1

har för mig att jag läst nåt om det i en trådhär men hittar inte igen den. Tror det var demian och franke som diskuterade ämnet. Är det möjligt? är det lika långa drivaxlar på baybuss som typ1?
motorn ska ju ändå ut ur bussen så planer finnes ICQ/ab

2

Är det ingen som har svar på frågan?? även jag är intreserad ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Jag hade lite planer på det för nått år sen.

Typ1 lådan är lite kortare, så du får tillverka ett eget främre fäste.

I övr ska det nog gå ganska smärtfritt.
Du kan nog använda bayens drivaxlar och typ1 inre knut.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag har inte forskat något mer i detta men då vi är 3st här i stan som vill konvertera till typ1 låda så borde någon komma med en lösning inom en snar framtid.
Här tråden som jag o Demian diskuterade ämnet i:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=978

5

För mig som inte är insatt i bussvärlden - vad är vitsen med att konvertera till Typ 1 växellåda?

6 Senaste redigerad av Franke (2011-06-27 13:58:37)

HenrikL skrev:

För mig som inte är insatt i bussvärlden - vad är vitsen med att konvertera till Typ 1 växellåda?

Man får en bättre utväxling så att man kan åka motorväg utan att varva ihjäl motorn.

7

vad jag förstår så klurar Macke på ett fäste för detta  ICQ/ab

8

jag håller på med  bromms o lite rost jobb på en 65a o den är ombyggd med bay delar, vill ni ha lite hur har dom gjort bilder? ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

vwove skrev:

jag håller på med  bromms o lite rost jobb på en 65a o den är ombyggd med bay delar, vill ni ha lite hur har dom gjort bilder? ICQ/af

Det låter intressant ! Lägg gärna upp bilder några bilder på den  ICQ/ab

10

Hade lite funderingar på att sätta i racemotorn i bussen bara för skojs skull och prova att komma med i USB. Jag siktar ju på en hel del pulver och tror inte att orginal växellåda håller.Till racebilen har jag ju skaffat en rejält byggd irs med special knutar,spole mm så därför undrar jag om det går att sätta i lådan med drivaxlar och allt. Men samtidigt var det ju bara en tanke ICQ/ab

11

Franke skrev:
HenrikL skrev:

Man får en bättre utväxling så att man kan åka motorväg utan att varva ihjäl motorn.

Men är en 1303-låda (gissar jag man pratar om i dessa sammanhang) verkligen bättre än en 091 i den aspekten?

Hur som helst är en busslåda starkare, men det beror ju på om man prioriterar förstås.

Jag fick för mig att man använda dessa lådor för att smalna av bakvagnen också, ngt åt det hållet nämnde Demian för ett tag sen iaf.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

marcus ösd skrev:

Hade lite funderingar på att sätta i racemotorn i bussen bara för skojs skull och prova att komma med i USB. Jag siktar ju på en hel del pulver och tror inte att orginal växellåda håller.Till racebilen har jag ju skaffat en rejält byggd irs med special knutar,spole mm så därför undrar jag om det går att sätta i lådan med drivaxlar och allt. Men samtidigt var det ju bara en tanke ICQ/ab

Detta vore obetalbart ballt om du gjorde! Det finns för få soppastinna bussar i Sverige.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

kee skrev:

Men är en 1303-låda (gissar jag man pratar om i dessa sammanhang) verkligen bättre än en 091 i den aspekten?

Hur som helst är en busslåda starkare, men det beror ju på om man prioriterar förstås.

Jag fick för mig att man använda dessa lådor för att smalna av bakvagnen också, ngt åt det hållet nämnde Demian för ett tag sen iaf.

Troligtvis inte men då mina hobbybilar byggs med minimala budgetar så är det billigare att använda en låda jag redan har på hyllan.
Sen räknar jag med att en typ1 låda både kostar mindre och är lättare att få tag i.

Nu kommer jag inte ihåg hur det var med drivaxlarna men jag har för mig att någon engelsman smalnade av bakvagnen 1tum per sida och på så vis stämde det med drivaxlarna. Frågan är bara om det gick att använda typ1 drivaxlar rakt av eller om det blev både typ 1 o 2 delar ?

