1 Senaste redigerad av saabmosare (2019-02-12 15:59:34)

För en månad sedan letade jag bubbla och förvånades över varför alla hade "så många" men ändå inte ville sälja någon.
Sedan köpte jag mig en bubbla, trodde jag.. Jag gick från noll till tre rakt av.. Nu förstår jag bättre.  ICQ/ar

Hursom, jag har bestämt mig för att bygga en Speedster någon gång i framtiden. Tänkte börja med platta och att samla delar och ta karossen sist i.o.m. att det är en slant att låsa in just där. Så vilka delar skall man samla på sig för att kunna bygga en Speedster relativt snabbt den dagen man bestämmer sig? Det är såklart tacksamt att gå igenom en motor under några månader på kvällen etc. istället för att göra allt i ett bräde.

Jag listar allt nedan och uppdaterar inlägget alteftersom jag får tips. Då kan den som vill bygga själv dra nytta av lite samlad info och slippa leta.

Min lista på saker som jag tror behövs
Jag adderar allt eftersom det kommer feedback i tråden.

  • En kortad bubblaplatta, några årsmodeller som är att föredra? Välj en årsmodell med den bakvagn du vill ha.

  • Framvagn? Ledbuld alt Kulbult, EJ McPherson

  • Bakvagn? jag tänker IRS? Finns de som väljer Svingarm också.

  • "Dalaporsche" fälgar, tänkte välja 5*205 i bultmönster, bra/dåligt?

  • Frisk/Renoverad, Motor och låda från lämplig bubbla

  • En kaross såklart, någon tillverkare som är bättre? Någon man skall akta sig för?

  • Rattstång och blinkersreglade, Typ 1, med fördel 50-59

  • Mätare, Orginal Porsche, Bubbla eller replikor

  • Baklyktor, Replika alt Porsche orginal

Är det något annat man skall hamsta i förväg?
Lyktorna, är den från bubblan?
Inredning? Stolar? Mätare?
Övrigt?

Feedback på saker man absolut inte skall ha, eller på saker som "vore bra" skulle vara kanon. Jag har läst lite byggtrådar och tyvärr verkar det allt för ofta sluta med att det är en tre olika byggare på en bil då det tar för mycket ork innan det blir klart. Detta undviker jag gärna med lite planering.

2 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-12 09:14:53)

Platta fram till-70
Irs satt bara på 68-70 halvautomat plattor
Sfro anser om man kortar en bubbla platta får man inte byta till Irs bakvägen på en  äldre pendelbakvagns platta.
Angående fälgar så är 5 bult mer klassiskt.men porsche nödreservhjul outlaw e ju nice
Inredning tja det går att använda lågrygg bubbla säten.. men med pengar finns massor..
Instrument kan kan använda bubblan eller gamla original eller nytillverkade repor prisfråga.
Ratt ratstårng original duger bra.

Dyra grejer som behövs.
Frisk motor låda bromsar .
Kaross rutram framrutan.

Lister emblem handtag. kofångare...efter råd och behov.
Lack...

Ja ett bygge tar tid.allt gammalt du kommer använda behöver renoveras.
Smågrejer blir dyra.

För att kunna korta plattan behöver du veta hur mycket ...
Om osäker köp ett påbörjat projekt.när någon redan gett upp....eller färdigt.

Det finns olika anledningar till varför man bygger
För man kan och vill och har tid.
För man tror det blir billigare så.
ofta dessa som avstannar när familjen tröttnat på att vänta på bilen.

Kanske låter negativt. Men i slutet behövs pengar... men än man trodde och tid och plats med utrustning
Om du har alla förutsättningar så kör på..
Annars köp färdig kör dig lycklig...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Förstår inte varför det skulle gå med bottenplatta från 70-talet. Det är inga större skillnader på en 1200 eller 1300 från 60-talet eller 70-talet.

