Dåså, nu sitter lådan på plats och med det lilla jag har kört så fungerar det riktigt bra! Det är sån skillnad när man nu växlar från trean till fyran i den hastighet man vanligtvis maxxat ur fyran
Nu har jag inte kört så långt än (obesiktigad), men det är ingenting som skaver eller känns att det inte kommer fungera.
Istället för att förlänga växelförarkopplingen så valde jag att förlänga växelföraren längst bak. Jag har ingen tanke på att sätta i en busslåda igen ändå. Jag mätte mig till att bubblalådan är 17mm kortare än busslådan, både vid fästet och vid hockeyklubban. Det kanske skiljer lite mellan alla lådor när man kan läsa flera olika mått, dels i den här tråden och trådar på andra sidor? Jag kapade bara av röret och svetsade i en bit armeringsjärn jag hade liggandes.

Visserligen är det nog inte så himla millimeternoga när man förlänger växelföraren. Jag hade lagt på ett par mm till om jag vetat om det, bara för att få växelspaken vinklad lite mer bakåt. Jag har en Empi trigger-spak och den sitter ganska nära intrumentpanelen när jag lagt i ettan eller trean. Men inget som har nån inverkan på funktionen.
Växellådsfästet kapade jag ur såpass att backljusgivaren är lätt att komma åt. Och istället för att förlänga fästet med långa bultar och brickor så borrade jag nya hål 17mm längre fram bara.

Jag har den trearmade tryckplattan i min och jag tog bara bort centrumringen för att den skulle passa mot urtrampningslagret med centreringshylsan. Detta ska ju alltså stämma på alla typer av tryckplattor. Jag läste mig till att det är hylsan som "bestämmer". Har man hylsa ska man ta bort ringen och inte hylsan. Sen huruvida det stämmer törs jag inte svara på.

Från början provade jag en kopplingsvajer från en högerstyrd som är några cm längre än den som är till vänsterstyrd early bay, men den var lite för lång. Dels fick jag kapa bort 2 cm från gängorna för den hakade i plåten ovanför kopplingsarmen och sen fick jag skruva in justeringsmuttern så långt det gick för att kopplingen skulle ta allra längst ner. Idag bytte jag till en vajer från en late bay och det fungerade perfekt! Den ligger ungefär mitt emellan early bay och högerstyrd bay längdvis så om man har en late bay vet jag inte om man man klarar sig med orginalvajern eller om det då är bättre med en vajer från en högerstyrd?
Slutligen bytte jag dom inre drivknutarna mot bubblaknutar. Knutar från Golf 1 och 2 ska ju tydligen också passa. Åter igen läste jag nånstans att det var rätt noga att man håller reda på vilken sida drivaxlarna sitter på och inte förväxlar dom. Sen hur noga det är vet jag inte. Det kanske har nåt med slitningarna i drivknutarna att göra? Men jag tog det säkra före det osäkra och märkte upp mina med vänster och höger och inre och yttre.

Totalt sett är det ju inte en svår operation! Jag som har en relativt låg nivå när det gäller skruvande klarade ju av det iaf. Enklast för mig var då att lyfta ur motorn och lådan ihopsatta, när det inte finns nåt bakre växellådsfäste på early bay. Likadant när dom skulle i bussen igen.
Förhoppningsvis kanske det här är till hjälp för någon 