51

Intressant
Hur är det med elsäkerheten när det är svagström
i bygget
//Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

52 Senaste redigerad av Langoo (2019-01-12 07:23:30)

PPRMicke skrev:

Intressant
i bygget
//Micke

Hej, jag förstår inte riktigt din fråga men tror du menar svaret nedan:

12Vdc är den primära spänningen i bilen som har sin minus i chassit så som det alltid har varit på Typ 1:an. Den används för att styra lampor, tutor osv så som innan, tillägget är att den även styr kontaktorerna och all elektronik för övervakning och reglering i bilen.

300Vdc är ett helt separat system som enbart finns mellan batteriet och invertern, batteriet och laddaren och batteriet och DC/DC-aggregatet för att förse 12V batteriet med laddning. Positiv och negativ ledare blandas aldrig med 12V eller bilens chassi, detta för att säkerställa att olika potentialer inte möts.

Om du med säkerhet menar säkringar så är 300V säkrat så nära spänningskällan som det är möjligt, vid batterierna och laddaren. För säkerhets skull har jag tänkt att säkra även den negativa ledaren från batteriet även ifall detta inte är ett helt korrekt sätt, vill vara säker på att ett jordfel på båda sidorna om batteriet löser ut en säkring i alla situationer.

230Vac som används för att ladda bilen är säkrat i huset/laddstolpen man kopplar in laddkabeln i men även i intaget på min bil med en dvärgbrytare på 16A för man vet aldrig vad det sitter i husen man ansluter sig till. Bilens chassi jordas när 230Vac är anslutet under laddning.

Hoppas detta svarade på din fråga annars får du gärna följa upp med förtydliganden.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

53

Langoo skrev:
PPRMicke skrev:

Intressant
i bygget
//Micke

12Vdc är den primära spänningen i bilen som har sin minus i chassit så som det alltid har varit på Typ 1:an. Den används för att styra lampor, tutor osv så som innan, tillägget är att den även styr kontaktorerna och all elektronik för övervakning och reglering i bilen.

300Vdc är ett helt separat system som enbart finns mellan batteriet och invertern, batteriet och laddaren och batteriet och DC/DC-aggregatet för att förse 12V batteriet med laddning. Positiv och negativ ledare blandas aldrig med 12V eller bilens chassi, detta för att säkerställa att olika potentialer inte möts.

Om du med säkerhet menar säkringar så är 300V säkrat så nära spänningskällan som det är möjligt, vid batterierna och laddaren. För säkerhets skull har jag tänkt att säkra även den negativa ledaren från batteriet även ifall detta inte är ett helt korrekt sätt, vill vara säker på att ett jordfel på båda sidorna om batteriet löser ut en säkring i alla situationer.

230Vac som används för att ladda bilen är säkrat i huset/laddstolpen man kopplar in laddkabeln i men även i intaget på min bil med en dvärgbrytare på 16A för man vet aldrig vad det sitter i husen man ansluter sig till.

Hoppas detta svarade på din fråga annars får du gärna följa upp med förtydliganden.

Jag var vara nyfiken hur man klassar sådan el i en bil
Här på jobbet får jag jobba upp till 500 v Ac men bara 125 v Dc ( har inte behörighet för mer v Dc )
Därför min nyfikenhet
Behöver man klassa sådant ( SÄK) i en bil efter det är över 36v
/// M

54

PPRMicke skrev:
Langoo skrev:
PPRMicke skrev:

Intressant
i bygget
//Micke

230Vac som används för att ladda bilen är säkrat i huset/laddstolpen man kopplar in laddkabeln i men även i intaget på min bil med en dvärgbrytare på 16A för man vet aldrig vad det sitter i husen man ansluter sig till.

Jag var vara nyfiken hur man klassar sådan el i en bil
Här på jobbet får jag jobba upp till 500 v Ac men bara 125 v Dc ( har inte behörighet för mer v Dc )
Därför min nyfikenhet
Behöver man klassa sådant ( SÄK) i en bil efter det är över 36v
/// M

Hej, detta är vad jag har hittat på internet om arbete med elbilar och ombyggnationer.

Bilswedens branschpraxis för arbete professionellt med elbilar säger:

God elsäkerhetsteknisk praxis
2 § Vid arbete där det finns elektrisk fara ska säkerhetsåtgärder vidtas enligt god
elsäkerhetsteknisk praxis, så att betryggande säkerhet uppnås för dem som deltar i arbetet.
Säkerhetsåtgärderna ska vara grundade på en riskbedömning.

Kapitel 5 - länk

SFRO har gett ut ett tillägg till sin bygghandbok för amatörbyggda elfordon.

Det står inget om behörighet i det dokumentet. Då dem skriver om alla andra aspekter om säkerhet och säkert arbete med el så tycker jag dem borde skrivit att det krävs behörighet för att bygga om till elbil.
Dem nämner att deras dokument behandlar spänningar mellan 60-1500Vdc och 30-1000Vac.

http://www.sfro.com/index.php/2-pages/c … 8-elfordon

SFRO kräver minimum för en säker installation så jag har utgått från det och sedan lagt till förbättringar som känns vettiga t.ex. för ökad säkerhet i tex en krocksituation eller lite livremmar om mjukvaror hänger sig i bilen. Det är i slutändan dem eller bilprovningen som ska avgöra om bilen får brukas på vägarna.

