51

Löf: Jag tänkte faktiskt på dig när jag tog bilden, sen är det ju så vackert där så det kommer nog fler utomhusbilder, framförallt när det blir varmare och jag börjar röra mig mer utomhus.

Berg: Problemet för mig den här gången var att det inte gick att se något skräp, inte ens läkaren med sin starka lampa i mottagningsrummet såg något. Han menade att övre ögonlocket kunde bli irriterat och svullet av skräp som man lyckats få bort, så att det fortfarande känns som man har det kvar. Men det kanske finns någon mikroskopisk flisa på hornhinnan än eftersom jag ännu (snart en vecka senare) känner något, vi får se om det blir ett problem, eller om det går över med tiden. Funderar på att fortsätta någon dag till med antibiotika

Annars är jag som sagt noggrann med skydd. Allergisk mot höga ljud, så kåporna sitter på jämt förutom när jag svetsar, andningsmask när jag ska slipa mycket för att reducera damm i näsan, balaklava när jag ska jobba i trånga utrymmen för att slippa få gnistregnet i hårbotten och såklart glasögonen. Men jag rekommenderar riktiga tättslutande glasögon inte skidmask.

Men det känns skönt att jag inte är ensam om att klanta sig i garaget, man får vara glad så länge man har alla fingrar i behåll.   ICQ/at

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

52

bra jobbat med reparationerna...
men när man behöver lägga igen ojämbreda glipor gör man det med fördel med en koppar eller aluminiumbit..plåt eller kraftigare,, detta spänns fast på baksidan på hålet, glipan eller det tunnrostade hålet, sen svetsar man emot det lägger lite punkter som får svalna lite innan nästa kläms in....
När man är klar, så lossnar den nu heta biten, och man har en ganska så slät baksida...
Det finns dylika som sätts fast med en magnet. annars en bit koppar vattenledningsrör funkar bra, som man plattar till.. har alltid div 3 mm aluminium plåtremsor och kopparbitar till dylikt..

men som innan trevlig update!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

53

Ja jag har tänkt tanken att man kunde ha ett mothåll med ngt material svetsen inte fäster på. Men jag hade inte detta till hands där och då så jag hade faktiskt övervägt kompromissen att lägga en plåtremsa på insidan ett tag, vant mig vid tanken och tänkte att det ändå ser bättre ut än att se en mindre lyckad svetsskarv inifrån. Men jag ska ha detta i åtanke om jag ramlar över några lämpliga ämnen att ha som mothåll vid skarvsvetsning, det kan ju dyka upp fler tillfällen framöver!

Pros and cons på falssvetsning då? Skärmbiten framför höger bakhjul, efter lastluckan, sak ju bytas och jag överväger nu starkt att byta båda bakhörnen också. Funderade på om man skulle lägga den skarven omlott med en fals istället för kant-i-kant. Vilket är att föredra och varför?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

54

kee skrev:

Löf: Jag tänkte faktiskt på dig när jag tog bilden

Tack! ICQ/ag

Det är imponerande att du tar dej an tröskeln igen, ja menar den fungerade ju som den va även om den inte va snygg och det finns väl mer att sätta tänderna i på pickan, brukar vara ganska demotiverande att börja kapa i sådant man lagat tidigare och är 'klar' med, men kan tänka att de va en skön känsla av tillfredsställelse när jobbet va gjort!?

Buy the ticket, take the ride... - HST

55

Löf skrev:
kee skrev:

Löf: Jag tänkte faktiskt på dig när jag tog bilden

Tack! ICQ/ag

Det är imponerande att du tar dej an tröskeln igen, ja menar den fungerade ju som den va även om den inte va snygg och det finns väl mer att sätta tänderna i på pickan, brukar vara ganska demotiverande att börja kapa i sådant man lagat tidigare och är 'klar' med, men kan tänka att de va en skön känsla av tillfredsställelse när jobbet va gjort!?

Tackar ödmjukast för berömmet och kommentaren. Jag har sneglat på den där ända sen jag började "bli lite bättre" på att få till raka och snygga svetsar. Sen såg jag dessutom att det fanns något hål i skarven. Först hade jag tänkt lägga igen bara det lilla hålet, men när tanken fick mogna och sjunka in gav jag mig på hela jobbet.

Som många andra hobbyprojekt, så började detta ganska smått med ett par besiktningsanmärkningar, för att snart växa till större proportioner. Med den nu något "rakare" tröskeln och tanken på att någon form av lack ska läggas ovanpå mina lagningar, börjar jag nu seriöst överväga att montera nya bakhörn då dessa är väldigt rostiga. Tidigare har jag motiverat en del rost med vagnens i övrigt buckliga och råttiga utseende, men nu börjar en ny helhet falla på plats och även om jag fortfarande ska köra patinerat, så tänkte jag att ett solitt grundutseende är aldrig fel. I detta ingår även att räta ut bakre stötfångaren, som jag "kustomiserat" med slägga en gång i tiden, och då behöver jag även modifiera monza-agiset som sitter där då det krockar med stötfångaren.