4

michaelth skrev:

Platta fram till-70
Irs satt bara på 68-70 halvan tomat plattor
Sfro anser om man kortar en bubbla platta får man inte byta till Irs bakvägen på EM äldre platta.
Angående fälgar så är 5 bult mer klassiskt.
Inredning tja det går att använda lågrygg bubbla säten.. men med pengar finns massor..
Instrument kan kan använda bubblan eller gamla original eller nytillverkade repor prisfråga.
Ratt ratstårng original duger bra.
Dyra grejer som behövs.
Frisk motor låda bromsar .
Kaross rutram framrutan.

Lister emblem handtag. kofångare...efter råd och behov.
Lack...

Ja ett bygge tar tid.allt gammalt du kommer använda behöver renoveras.
Smågrejer blir dyra.

För att kunna korta plattan behöver du veta hur mycket ...
Om osäker köp ett påbörjat projekt.när någon redan gett upp....eller färdigt.

Det finns olika anledningar till varför man bygger
För man kan och vill och har tid.
För man tror det blir billigare så.
ofta dessa som avstannar när familjen tröttnat på att vänta på bilen.

Kanske låter negativt. Men i slutet behövs pengar... men än man trodde och tid och plats med utrustning
Om du har alla förutsättningar så kör på..
Annars köp färdig kör dig lycklig...

Varför får man inte byta bakvagnen i samband med kortning enligt SFRO? Förutsätter du att man följer "Bubblaregler" eller ombygt fordon?

Att det inte är gratis och kostar massvis av tid tycker jag är en no brainer. MEn värt att poängtera en och två gånger.

5

Kjell T skrev:

Förstår inte varför det skulle gå med bottenplatta från 70-talet. Det är inga större skillnader på en 1200 eller 1300 från 60-talet eller 70-talet.

Som jag skrev fram till årsmodell 70 sen kommer fjäderbens framvagn som inte fungerar så bra.
Dvs alla ledbult och kulbults plattor...fungerar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-12 09:08:20)

saabmosare skrev:
michaelth skrev:

Platta fram till-70
Irs satt bara på 68-70 halvan tomat plattor
Sfro anser om man kortar en bubbla platta får man inte byta till Irs bakvägen på EM äldre platta.
Angående fälgar så är 5 bult mer klassiskt.
Inredning tja det går att använda lågrygg bubbla säten.. men med pengar finns massor..
Instrument kan kan använda bubblan eller gamla original eller nytillverkade repor prisfråga.
Ratt ratstårng original duger bra.
Dyra grejer som behövs.
Frisk motor låda bromsar .
Kaross rutram framrutan.

Lister emblem handtag. kofångare...efter råd och behov.
Lack...

Ja ett bygge tar tid.allt gammalt du kommer använda behöver renoveras.
Smågrejer blir dyra.

För att kunna korta plattan behöver du veta hur mycket ...
Om osäker köp ett påbörjat projekt.när någon redan gett upp....eller färdigt.

Det finns olika anledningar till varför man bygger
För man kan och vill och har tid.
För man tror det blir billigare så.
ofta dessa som avstannar när familjen tröttnat på att vänta på bilen.

Kanske låter negativt. Men i slutet behövs pengar... men än man trodde och tid och plats med utrustning
Om du har alla förutsättningar så kör på..
Annars köp färdig kör dig lycklig...

Varför får man inte byta bakvagnen i samband med kortning enligt SFRO? Förutsätter du att man följer "Bubblaregler" eller ombygt fordon?

Att det inte är gratis och kostar massvis av tid tycker jag är en no brainer. MEn värt att poängtera en och två gånger.


När man kortar en bubbla platta och monterar en ny glasfiberkaross buggy speedster osv.så blir den automatiskt att registrera som ombyggt fordon.
Sfro anser att man redan förändrat så mycket av grundfordonet, att man inte får göra mer förändringar.man får montera bromsar som är Bolt on.men inte bygga om till Irs från pendelaxel
Motorn skall (vid besiktningen åtminstonne) vara av original storlek och typ.