//Robin

VW Typ-1 -64

55

Ok
Du kan läsa lite här om lågspäning (36-1000 v )
Så det inte blir något knas  Jätte trevligt bygge
https://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/
/// Micke

56 Senaste redigerad av Johannes (2019-01-12 19:33:32)

Skit kul bygge! Helt klart intressantaste tråden just nu! ICQ/ab  ICQ/ay  Vet att du nämnde detta för mig i höstas, tänkt tanken flera gånger att man ska göra nått liknande i framtiden. Då kan du ju hjälpa mig Robin   ICQ/ag

57

Johannes skrev:

Skit kul bygge! Helt klart intressantaste tråden just nu! ICQ/ab  ICQ/ay  Vet att du nämnde detta för mig i höstas, tänkt tanken flera gånger att man ska göra nått liknande i framtiden. Då kan du ju hjälpa mig Robin   ICQ/ag

Vi ska inte ropa hej än att detta går i mål, gör det däremot det så är det självklart jag kan hjälpa andra som är nyfikna ICQ/ab det är lite syftet med tråden att väcka diskussion och intresse för denna typ av ombyggnad ICQ/ad man måste vara förberedd på vad framtida regeringar kan få för sig gällande miljöpolitik ICQ/ae

//Robin

VW Typ-1 -64

58

Langoo skrev:
Johannes skrev:

Vi ska inte ropa hej än att detta går i mål, gör det däremot det så är det självklart jag kan hjälpa andra som är nyfikna ICQ/ab det är lite syftet med tråden att väcka diskussion och intresse för denna typ av ombyggnad ICQ/ad man måste vara förberedd på vad framtida regeringar kan få för sig gällande miljöpolitik ICQ/ae

ICQ/bf  ICQ/bf

59 Senaste redigerad av Langoo (2019-01-13 11:26:33)

Uppdatering

Lite smått och gott kommer här.

Fräste ut ett lock för där startmotorn suttit i 50 år, finns inget behov av det längre.
https://lh3.googleusercontent.com/NZWjFnh8DnmrMOKZx1arG0nus00xiijPtvCwsp3R43sMCjMxjUHOFtA2njZ6XhkGlPL8kyMprdWRhfNiID4dQ-TWCNoWnbJdFw54Vm1bjqtLeSf6FkfTohskxQoMlFOZoO6aSGY85ec61QQ0IocTPg3bFUz5VzGYbG1AgoWj-RxKcOfBVVba924uzGZaxAtdpcXsQOCF0cIH5HBStdC2B1zQI15-60TJLdgdfClgzIruMumBN18riUUMqxD-Ht5GYBJQJ1mQ3ZK7b_pOh0VgTibEJ9KGovhzQJz0TDOcDElCFBDhmIz7_KH_g01mLp6wcXuutkwSmQBHu7bYAbiU6mt2mDz9DhhKLtXhYUYoLtP8NplkSRagxf_-bROEeE78JIR2nKliPumoS05hns05CrYuzB_blajZ3oVw_ZZgjWeUY3LbJN__aDgwIKXswJ0brZmG3LXUsdmlzQUzR3mCpqsCIeHtHuLht2WR5Z5JEg4Fv6aiBE5Q_MRIAcn5YTxwlhxpzZayujfXloi_jIWxrDKAWotzKsUrcHL_yK7uNOgPArhu9aq86n4mXFYytF7C1cGhzgIH-KY8rwOcQ6oNPp8nEDA_KmEJuYqIN8m5u0boM7joYwVNzUtQDjiQuDMftvWazEE2RaJYBWbcJZX9TA8A=w2059-h1542-no

Liten demo på vad skärmen till Raspberry Pi:n kommer visa.
https://lh3.googleusercontent.com/MAC_fhzond5pEhhyIaxgpcwtuOu-wrKnieMpB-qaU0RT6jdfi_E5TBpB7MHiuWt_XSHNFg0DQps8TzjULPOQ7xp4InF8xfxms-7axNKfCklUX-DT3iRpSn44JNfixVm5ZGnTDbIsPDgD8V5xdBxGK75k-BhdTn2jQp3aFLSLvWZvtkgfOHFDmp9zU8eLCkVKhiblYN-JGW8Ypep7h9DFQdmyiKoE7v2xUr7RtFGD9guKC8v0Xwy2hTfuM-F5QkjFGuocJlKUbFmEsKux9B9Ep3F7N6uKxa0m4lrC4lCvkltlb975ciU2ttofhQts2Y-bDMc1ABV_yetrfdnZ0XUPQXAgpHKlpC385gr6qxPpLGi1sZwpU-rFDrSECdXQ19vUw40EhO8hOLvZ4PpiBVrnK18eBRXcTz6QKdT2qHWAY2cAdUhA7bS_c4KRRgcNFDcHsYiKUwPBuAcgJyhTbC7rz7xRJwyr-m5uiaCS0VUQBjSmndDhiHUTRvKrZwPOC663q_oQiYYb4j8gfkxaKLHCyduHoPJPS9b5BrxaYs28LIGAdR8lBRuHtJgZ9JG1Z5xd6JUkWz3BO-VDtUX8c2pHHw845gFiTCmovDKglu5VmEooMtRb2qps9Oz_vrE3OGeKTwyl-zjny8hztmOhhZaDJmuv=w2059-h1542-no

Kontroll av klämningen av kabelskorna till batterikablarna.
https://lh3.googleusercontent.com/uZVUcRirYRDQIXDHe732KFtqD0DamORh6kNwG3DRK7MWJy_v_sknCD-ijemJU6tag_Dz8DwrL73xcbwOGoDnsp3FiA6pLUVPZNendy7DIjbVu32gHUVCDtjZeEcoCHYr1T7VBBKuRhKSARuNF59352fQaJ9s4OIZV5Zry8QlXf79Z-_hhvnPnh-CuPj4Tfowk-Bk5Q2DxuG3LdfkiD_DwzXl7j26bQvVWmXg2HF1oIr350xio1JMoRTeE6vTa7uSKhYFYEXQfVno1kQ4We6bjYW-FXh-d-NJcbwT6wg2QaaETEiF0af_a20337HJqInt-w0J8oOkinLJASp5J8_vWz61QZz2IEDm79l3iglCTvTUK_EAkwPW9s-2qgh6l23msL8CadgxbIHwzmEm0naUEYFZxeoupgJDPfodPEtWINHdOMndA_jkk5g7Tb_m4G6tm-WF0fJpPMBpzGEamcHklDXECI4O3KAcZJVJROOgZUNaNT3jLs85hc3obcpSvZQo9b_rlc93i-4DZK-IPiLkoec9AV99iyuo2A8vq7Ku2O3_50XhhzV5PH_0bc-UtVKgpDrjaMqf_XueCAqId8wBZ1roLTcsjzwtnLWuRLPFwqHBxbjIGMT2pcnOPOMdpvwx0dv1zzjRf20a7d6ixp5CALAc=w2059-h2754-no

