1

Jag har en stilla undran.

Våra kära politiker som lever i fablernas värld i sin bubbla i Tokholm och Slöddermalm funderar på förbud att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige om 10 år.

"Från år 2030 ska det vara förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar i Sverige, heter det i avtalet som ligger till grund för den kommande regeringsbildningen."

Hur kommer det att påverka vårt hobby t ex tillgång till bränsle samt mycket annat? Hur ser ni på det? Kommer intresseorganisationerna att agera? Har de en chans?

Kommer miljömupparna att få äta upp det beslutet? Är beslutet realistisk, klarar landets ekonomi det? Kommer politikerna att åka lådbil framöver?

Kommer det att bli som i filmen Mad Max 2? krig om bränsle? Tankbilsförarna kör runt med ett stort värde.

Så många frågor, så få svar.

Tyck till.

https://www.nyteknik.se/fordon/fragetec … RmqqXYv7Aw

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Att ha ett mål kan ju aldrig vara fel. Dels lägga press på biltillverkarna att ställa om deras produktioner.
Elbilar fungerar ju tillfredsställande i dagens läge och om 10 år kommer ju mycket att ha hänt vad gäller räckvidd och laddhastighet. Vätgas kanske har en större infrastruktur då vad gäller tankning.
Biogas blandat med eldrift alternativ etanol kan ju vra ett alternativ. HVO kan dom flesta dieselbilar köras på redan nu.
Våra kära veteranare får väl konverteras eller köra på fossilfritt bränsle vad det nu kan tänkas vara. Etanol går ju redan nu att köra på. Eller så forstätter vi på bensin då färre och färre bilar utnyttjar det bränslet.

Sen kanske man kan tycka att bilarna är en liten del av utsläppen men får vi bort raffinaderierna så får vi bort stora energislukande industrier och med det kan vi ta bort tex kolkraftverk och därmed sänka utsläppen rejält.

Mera känd som jb...

3

På jobbet kör vi mycket biogas, dock så är utbudet begränsat både där och med eldrift när man har specifika krav.
HVO100 kör vi i princip på alla dieselbilar senaste året även om det inte är godkänt av leverantören, men HVO100 ser ut att bli en bristvara.

Sen som sagt, el, gas osv. funkar när man håller sig i en större stad, blir lurigare om man ska ut och åka nån längre vända till tex norrland när man kör gas och har en bensintank på 11 liter  ICQ/bn

Så det gäller som sagt att det finns utbud med fordon och tankställen  ICQ/bd

4

Vi som betraktar den svenska utvecklingen inom politiken och övrigt från utsidan kan inte förstå hur det gått så åt helvete med Sverige. ICQ/bu  ICQ/bb

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

5

Även vi från Sverige undrar det ibland.

6

Nikke911 skrev:

Vi som betraktar den svenska utvecklingen inom politiken och övrigt från utsidan kan inte förstå hur det gått så åt helvete med Sverige. ICQ/bu  ICQ/bb

Inte så svårt,
Media har blivit åklagare, domare och bödel och behöver aldrig stå till svars för eventuella felrapporteringar.
Yrkespolitiker som måste ha ha ryggen fri för framtida arbete och livslång pension kan inte ta svåra beslut pga ovanstående. (Max 8 år i riksdagen är mitt förslag sen ska du återgå till ditt ordinarie yrke)
För mycket import av väljare som aldrig kommer bidra till skattesystemet utan bara kommer vara en kostnad oavsett hur mycket åtgärder som görs eller utbildning som erbjuds.
De nuvarande två största partierna inser inte att dom egentligen är mer lika än olika och det som skiljer är gamla ideologiska grunder som blivit föråldrade de senaste 20 åren. Om dom samarbetade istället
skulle alla extremistpartier stängas ute från påverkan (MP och V är mycket farligare extremister för ett framgångsrikt Sverige än vad SD är)
Öppna gränser utan nån som helst kontroll på vad som flödar in eller ut ur Sverige.

så...nu har jag skrivit av mig.....förlåt om jag trampat nån på tårna...  ICQ/ah

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

7

Förbud att sälja nya bilar ja, men bensin o diesel lär nog finnas i någon form i 10-15 år efter 2030
I övrigt så håller med Falcon

|o\/o|

8 Senaste redigerad av luftgekühlt (2019-01-26 13:18:57)

OK, så kontentan är att det kommer att finnas bensin i någon form efter 2030 även om det kanske kostar motsvarande 100 kr/l i dagens penningvärde. Så lite som vi kör med våra älskade veteranklenoder så kommer även det att gå. Faran är då att beslut som tas i dagarna kanske är bara början och politikerna kommer att dra åt skruvarna mer och mer. Vi får hoppas att vår hobby överlever.

falcor skrev:
Nikke911 skrev:

Inte så svårt,
Media har blivit åklagare, domare och bödel och behöver aldrig stå till svars för eventuella felrapporteringar.
Yrkespolitiker som måste ha ha ryggen fri för framtida arbete och livslång pension kan inte ta svåra beslut pga ovanstående. (Max 8 år i riksdagen är mitt förslag sen ska du återgå till ditt ordinarie yrke) så...nu har jag skrivit av mig.....förlåt om jag trampat nån på tårna...  ICQ/ah

Jag som är en pragmatiker anser att "it takes 2 to tango" (jo, jag vet att det är en revolutionärande tanke). En stor del av skulden till att politikerna skor sig på oss, skiter i oss, fattar beslut som är direkt skadliga för oss, eu-parlamentariker i Bryssel lever i en annan galax med röda mattor, privilegier, skyhöga löner, fringisar, är VÅRT fel. Folk ger idag sin röst till någon som på pappret ska försvara våra intressen i 4-5 år. Politikerna skrattar hela vägen till banken. Politikerna och media har idag till uppgift att skydda 1% mot populasen, mot oss som är de enda som producerar något, oss som igår, idag och imorgon, kommer att betala hela kalaset med vårt anletes svett. Frågar man ungdomar (och inte så unga också) idag varför vi har 8 timmars arbetsdag, rätt till betald årlig semester, föräldraledighet, förbud mot barnarbete, eller varför det firas 1 Maj, etc så vet de inte ..... "det har väl alltid varit så". Nej, det har inte alltid varit så. Det har kämpats för rättigheter i närmare 150 år, många har betalat med sitt liv för mycket av det som vi tar för givet idag.

