Bilden på kontaktorlådan syns tyvärr inte, men schemabilderna är synliga.
Kanske fungerar bättre nu, jag länkar från Google Foto så ibland blir det knasigt har jag märkt..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Volkswagen Typ 1, elbilskonvertering - Nu besiktigad
Bilden på kontaktorlådan syns tyvärr inte, men schemabilderna är synliga.
Kanske fungerar bättre nu, jag länkar från Google Foto så ibland blir det knasigt har jag märkt..
Japp, nu är den synlig! 
Ett klart fränt bygge. Funderar själv på ett liknande bygge i framtiden. Hur är det kommer du ha någon snabbladdnings möjlighet och i så fall vilken typ?
Blir det någon värme/ AC i ditt bygge? Åker själv elbil till vardags och gillar deras kvickhet i stan. När det gäller din beräknade räckvidd tror jag utifrån mina erfarenheter att 8-9mil är lite optimistiskt men 6-7mil bör det kunna bli. Jag har 15kW i min C-zero och då är 10mil i solsken och nedförsbacke möjligt om man smygkör.
Lycka till!
Ett klart fränt bygge. Funderar själv på ett liknande bygge i framtiden. Hur är det kommer du ha någon snabbladdnings möjlighet och i så fall vilken typ?
Blir det någon värme/ AC i ditt bygge? Åker själv elbil till vardags och gillar deras kvickhet i stan. När det gäller din beräknade räckvidd tror jag utifrån mina erfarenheter att 8-9mil är lite optimistiskt men 6-7mil bör det kunna bli. Jag har 15kW i min C-zero och då är 10mil i solsken och nedförsbacke möjligt om man smygkör.
Lycka till!
Nä någon snabbladdning blir det inte utan det tar cirka 5h att ladda bilen till full kapacitet. Gällande AC/värme kommer jag prova med två stycken fläktar med integrerad värmeelement som blåser in på framrutan.
Jag har 12kW batteri så det är lite mindre än en C-Zero men min bilen väger cirka 200 kg mindre än så borde bli likvärdig räckvidd, den som lever får se
spelar inte så stor roll med tanke på hur lite man kör med en veteranbil.
Grymt imponerande, se till att få hem den där vattenpumpen så vi får se lite riktig provkörning!!

Grymt imponerande, se till att få hem den där vattenpumpen så vi får se lite riktig provkörning!!
![]()
Den ligger nog på en båt på väg ifrån Kina just nu, borde dyka upp nästa vecka tidigast. Har ju en hel del annat att få ihop gällande styrningen av alla system så jag är inte sysslolös direkt
vädret här ute uppmanar inte direkt till provkörning just nu iallafall 
Hei og gratulerer med en flott konvertering fra Europas elbilland Norge. Desverre er vi ikke så gode på konverteringer her, og det er veldig synd for vi har jo nå sikkert verdens beste tilgang på deler hos våre bilopphuggere. Følg også med på vårt forum som heter elbilforum.no. Det er ikke så mange aktive konverteringstråder der nå, men det er sikkert noe å lese under både konvertering av kjøretøy, og avanserte reparasjoner. Selv har jeg nettopp sluttført en ombygging av en gammel Think med batterier fra en VW Eup, og jeg har tidligere konvertert en Mini Pickup. Det skal bli veldig spennende å følge prosjektet ditt fremover. Det er også veldig bra at du stort sett får positive kommentarer på din elkonvertering. Selv her i Norge hvor vi er kommet svært langt på dette med elbiler så er det alltid noen som mener at det å konvertere en veteranbil er det siste man bør gjøre.
Jeg har et spørsmål til deg i forbindelse med bruk av Type2 ladekabel og J1772 i kombinasjon med 3,3 kw lader fra Elcon. Jeg har type2 inntak på både Minien og Thinken, (på Minifilmen er det en tidlig versjon med 16A industrikontaktJeg har selv bygget en løsning med en diode og en motstand for å simulere det signalet som skal til for at en Wallbox begynner å lade bilen. Men jeg har ingen logikk som styrer om bilens lader trekker riktig nivå med strøm i forhold til signalet fra Wallboksen. Nå har jeg en lader som trekker under 16A som er det minste en Type2 wallbox leverer så det er ikke noe stort problem, men jeg planlegger et nytt bygg nå med større lader og da vil det være viktig å løse.
