Hittade dessa i en pall med delar jag köpte av en räjsfarbror på jobbet någon gång. Portade och upptagna till 94 mm och 40 mm insugsventil. Den ena har som synes haft en dust med något hårt och den andra har en grop mellan ventilerna (spikning?). Är det något som kanske går att rädda eller passar dom mest som dörrstopp? Jag har inte kollat styrningar och säten än.
Om det är 94 mm i hålet så är det till 1600
När dom är upptagna till 94 mm så är 101mm och då går man ut till hålen där dragstängerna sitter
Att den ser ut som den gör är det är någon som gått sönder typ en kolv
Om du tar ett foto på andra sidan där vipporna sitter kan man bedöma om man skall rädda dom
///Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.
Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.
Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
mettis skrev:Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
Det är bättre att svetsa upp och bearbeta Semi hemi Det var sådant man höll på med på 70 Men mettis tiden går framåt inte bakåt ( dom flödar sämre än std med det förbränings rummet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för input. Jag vill minnas att diametern är drygt 100 mm på borret men det är ju ganska mycket gods mot bulthålen, får kolla igen. Är någon sugen på att överta dom så finns dom utanför Uppsala.
Tack för input. Jag vill minnas att diametern är drygt 100 mm på borret men det är ju ganska mycket gods mot bulthålen, får kolla igen. Är någon sugen på att överta dom så finns dom utanför Uppsala.
Kan du vara snäll att ta ett foto på gjutnr som sitter där vipporna sitter (??? ??? ??? )
/ M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag får känslan att det är 041toppar med 39x32 ventiler. En 40insug skär in mer i tändstiftshålet och avgas är definitivt original. Om man kan renovera själv är väl en sak men lämna bort njaeej. Scat säljer en kinesgjutning som är bearbetad i USA med 40x35,5 och lång tändstiftsgänga. Räcker lätt till 150hk.
Jag har inte mätt avgasventilen igen men här kommer gjutnumret.
mettis skrev:Som de ser ut så är de upptagna till större cylindrar, men inte 94:or...(troligen 92 cylindrar?)
Man skulle kunna köra "semi-hemi" med Gene Berg verktyg ifall man vill rädda...
I stort sett utan värde, om man inte har tillgång till (gratis) verktyg.Hittade den här bilden på interwebben där en kille räddat ett par toppar med ett Semi-Hemi Verktyg. ;-)
Funkade det mettis?
Tja, det var jag..
Efter semi-hemi och tillslipning ser de ut såhär (och motorn ihop och testades ifjol)

Det där är typ3 toppar som var väldigt populära att trimma med på 80-talet. Ventilerna är 35,5x32. Bättre att köpa nya eller hitta några beggade 311 toppar och få renoverade. Jag brukar göra om 311 till 39x32 och porta upp insugskanalen. Såna toppar räcker bra på gatan och ger lätt över hundra häst med större cyllar.