Ja som du märker, det blir lätt ett växande projekt, men nu är jag inne i en sån produktiv och kreativ fas att det inte spelar någon roll, lappa ett par bakhörn grejar jag lätt på en helg (tror jag ICQ/bw ) och med min maniska framfart så har jag snart ihop det bara alla delar anländer till det lilla garaget. ICQ/bm

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

56

Falls eller kant i kant..tja falsa har ju en teoretisk risk för spaltrost..
Om kant i kant kan Man ju lägga plåtarna över varandra  sedan kapa igenom dom efterhand som man punkter upp.. kapa genom båda med en.0, 8 eller 1 mm kapskiva..bottnar man då med en ej järn plåt tex koppar eller Alu mässing.. så blir det bra, sedan kan man ju lättare rikta vid behov då insidan är slät..
Falsar bara där jag limmar med karroserilim.

Säger inte att det är rätt men så gör jag. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

57

Gött Michelth! Precis ett sådant svar jag önskade höra. Har kört väldigt mycket "på känn" och lärt mig allteftersom jag praktiserat, men det är vettigt med vissa förkunskaper. Läste en svetshandbok för tiotalet år sen när jag började svetsa och lite grunder kommer jag nog fortfarande ihåg. Jobbar alltid med 1mm-kapskiva (har inte sett ngn 0,8mm) och har helt övergett 2mm-skivorna och en 3mm-skiva förstår jag inte vad man ska med till, kanske är det lättare att slipa med en sån än med en 6mm-dito som jag nu använder? Har dock köpt några stycken för att testa framöver.

jag lutar nu åt att fortsätta kant-i-kant-svetsa, men nu har jag några till knep att ta till för att få det bra. Universalknepet är dock att ta det varligt och vara så jäkla noggrann man kan bli, funkar jämt! ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

58

michaelth skrev:

Falls eller kant i kant..tja falsa har ju en teoretisk risk för spaltrost..
Om kant i kant kan Man ju lägga plåtarna över varandra  sedan kapa igenom dom efterhand som man punkter upp.. kapa genom båda med en.0, 8 eller 1 mm kapskiva..bottnar man då med en ej järn plåt tex koppar eller Alu mässing.. så blir det bra, sedan kan man ju lättare rikta vid behov då insidan är slät..
Falsar bara där jag limmar med karroserilim.

Säger inte att det är rätt men så gör jag. ICQ/bn

Kant i kant är väl det bästa men hur stor risk är det egentligen för spaltrost i en falssvets på en sommarbil?
Så länge man har på ett bra rostskydd/svetsprimer mellan plåtarna?
Ja menar, större plåtar limmas ju ofta idag och då måste man väl ha en fals att limma mot?

Buy the ticket, take the ride... - HST

59 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-11 14:39:18)

Löf skrev:
michaelth skrev:

Falls eller kant i kant..tja falsa har ju en teoretisk risk för spaltrost..
Om kant i kant kan Man ju lägga plåtarna över varandra  sedan kapa igenom dom efterhand som man punkter upp.. kapa genom båda med en.0, 8 eller 1 mm kapskiva..bottnar man då med en ej järn plåt tex koppar eller Alu mässing.. så blir det bra, sedan kan man ju lättare rikta vid behov då insidan är slät..
Falsar bara där jag limmar med karroserilim.

Säger inte att det är rätt men så gör jag. ICQ/bn

Kant i kant är väl det bästa men hur stor risk är det egentligen för spaltrost i en falssvets på en sommarbil?
Så länge man har på ett bra rostskydd/svetsprimer mellan plåtarna?
Ja menar, större plåtar limmas ju ofta idag och då måste man väl ha en fals att limma mot?

Som jag skrev , när jag limmar falsar jag , på min buss är bägge bakre skärmkanterkarossidor limmade, liksom täckplåtar över hela sidorna.där någon tidigare köttat upp för rutor..i min panelbuss
Då påförs limmet på bägge ytor och det blir ingen fals kvar.ingen glipa i vilken fukt kan komma i.. och jag skrev ju teoretisk risk..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

Obs bra kvalitets 1 mm kapskiva håller mycket längre , då dom skär och inte bara värmer materialet. .. snabbt igenom utan massor av värme..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

61

Kul att du jobbar på Kee.   ICQ/ay

Här är frälsningen. PFERD  0,8 kapskiva i något "rymd-material" typ kolfiberförstärkt.
Helt underbar och den är inte skör och ömtålig heller. 
En skiva håller ungefär lika länge som 3 st Norton eller någon annan kvalitets-skiva.


http://forumbilder.se/I4F9O/kapskiva.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

62

Fogg: Försökte googla på PFERD och vilka återförsäljare de har, men det var inte lätt. Var köps dessa skivor?

Sen har jag inte ett så stort problem med just kapningen egentligen. 90% av gångtiden av mina slipmaskiner är på den med slipskivan på. Kapskivan används ju ibland, men ofta skär jag upp mina nya plåtar med tryckluftsdriven plåtsax eller plåtnibbler. Visst kaparbete med trissan förekommer, men i klar minoritet till allt slipande.