150N per 1mm2 kabelarea gäller upp till 35 mm2, därutöver blir det lite lägre gränsvärde för att klämningen ska vara godkänd enligt standard. Borde varit runt 6500N på en 54mm2 så detta är tillräckligt för mig. Ett sådant här test säger att kabel till kabelsko inte kommer ha för dålig kontakt, mindre risk för varmgång är resultatet.
https://lh3.googleusercontent.com/dSmkPesV90-OT4HdGY8JrxtUlNPakhhpXjhas-8o5SqnbxNgHCyYqe1QgCXNu5eLpuP-zyToY0_1A-kaNKQpQOeKMLjasvo1xMNL47YhEfEbXfFFGtlPk-aDgloHSD-w30cdkB-yk0MFtRpxWv5usU7LCqj44lPOuAnH0Cu4eNgH-EY_Bm8DrMRih2JIZQX-UWR5xkW6K90ovoFa2lu7Pi1FR2LBy20SGq78AkO4N5o-3CNYWuNGsAJHHfc0nd2w2EXgTMSsIp8McrwrSbKoLUMkSFD0mxQ9QQrDWFprJFMyn5cr5QumWVObkMOfoVZ6qmMIPNmR06wEk53PDb6xcLajQMATS838hTtxXi6IDmggzwS1VFAMjQ2VY24vWxHqTcOCxEyFqiZ3etBrafyZroTa2DPpbD_d3teFlMygWclcQkcCvaV7XMpafsC9_vla5TcYlFxUHxWeZD5rOdr3QEMDIC3efYYKKm1TzehoyeYgYjQBAOTi9jQkPHiZOVXLcy_DyhVKrlZZzcnPbu3Fvit9oJiBIoLtB02siG--p08fZ5tGIx--m8GkXpmcLKmhApbpRu5vrwMPojDT9nldko-ziIxQvLMQS-KeOHxo6J-JsLoXvRY9SsUFNH9IgASKLoJ_h68Tp-rzoeS9WIvQWo-P=w2059-h2754-no

Svetsat ett fäste till batteriladdaren som ska sitta i bagageutrymmet bakom baksätet.
https://lh3.googleusercontent.com/OlrNuSQl4gC6DxbO0hUIbKnxvP5A0dwPsYRyvedADG4Mz69cV0u_MVBa7nv5gxaNTCs-l0Atpj72jx0cSu8gUuPF9ORiWS_ICANEiuJt9AaEYFgORSyebJRt0xWaKRsqp4GqvP-QpQbXO05_4GDyKUgwPKqLIZ45LBF5UUtDLr99NHXNHXGDMioOnhUXgHnHY7ID1itKt0NDc8nf-HqUyJIxKlAPLc2hEnxwfnMdSVmk74w3l4C8YCLqb6QWVNSMMxcwRQskfZUgOoLFtg6hJoQ8-5Kg4Nkwunk5lQZEDTJNbOFEVxYl_GBxR2CSzVZ7up9Xo7PF3cmxcy8xJIdpVoa7ZLasfg7YfERz5DOVZvDT7I7qdwvtdf9ADJjKJyMca3hBncriWKhMI9-kEICSveKA7JKNhx7MbWQCl4EB6_WFeGF7AO6BeQ96ynx-55devTc8tNy-0bdPyo9xl3Tan9cuy9EgsMD4tVSflAkXUqpF9rhI_Q0FNdwXQcUnfz5RjnkFX8dt9Mrt9WsWdnrGudAZS5FNVJcymmOcQ3cdYkhAZ7-YtCFwZJiEIhttB8UkryLzbCm1HAkvRRqquThHJ5ulYPZvdNHZytUZpao_mP6elgZ3OZOv3Afc1mCExM732GmyPfndK2MQHt2U1Zk4_iy9=w2059-h1542-no

Motorn sitter i bilen dessutom.
https://lh3.googleusercontent.com/hGwYIk7Ei1bBk4sm89lAiBHErHduqeP50Qf6HQ2oEo-8sFVhk2Rz0Vq3LQXXT64XW8DgTBz1gSUsUzkEOHW9ki62FkYgBop0h0lG9BXvVKPgZ9KbIncuc3Z9Yzfpnwvmi_tf8XW8qL1QVyMewVRpVhY5T6_agT40YY-16rwEyC0xCURDW9qC5Y10pG4mSj6Cj6X7_G0n8tMdaXBF_KDTjzs-6gPVFo1DChEcnJhJUx-3M7aDLM_0sw8XKPvYCrhHkA03Ym_L-hzbH-pwRNGHjJ70z8PLRjBw42zXWObo00rO6I-rzjcT4wlVtsOdrio3BxlHROQWw4upAHEtjLeR3iaZSUd0xvLCsOriot4g0BC2Gru8-8VwQHY_Ls10KSehzh_jwJAjWvYstqq2jYjPt8Nn1fdd25udYSjTOOq-bUFX9HygsYxyWOHrN3Udll9gVCsVFJesgUSdndgfEt_pi9ilzPjtp7V5h2OFcQarxfwvogiP0cejLzwMRvRizomTfyyXQI1i282cWOsTuu40UFMXO5ZnEKsagPfFe7v9U_4RxkYSBehXJFRwjqS92e5TlSP-0EZgzQEg9pSUaJPCA52bVh53CFflgTcNLMJW6GSyNre-OUMMKXln8GYEd1aOCRNLlDmEa1I96P5w_nnbwWiM=w1599-h1186-no

Har ni frågor om hur allt ska fungera så ställ dem, jag är inte riktigt klar med min dokumentation för funktionsscheman och elritningar ännu men det kommer.

//Robin

VW Typ-1 -64

60

Det skulle förvåna mig om regeringen förespråkar ombyggnad av gammal befintlig bil till elbil eller annan typ av såkallad miljövänlig variant.
Min uppfattning är att regeringars största intresse är ökad konsumtion som ger mera skatteinkomster till staten. Men det är inget man kan gå ut med i klartext.
Hur många kärnkraftverk eller annan typ av kraftverk behövs om alla transporter i framtiden skall ske med elektriskt drivna anordningar?
Men ett intressant projekt är denna ombyggnad till VOLTSWAGEN!

61

Intressant bygge!