Min plan är att smalna av bakvagnen så mycket det går för att få plats med 8 tum breda fälgar bak. Sedan använder jag dom drivaxlar som passar bäst. Helst vill jag ha från typ1 då dessa är lättare att hitta begagnade och om dessa blir för långa ihop med den avsmalnade bakvagnen så kommer jag även justera drivaxlarna längd.

14

här är lite irs bay på 65a bilder,den sista bilde visar att ormboet inte ricktigt fick plats,drivknutar till trim motor använde vi ford granada 80tal lika som porch o som marin knutar lätta att modda till vw hubbarna ICQ/af

Post's attachments

bussirs 002.jpg, 846.23 kb, 1920 x 1080
bussirs 002.jpg 846.23 kb, 224 downloads since 2011-06-28 

bussirs 005.jpg, 820.17 kb, 1920 x 1080
bussirs 005.jpg 820.17 kb, 227 downloads since 2011-06-28 

bussirs 006.jpg, 769.65 kb, 1920 x 1080
bussirs 006.jpg 769.65 kb, 216 downloads since 2011-06-28 

bussirs 007.jpg, 715.6 kb, 1920 x 1080
bussirs 007.jpg 715.6 kb, 203 downloads since 2011-06-28 

bussirs 008.jpg, 764.8 kb, 1920 x 1080
bussirs 008.jpg 764.8 kb, 219 downloads since 2011-06-28 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

Tack för infon och fina bilder Vwove !!
Jag antar att byggherren använt en noskon från split ,så att motor och låda hamnar lite högre upp än vad den är i en Bay ?
I såna fall kan jag nog bygga mitt fäste på ett liknande sätt då jag planerar att flytta upp motor o låda samtidigt ICQ/ab

Läste nånstans att växellådorna till typ1 har olika märkningar, någon som vet vart man hittar den på lådan ?

16

Här en kille som kör med typ 1 låda och typ2 noskon:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … t=#5196361

http://i282.photobucket.com/albums/kk268/notablecarrot3/0578d715.jpg
http://img534.imageshack.us/img534/5799/splitbusnosecone.jpg

Citerar från tråden:

- you used type 2 axles on a type 1 irs trans? i thought you couldnt do that.

- Yes, all you need is to install Bug CVs' on the gearbox side, and ride low so the axles are horizontal and have the good lengh.

17

Jeg kender til 3 stykker i København som kører typ1 låda i deres bay.

De har skiftet flangerne ud på typ1 lådan med Jagtvogns flanger (m181)
http://i54.tinypic.com/18gh80.jpg
Så passer bay aksler og alt andet på lådan.

Som jeg har forstået det, så skal "endast" skifte gaflen forlænges.

Jeg skal selv lave denne operation til vinter!

/C

18

kee skrev:
Franke skrev:
HenrikL skrev:

Jag har ju ett program som räknar på utväxlingar, så jag kollade upp det.

Med 185/65 däck och 091 lådan och 3000rpm så går det i 87km/h

Med en typ1 4.12 eller 3.88 så går det i 97km/h

Med den tidiga bay 002 lådan går det i 80km/h

19

Går det lika fort med 4,12 som med 3,88?

20

Japp, fast det finns ytterligare en variant av 4.12 Den har en 0.89 fyra istället för 0.88. Fast det skiljer mindre än 1km/h så det får väl betraktas som lika.

21

hur är utväxlings förhållandet på nyare bussar med wasserboxer dvs 5 växlade.. är dom något att ha eller bara växlade för att dra tunga gruslass??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Vad är det som skiljer 4.12 och 3.88 då? Är 4.12 starkare på 1an å 2an?

23 Senaste redigerad av Macke (2011-08-17 22:32:57)

Nu finns det EN baybuss i Dalarna med typ 1 låda  ICQ/ag
Efter närmare tre dagars mek sitter den på plats och allt funkar !
I morgon blir det provkörning...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

24

Jag hoppas du hade kameran med dig i garaget  ICQ/ab

25

Macke skrev:

Nu finns det EN baybuss i Dalarna med typ 1 låda  ICQ/ag
Efter närmare tre dagars mek sitter den på plats och allt funkar !
I morgon blir det provkörning...

Har du stoppat i din buss eller?

Bilder och lite info om hur drygt det var vore klart av intresse ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.