Annars intressant debatt i ämnet kant-i-kant kontra fals. Vet att jag tagit del av någon sådan diskussion för en herrans många år sen och minns inte vad som sades då. Men jag vill minnas att punkta plåt betraktades som amatörmässigt och helst ska så lite spackel som möjligt användas. Men eftersom det är ännu mer amatörmässigt att plåten slår sig, är kanske en falsskarv inte en så tokig idé för den som inte vet hur man ska göra? Sen är det ju skillnad på skarv och skarv, det är ju tacksamt att splittbusens chassie är uppbyggt av så många raka och falsade balkar där det ju ska vara svetspunkter och inte helsytt, det är ju förhållandevis lätt att sätta ihop dessa delar.

Men jag gillar utmaningar, så nästa utmaning blir att göra kant-i-kant så bra jag bara kan, förstår nu hur lätt det slår sig och hur lätt det är att vara ivrig när man står där med ett bra flow i svetsandet. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

63

Jag kör med 1mm skivor, och är nöjd med det.
Ska självklart kolla upp PFERD och prova.
Jag har provat 0.5mm kapskiva, det var som att kapa med en skiva gjord i lera, väldigt vingligt.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

64

PFERD SG-Plus  finns hos Lundqvist maskin  !  De har mycket grymma kap/ slip produkter,

Solna 08-28 91 00
Upplands Väsby 08-590 913 20
Västberga 08-645 33 30
Norrköping 011-13 40 40


Kan tillägga att jag kapat flera drygt 1 meter spikraka snitt med dessa 0,8  skivor.



https://www.lundqvist.se/katalog/slipma … /kapskivor

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

65

Så kör jag en till uppdatering för att komma ifatt.

Efter en vecka med lite ångest och dåligt mående på grund av ögat, började det släppa efter ca fyra dagar. Upp i sadeln igen, jobbhelg innebär ledig vardag och som gått och blivit rutin på sistone styrde jag kosan mot stugan för en dags själaro. Innan jag lämnade stan. svängde jag in på Jula för att köpa mig ett par bra tättslutande arbetsglasögon från 3M som de kallar för "cyklop" och ser nästan ut som ett par simglasögon.

Först på agendan stod att ta ner värmeröret från dess plats och fortsätta med det. Det var enklare sagt än gjort då passformen är så sjukt tajt, men efter lite lirkande och några välriktade slag med handen släppte det. Upp i bänk och helsy.

Favvoölen, favvolåten och favvopillet, kan det bli bättre en torsdagskväll?
https://i.postimg.cc/Tw1kGHWq/20190207-200724.jpg

Näst på agendan stod y-röret, grenen som sitter precis innan det långa raka röret där de två värmekamrarnas rör går ihop. Det var ju tvunget att bättras på även det. Som tur är hade jag varit förnuftig nog att inte slakta det mer än nödvändigt vid demontage. Jag var ju långt ifrån säker på att jag skulle laga dessa grejer när jag plockade loss dem och kunde lika gärna förutsatt att det skulle bytas ut.

Utgångsläget, lite ruttet, men räddningsbart ändå.
https://i.postimg.cc/RFWjG0GB/20190207-212234.jpg

Här var ett problem att min metod jag hade för det främre röret inte funkade. De anslutande rören bakifrån har en annan, mindre diameter än det större röret de mynnar ut i och det är ju logiskt, men hur ska jag laga detta då? Tja, jag får väl göra som original, ta två plåtar och låta dem möta varandra i en fals. Första problemet, hur få rätt radie på rep-plåten? Enklast blir att ta 0,7mm-plåt för att det ska vara så lätt som möjligt att jobba med materialet. Syfta fram en längd och kapa till två lika stora rektanglar. Nu behövde jag hitta något att smida mot, letade runt en stund i garaget och kom fram till att tryckluftsdrivna fals- och stansverktyget hade en snarlik diameter. Men den vill jag ju inte smida mot med hammare, så jag prövade att forma plåten för hand och det var förvånansvärt lätt. Fick til två halvmånar, som jag sedan falsade med en falstång. Okej, jag fuskade lite, jag gjorde ingen vikt fals som original, utan jag punktade ihop falsen, men utseendet blev snarlikt original ändå, det ena föret är lite längre och rakare än det andra, men jag ska nog få det att funka ändå.

Färdiglagat är enklast, speciellt en vardagskväll.  ICQ/ag
https://i.postimg.cc/Sxw8jT5f/20190208-014123.jpg

Nu är klockan närmare två på natten och jag som varit vaken sen fem morgonen innan, dags att gå och lägga sig! Sov väldigt gott den natten, så gott att jag inte vaknade förrän halv tolv! ICQ/ai Fick först lite ångest över at så mycket av dagen redan gått, men lugnade mig med att jag måste få unna mig att ta det lite lugnt emellanåt. Jag har inte problem med att jag är för lat, jag har problem med att jag är för ivrig! Efter en likaledes sen frukost satte jag igång med nästa projekt. Jag hade funderat på vad som skulle bli nästa case, Skulle jag försöka frigöra resten av värmerören baktill, eller ska jag fortsätta fram. Snart föll lotten på att det vore skönt att ha den främre biten avklarad.

