1

Jag sitter på min kammare och funderar över nästa projekt. Även om det ligger en bit fram i tiden är det ju bra att planera, inte bara att samla på sig delar, utan även bilda sig om en uppfattning om hur man ska gå till väga.

Till att börja med undrar jag hur man gå till väga när man ska "kryssmäta" en buss. Jag vill förvissa mig om att chassiet är någotsånär rakt innan jag sätter igång. Eftersom taket hänger på vagnen har jag en misstanke om att den inte är så spikrak som den varit en gång i tiden. Tanken är att efter att chassiet konstaterats rakt, så ska det stagas upp invändigt med temporära balkar. Hur går man till väga? Kan jag använda min lasermätare? Vilka mått är de vettigaste att gå efter? Och vad gör man om måtten inte stämmer, är det jigg som gäller då? Var bör man sätta de invändiga temporära balkarna?

Det finns ju mått på nätet, men vad bör man hålla utkik efter?
http://vintagebus.com/techinfo/dim1.jpg
http://vintagebus.com/techinfo/dim1k.jpg

Sen ska jag klura ut på ett vettigt sätt att kunna välta bussen. Har lågt i tak (ca 2,05), så tanken är att välta den utomhus för att sen rulla in den på sidan. Har inte kontrollmätt porten, men det ska nog gå. Verkar som en busskropp (utan drivlina/hjulupphängningar) är ungefär lika bred som den är hög. Men då kommer man till det knepiga problemet är att en eventuell vagga både måste vara rullbar på ett vettigt sätt med ganska rejäla hjul och inte heller bygga för mycket på bredden/höjden så att vagnen går in genom porten. Här tas brainstormande idéer och inspiration från föregångare emot med stor tacksamhet. ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Bygg en vagga som du fäster in i kofångarhornen, ja eller något stadigare......
Vaggan ska vara på hjul och höj och sänkbar.
Då kan du rulla ut den för snurrning, höja den, rulla ett kvarts varv och sänka ner den och rulla in den igen.
Enkelt utryckt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag har suttit och kollat på massa olika modeller på karossnurror på thesamba idag och de som tilltalar mest och verkar lämpligast för mitt behov är de som lyfter i stötfångarfästena ja. Men sen ska det bli stadigt med avseende på vagnens tyngdpunkt även när den är vriden 45 grader så den går att rulla i detta läge. Att det ska vara höj- och sänkbart är nog ett måste om det är en snurra som snurrar på en axel. En annan variant är ju att tippa den på två medar, likt en klassisk tip-girl, men att dessa medar då skulle vara hjulförsedda på sidan som hamnar neråt vid tippning.

Jag kommer fortsätta fnula på det här, tills vidare är det bara gött om alla som har någon input delar med sig i tråden. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Jag har nu granskat en tråd på thesamba som beskriver olika "rotisserier" (som de engelskspråkiga kallar dem) och det finns sannerligen en uppsjö olika modeller. Bara några få av dessa funkar i mitt fall dock även om flera av de jag inte kan använda mig av verkar stabila och bra rent generellt. Modellen Mogge syftar på är förmodligen något i den här stilen:

Modell 1: Som en blandning mellan en motorkran och ett motorstöd:
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/412183.jpg

Modell 2: En modell som blir enklare och säkert även billigare att bygga, men kanske något mer begränsad är denna:
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/623094.jpg
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/623109.jpg

Dock skulle jag isf behöva komplettera den med en uppsättning hjul till på sidan som hamnar mot golvet efter tippning.

Buggen med den andra modellen är att den kanske kommer vara lite mer i vägen, men det går kanske delvis att undvika genom att konstruera den annorlunda? Fästa i stötfångarfästen istället för fram- och bakvagnsupphägningar, annat avstånd mellan de längsgående balkarna osv. Fördelen är att den"känns" mer stabil och förmodligen är lite lättare att bygga än den första modellen. En tanke som är värd att ha i huvudet är att den kanske borde vara symmetrisk, så att man kan vända den (bakåfram) när man vill tippa busen åt andra hållet och jobba på andra sidan. Lite pyssel blir det att få till det, eller det kanske inte behövs?

Den första modellen kräver ju lite mer av vad fabricering beträffar. Tex ingår ju lite hydraulik som kanske blir nödvändig för att kunna sänka karossen när den ska rullas in i garaget eftersom karossens högsta punkt hamnar högre upp vid snurrning? Fördelen är att man kan ställa karossen i olika vinklar och även höjdjustera den. Jag inbillar mig att denna modell kräver lite mer av själva chassiets hållfasthet.

Sen är ju frågan klarar en enfassvets av att konstruera en dylik konstruktion med materialtjockleken som krävs? Ska man se detta som argument att dra in trefas i garaget och köpa ny svets så adderar det ju på kostnaden. ICQ/bw  Ska jag investera i garaget vill jag hellre ha en luftvärmepump, svetsen jag har funkar ju utmärkt till att svetsa bilar.  ICQ/ab Kanske kunde man pinnsvetsa en sån här konstruktion? Har ingen erfarenhet av det, men har en pinnsvets stående någonstans.