Her er en video av Minien min. Bilen er "født" i Sverige i Østersund. Jeg importerte den til Norge i 2005
https://youtu.be/8uG2PQk0OGM
Hei og gratulerer med en flott konvertering fra Europas elbilland Norge. Desverre er vi ikke så gode på konverteringer her, og det er veldig synd for vi har jo nå sikkert verdens beste tilgang på deler hos våre bilopphuggere. Følg også med på vårt forum som heter elbilforum.no. Det er ikke så mange aktive konverteringstråder der nå, men det er sikkert noe å lese under både konvertering av kjøretøy, og avanserte reparasjoner. Selv har jeg nettopp sluttført en ombygging av en gammel Think med batterier fra en VW Eup, og jeg har tidligere konvertert en Mini Pickup. Det skal bli veldig spennende å følge prosjektet ditt fremover. Det er også veldig bra at du stort sett får positive kommentarer på din elkonvertering. Selv her i Norge hvor vi er kommet svært langt på dette med elbiler så er det alltid noen som mener at det å konvertere en veteranbil er det siste man bør gjøre.
Jeg har et spørsmål til deg i forbindelse med bruk av Type2 ladekabel og J1772 i kombinasjon med 3,3 kw lader fra Elcon. Jeg har type2 inntak på både Minien og Thinken, (på Minifilmen er det en tidlig versjon med 16A industrikontaktJeg har selv bygget en løsning med en diode og en motstand for å simulere det signalet som skal til for at en Wallbox begynner å lade bilen. Men jeg har ingen logikk som styrer om bilens lader trekker riktig nivå med strøm i forhold til signalet fra Wallboksen. Nå har jeg en lader som trekker under 16A som er det minste en Type2 wallbox leverer så det er ikke noe stort problem, men jeg planlegger et nytt bygg nå med større lader og da vil det være viktig å løse.
Her er en video av Minien min. Bilen er "født" i Sverige i Østersund. Jeg importerte den til Norge i 2005
https://youtu.be/8uG2PQk0OGM
Hej, kul att en norrman hittat min bil
din Mini var riktigt bra byggd, ser ut att vara seriösa delar i den
Jag har precis som du bara en 16A laddare i bilen vilket verkar vara standard i uttagen på publika laddstationer. För att dem ska släppa på ström så använder jag en AVC2r ifrån modularEVpower i USA, Länk till produkten.
För min laddare så är den specificerad till max 328V utspänning och 10A så när batterimonitreringssystemet kommer upp till cirka 326V börjar laddaren få svårt med att föra in strömmen den kan ge så laddkurvan börjar sjunka. När sen min BMS some även den mäter spänningen i batterisystemet ser att jag är uppe på 328V så slår den av kontaktorerna till laddningen och stänger av laddaren för att inte riskera överspänning i cellerna. Egentligen så är det när en av cellerna når 4,1V som den stänger av men det blir i praktiken när jag när 328V då nästan alla celler är på samma nivå +-0,5%.
Hoppas det var ett svar du kan ha nytta utav 
Uppdatering
Just nu pågår installation av signaler och styrkablar från och till BMS-lådan och Relä/Inverter-lådan för att snart kunna "starta" bilen. Borde vara två-tre kvällar kvar innan tiden är mogen för start.
Ett litet provprogram följer för att berätta vad jag tänker man bör iaktta före man driftar ett sånt här bygge.
Batterikablar 300V
Ingen kontakt mellan positiva och negativa ledare vid från slagen 12V.
Ingen kontakt mellan någon baterikabel mot chassit eller jordstift i laddintaget.
Kontrollera motståndet över kontaktorerna/reläerna så det inte finns någon kontakt vid frånslagen 12V.