Brevinkastet är det som återstår att fixa framtill nu, lagom rakt skuret:
https://i.postimg.cc/3R9djnL6/20190208-132006.jpg

Här har jag grunnat en hel del på hur jag ska göra och den större delen av dagen gick åt att fabricera en plåt som ska täcka hålet. Hade en idé som jag utvecklade för att få allt att stämma allteftersom den prövades på plats. Det blev många turer mellan vagn och bänk innan jag började hitta hem på måtten för min prefabricerade plåtbit. När jag fått biten att stämma bra i hålet, punktade jag i ovankant på hålet eftersom två plåtar möter varandra där. Tanken är att helsy detta ovanifrån, det blir då under passagerarsoffan i hytten.

Här fick jag sätta punkt för dagens arbete på Lucy.
https://i.postimg.cc/T38YDzd1/20190208-194924.jpg

Jag är dock inte hundra på designen hos plåtbiten, den kommer bli svår att montera då den nedre falsen möter hattprofilens fals och det bara är ca 7cm frigång där. Dessutom blir det ju "under-upp-svetsning" av den övre falsen och det är svårt att få snyggt. Vi får se hur jag gör här, eventuellt reviderar jag min idé och gör om biten lite grann. Tilläggas bör att det är sjukt trångt framtill på vagnen då hytten och det låga garagetaket för att jag inte kan höja så mycket där. Men har jag ålat mig igenom projektet såhär långt, ska jag väl kunna åla mig igenom även det här.

Passbit för hålet mellan rambalkarna, notera urtag för vajrar och växelförare
https://i.postimg.cc/ZRqTmZc7/20190208-194951.jpg

Här fick jag säga åt mig själv att sluta. Klockan var närmare sju på kvällen, jag hade inte ätit något och nästa dag skulle jag infinna mig på jobbet kl 8. Så det blev en laddning med färsk tortellini och sen att styra hemåt igen. Var väl hemma strax efter 22, ganska trött, men ändå nöjd att jag åkte iväg på denna endagarsutflykt. Nästa helg får jag sällis av Mirtmannen i garaget. Då kommer storverk att varvas med samkväm. Då kanske det kommer fixas med annat än bara plåt. Stay tuned! ICQ/ar

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

66

ICQ/bi

67

Bra jobbat Lee. ICQ/bp

68

Hej Kee!

Fan va kul att se att denna pickup får lite kärlek. ICQ/ay  Jag har ägt den i början/mitten på 90 talet och kan ge dig och andra läsare av tråden lite info om vad jag vet om den. Har tänkt att denna pickup skulle dyka upp någonstans och så fick jag syn på den i din tråd.

Jag är uppväxt i Sala och denna pickup hade min goda vän och hans familj under många år på sin bondgård (Viksbergsgård som ligger 6km norr om Sala) som bruksfordon, bilen var då i helt originalskick men den lappades väl ihop ibland inför besiktning, dom ersatte den med en nyare begagnad VW pickup  och denna vart ställd åt sidan, den var fortfarande i rätt gott skick men såklart fanns det rost och lite mekaniska defekter men den var i riktigt bra skick och var helt körbar. Den stod väl ca 1 eller nåt år avställd och så frågade jag om jag fick köpa den och så vart det! Tror jag betalade 500kr eller kanske 1000kr minns inte riktigt.
Och under min tid så var den i stort sett orörd. Jag hade den aldrig i trafik.
Jag hade plan på att göra i ordning den med lite sänkning och en sjysst lack men jag fick jobb i Hedemora och började pendla och tiden rann ut i sanden, då fick jag frågan av en annan kille från Sala (tror han hette Kristian) om han fick köpa den och tyvärr så sålde jag den för 3500kr. Hur länge han hade den och om han gjorde nåt åt den vet jag inte och resten av historien vet jag inte.
Men när jag träffar min goda vän "bonden" så ska jag fråga vart dom köpte den och vad han vet om den innan dess.

Sen 2004 är jag Hedemorabo. Förkärleken till dessa vagnar finns kvar! Och jag har faktisk köpt på mig en bubbla för nåt år sen och bygger så smått på en VW-rod när lusten faller på och då läser jag lite trådar här på BW som inspiration och såg din!!

Jag vet inte hur jag laddar upp bild här på BW men MMS:ar  dig några pappersbilder som jag hade och har fotat av med mobilen från tiden då den var min!

69

Vad fantastiskt kul att ta del av din historia Flake! Kärlek kan jag skriva under på att hon fått av mig ända sen 2004. ICQ/ba  Det känns lite konstigt att såhär långt efter inköp få lite historia på vagnen, det känns ju nästan som att den enda historia vagnen haft är den med mig. Det är lätt att glömma bort att hon är dryga femtio år gammal och har varit med om både ett och annat, sjukt kul som sagt. Ska bli väldigt kul att höra om du kan luska ut någon mer historia på henne. Jag köpte ju henne av en kille vid namn Kristian och det känns ju nästan lite underligt om det skulle vara han som "kustomiserat" vagnen, känns nästan som det borde funnits åtminstone en ägare däremellan, i dagsläget har hon haft 10 ägare.

Det vore faktiskt kul att hälsa på denne Kristian nu och visa upp henne och se om man kan få ngn mer info. Jag frågade dumt nog inget vid köpet (eller så kan jag iaf inte minnas det nu) och skicket var ju enligt bild i första inlägget. Något har hänt mellan ditt och mitt ägande med tanke på "lack" och bonnasänkning.