Folk är hypnotiserade av sina mobiler, spelar Candy Crush, av kändisar, av kungligheter .... folk vet idag mer om kändisar, kungligheter och fotboll än om sina arbetsrättigheter. I Davos Economic Forum 2014 offentligjordes att den 1% rikaste i vår planet äger numera över 50% av alla tillgångar (mot 30% för 20 år sedan) men media tutar i folk att det gör inget, att om man protesterar mot det är för att man är avundsjuk, att det finns så det räcker för alla. Men vi som tänker lite vet att det är en lögn, att världsekonomin är ett nollsummespel, roffar någon åt sig 50% av allt så finns det mindre för alla andra. Folk kopplar inte rofferiet med att det ständigt skärs ner i sjukvården, skolan, löner och välfärden i största allmänhet.

Som ordspråket lyder: "förtryckarna hade inte varit så mäktiga om de inte hade haft medbrottslingar bland de förtryckta".

Franska revolutionen gjordes inte med händerna i fickorna.

"The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses." Malcolm X

Media vill att vi ska snacka om de rumänska tiggarna som vårt största problem (de ÄR ett problem, men absolut inte vårt största), medan de som stoppar händerna i våra fickor ner till armbågen VARJE DAG 365 dagar per år (politikerna, matindustrin, bankerna, etc) , de snackas det inte alls om. Nu fick jag litta kräk i munnen ...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Ett väldigt enkelt sätt att vara med och påverka beslutsfattarna på riktigt och inte bara skaffa likes för Giffar på Facebook, är att gå med i en klubb som är ansluten till MHRF. MHRF för vår talan i Sverige och påverkar politiska beslut eftersom de är med i remissrullarna när det gäller trafik och fordonsrelaterade frågor. MHRF är i sin tur ansluten till FIVA som påverkar beslutsfattarna i EU. Ju större MHRF blir desto mer makt åt oss veteranbilsåkare. I Sverige finns det idag 179 klubbar som är anslutna till MHRF så det finns alltid någon lokal klubb du kan gå med i. Vill du vara med i en klubb för folkvagnar har du två att välja på VWHK eller SVWV.

Har du funderat på...

Varför är din 30 år gamla bil besiktningsbefriad?
Varför betalar du ingen skatt för din 30 år gamla bil?
Varför kommer du troligtvis att få köra i vissa miljözoner med din 30 år gamla bil?
Varför får du köra utan vinterdäck på din 30 år gamla bil?
Varför kommer det troligtvis att finnas bensin och diesel en lång tid framöver för 30 år gamla bilar?
Mm. mm.
Är det för att politiker är snälla, eller???

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Goldie 1303S -74
Fodervärd VWHK:s buss

10

Här är de som bestämmer nu.

https://www.youtube.com/watch?v=Th6DghO6CQY
https://www.youtube.com/watch?v=d9-S3iNIjPw

11

falcor skrev:
Nikke911 skrev:

Inte så svårt,
Yrkespolitiker som måste ha ha ryggen fri för framtida arbete och livslång pension kan inte ta svåra beslut pga ovanstående. (Max 8 år i riksdagen är mitt förslag sen ska du återgå till ditt ordinarie yrke)
För mycket import av väljare som aldrig kommer bidra till skattesystemet utan bara kommer vara en kostnad oavsett hur mycket åtgärder som görs eller utbildning som erbjuds.
De nuvarande två största partierna inser inte att dom egentligen är mer lika än olika och det som skiljer är gamla ideologiska grunder som blivit föråldrade de senaste 20 åren. Om dom samarbetade istället
skulle alla extremistpartier stängas ute från påverkan (MP och V är mycket farligare extremister för ett framgångsrikt Sverige än vad SD är)
Öppna gränser utan nån som helst kontroll på vad som flödar in eller ut ur Sverige.

så...nu har jag skrivit av mig.....förlåt om jag trampat nån på tårna...  ICQ/ah

Det är med sorg jag ser att Invandrarkortet används i denna fråga.

Använd din rösträtt, och sen acceptera att du lever i en demokrati.

VAd dte gäller drivmedel är det nog inget problem. det blir värre när det blir förbjudet att köra själv.

12

Här är nått annat att bli upprörd över, och det tros ju komma tidigare än 2030

"Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år", säger Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande."

13

Detta har man ju seen it coming länge, det lär enbart bli en begränsning om kanske 50 år hur vi får använda bensinbilen. Kanske de får brukas 500 mil per år etc.

Herbie.

14

big brother... såg när jag skrollae genom menyerna på min elbil igår att om jag klickar i.. vilket jag inte gjort någon ruta så loggas hastighet plats körsätt vilket skickas till Renault som får göra vad dom vill med info...fast under sekretess... men då får dela med sig till sammarbetspartners... vilka nu det e.. ICQ/bl

fast det görs väl även om jag inte klickat i rutan..... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(