Svaret på Kjells fråga finns under nedanstående länk.

http://www.energimyndigheten.se/klimat- … addfordon/

62

Kan du tänka dig att göra en till adapterplatta och övergången mellan utgående axlarna?

The 356 factory

63

max2919 skrev:

Kan du tänka dig att göra en till adapterplatta och övergången mellan utgående axlarna?

Inte i nuläget, jag har varken tillgång till material eller maskiner för det, var en slump att jag fick tillgång till det när jag fräste/skrev ut mina delar. Framtiden får se vad jag kan tänka mig göra med konceptet, jag vill inte gärna sälja något som inte håller utan att jag själv provat ut det.

//Robin

VW Typ-1 -64

64

Uppdatering

Provisoriskt test av motor, koppling, adapterplatta och gaspedal. Drivs av batterierna som ligger vid sidan av längre bort i garaget. Begränsat till 10A då kabeln på golvet bara är på 2,5mm2 för tillfället.

Mer kommer i dagarna.

//Robin

VW Typ-1 -64

65

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … ht=eldrift

Här är ett annat elbilsbygge som blivit reggad och klar. Du kan säkert får lite tips inför besiktningen av byggaren.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under renovering...
http://www.matsgarage.com

66

falcor skrev:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … ht=eldrift

Här är ett annat elbilsbygge som blivit reggad och klar. Du kan säkert får lite tips inför besiktningen av byggaren.

Tackar för tipset, den hade jag helt missat ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64

67

Langoo skrev:

Uppdatering

Provisoriskt test av motor, koppling, adapterplatta och gaspedal. Drivs av batterierna som ligger vid sidan av längre bort i garaget. Begränsat till 10A då kabeln på golvet bara är på 2,5mm2 för tillfället.

Mer kommer i dagarna.

ICQ/ay  ICQ/bi

68

AndersB skrev:

Spännande projekt! Får jag föreslå ett namn?

https://i.postimg.cc/1Xk3g4Xh/Ska-rmavbild-2019-01-10-kl-09-15-08.png

Underbart fyndigt!

69

EskiL 109 skrev:

som min dotter skulle tänka sig att ta över om den skulle gå på el....

Det som känns extra intressant är att dagens ungdomar är så pass miljömedvetna/intresserade att de börjar ställa såna krav!!
Å andra sidan är det deras framtid vi ( och kineserna) förstör dagligen.....

70 Senaste redigerad av 63 Highlight (2019-01-15 09:12:56)

Jag finner hela tråden intressant/spännande och roande. Redan för ett 10-tal år sedan började det  dyka upp hotrodbyggen på SEMA, som jag  är tvungen att besöka årligen i tjänsten och med åren har jag  börjat bli mer och mer nyfiken. Funderade ett tag på eldrift i den Lola T70 jag håller på och bygger- men insåg att jag gör det ju för jag  vill ha själva ljudupplevelsen. Sen tror jag ( i min inskränkta lilla värld) att jag skulle få en väldigt tung bil om jag ska få ut samma effekt som bensinmotorn ( 8-900 hk).

Du ska vara glad att Du ännu inte råkat ut för tidsterroristerna. Tittar man på Dina bilder så är Du OTROLIGT effektiv och jobbar hela dagarna ( mätt sedan tråden skapades) , lr så har Du i verkligheten kommit lite längre. Då brukar det alltid dyka upp någon som avkräver Dig bilder på  hur det ser ut IDAG i Ditt garage och intryck från senaste provkörningen *blink*
Keep up the good work!! Detta är nog den intressantaste och mest följda tråden på forumet för stunden.

71

63 Highlight skrev:

Jag finner hela tråden intressant/spännande och roande. Redan för ett 10-tal år sedan började det  dyka upp hotrodbyggen på SEMA, som jag  är tvungen att besöka årligen i tjänsten och med åren har jag  börjat bli mer och mer nyfiken. Funderade ett tag på eldrift i den Lola T70 jag håller på och bygger- men insåg att jag gör det ju för jag  vill ha själva ljudupplevelsen. Sen tror jag ( i min inskränkta lilla värld) att jag skulle få en väldigt tung bil om jag ska få ut samma effekt som bensinmotorn ( 8-900 hk).

Du ska vara glad att Du ännu inte råkat ut för tidsterroristerna. Tittar man på Dina bilder så är Du OTROLIGT effektiv och jobbar hela dagarna ( mätt sedan tråden skapades) , lr så har Du i verkligheten kommit lite längre. Då brukar det alltid dyka upp någon som avkräver Dig bilder på  hur det ser ut IDAG i Ditt garage och intryck från senaste provkörningen *blink*
Keep up the good work!! Detta är nog den intressantaste och mest följda tråden på forumet för stunden.

Hej, tack för komplimangerna ICQ/ab jag har kommit längre än vad tråden visar, det är bara så att jag känner för att lägga upp några uppdateringar tätt nu i början för att hålla igång tråden lite. Ej sagt att jag inte bygger på den varannan kväll och en dag per helg i snitt ICQ/ad kommer en större uppdatering idag sen är vi snart i fas ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64

72

Uppdatering

Under julen satsade jag på att få klart laddarens placering, intaget och buren till batterierna.

Började med att skruva fast ställningen till laddaren i baksätet.
https://lh3.googleusercontent.com/6vska5WihKFZg8Hvlkk-oS2QNWZkY8-JK7CP47l5mPr5a2JfGiDHC5LnwpAGqJJr1Ozkr6Xhr3TbuhIcZhA0LCpBi84Q7EcScVU600CeatiOv_VgAtCC9UoEAnHP5MBYFfq_b3M_dcUS3BmlwAsodic-Fc1eqHSScGaollVOeO_C32mPfKjCyLiqFJdS_COjzrPFoWa-lQuhB5uanTB6Ie-p46CU0fyCryTLZKFPUkleoZn32i0t2KBLs1LyW_VxijpszvbMmSbeQG0JFokXMR9kCLZgU-BJd6CeFnESneUI6xdIwDUliErTicZC2y4Bsfee_8BzvF9YLjVmbCY1wjUK5Q8IfvX_QgSkfu5aIGBbQOw-DKAVOm8k0wFRuwUhQ5oBG9rmx6KSglLDdSaGkKhvdTPdiAoNLCuMxrzOvEVhrSNjt5Ht1TPP9-RzbDbeK_wFBAJWIAhRe6d_a729W1W3N9N7kasnfR6-TJmA116p3La8iDnFESa4U8xRxZFIVdPZ0ZOSS96StC3Ppe-yzKf9EVaAvqoXDhBmgBPdLKtHxh1meMn1k6W3X2EX0hoOK7ssFEIg8zA88XUHX7IaBS6sHns9gXisDoSO3zyy8PwjUvYMYTiZWTsPht4s5MbweM5AIo96LOZgFOwvH7q__DEx=w1586-h1188-no