Lustigt nog är ditt nick "Flake" även namnet på mina röda pickup som också syns i inlägg ett.  ICQ/ae Dock uttalas det namnet på svenska, du kanske syftar på den engelska betydelsen. ICQ/bs

På återhörande kära BV-medlemmar, i helgen har ytterligare stordåd uträttats i det lilla folkagaraget vid sjön. Om detta uppdateras tråden med inom en dag eller två.  ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

70

Jag nämnde ju förut att jag blir lite lätt nostalgisk när jag tittar igenom bildarkivet, men många detaljbilder har ju mest bara ett värde för mig. Framförallt har det varit värdefullt att se att jag åtminstone utvecklats lite som svetsare.

Men för att visa hur icke-linjär mitt ägande av Lucy varit så hittade jag en bild från 2006, när hon rullar för första gången för egen maskin i min ägo. Bilden är tagen utanför min dåvarande bostad i Sumpan. Jag hade i något års tid meckat ihop vagnen efter bästa förmåga. Framvagnen var ju delvis isärplockad, motor fanns det ingen, lådan låg på flaket och en hel del rost hade jag ju "lagat". Det roligaste med den här bilden är nog fälgvalet. Baktill sitter ju kromade porschereplikor med vinterdäck ICQ/be , men framtill har jag monterat ett par hjul från en buggy som mätte 13x7-tum! De stack ju ut rejält från karossidan och det var bara på prov, men det gav vagnen ett verkligt udda utseende. På flaket låg fortfarande allehanda bråte som jag "förvarat" där sedan den långa garageuppställningen. Notera även det lager damm som ju också blir på en bil som stått inomhus ett tag.

https://i.postimg.cc/bvYgySc0/PICT0064.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

71

Så hade dagen äntligen kommit då det var dags att åka ut till stugan och det lilla hobbygaraget igen efter en dryg veckas uppehåll. Det var även denna helg jag och en av Mirtmännen, vi kan kalla honom MrP för enkelhetens skull, hade planerat att åka ut och uträtta lite stordåd tillsammans. Efter lite depåstopp på vägen för påfyllning av livsmedel och öl kom vi så ut till stugan kring skymning på fredagskvällen. Vi inmundigade en bit mat och skulle strax därefter äntra grottan där projekten finns. Vi var lite lagom trötta efter tidig arbetsdag, resa och mat, så i skåpen konstaterades det att vi hade allt för att göra var sin irish coffe att kickstarta helgen med.

Att vara risig i kistan är inte samma sak som en irish i kistan:
https://i.postimg.cc/s26Km9qv/irish-i-kistan.jpg

Väl på plats i kreationens epicentrum var det ju således dags att sätta igång. Den här gången med MrP i sällskap fick förfarandet bli något annorlunda. MrP gillar listor, det är en av hans stora svagheter, framförallt gillar han att stryka saker från listor, så vi fick börja med att göra en lista över saker som skulle göras. Den gamla listan kändes omodern, oexakt, kladdig och sen var det ju redan en del saker strukna på listan, något som förvånade mig att MrP inte ville ha med, då strukna saker på listor är bäst. Men klokast var nog ändå att börja med "a clean slate".

Listan som komponerades på fredagskvällen (* markerar material som behöver köpas in):
https://i.postimg.cc/GhG7RD85/20190215-195720.jpg

Jag satte således igång med mitt påbörjade "brevinkast", skiljeplåten mellan rambalkarna och lastkistan. Min egenhändigt tillverkade bit fick justeras lite ytterligare, bland annat hade jag gjort urjackningarna för vajrar och växelförare lite för djupa, så dessa fick läggas igen med små passbitar för att det skulle bli "tätt" mellan kistan och utrymmet under hytten. Troligtvis hamnar golvets fläns ändå där och "tätar", men det kändes inte rätt att ha tre hål kvar efter allt jobb man lagt ner. Jag känner att jag fortfarande har en hel del kvar att lära när det kommer till svetsningen och kanske var det uppskruvade förväntningar som gjorde att det inte gick något vidare för mig till en början. Men trots mina farhågor om att biten skulle bli svår att svetsa fast på grund av det begränsade utrymmet mellan tvärbalk, framvagn och garagegolv, så var det inte det största problemet. Det var att jag brände igenom när jag svetsade uppifrån, efter några svordomar och idoga försök fick jag det tätt, men det kändes onödigt krångligt och än har jag inte slipat all svets, så det kanske blir till att gå in och ta en repris på jobbet senare.

Soffor ur, slutsteg bort och svetshjälm på, här lappas skarven uppifrån:
https://i.postimg.cc/QxdCGQyX/svets-i-hytt.jpg

Under tiden höll MrP på med en genomgång av bakaxeln. Det har varit ett problem ända sedan hon byggdes om i bakvagnen, att bromsarna bak tar ojämnt. Det har förmodligen delvis berott på oljeläckage från växellådan som smort in bromsbanden, men kan även bero på att det sitter självjusterande bromsar, som inte riktigt låter sig självjusteras bak. I ett första skede kommer inte bromsarna att byggas om, men enligt MrP som undersökte saken, finns det god anledning att en ny packningssats och även nya bromsbelägg kan räcka. Vi börjar i den änden så får vi se om det kanske är så att jag måste bita i det sura äpplet och bygga om till manuellt justerade bromsar. Kvällen fick ett något abrupt slut när det konstaterades att tråden tog slut i svetsen! ICQ/ah  Jag är ju van vid att det går åt en hel del gas, men tråd har jag nog bara bytt en gång. 5kg räcker rätt långt och därför blev jag lite tagen på sängen. Vi konstaterade att det bara var till att åka iväg till leverantören nästföljande morgon och komplettera för att kunna fortsätta jobba på vagnen. Så vi stämplade ut och tog kväll.