Räknade lite snabbt med Pythagoras och kom fram till att en helt naken busskaross är 2455 mm hög när den står på högkant och mäter som högst, så detta är den minsta frigången i takhöjd man måste ha om man ställer karossen på backen och tippar den utan hjälpmedel. ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-13 17:29:03)

Jag var själv inne på en tipgirl, eller liknade mer kantig konstruktion. . Men diagonal måttet.. och att bussen färdas åt sidan är lite jobbigt..
Infästning i karossen är ju bra om man utgår från något starkt.. fram och bakvagnen kaross infästning är ju suveränt i det hänseende. .
Att svetsa profilrör med en enfas torde inte vara bekymmer, då rör med 2 mm gods säkerligen håller.. typ 50*50*2 skulle du gå upp i tjocklek, så kan man ju lägga 3 svets strängar om man känner sig rädd..
Man plockar ju lämpligen ut inredning framvagn motor och låda, så då är karossen mycket lättare.
Ett profiler med en liten svets är mycket starkare än man tror..
Tipp modellen på sista bilden är mycket lik en kompis bygge, där är sido delen är flyttbar mellan bottendelens sidor. Med en stöttande regel i takkant på bussen. Med hjul som hakar fast  vid behov på sido delen..
Finns ju en del som gjort rottisery med 2 motorstadion med breddad bas... blir nog att jag gör en dylik elefanter grill när min pickup blir garage färdig.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Oj, lite väl mycket autocorrect kanske? ICQ/ai

Men tack för responsen, känns ju betryggande att du tror att man kan få det stabilt med en enklare svets också. Självklart kommer inredning, rutor och hjulupphängningar demonteras innan, men just därför måste vagnen kunna rullas ut i vaggan, för att tippas och sen rullas in igen. Jag vill ju demontera alla delar inomhus. Tanken är att blästra av karossen när den väl är ute för tippning, så idén skulle isf vara att vagnen får vara ute en dag eller så, för att sedan rullas in på sidan. En grej som komplicerar det hela är att jag har en icke hårdlagd yta som garageuppfart, så bra hjul krävs ju, eller att gjuta/asfaltera uppfarten. ICQ/bw

Att vagnen flyttar sig åt sidan när den tippas är ju inget problem om man är utomhus, för då finns ju svängrum. Sett varianter som greppar tag i taklisten med hjälp av ett påsvetsat takräckesfäste och den idén är ju inte så dum om man har en solid taklist att greppa tag om.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

skrev från min surfplatta på jobet på en liten paus.. får väl korrigera senare... att hårdgöra gårdsplan går lätt, bara köp några skivor osb eller plyfa... så rullar det så fin så...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Tänk på hur du sätter dit hjulen. Sitter dom helt underst så höjer dom allt uppåt med hjulkonstruktionens hela höjd.
Lägg ett rör ovanpå dollyn där hjulen skulle suttit. Det röret ska sticka ut en bit så att du kan sätta hjulen på det röret. På det viset tjänar du motsvarande rörtjockleken du använder i höjd.
Hoppas du förstår.
Sitter på flygplatsen i Bangkok och skall borda planet så är lite stressad.
Finns lite idéer på how to. Där kanske det finns en bild.

9

Ja det är en relevant poäng. Den typ av konstruktion du syftar på finns på första bilden, men går ju såklart att applicera på flera konstruktionstyper. det kommer hur som helst bli en "kustom fit" för att det ska funka i mitt låga garage. Har svurit över att jag inte har "ett riktigt garage" som många andra har, men man får vara glad över det man har och det kunde varit värre.

36m2 med rinnande vatten, 2x tryckluftsvindor och ledbelysning på plussidan ICQ/ay

Oisolerat, lågt i tak och bara 10A 220V på minussidan.  ICQ/bl

Det sistnämnda ska åtgärdas någon gång i framtiden, värmen tänkte jag lösa med en LLVP men takhöjden kräver lika omfattande ombyggnation som att gräva fram och isolera det och då är det enklare/billigare att bygga sig en separat verkstad, tomtyta finns det ju. Men det är roligare att bygga buss än hus, så jag börjar med det roliga... tror jag...  ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Det finns inga genvägar till det perfekta VWgaraget.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Mogge skrev:

Det finns inga genvägar till det perfekta VWgaraget.

Näe det är rätt långt dit och så fastnar man i köer på vägen.  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Mogge skrev:

Det finns inga genvägar till det perfekta VWgaraget.

word....
jobbar och försöker..

men som innan man får ju utgå från sina möjligheter..
fast ett fristående garage/verkstad  e ju trevligt...
men det ena utesluter ju inte det andra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av kee (2019-02-17 22:56:01)

När det gäller bygge på huset så finns det så mycket jag vill göra att jag aldrig skulle få någon buss färdig. Nu ligger mina prioriteringar på bussarna medan jag har lust och glädje i det. Kanske faller jag tillbaka och tycker det är roligare att pyssla med huset igen, men just nu försöker jag kombinera det genom att meka buss på vintern, åka buss och meka hus och trädgård på sommaren.  ICQ/af

Men för att återgå till topic, den andra frågan då. Kryssmätning, är det något ni ägnat er åt, eller har någon erfarenhet av? Jag tittade lite på objektet nu i helgen utifrån det perspektivet, utan att mäta något, och tittar man på lastdörrspringorna så ser det ut att sacka lite i mitten, men det kan också vara dörrarnas gångjärn är slitna och det finns ingen tröskel under som bär deras vikt eller för den delen stagar upp b- och c-stolparna. Hur resonerar man här, är det "att mäta är att väta"? ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't