Sen med laddaren monterad, kopplingsbox för diverse reläer och signaler. De två stora kontakterna är 230Vac IN respektive 328Vdc UT.
https://lh3.googleusercontent.com/mpJ6D8PW6yclcRVT-hRea-YfF7w5Fb78OAhI2Tax85W2QW66_aiJzDk41w_78a7W8H95kXBHW0rHeSuGRp_v0yGlqf0HYw14usZXmeZ5-SylyWYF9iqcLGQIdqzclFyng6RyqgeOxhPITk9bUYBZltZ74QHJKhGSfDZwyfsevvmOnkPFFFEQEt9hUNudnhBGmcDoz1lCx3MqDXO1D10FCKumu_BAOQfTf2B4nA4YPbg_EMifeN1kfUIko3MUdMg2H7VFAEjSdZ7CINdVoaQt9gYfhRXPCJMzysExVpR3Xp97Nc3rJX0G4hh5RT3TW9ZX0dnp5vI8lGGbfs748cZFZjF8A8utydE74Zx2vFcDEm1k9bgHwOmpVCw2N16qI4vPBTALFQuQe4XiMW43nEaqobnH8maWYWWzp1iIpo-EawMuD9ek--RWzvF_uASMcClYhn8LxO6L67DOmXNfG7wrYGPQwMmcMrRs8Rj6LtbE9gjZNbJAxaHma1XjR4609GLwc29o-TL07gBor_3_jLRMmXpKzoawjQaVe1gAGhGW_CXGm6rxlI1c-u65jFhMf0tHj0ivRB5ctKxd5nYZ0VDK4REmwC-mtmmPh5nKtwb2a_LsiImNmtsScW3yoIiaGoRSBliGAkizA6IIDKXbSkysc-96=w1586-h1188-no

På andra sidan väggen sitter laddintaget.
https://lh3.googleusercontent.com/dZcJayuyoqud5OdfDolGMP9E_M2s_Kjnv4VMaREduvxYgKF3F-4zwFIXnrUAFUtd6h84fM3a5Si04ThOf8QErp37H7MKFwdDAZjbyyee3xya2VrmndSP4vh1DO7nmi4G-ZW94qdxjltSHgSGYkm7l-5VxStULApPla5T12_V7jL8Pzu8HovDmWMMlIrdOznjdAFiRbTNHZcbuZZcfaMrZkGUU_kRdp2DJ05k72bFAKQXd7G74hlHFRmEp_LZB26uXBwT2_vd3jnO6NzDPoBKpXAkmZHtH15O-BZ-LxHz0EGC1N33knDAHApEtD-DJILExelI9E1eASKOt7Jnb3U039mkjtmkYfcilYp2SEA89dmC7ZY3j6wBPI2Gi0GufrWF1ddUmf7i8WREHc3BXKNpYYr6bWGO6pra3kcTYIKjHesTDGr3RCTw30_WULIGmEm9BMZBidGQPkPRnMW4ft777lzYZeSnb_rD5DnAgTEWq9EKH1iBz4myoBSxbkWiqoEzC1K1_YklJ0T6qB1nuYZkP8S68Gsq-eTahgiOkY1lYNkl2iyH45bcOXWVgaEvxhRxRJRxkmxdj4c6kbGPiKU-Sex9ny0bl2nACDDO_hi2XPw4HVnkaSaIFZyEg2zYapPRTtVjYrQouLVh1_EzOffrNWOL=w1156-h1543-no

Med laddsladd instucken i intaget.
https://lh3.googleusercontent.com/QthUeUxas_G0P0KUZc9377wFUygBofLN_UHqoTE8d9S54bjgDqsVC8v6c1gPAdOLEcBSOdkUOYe9bUhSMZqxlHXLySsGIk6xmBgJVpAK7cg81RrZeRi5-w2TUvW3tAodhBfw5XEtNBLdBQYfyDAtT1E11iPVLKWtrBsAGHk50gfr6ghkUWgN4rAHxAXfRJzZ8PmI_rOZuQQvolDhWJxLN1QUxin1RqnOlhpZaw4bpdO2yyOsy2kFJHikizcXky4LutSJiPPcG6TAZVFVt_LWyq4ylnmX4svPoyuPgphF8ZH0W3r-ceaq5f5DNYxep1w43jaHQIkRrzfvMGdk9S8r7thDg1JTDMV1FocQs9C9QKSs4gfagS8OU9njxybEvuZplI2qQC8Nk-WsSW1mvf7m6zXfZX_CIKn29KiBwfy1mF7YNcG6H3Q46ik4RWKlbFNfcFmCZY1o5xQuPKf6Rj8j0uNXqxLKlZmQ7Xcyc1JNFIZEpO6CQy47U3OzVPMrtBW4uToohbmrZvmbkpiwgF-s08UVKlCsSIhG8gmlUxNPP7B-Cj585VW52Wo_7W-t3lVMJ7OKEZEAPwoSgocasu7XEFRApIgQN23xJqONN3yJ4RHCgOkf7S2uZX0PQG0ruDYlaQ-ePPdYTpgeaa2MQNvjWTQO=w1156-h1543-no