Så efter frukost och tur in till Uppsala för påfyllning av svetstråd, fanns inget mer att göra än att dra på sig blåstället och börja arbeta igen. Värdefull mektid hade gått åt rena vardagssysslor som att åka bil och gå i affärer, tänk att ägna en lördag åt det! Vilka tokigheter, men det var bara att glömma och blicka framåt. Jag avslutade mitt projekt och fick väl till det "okej" till slut, men jag blev lite frustrerad och hade svårt för att följa exakt vad MrP höll på med under tiden då jag hade full fokus på att få till ett avslut.

Det blev väl slätt nog till slut, men ibland är jag så bra på att slipa svetsar att det skiner igenom, eller så är jag bara dålig på att svetsa. ICQ/au
https://i.postimg.cc/zfFYGMy4/20190217-003248.jpg

Samma plåtbit framifrån, här har jag inte ens bemödat mig om att slipa punkterna.
https://i.postimg.cc/HxWDc25n/20190217-003402.jpg

Här får gärna MrP fylla i mig om jag försummat något av alla de stordåd som utfördes i helgen, men jag vill minnas att han fixade med kabelstammen som jag brutalt kapat av och som lappats sen tidigare, det var en hel del pyssel med att få till en dragtråd genom rambalken vid torsionen och ett litet "heureka" hördes från de bakre regionerna när han lyckades. Dragtråden bands upp på plats och ingen kabel drogs för tillfället då mer svets kommer behövas i regionen och det är onödigt att riskera att smälta isoleringen hos kablarna och få märkliga elfel till följd. Dock konstaterades vad som krävdes både framtill och baktill och jag fick i uppdrag att köpa lite kompletterande material för att kabelstammen ska kunna repareras. Jag känner mig förvissad om att MrP har koll på situationen och löser den och det är skönt, för nu har jag så mycket annat att tänka på.

Någonstans här var det dags för lunch och när jag kommer upp till bostadsvåningen har min vapendragare och broder i buss svängt ihop en alldeles utsökt lunch i all enkelhet. Han hade även kommit på det geniala draget att äta ute, så sextonde februari blev årets verandapremiär!

En after ski, fast egentligen en "after mek" Det har töat betänkligt på två veckor, nu känns det som vår.
https://i.postimg.cc/c4Gqf0fP/veranda.jpg

Vi unnade oss lite skönt relax i solen, men snart kände vi att det var dags att fortsätta. Det är tur att jag och MrP är lika o-lata båda två! MrP meckade varvräknare, jag hade ju köpt en varvis för flera år sen på tradera. Glad i hågen att jag ropat hem ännu en VDO "das ei" (ägget) då jag har en renoverad klocka sen tidigare av liknande utseende. Dock visade sig mitt traderafynd ha några brister så nu hoppas vi bara att den funkar. Bland annat var kablarna till lampan klippta, så nya såna fick lödas dit, sen gick själva fästet till foten av i gängan. MrP menade att det var en spricka där som inte höll för att han meckade med den, så den gick av. Försök gjordes att limma den, men nästan som förväntat fungerade inte det. Dock upptäcktes vid provmontage att tillräckligt mycket av gängan stack ut under instrumentbrädan för att få på halva muttern och det är ju ingen bärande chassiedel vi pratar om. På med lite gängtätning vid slutgiltigt montage sen bara så inte muttern vibrerar loss. Dock glömde jag i allt ståhej ta en bild på detta, så jag får lov att återkomma men det är två rara pjäser som gör varandra sällskap på instrumentbrädan nu.

MrP hann som sagt med mycket småsaker under tiden jag fortsatte med mitt enträgna slipande och svetsande, en intressant provmätning av tankgivarna gjordes. Jag har inte mindre än tre stycken och när vagnen stått i tre år är det inte lätt att minnas hur allt gått till. Men nog har det varit problem med tankmätaren allt, men jag ville minnas att givaren var bytt. Snart kom han fram till att originalgivaren var kaputt och de två nya båda fungerade varav den ena satt monterad i tanken. Detta dock utan att ta fram några referensvärden som ju kanske är relevanta för att kontrollera så att inget där spökar. Är det inget fel på dem, inget strul med jordkontakt, återstår tankmätaren att undersöka. Men allt detta är relativt enkelt att fortsätta med då tankgivaren är tämligen lättåtkomlig hos en pickup.

Själv ville jag glömma mitt tråkiga minne av att ligga under och svetsa, så jag gav mig i kast med nästa projekt. När golvet kapades ur, lämnades det en bit kvar längst bak vid torpedväggen och där hängde ju även värmerören kvar och dinglade. Det ena har vid något tillfälle fått sig en kyss, förmodligen av en domkraft och efter att ha funderat på om det är något som kan lösas på plats, insåg jag att här måste opereras. Fram med vrålapan och krypa in i min ungkarlslya igen.

