Jag sitter på min kammare och funderar över nästa projekt. Även om det ligger en bit fram i tiden är det ju bra att planera, inte bara att samla på sig delar, utan även bilda sig om en uppfattning om hur man ska gå till väga.
Till att börja med undrar jag hur man gå till väga när man ska "kryssmäta" en buss. Jag vill förvissa mig om att chassiet är någotsånär rakt innan jag sätter igång. Eftersom taket hänger på vagnen har jag en misstanke om att den inte är så spikrak som den varit en gång i tiden. Tanken är att efter att chassiet konstaterats rakt, så ska det stagas upp invändigt med temporära balkar. Hur går man till väga? Kan jag använda min lasermätare? Vilka mått är de vettigaste att gå efter? Och vad gör man om måtten inte stämmer, är det jigg som gäller då? Var bör man sätta de invändiga temporära balkarna?
Det finns ju mått på nätet, men vad bör man hålla utkik efter?

Sen ska jag klura ut på ett vettigt sätt att kunna välta bussen. Har lågt i tak (ca 2,05), så tanken är att välta den utomhus för att sen rulla in den på sidan. Har inte kontrollmätt porten, men det ska nog gå. Verkar som en busskropp (utan drivlina/hjulupphängningar) är ungefär lika bred som den är hög. Men då kommer man till det knepiga problemet är att en eventuell vagga både måste vara rullbar på ett vettigt sätt med ganska rejäla hjul och inte heller bygga för mycket på bredden/höjden så att vagnen går in genom porten. Här tas brainstormande idéer och inspiration från föregångare emot med stor tacksamhet. 

Ska jag investera i garaget vill jag hellre ha en luftvärmepump, svetsen jag har funkar ju utmärkt till att svetsa bilar.
Kanske kunde man pinnsvetsa en sån här konstruktion? Har ingen erfarenhet av det, men har en pinnsvets stående någonstans.