Början av bygget av buren till batterierna.
https://lh3.googleusercontent.com/bPbLcZ9BDwIEJNHRPBW7Atuirp9NiUo_lHmhSQp-JVLveM83RwNYgRC8O7eZwQ2j48VdBZHAQmkPGl8xUAgmTmP4CAWjITejYiBi9ddrkxrjnJ0XHwkVBGKO_h9as47NhWPCK6jeh67E0wcma0ZuZRdf45cw1anwvEYrlljSEeqb7H1JPpyYGTPNSLy20JZiSqU8-J0NRAAXe-in2EjwYs5XdWfcGEC53YqVXQ9bLrBF9hCWkYJjJSN49RlDvWBn43g61kQw7Y96BqWks1W-MUpNOFgmubJnf7iYww7MPf4v-sTfhOBLsM2K2vWcVUO69_oIiUo9JJhnSae_qvU3U1LKZHEs-NwVS_K9MK9AyrdMAhIPqATTiDXEsieDIChfXoWAiiQykeUgSzJeiXAxV93G0WjkfDOw2mPmRWyn2lcm1EFloDjQ8LkWjnwkSkB-LYicCAMO-3763CDXBEzOjeOn56pECaCXqAPit0X1DuWFG6QRixSKyz26lxcCKMeo_4juivMd-LUtL7hqfHYpNIELfcVGP2F9nc3oEf7Q3uBPStJlsY6s9b33uLn5DgYW5qFTcG6GDjc5RdEvrIBcMJeWiYMzpqskhqPgV48vrEMYStNy6vTPu5mSNgWkF_TuDh8gJgFLIcvT0M3XszRuvJfo=w1586-h1188-no

Testar med batterierna i buren. Gängstången håller batterierna på plats vertikalt då den går igenom buren och små öron som sitter i kapslingen till batterierna.
https://lh3.googleusercontent.com/yuL1wOwb64q0gIaqWsUBBeYju-q-WHSx4SJpN461lLmSZFGY5_FMbZ04qiou_bFhOG0J42C4G9nldyzvzv6RqPC-HqkrvBjKl2xiUI2A9CzEqsGzZyprtO3eK5iKhdk9D8XvbaBwjBD7QrFz2Ms4oye_LcwBQ36dwfFbkCwu2FwZYIrXJNvA0yI9iTT_RRSqSpjUFSxCrR7XXXQWYcspgrsVg6F1RqoyCeG8jyl7H1jK-4z23vpDm8xbdwPNcas50npPUS9bP1GQlkvcl1f5F0eCjEBApwDNPZM7ukIGdFG5z7v2oegGz8gamxU0oMbSeZJwUn84Nvrw389MSR5utSveHBJkGXdqvisrZr3kNTWNoOT_ujeMh8c27iXLtJy3umOIXwFRzGxEEXGkZbUR2etVe9pM1QvjwwAcKYoufURR-vOGndfyEQberF5gu3nrD1xjW8F6wvierk4oY_nHoP5byi1rkm-Y7-w2-tQv_xd04YkCcKZhUnfiOy7dGmF5XLKKKU-hkP4EJfuC-Fi9kyMgd5_vIhJToHt60ZwpVSmv6nOOGQNiMJa8kezixzTY6JBg3ti4sH2ACpKkU-45vM-_CdfSYZuAquZaGO7pbjjzht6tFnuY360HolxGANr5MoJbXRY5KN4rMg-j8xMM1Ukz=w1586-h1187-no

Lite mer metall är påsvetsat för att göra buren stark.
https://lh3.googleusercontent.com/Ytg4LxkrqxdSnCjPBSXdtbJiJZrIJNermeULMVUVjPYjKTyvm250pDxwdwzkCz_sfvMLVvASwV-xhfOdXAJyXeJkvLtJp76sng4tFJN5zeyNKQiGA352YuCfNtneVz3kt2q355Rphw6UVsJK5Q6NivKgNKPX7x6sYGdN2qye1c9A4d6SttsQtO2ucg1BnRpkTUJ2BkLJWSnuC_JEWnolhAHvZvqlbJzrZh40W5xFvK1YIAROWrnL9m0Z6JZ60Qp_dXbze2L2T_hFOcBoAoF677ehu3NYTFO7VQ23Zn6BkJdl1d_eNGXUgJal9GVcqR93h_FUqQ24m13JzjQWTue2DAP0HQsQ7Rh47oc-Fz00O8EUDnsKG2CyoidqXe9EQRXFvrIflMkpmpF3VH5FCiJEIZjkFa9CbjdKhqPisfXpPQmqVkXT4O2m_m_0SGM_t2zLJbb7KoVI8sO73HvJKs-WvYlnepCYKaW86QT0dB8KTzVWhBwKLdi962kx_w7Dp5Ty8F5TNBgBaFlIMmV8MgVNViPVA2oGXi58SaLH06ZdPsD0DY5h2GpnEFg-HXzwILVL3yEhAt1CyG9liQ132hgZJ-QRe_r2WJD0I3o_hfK54pldJShhTk2MlTR90Qyo_EJbTNHwa64crqj8fnupImSXd42h=w1586-h1187-no

Testar att montera buten i bilen. Använder original infästning för tanken.
Här ser ni också början av var batterikablarna kommer gå från batterierna till kupén.
https://lh3.googleusercontent.com/cL6FeyaVOUpshprjbWYMvswqv-wRFUl3vlzD99iRUo63V4ylgeR1O81A-hNtBIKpp9RyT6uFrYy0CuTBEwg9E9F5Zs1YrShuEpeiBgjFSYA-8-rLSelbU_Z4Bw0bB48ZSavFS6oTB_RaSfb6mbeJk3Bgs7gTpuuQfdmn9gdWBBt1lbEHPR1wQ4d17t_Csu58TPsJnWmMyD47r_gyVT6clfyk_IAWwD39_FRKutlpbiAfBZl3mV1U3otwufuFiADNhh0Cegxp4KjlKb1k4bCmiAzACgO_YGxZAgLEHLBrvbRcszyKWNb6p7zwnCdkfVGORwIkSgvMCdxy_XWEmUeuMh8H4IPDvNOxIlP6OzjTI_DMzhHHreI1aBLBGxZ85xMUsEdk6H7uadrTY4zvywb7lQubN1zQWi-QgwluYjN87bYGY4YXa2LLYFZAP7IS7oyrNSLjFyVDK9feTPVqheDX7sA3t88co9cqDZuCVUcvdBjmCqB8KafiMSdSQ4iI-oMgO5DEc9ttXhxdcHX-tTkki0ycEIaVnNb2FN4w-X3GBk0DZ2SncgyEJ75axyZDxeSLfHi4or4z8MPoLlpkXwHwi6TgB_RPO3jHKC4Bnx2VtLMionfUNN5pFlFMrBOxCu8zwkwbmab5KtHRHS0kRrU9wbwY=w1586-h1188-no