Ahhh... Känns som hemma, och lukten av vinkelslip kan jag knappt vara utan.  ICQ/be
https://i.postimg.cc/MKLQ93pk/20190216-232208.jpg

Efter att ha lyckats tråckla ut rörstumpen ur hålan där den bott i dryga femtio år, fick jag upp den i bänk och såhär såg den ut då. Bucklan syns längst ner till vänster och ser inte så djup ut som den faktiskt var:
https://i.postimg.cc/90KQYStJ/20190216-233134.jpg

Nu hade klockan gått och blivit ganska mycket och det kändes som en naturlig brytpunkt för att ta kväll, klockan var väl tjugo i ett och vi var ändå rätt nöjda med dagen. Jag funkar ju så att jag aldrig vill sluta, men måste förnuftigt säga åt mig att sluta för att jag vet att det är det bästa för mig, sen brukar resultatet bli mycket bättre om man tar och sover på saken först. Nu hade jag även MrP som förnuftigt drog i bromsen åt mig.

Söndagsmorgonen anländer, Jag kliver upp vid niotiden för att laga frukost åt min personliga Mirtman. Han som normalt sett är tvåbarnsfar ska nu få bli lite bortskämd med frukost färdig, även idag en solig vårvinterdag och idag behöver vi inte vänta med att sätta igång, utan kan så snart kaffet druckits upp skrida till verket igen.

Jag hade ju mina värmerör att tänka på. Hur lösa detta med bucklan då? Jag har funderat ett tag och tänkt att man kunde räta ut den med ett rör och trycka inifrån, men inga av mina idéer tycktes mig vara särskilt helgjutna. Så snart jag hade fått upp röret insåg jag ju att jag har ju svets! Godset är så tjockt att det blir svårt att smida ut detta om man inte kan knacka från rätt håll, så varför inte kapa loss biten och göra just det? Det tog ett tag och blev ytterligare en lärorik lektion i kallsmide, inte blev det perfekt, men det är ett rör mitt under vagnen och det kommer inte att synas särskilt mycket.

Återställd form någotsånär:
https://i.postimg.cc/VvC8mNnW/20190217-103108.jpg

Under tiden har MrP fått för sig att han ska ge sig i kast med fronten på vagnen och det är jag tacksam för. När den dåligt lagda svarta lacken skavdes bort, gjordes detta utan att plocka isär vagnen, därför lämnades ett ganska stort fält svart framme vid extraljuset och bakom främre stötfångare.

Bjuder på en tillbakablick, detta är från 2010, en något mer långhårig Kee:
https://i.postimg.cc/Kj0MhxSf/DSC00838.jpg

Så stötfångaren demonterades av MrP och han skred till verket med att slipa lack. Innan jag visste ordet av hade han sprungit runt en stor del av vagnen med våtslippapper och gnuggat bort en ansenligt mängd färg. även den vita färg jag avsiktligt sparat på fönsterbågarna på dörrarna. Fast det kunde ju han inte veta om ICQ/bn . Det finns ännu att göra på denna punkt, men det kan man å andra sidan komplettera med när vagnen står på hjul igen. Nedanför läppen i fronten var det ingen idé att våtslipa, rostporigt och anfrätt så att allt måste slipas ner för att dra på nytt rostskydd. Det här var något jag "blundat" lite för, jag har inte ens grottat i de främre regionerna då jag inte vill veta om något mer rostjobb. Och hon visar sig vara förvånansvärt frisk där. I frambalken är det ett hål som ska lappas, i övrigt var det mest ytrost. Jag står samtidigt och jobbar i bänk för att snart inse att dubbla vinkelslipar förvisso har en otroligt tillfredsställande harmoni över sig, men också samtidigt dammar ner något fruktansvärt, speciellt när det är färg och rost som slipas. Det är dessutom för kallt ute för att garaget ska kunna vädras.

Dimman från Heby. Hela källaren kommer att behöva storstädas framemot våren, till nästa projekt ska jag försöka fixa en bättre lösning på dörren till källaren:
https://i.postimg.cc/1R7XSWVv/20190217-121751.jpg

MrP blir även introducerad för den tryckluftsdrivna nålhammaren och jag hör hur han går bananas på den gamla underredsmassan. Sammanlagt tror jag han tömde dammsugaren tre gånger under processen. Nålhammaren mot krossen låter ungefär som när gudarna lägger av en brakare, lägg därtill kompressorn som låter som ett jetplan om än på andra sidan dörren och en vinkelslip som tjuter från ett annat håll, så har ni kakafonin klar för er. Totalt ljudkaos och egentligen rätt otrevligt med allt damm och obekväma arbetsställningar, men finns det något man hellre ägnar en helg åt? Gå i affärer, besöka krogen eller en gammal släkting? Inte vi iaf, vi stormtrivs med vår sjuka läggning.