Vill man göra mer blir den registrerad som amatörbyggt fordon med ny identitet e märkta lysen bälten osv..
Läs i Sfro bygghandbok... där står regler.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:
saabmosare skrev:
michaelth skrev:

Platta fram till-70
Irs satt bara på 68-70 halvan tomat plattor
Sfro anser om man kortar en bubbla platta får man inte byta till Irs bakvägen på EM äldre platta.
Angående fälgar så är 5 bult mer klassiskt.
Inredning tja det går att använda lågrygg bubbla säten.. men med pengar finns massor..
Instrument kan kan använda bubblan eller gamla original eller nytillverkade repor prisfråga.
Ratt ratstårng original duger bra.
Dyra grejer som behövs.
Frisk motor låda bromsar .
Kaross rutram framrutan.

Lister emblem handtag. kofångare...efter råd och behov.
Lack...

Ja ett bygge tar tid.allt gammalt du kommer använda behöver renoveras.
Smågrejer blir dyra.

För att kunna korta plattan behöver du veta hur mycket ...
Om osäker köp ett påbörjat projekt.när någon redan gett upp....eller färdigt.

Det finns olika anledningar till varför man bygger
För man kan och vill och har tid.
För man tror det blir billigare så.
ofta dessa som avstannar när familjen tröttnat på att vänta på bilen.

Kanske låter negativt. Men i slutet behövs pengar... men än man trodde och tid och plats med utrustning
Om du har alla förutsättningar så kör på..
Annars köp färdig kör dig lycklig...

Varför får man inte byta bakvagnen i samband med kortning enligt SFRO? Förutsätter du att man följer "Bubblaregler" eller ombygt fordon?

Att det inte är gratis och kostar massvis av tid tycker jag är en no brainer. MEn värt att poängtera en och två gånger.


När man kortar en bubbla platta och monterar en ny glasfiberkaross buggy speedster osv.så blir den automatiskt att registrera som ombyggt fordon.
Sfro anser att man redan förändrat så mycket av grundfordonet, att man inte får göra mer förändringar.man får montera bromsar som är Bolt on.men inte bygga om till Irs från pendelaxel
Motorn skall (vid besiktningen åtminstonne) vara av original storlek och typ.

Vill man göra mer blir den registrerad som amatörbyggt fordon med ny identitet e märkta lysen bälten osv..
Läs i Sfro bygghandbok... där står regler.


Tack, jo jag har läst den.
Anledningen att jag frågar är att jag håller på med ett annat bygge där jag inte byter i karossen. Där fick jag grönt ljus att förändra både i fram och bakvagn inom ramen för ombyggt fordon. Jag kortar däremot inte plattan.

Därför frågar jag om en Speedster faller inom reglerna för en buggy eller om den faller inom ombyggt fordon. Behåller man motorn med "ekonomitrim" och kör öppen kaross så är en Buggy och en Speedster i princip samma sak regelmässigt.

8 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-12 17:47:35)

Dvs buggy =ombyggt fordon..
MEN...
Som kortad platta med främmande kaross  gäller
Sfro har gjort en egen regel för fordon baserade på bubbla platta där man kortar den och ersätter med annan motor ...

Reglerna är original motor... ekonomi trim inskränker sig till annat avgas system och andra luftfilter .

man kan bredda spårvidden bak olika mått för pendel/irs..

man får inte montera irs på en pendelplatta dvs IRS bara på en halvautomat platta..
man får montera skivor bolt on på en trumm framvagn.

Men inte dom annars vanliga ombyggt fordon reglerna. med effekt bromsar osv..

som innan läs i boken där står ju info.....

ja jag har haft dessa turerna uppe med Sfro..
ja jag har byggt en buggy..
ja jag planerar bygga en 356 cupe' på en 68 halvautomat platta...
och jag är läskunnig.. fast jag stafar som en krata understundom.. ICQ/bt

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Det var endast 1302 och 1303 som har den mindre lämpliga framvagnen. Alla 1200, 1300 och 1300S har samma framvagn som kom i augusti 1965, även efter 1970.

10

okey jag var otydlig.vet dock inte hur mycket kulbults vagnar som såldes i Sverige efter 70???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(