi-hemi och tillslipning ser de ut såhär (och motorn ihop och testades ifjol)

http://i.imgur.com/A3eg7UO.jpg

11

Det där är typ3 toppar som var väldigt populära att trimma med på 80-talet. Ventilerna är 35,5x32. Bättre att köpa nya eller hitta några beggade 311 toppar och få  renoverade. Jag brukar göra om 311 till 39x32 och porta upp insugskanalen. Såna toppar räcker bra på gatan och ger lätt över hundra häst med större cyllar.