En täckplåt behövs för hålet till tanken.
https://lh3.googleusercontent.com/ph1dcyH0kkQhYuMRF6Ug4OOPt6Eu5_cgL8SvGvLzEa3f7BXVSI9RVHO3novYnWPqNrf7hQwpvHb7IQbqoigy1zCA1MDswey2MlK_PRcjbiKdgtOMMdwxPdc1PHQEz0yPzohAqX5toC1okg96tM13xhPmhRGKMlgcwnlpn__uGty1pVSsTMZzTon2HeueA1xveMoLQkZGjB8nTgTm8Deey1jL7FJZgAr8jKoJIWYL2-HQ574bgQonOjFXfmNsyWRzVlDblYu_0IMm56U_faF-Poj8bJGG6HbM3bwcXnvf_AG3XAa3mk1KYIYVGvuABZ4lRwQApGJWlyvlCrdKz1IctU3JGSuOkSmYxek25UqRU2wuvIK1fSM3kfzE6lmpg19fRNutaJ5UdAz08NCsxGUPb3xIwH4o4HIKDi5jU4MRzYmtYpqt7GrgN8tvphh-av8tJkYqGwqF047BKvq4MUiaov-qiIJckxNHXCyS92b0ote3FrwL_aGlej3UqdkFOoQPh4mk5MdAdqKxfvde2OvbFGm9ORIQJD7eWy7biZwZFiHgLv4AITXAkTSTw5ZsGATmXo_92AUGE4YA2WLfbQTAaQ1QeKVgOFKsnx_wDqoIcINzGUcnfSQc5Hs7pUuDaTN9zC1s4GFWr7ILEJdCuuoiJatd=w1586-h1187-no

Innan den monterades så la jag dit en tätlist.
https://lh3.googleusercontent.com/ycb8CEpo_6UALIyWWynAchIMKNjjg-fqlIMYXvVbxRI8enXc7-DeUmdSBEwv_x-A-vRdr8AgW9JEvBQZuPqhkahTcQDKQQKHwFVF58KgAGbg1lP2Qorn4FnpKpehli4W3UoQnCmbDvlsQ1FaVh-bOYrxr8L-jsCoMLq7AKr8Ku5l1g2OprX6cTmJaSgp7g8zee0XgOhU2r18Cu36P44YKD9_3e2-lnFdleXuDTUUrIbC63U-3xKwQ_iZE9XthL7ywpEB5RD2PpD4pBdLeWF6fEMKYEwerKv33YlzFfkRf0eAiiVAcSrKrmdcCc2PfK_6NnsaitrtJ1WaCRvEPJfumeO9HiQCIYvx0ThUVSV33Ec3zmZ9_a74tkqSxIfBTdbyxJX0bzeXaRahAQ0gyd7u_VXK6O3cx-VF1YbgwK7sb3fvpuTPxmSeoE_XPeJ7w2evmL9cVS4ggp6qkDSLCGCK-LD8H3LNujTn1S7DnqhOD3yBZKA5VLsKd_jTF4xN8RvaQO3ucQN37RL9FAfoX4WAka_MUMyLUPjtIf7kWDEC1o9_m7b9kfDe4OR1Kbih0YtfA9B0jmSvMNWD0cy8ANpiImM9n_KiYvx0CWS-xdVgnWT16xddywmNkVUf9JXo7vtzTU8ck1zXicg69kNtkzaKFKKF=w1586-h1187-no

Hela buren och täckplåten lackerade och monterade. En dämplist ligger där batterierna kommer ta emot metallen i buren.
https://lh3.googleusercontent.com/mSxb2qAg-RrSm2HqncHPtROcuctM8iT5mreDc0_f395S39ABe7fO5Sq9qnjL-FUxx7s0HsJJ4TIh7Of6PNEkO2AUzJbJl3gxbS1JkZONwL_dqzRlRGASbg0m5Ren16DOkaBvMDLqz6_j5-LZjg-onyajBG55IUT4_ErhzjyhNdbgIbQLC_IWGOsTC_txgLarF8wn0r3aoH7fMUaVlDg-zXy7DArO2UQtrnn6wNUBLye3gYE1lC8KMDR6KUt2iZZnM-L_21cxunwjdmuXpmhsGhZTF6hh-PqnVwk5IRhPg_yo_n0EKyeSQSlDcGYKORX7lSMTm_Fl2vXMoPaQDDZkbCH7K7VVTgEoTvw7MHBaOD-3I62f0ZvHco_jm6lFo5TLmJgJNntC2pxUECerzlPsuWi7Ngx0oL1BVWX5Lubs2qRtwEzY0ZmqJ0C7q4EJKfLedIoyzQ7Tke7y8IWgu-cUx_eNsAkjJ7Lvefv6Y1jPFE4yFnSdpuSNYK2XJJ1hIK2V5dYRru0puDqj3LffrMPQKQGDm8KBbUfbGWyUk8jBvT0SA6cAnPP_O7tgXxEZccKsAj4DpRqURuovq1cySJCB_9ptgwtTtl7xH57d0oM6_MMmpIfOt1br26kjL9SQcOc14_8EYH1hdmrXUNkCXVlq39p0=w1586-h1187-no