Isolationsmätning mha av isolationsprovare för att säkerställa att kabelisolationen på 300V:s kablaget inte tagit skada vid dragning i slangar och dylikt, se länk.
Laddning
Testa så att laddaren slår till vid slutande kontakt på 12V sidan, gäller min laddare men är liknande på många eftermarknadsladdare för elkonverteringar. Detta provas genom att jag genom BMS:ens serialport togglar alla reläer i turordning om och om igen. Mäter vid provet 12V på reläet till laddaren för att så bekräfta logiken.
Prov så att när jag kopplar in laddhandsken utan 230Vac ska jag inte få signal från AVC2r:an att laddspänningen är tillgängligt.
Prov igen med 230Vac tillslaget i laddhandsken och då ska signal om att laddspänningen är tillgänglig komma fram till BMS-lådan.
När laddningen är aktiverad och laddaren ger ström till batteriet ska BMS:en slå av laddningen när en av cellerna når 4,1V för att förhindra att cellerna laddas för högt. Detta för att spara på livslängden på cellerna.
Säkerhetssystem
Test av nödstoppet ska testas när bilen är i kör-läge, ladd-läge av 300V:en och underhållsladdnings-läge av 12V:en. Alla tre styrsignaler ska brytas upp av nödstoppet i alla lägen.
Prov av att dra ur huvudbrytaren när bilen är i kör-läge ska resultera i att den positiva huvudkontaktorn ska släppa.
Skakande av krocksensorn ska bryta upp den positiva huvudkontaktorns styrsignal.
Laddhandsken inkopplad med 230Vac påslaget ska dra ett relä som bryter upp möjligheten att slå till den positiva huvudkontaktorn för 300V:en. Detta oavsett ifall jag via start-knappen försöker starta bilen så ska det inte gå att köra när laddhandsken är inkopplad.
Raspberry Pi:n som visar GUI:t I skärmen ska kunna bryta upp den positiva huvudkontaktorn om ett relä dras ifrån Pi:n genom mjukvaran. Detta är för att i framtiden kunna lägga till egna larm/villkor för att stoppa bilen.
Övriga funktioner
Mäta upp så att invertern får 12V till sig när jag vridit runt tändningslåset till första läget, detta för att veta att invertern är igång när jag trycker på start-knappen för att köra bilen. Det är start-knappen som slår till huvudkontaktorerna från batteriet.
Kontrollera så att när man trycker ner start-knappen att Pre-charge reläet slår till och att villkoren =>5 sekunder och <1A i batterisystemet uppfylls på ett tillfredsställande sätt. Tanken är att kondensatorer i invertern ska laddas upp ordentligt utan en strömchock som sker ifall huvudkontaktorerna hade slagits till direkt utan ett Pre-charge relä.
Tändningslåset ska släppa start-knappens signal till BMS-lådan, testet går ut på att prova hållakretsen som skapats för att kunna använda en återfjädrande startknapp. Tanken med detta är att när man stänger av bilen ska veta att bilen inte går igång i kör-läge direkt efter att man vridit på tändningen pga att man glömt återställa start-knappen om den varit en momentan knapp.
Detta är de prov som jag kommer på som bör utföras innan själva testet av invertern och motorn. Känns säkrare att vet att alla andra signaler, villkor och funktioner som nämns här ovan fungerar tillfredsställande innan man drar igång bilen på riktigt.
Har ni fler förslag på tester som borde utföras på en elbilskonvertering? 
Uppdatering
Det är inte så mycket att visa egentligen nu när jag bara kopplar en massa signaler och reläer men just nu ser det ut så här:
Klistermärke på huven.
Litet klistermärke på motorluckan.
Klistermärken på alla delar med hög spänning.
Hur det ser ut bakom baksätet just nu.
En principiell variant av hur Raspberry Pi:n ska kopplas in och vad den ska kunna göra.
Har du fått klartecken för godkännande eller
är risken åka på att förstärka upp krockzoner osv.
för att du har batterier i bilen?
Har du fått klartecken för godkännande eller
är risken åka på att förstärka upp krockzoner osv.
för att du har batterier i bilen?