Man kan tro att jag just golvat en mirtman, men han bara "rolling on the ice cold floor on a sunday afternoon with nålhammare":
https://i.postimg.cc/fyG0RkFz/20190217-121728.jpg

För min del var det bara att inse att jag måste lägga en läkande hand på övriga delarna av värmeröret också. Det sitter ju två ljuddämpare som första komponent efter värmekamrarnas slangar. Dessa kan man ju helt klart rationalisera bort, men se det ville inte jag. Läste någonstans på thesamba att de faktiskt är rätt sjysta och dämpar en del motorljud när man har värmen på, dessutom slipper man ju "strulet" med att förlänga slangarna eller hitta på någon universallösning. Det visar sig att vänster ljuddämpare är i okej skick, men behöver repareras på ena sidan. Detta gör jag på samma sätt som jag lagade y-grenen; klipper ut ett par rektangulära plåtbitar i 0,7mm-plåt, bockar dessa för hand över stansverktyget som har en cylinder i snarlik diameter som värmerören. Dessa svetsas sen dit som två separata bitar då dessa ljuddämpare har kragar med två breda slitsar i för att de ska kunna krympas ihop och därför täta, som en avgasrörsskarv.

Det ser så harmoniskt ut, att sitta på en pall och jobba i bänk. Man känner sig mer proffsig också. Stöket runtomkring visar dock på det kreativa kaos som nu råder i den lilla grottan
https://i.postimg.cc/vThmxz0Z/svets-i-b-nk.jpg

På högersidan var det också dåligt och här var jag lite mer oförsiktig när jag skulle kapa loss röret, så jag gav mig själv lite mer svetsjobb när jag kapade ett par hål på röret. Dessutom gick röret inte att få loss som en hel enhet, som på vänstersidan, men lyckligtvis släppte de två delarna till efter lite knackande med mutterdragare och smideshammare. Men även om själva röret inte hade något fel på denna sida, var ljuddämparen desto mer anfrätt. Här blir jag tvungen att byta båda stosarna, men klämman är räddningsbar och ska återanvändas. Den denna del fick jag även lappa ett litet hål på själva kragen och isoleringen på insidan började lukta bränt så jag sköljde hela dämparen i vatten för att undvika pyreld. Dock började jag nu få problem med svetsen och jag visste att gasen var på upphällningen. Svetsen har strulat lite av och till på sistone, men jag har alltid kommit igång igen, men nu verkade den helt stendöd och jag undrade om det kunde bero på gasbrist, men efter att jag lagt ner arbetet för denna helg och plockat ihop grejerna, provade jag igen och då gick den. Dock hade jag vid det laget både hunnit byta om och packa ihop allt, så det var inte tal om att fortsätta. Lite irriterande att den lilla mängd gas jag hade kvar hade nog räckt att helt avsluta den andra ljuddämparen. Nu har jag lite kvar på detta projekt, men det är gjort på ett kick om svetsen bara går.

Lite svetsjobb kvar, men nu är hela värmesystemet förmodligen helt tätt, det långa mittenröret blir ett nytt:
https://i.postimg.cc/L4QK5wTZ/20190217-172541.jpg

Här bröt vi för denna gång. MrP Hade stämplat ut lite tidigare för att städa i bostadsvåningen och unna sig en välförtjänt stund i fåtöljen och klockan hade hunnit bli 18, så det kändes relevant med hemfärd. Nämnde herre har även hjälpt mig med så mycket ovärderligt den här helgen att jag är evigt tacksam.  ICQ/bi   Det är kanske lätt att dras med och vara produktiv om någon annan är det och jag känner att vi har en "good thing going", men jag tar inget för givet. Mycket av det som görs nu kommer vi förhoppningsvis få njuta av snart framöver. Det känns mer och mer realistiskt med vägpremiär i år, även om det är långt kvar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

72

ICQ/ay låter som en trevlig och mycket produktiv helg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

Skön helg med inslag av bromance  ICQ/ay

74

Bra att du förde utförligt protokoll under detta förlängda styrelsemöte!

Som justerare vill jag bara tillägga att absolut gillar jag listor som stryks men då jag hade på känn att Lucys lista bara skulle få några få kompletta avbockningar denna helg författade jag snabbt en själv på fredagskvällen. Och vipps, genast kändes det som att vi kommit någonstans:

http://forumbilder.se/I4G5O/tavla.jpg

Och så lite inspiration till att få vagnen på backen igen, innan kidsen tar körkort och börjat tjata om att låna...

http://forumbilder.se/I4G5O/lucy.jpg

75

Michelth: Produktivt vare, tänkte på det igår när jag komponerade texten, "tänk om man alltid var två som jobbade, vad fort det skulle gå!".

Scaramanga: Lite speciellt att denna bromance beror på att vi är förtjusta i samma dam, en femtiotvååring dessutom! ICQ/ap

Mirt: Jag hade nästan glömt bort hur mycket vi hade avverkat redan innan vi ens satt igång, bra att du påminde mig, kan ju knappt minnas att vi drack mer öl. ICQ/az  Där ser man, förstår nu hur bra listor är! ICQ/ay Om tjejerna får smak för folkabuss kan ni ju ha omröstning där hemma vad pengarna ska gå till. ICQ/ad

Idag var jag på gasdepån och hämtade ut en ny flaska. På fredag kväll startar jag vinkelslipen igen!  ICQ/bp

Grinder and paint, makes me the welder I ain't