Batterierna monterade och ihopkopplade.
https://lh3.googleusercontent.com/1V9T6tOaadyaDeM6N_OueoSn4FjhYVFlgxKYaelllx-0NUZogWWCR26E4HeDW8FDR2v7n3XyUo7Q96jofB7QcajpgjNADo3Ww0iR3Zir8dAq410NxpIfonwsiyjvhhZEsrsO7Y6AR530nqyHaZQmHzmmmIWeVl9vMganU_FAhiRqW0qKB5h_eb61RQB6_VIGJZpt_-pmM_33veqnUCd1nuTXzXyiY6cbQ0hwTeh6A_nwCtRByjwSy_O_BPEcumPLhHzq04ywMXTtTSdxzFldnS_8MtNgHSer7Usz__i8jTFh_RKFGBGObXMeH2VoKKfMEtG9Cx0pIsu4fyk9DrithgprDRZb3W21IWNYpijV7gwSt-RlTyoxjELZ7rTi6DQeC0xDuLp-4mhBgNMBzZrPg_jtcM89z39A1SlbHls8ZhZ3gEa0ONA7yXX_Ynxwz7QTXWbMnSvK-lylPYDKcy24BwAZ6OuxtBjKoZJHNeUbjsW_MBMZw9XGeKH8r3hoLWwLI95lD9vFmhZBIsh74ccfpFmNjthNti5SlZ8PnRKg-blhy8MAPQvSxil2vRJzkEWw_6gZUX9sM72KAVa2kZV8jPiiTy6btHfyZ8WXB5ZhZgAqH9EkKa75EI6INy73Kw5T7e8k3R1LgtDCasKP6wKESkBj=w1586-h1187-no

CAN-Bus ifrån batterierna kommer ut på sidorna av batterierna och har dragits i slang för att hålla ordning på alla kablar.
https://lh3.googleusercontent.com/y30bs5S4TKVp6eAWfLP474C2cZRYSaftcR2UG49gUZRnncAUmMUkJPL-WoxMYi3v2r_y9Pwd16OGMagPgfi9GfwyeH9M4k09mgjUTACdH0dHXnXnxmt0OBs-yX16-9Fld5D33WzC5l03OUWPKCM9lHAKhV5pBCY-8zjGpoH01zE-SaU-GCsgackkiy3utMBv30HU7cLSg5z2RgkatNRa2QKvob9yNjYfh9oNqRc_nXRjfxxtj7GlQlDFs5RUlDv6zL22XHpY3cgmvFYctTD8EfKGDVR1VD0oKkmXa8K2-wVQEwi2gOYgj2uyr7aS_ord4FfI5XymDi46F52fjk60q7sq8jTCSiCHYwkPXo6K4iTHdXapOyNBntTdoijPmm580e-8liDxRhmgoAELilWGl--HQ076mOU1fpMzPfcs1-aDGIlZaAtrixHYMhLFHO1lhRt79iL3RRboRAUf2ELBcHszIQqNm6vqSz65zyM1bPwIa6S5eHd9I3wHbjGFvm2uYbQ3VrEeZlpeNOPSVYHEVv-yt0YRHqazQI-dR3KclgDZc1uiIHBMnPWhhpMsoyQ7fr87rB7CrN535O_Sh384OncThqWZ6MdA3UEAwF8Jim7BZo4eEZH-rLJQg4T0ODHwMI0-Iem_wkQDr8P7AhsTxEVg=w1586-h1188-no

Började bygga ett fäste till min elektriska gaspedal ifrån Toyota Prius, inte den vackraste skapelsen men den står emot trycket man lägger på pedalen när man kör tror jag.
https://lh3.googleusercontent.com/qiCZDivNhvINN9dmu73L950qwRz3tnqMVevY7sHShWuTs91UIMjfWpmnc26zCw6t7pPQUFEMxiqEJHVKr8WxqdW-Hd-nMXI7D3IrpJEnQE5tFXpz_CaYCDBUiWtTuGt8QOJD0t-HoHjV_D16AkCxbMktpkCpleARetAgHKlHv9BN-YafaQKw4p8T7WLXvUeNkPFzNzHXXQ5rvqpBwMlOc6SBk3hZC8h1xVCeUgcNpf2x-0d0JkN6-KbqHx6ZR5rVNPzWUaYjQHCPCKnlpAY7JQ1wRIP1BEKh1PlajD_5IkKDS2v_vugwlouyoaI_5KYg4iEqi9kUIBCTFFyKL_9qQKovWb-xKqNKGPHS8f6wAg0IcoFRWK6cVDQrv-0OMB6mdE2bmrjmAUcPxrNHPY5ePldJFNbeYbn3vBzyRh5ZtyPRI0BJt24k8ZIa9uEaGz32RD_jJ_DSBY7mnhCSdXoJxY8gl6QzOmEVLEjgFSeD_8E32p5_KiSS2sPZbr3l1sXaXdzbLSJeO_ogzlAo4tNIt6uOUlGybvBiw_nQpvuLXxbV04IldxCBYOxZjWUa7gIMwWyc7GAz5E04G-iGGFr9eLNh2hDrHdynLPQi_t16DiwsDyUUyat_KIPYJnXO674EKr9ubgaOx1bfShCNuzM6Llc1=w1586-h1188-no

//Robin

VW Typ-1 -64

73

Riktigt snyggt!
Skulle det inte funka att dra en länk el vajer ifrån original gaspedal för att behålla original utseende?

74

EskiL 109 skrev:

Riktigt snyggt!
Skulle det inte funka att dra en länk el vajer ifrån original gaspedal för att behålla original utseende?

Det finns potentiometrar för just det ändamålet men jag ser ingen vits med att ha kvar vajern genom bilen bak till där förgasarna en gång satt när man kan få "bättre" känsla i en modern elektrisk gaspedal för 150 kr ICQ/ab

http://www.evwest.com/catalog/product_i … cts_id=418

http://www.evwest.com/catalog/images/thumbs/def/large/products/ev-west-billet-aluminum-throttle-potentiometer-1.jpg

//Robin

VW Typ-1 -64

75

Blir det mer skydd över batterikablarna i frunken??
vad väger batteripaketet med ram??
Måste du ha tex fjäderklädda stötdämpare, eller räcker original torrisionsfjädringen till...
"laddintaget" är det någon sorts  box för egenbyggare... kollat på tex trån zoe.. men tänkte om det kanske är för invecklad teknik i "standard elbils intag"

svetsar du med fluxtråd ??

kul att se uppdateringen.
letat efter elmotorer /invertrar och batterier..
Finns det någon sorts motsvarighet till den svenska bildelsbasen i Norge?? dvs en sammanlänkade organisation eller var hittade du grejerna??
frågar man inte kan man bli ovetande...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(