1

Hallo
Undrar om man kan eller bör använda gummiringarna som sitter på ventilskaftet
ska sitta på en standard motor

Har för mej att det finns olika teorier om detta?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Återfall skrev:

Hallo
Undrar om man kan eller bör använda gummiringarna som sitter på ventilskaftet
ska sitta på en standard motor

Har för mej att det finns olika teorier om detta?

Jag har aldrig använt dom. De brukar springa sönder med tiden och hamna i oljan.

3

Ok jättebra
men vad är syftet ifrån början med dessa ringar?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Tanken är väl att det inte ska följa med olja in i förbränningsrummet via ventilskaftet.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

De tätar bara vid fullt lyft så jag ser dem som helt verkningslösa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Har i en del av de  92motorer jag rivit hittat halva tätningar som tagit sig ner i motorn. Håller på med en 356 där dom har tätningar på insug men efter konsultation med en 356 expert tagit bort dom. ventiler behöver faktiskt lite olja emellanåt för att inte skära fast i styrningen. VW-s bakelitring framstår mest som ett halvhjärtat försök att dölja dåliga styrningar.

7

Tack för bra svar

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.