1

Har länge haft ett sug efter att bygga upp en motor från grunden.

Är inte ute efter en racemotor men vill uppa effekten lite när jag ändå bygger.
Pålitlighet är nummer ett.
Kan inte så mycket om ämnet men hoppas på hjälp av alla duktiga människor här inne.

Tänkte köra denna tråd som en hjälp för andra i framtiden genom att gå igenom bit för bit, har sökt info men tycker ofta att det är svårt att få fram det man söker ändå.

Tanken är att försöka använda det som jag samlat på mig beroende på vad för svar och tips man får i tråden.
Det som finns och som jag tänkte bygga ikring är:

Block typ3, Arborrat och upptaget för 90,5-92 cylindrar.
Motviktsvev CB 69 slag.
Weber 40x2

Om man börjar med blocket så är det ju gjort som bör vara gjort.
Att det är enkelreducerat är väl ingen fördel en tänker att det borde räcka fint till en mild gatmotor?
Vad bör man tänka på mer blockmässigt innan man går vidare?

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2

Du bör plocka ur dom större pluggarna i blocket så du kan göra rent efter arborrningen om inte det är gjort. Gänga dit pluggar med konisk gäng typ rörgäng. Enkelreducerat block är inget problem. Min första motor var byggd på ett enkelreducerat block bromsat till nära 150hk. Du bör gänga upp för fullflöde och då är det 3/8 npt gäng som gäller. På en typ tre är det trångt att få  tillbaka oljan in i blocket men det går. Om du har möjligheter så bör du balansera hela vevpaketet med svänghjul,tryckplatta och stora fläkthjulet. I vilken bil skall motorn sitta?

3

Tack Hans!

Just sånt här som jag vill få reda på
Motorn skall sitta min Notchback -64.

Balansering har jag absolut tänkt å göra.
När vi nu börjar snacka vev som också är nästa steg så kan vi ju se om någon har ngt att tillägga om veven. Är det overkill med den veven eller är dom skrä? finns det ngn Orginal som är bättre?
Har ett gäng motorer att plocka delar ifrån.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

4

Cb veven funkar helt ok. Får du plats med weber 40 förgasare utan att ta bort motorluckan. En originalvev funkar också bra men om du redan har cbveven så ta den. Om du kan hitta originaltoppar dubbelport med gjutnummer som börjar med 311 så är det bra grejor. Kolla efter sprickor i förbränningsrummet. Du kan med fördel använda en originalkam om du låter bli att höja kompet.

5

Har dom korta insugen till webrarna och dom skall väl göra att det passar under luckan.
Har för mig att jag läst att dom inte är optimala men det är smällar man får ta.

Vevstakar tänker jag att det blir orginal men men samma här. Tips mottages med värme.
Finns det olika orginal, när man kollar runt så det det inte ut så.
Tänker att jag viktar dom men det kanske är meningslöst?

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

6

Tre av fyra verkar ha sprickor. Jo man tackar!

http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/1500s/836AC7A7-ED7B-4C40-B2F3-43B7847285DF.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/1500s/E1289AAB-1DF2-47D5-A1C9-C7B98642766F.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/1500s/18180028-B81D-45F6-8BA0-0089686C05C1.jpg

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

7

Man brukar säga att "19 av 20 block behöver ar-borras", det är ungefär lika med 1600:a toppar har sprickor... ;-(

8

mettis skrev:

Man brukar säga att "19 av 20 block behöver ar-borras", det är ungefär lika med 1600:a toppar har sprickor... ;-(

Men det här var ju 1300DP  toppar  ICQ/ag

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

9

Försöker söka mig till vad 311 topparna är bra för, verkar just typ 3 de sitter i?
Annat förbränningsrum skrev ngn annan och att dom inte spricker lika ofta.
Varför vill man utgå från dom?

Sitter en 1600 från 67 i just nu så med lite tur borde den ha dessa toppar då?
Hade tänk slippa riva denna men det kanske är lika bra, den har ju något skumt knack i sig ändå

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

10

Intekungen skrev:
mettis skrev:

Man brukar säga att "19 av 20 block behöver ar-borras", det är ungefär lika med 1600:a toppar har sprickor... ;-(

Men det här var ju 1300DP  toppar  ICQ/ag

1300DP toppar är det 20 av 19 som har sprickor..

11

Min gissning att 311 kommer från att typ3 var först med dubbla insugskanaler. Typ 1 och 2 kom först två år senare med dubbla insugkanaler.
Jag körde 12000 mil med sprickor i topparna på min 1300/73:a. Några extra toppar hade jag inte när jag sommaren 1980 renoverade motorn. Den sista tiden jag körde med motorn hörde man vid kallstart att det läckte vid sprickorna, men efter att motorn blev driftsvarm upphörde läckaget och topphastigheten var oförändrad. Det var en verklig utmaning att byta tändstift pga allt sot kring tändstiften. Minns jag rätt blev det Heli-Coil insatt i något skede. Motorn ersattes helt och har under sin tid som bruksbil har den varit försedd med minst fyra-fem motorer.

12

niklasg skrev:
Intekungen skrev:
mettis skrev:

Man brukar säga att "19 av 20 block behöver ar-borras", det är ungefär lika med 1600:a toppar har sprickor... ;-(

Men det här var ju 1300DP  toppar  ICQ/ag

1300DP toppar är det 20 av 19 som har sprickor..

Ännu mera  ICQ/bj

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

13

I motsats till vad folk tror så är det billigare att köpa nya toppar som trots att dom kommer från Kina faktiskt funkar helt ok. Arbete och delar till gamla toppar blir dyrare om man inte kan göra det själv. Det krävs en hel del utrustning för att renovera toppar tex ventilslip och sätesbrotchar. Att slipa in gamla ventiler med pasta är bara nåt som funkar i gnällbältet.