Enligt rubrik skulle jag vilja lyfta ämnet hur man kan lösa kupéfläkten på olika vis om man inte har utblås på fläktkåpan på sin stående typ1-kåpa. Ett är ju såklart att byta ut kåpan mot en som har, eller svetsa dit ett par på den befintliga.
Eftersom det här med "trimmade" motorer är nytt för mig är jag lite osäker, men jag har fått för mig att man ofta kör den äldre stilen på fläktkåpa för att få frigång för förgasarna, men går detta med dubbla webrar att kombinera med utblås på fläktkåpan? Beror det från fall till fall?
Den gamla stilen på fläktkåpa finns ju att köpa MED utblås, men då sitter det två stosar i 90-gradig vinkel från kåpan och detta tycker jag verkar mindre effektivt än den lösning som fanns original på sena kåpor. Bygger man en egen kåpa kan man ju såklart välja vilken typ av utblås man vill ha, bara det inte krockar med länkage eller gasare.
Jag har även tänkt att ett alternativ är att montera en elektrisk fläkt, en sån som satt på senare bayar och tänker att det kanske skulle vara mer effektivt då man kan styra flåset oavsett motorvarvtalet, tex vid kö och rödljus. Tankar kring detta alternativ?
Ett ytterligare alternativ, som jag för närvarande tycker verkar minst attraktivt, är att montera en "in-ine-fläkt" någonstans längre fram i fordonet.
Kort sagt, jag vill ha värme i min vagn, motorns fläktkåpa saknar utblås med kompenserar med dubbla förgasare, hur tycker ni att jag ska gå till väga?