Patte skrev:Det vanligaste problemet med tomgång på 34 pict brukar vara att någon har ställt Tomgången på spjällaxelskruven, den ska bara precis ligga an på taggbrickan
Prova med att skruva ut bränsleskruven(den lilla på vänster sida) 3 varv och justera Tomgången med shuntluftskruven(den stora på vänster sida), det brukar lösa tomgångsproblemet oavsett hur "slut" motorn är 
Japp, bra förslag!
Jag brukar skruva in skruven tills den nuddar tagg- eller trappstegsskivan och därefter skruva ur den 1/4 varv.
Jag har även, hör och häpna, kommit kontakt med VW och även andra fordon, där man justerat tomgången genom att spänna gasvajern. Vid tomgång skall gasvajern vara lätt slak.
Det finns fortfarande en reparationsbok inskannad och upplagd på internet. Komplett med oljiga fingeravtryck på sidorna och sådant, charmigt...
Kolla här:
http://www.vwfiv.se/rephandbok.htm
En och annan förgasare har passerat mitt arbetsbord, nästan lika många renoveringssatser.
På gamla VW brukar jag skruva isär förgasaren i så små beståndsdelar som möjligt. Då jag har en glaspulverbläster använder jag denna till att blästra förgasarhuset och locket till flottörkammare rena. varning, detta glaspulver kan skada lagerytor, så en väldigt omsorgsfull renblåsning efteråt är ett måste. Kolsyrebläster eller ultraljudstvätt är säkerligen mycket bättre.
Därefter inspektion och ytterligare genomblåsning av alla "hål" där justerskruvar sedan skall sitta och invändiga kanaler. Därefter montering med nya packningar och O-ringar ur renoveringssatsen. Accelerationspumpen kan vara litet trixig. Kolla eventuellt glapp i axlarna för gasspjället respektive chokespjället. Det kan läcka i axlarnas lagerytor också. Dessvärre, mig veterligen, finns det inga sådana lager att köpa, men jag kanske har missat något???
Med två muttrar på fästskruvarna sätter jag upp förgasaren i ett litet vridbart skruvstäd och kan då bekvämt jobba med den.
Man gör sedan en grundinställning innan förgasaren monteras på motorn.
Här finner du instruktioner för detta:
http://www.vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Om sedan ventilspelet och tändningen är någorlunda korrekt inställda bör motorn starta efter en grundinställning.
Inställning av förgasaren och tändningen gör jag sedan först på känsla, först förgasare, sedan tändning med strob.lampa, sedan brukar man få gå på förgasaren igen.
Men måhända kan man göra på annat sätt.
Med vanliga brytarspetsar och på en inte alltför slutkörd motor brukar jag kunna hålla tomgången på 900-1000 rpm, med brytarlöst något lägre. Men det är rätt praktiskt att ha den runt 1000 rpm.
Automatchoken kräver litet mer... vi kanske kan återkomma till det, men det står även i samma kapitel i repboken hur man gör en grundinställning av densamma, detta gäller också accelerationspumpen.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."