Den här bilen blev godkänd som elbil, länk till rejsa. Jag har lagt på 70 kg vikt där fram i bilen men jag håller allting nästintill på samma plats som bensintanken satt innan. Jag vill tro att jag inte ska behöva förstärka upp något på grund av att jag ha batterier istället för bensin i fronten av bilen. Jag har inte läst något om att krav på förstärkning är ett krav vid ombyggnation men det ska jag låta vara osagt.
Uppdatering
Inkoppling av inverter är avklarat i motorutrymmet, expansionskärl monterat och lite annat är inkopplat i lådorna bakom baksätet. Några kvällar till med inkoppling sen är den igång.


Uppdatering
Tog ner bilen ifrån pallbockarna idag, blir nog till att höja den lite fram för nu är den omoget låg.
Satte dit locket igår, fick hjälp att sänka höjden på locket då jag inte kan svetsa aluminium med min svets 
Vattenpumpen dök till slut upp igår.
"omoget låg"??!!
Jag tycker den ser bra ut så där *s*
Din sänkning påminner om min fd garagekamrat Jon Lindström som i mitten på 80-talet åkte runt med sin gulprimade VW cab från tidigt 60-tal med en liknande stance.
Du folk frågade hur han fått den så skönt stukad öppnade han framluckan och lät dem se all blytackor han lastat in - samma som Du gjort
"omoget låg"??!!
Jag tycker den ser bra ut så där *s*Din sänkning påminner om min fd garagekamrat Jon Lindström som i mitten på 80-talet åkte runt med sin gulprimade VW cab från tidigt 60-tal med en liknande stance.
Du folk frågade hur han fått den så skönt stukad öppnade han framluckan och lät dem se all blytackor han lastat in - samma som Du gjort
Ja jag har inget emot stuket på bilen just nu men det ska ju gå att köra bilen i dagens Sverige där man verkar ha glömt bort hur man bygger platta vägar med alla dessa bilar överallt i städerna. Det gör ju inget om man kan få upp bilen på en trailer i framtiden för bilträffar osv
får se om jag kan höja den nån centimeter till att börja med så kanske stuket inte ändrar sig så värst mycket.
ev. kommer fjädringen att sätta sig mer, när bilen sas vänjer sig vid vikten..
men ett par fjäderklädda dämpare borde kunna hjälpa till med det. 
Uppdatering
Igår fick jag ihop instrumentpanelen för knappar och skärm. Kylsystemet byggdes ihop, det enda som saknas är ett t-stycke som anlände i posten i veckan. Signalerna i baksätet är halvt inkopplat så nu återstår inte så mycket innan allt kan börja testas.
Fick bygga en shortshift för att gå fri från instrumenten med växelspaken.
Så här ser det ut bakom panelen, saknas en HDMI och USB-kabel på bilden.
Lite svårt att se kylaren men den är där nere i mörkret.
Pumpen hänger i slangarna längst bak i motorutrymmet.
Nice!
Ser inte bilderna i sista inlägget
Nope, inte jag heller 
Ser inte bilderna i sista inlägget
Nope, inte jag heller
Nu så 
Uppdatering
Dem senaste kvällarna har gått åt att bygga mer elsystem och koppla in lådorna bakom sätena. Är några trådar från invertern kvar och glykol till kylsystemet sen så närmar vi oss några prover utan 300V inkopplad 
Litet smakprov på hur GUI:t till Pi:n ser ut.
Hur det ser ut där bak just nu bland el-lådorna.
Fick bli en säkingshållare under sätet till alla olika 12V matningar som finns i bilen nuförtiden. Krocksensorn är monterad och inkopplad för att bryta styrsignaler till den positiva huvudkontaktorn.
Säkringarna är för bilens ordinarie elsystem, laddning av 12V, BMS-lådan, Relä-lådan, fläkt- och värmesystemet för kupén och slutsteget till baslådan.
Kylsystemet är klart.
Boxerville » Projekt » Volkswagen Typ 1, elbilskonvertering - Nu besiktigad
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.