1

Enligt rubrik skulle jag vilja lyfta ämnet hur man kan lösa kupéfläkten på olika vis om man inte har utblås på fläktkåpan på sin stående typ1-kåpa. Ett är ju såklart att byta ut kåpan mot en som har, eller svetsa dit ett par på den befintliga.

Eftersom det här med "trimmade" motorer är nytt för mig är jag lite osäker, men jag har fått för mig att man ofta kör den äldre stilen på fläktkåpa för att få frigång för förgasarna, men går detta med dubbla webrar att kombinera med utblås på fläktkåpan? Beror det från fall till fall?

Den gamla stilen på fläktkåpa finns ju att köpa MED utblås, men då sitter det två stosar i 90-gradig vinkel från kåpan och detta tycker jag verkar mindre effektivt än den lösning som fanns original på sena kåpor. Bygger man en egen kåpa kan man ju såklart välja vilken typ av utblås man vill ha, bara det inte krockar med länkage eller gasare.

Jag har även tänkt att ett alternativ är att montera en elektrisk fläkt, en sån som satt på senare bayar och tänker att det kanske skulle vara mer effektivt då man kan styra flåset oavsett motorvarvtalet, tex vid kö och rödljus. Tankar kring detta alternativ?

Ett ytterligare alternativ, som jag för närvarande tycker verkar minst attraktivt, är att montera en "in-ine-fläkt" någonstans längre fram i fordonet.

Kort sagt, jag vill ha värme i min vagn, motorns fläktkåpa saknar utblås med kompenserar med dubbla förgasare, hur tycker ni att jag ska gå till väga? ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av Piraten (2019-02-18 22:22:25)

En sak jag testat med bra resultat är axialfläktar, alltså den typ som används på mindre båtar för att vädra ut motorrummet.
De finns i olika dimensioner, och längder, ochkan sättas där bälgen mellan motor och kaross sitter.
Du får ordna med slanganslutningar som Du gör korta nog, men det fungerar bra.
Ger ju även värmeflås på tomgång.

Titta på erlandsonsbrygga.se eller liknande båtbutik.

Det är några år sen nu, men på nya bygget blir det absolut så ICQ/ay

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

1. Jag bygger en motor utan utblås, men moddat utblås stulna från en kåpa med utblås.
Det kommer inte bli så stora hål i kåpan då jag ska ha den i min enkelhytt precis som dig.
2. Bayfläkt som du säger, men det är inte oldschool.
3. Marco byggde en kåpa med utblåsen på framsidan (baksidan) och lät rör gå fram (bak) och vända ner i värmekamrarna osynligt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Flera har byggt om värmekammare från 30hk alt tidiga 34 hk för att få värme. Man slipper slangar i motorrummet, uttag från kåpan som kan göra kylningen sämre och kan kombineras med fläktar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Piraten: Det kräver ju då isf två fläktar, en per värmekammare, är det vad du menar? Finns det då anledning att koppla dem på olika lägen på fläktvredet för att få olika effekt, dvs inte bara olika hastighet, utan även en eller två värmekamrar? En installationsbug måste väl vara anslutningsdiametern, de fläktar jag sett har en grövre stos. Jag har övervägt det alternativet annars på den delen av värmeröret där de två ledningarna gått ihop till en, där stämmer diametern bättre och man behöver bara en fläkt. Men jag vet inte om jag vill bygga så.

Mogge:
1. Inte så stora hål i kåpan på grund av att den är en enkelhytt? Jag förstår inte, det är väl enklast med originalstorlek då man kan ha en och samma diameter på slangen ner till värmekammaren. I vilket avseende skulle en mindre diameter passa just en enkelhytt?
2: Tillräckligt old school för mig, allra helst med ett tidstypiskt fläktvred från tex en tidig vattenkyld, eller om bubblan hade ngt passande på sena årsmodeller med defroster? Jag har ju de "mjuka" knopparna som bayen sen hade.

3: Skulle vilja ha bild på det så jag förstår helt, men jag misstänker att rören leddes ner under kylplåtarna? Var det stålrör eller mjukare aluslangar?

Svwerker: Jag är inte bekant med den äldre lösningen, så jag är inte riktigt med här. Kan kanske detaljgranska några bilder om jag lyckas googla fram något. Men du menar att man tagit en sen v-kammare och modifierat den så att den fått den tidigare kammarens funktion? Eller tvärt om?

Att kylningen skulle bli sämre är något jag reflekterat över, men samtidigt tänkt att det där borde VW-ingenjörerna tänkt på och säkert mätt upp. Men en klar fördel med elektrisk fläkt är att man själv  kan styra flödet oavsett varvtal.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Såhär ser den äldre varianten ut. Systemet bygger på att man vänder på luften som går över cylindrarna med ett spjäll i bakkant och tvingar den framåt. Om man inte har något spjäll utan styr luften men fläktar istället så suger den luft som är uppvärmd genom denna och värmer den ytterligare. Det blir inte så mycket att bygga om.

https://www.classicvw.se/varmekammare-2 … s_id/1987/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G