1

Har en H-motor troligen trimmad då den är försedd med en 34-pict 3, har inte körts sedan 2001, har bytt soppa och gjort rent förgasare, går kanon när man varvar men får den inte att gå på tomgång, behöver lite hjälp med att gå vidare

Sjömarken

2

Det finns trådar hur man ställer in en 34-pict 3. Googla på 34pict så kan du läsa dig till hur man ställer in en sådan. Det hjälper avsevärt om du köper en renoveringssats och byter ut dom gamla delarna , specielt o-ringarna på shunten och blandningsskruven.

3

34pict brukar krångla om man inte använder rätt fördelare till förgasaren. Den kan även vara felinställd.

4

Själv anser jag att en zinkjuten förgasare är blind och vet inte så mycket om vilken fördelare motorn har. Jag har kört 34pict 3 med både 009 och magnet och den går definitivt bättre med magnet. 34pict är väldigt känslig för dåligt vakum tex en sliten motor som ger lågt vakum på tomgång därför bör man alltid renovera hela förgasren och byta gummidamaskerna på insuget samt försäkra sig om att inte förvärmningsröret har rostat hål upp i insugsröret. Sen ska man ha klart för sig att en orenoverad motor som är 40år gammal aldrig kommer att gå bra på tomgång pga slitna ringar och otäta ventiler som dödar vakumsignalen till förgasaren. Hur många gånger har man läst om dom som bytt rotor fördelarlock och tändkablar på en 35-40år gammal motor och den har fortfarande ingen tomgång. I min värld är det som att köpa en svartvit tv och sen undra varför jag inte får någon bild med dagens sändningar.

5 Senaste redigerad av oscarino (2018-12-30 23:07:27)

Har bytt membran och packningar upptäckte att bränslepumpen blir blöt vid nederdelen ska byta pump om det hjälper.

Sjömarken

6

Bytte du o-ringarna på shuntventilen och blandskruven?

7

Ett bra och billigt hjälpmedel vid diagnos för en vanlig ottomotor är vacuummätare. På de insug som har varit utrustade original med 31 eller 34 PICT finns det dessutom en lämplig anslutning under förgasaren.

8

Kjell T skrev:

Ett bra och billigt hjälpmedel vid diagnos för en vanlig ottomotor är vacuummätare. På de insug som har varit utrustade original med 31 eller 34 PICT finns det dessutom en lämplig anslutning under förgasaren.

Ja, och om det finns en extra anslutning där eller om förgasarens vacuumanslutning inte används skall denna/dessa proppas.
Extra vacuumanslutning på insugsröret förekom bland annat på bilar med Sachsomaten, automatlådan, och möjligen på senare kaliforniamodeller med extra avgasrening, fela mig om jag har rätt.

Jag går ogärna emot Hans L. gedigna erfarenheter, men jag sticker ändå ut hakan och säger att dessa 34 PICT skall ha en vacuumfördelare som kompis intill sig. Ja då på originalmotorer med original enkelförgasare.
VW/Bosch satte inte dit dessa utan anledning den dagen det begav sig.
Sedan 1978 då jag började meka med en 1302 och senare en hel del 1303or har jag aldrig lyckats med att köra motorer på ett bra sätt med denna typ av förgasare utan vacuumfördelare, men det är ju jag det, jag kanske gjort fel.
För några år sedan köpte jag en renoverad AD-motor med .009 fördelare och 34 PICT, den gick bra, men ännu bättre när jag hade bytt ut fördelaren till en med vacuumdosa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Nu kör ju jag sällan med en originalkam och eftersom buggymotorn troligen var trimmad så med trimkam blir det ändå väldigt svag vakumsignal med stort överlapp på kammen.En renoverad 1600 original går säkert bra med originalfördelaren då motorn ger ett bra vakum med nya delar. Värre blir det med en 40år gammal motor som suger luft på alla ställen utom i insuget med stängt spjäll. I det här fallet tror jag mer på att det rör sig om en dåligt justerad motor eller kanske rentav en soppslut motor som gick bra när vi tog ut den och enligt förra ägaren skall vara något trimmad.

10

Hans Landelius skrev:

Nu kör ju jag sällan med en originalkam och eftersom buggymotorn troligen var trimmad så med trimkam blir det ändå väldigt svag vakumsignal med stort överlapp på kammen.En renoverad 1600 original går säkert bra med originalfördelaren då motorn ger ett bra vakum med nya delar. Värre blir det med en 40år gammal motor som suger luft på alla ställen utom i insuget med stängt spjäll. I det här fallet tror jag mer på att det rör sig om en dåligt justerad motor eller kanske rentav en soppslut motor som gick bra när vi tog ut den och enligt förra ägaren skall vara något trimmad.

Som sagt, jag säger inte emot dig, och om motorn då är modifierad på något vis måste man ju löpa hala linan ut och även byta fördelaren.
På detta forum och även på www.beachbuggy.se förekommer det emellanåt villfarelser att .009-fördelaren (den utan vacuumkompensering) på något mystiskt sätt är bättre i alla lägen, och kanske någon har haft tur och lyckats på bra tomgång och ryckfri acceleration med sådan på standardmotor, men det stämmer i allmänhet inte, enlig mina erfarenheter.

Min överblivna .009-fördelare hamnade i en flygkonverterad AS-motor, i ett lätt ensitsigt flygplan. Troligtvis första gången jag fick meka med ett flygplan.... Den fungerade där då denna motor merendels gick på samma varvtal.
Nu i november hörde jag att piloten tillika bytt motor till någonting med dubbla tändstift och då dubbla tändsystem, kanske något flygsäkerhetskrav(?) så då kanske jag motvilligt får tillbaka min .009...

11

Under andra världskriget hade de flesta flygplan dubbla tändsystem med magnet. Även topfueldragsters har dubbla tändsystem. Det är min övertygelse att hade vi haft elektroniska tändsystem som styrdes av så kallade boxar på planen som bombade skiten ur Hitler så hade vi pratat tyska idag. när stora värden står på spel kan man inte förlita sig på styrboxar och databoxar. Vem skulle vilja ha en bil där allt styrs med hjälp Windows, altså inga bromsrör ,inga styrstag utan allt går via datorer som sköter bilen. Vem vet nästa idioti blir väl självkörande bilar. Naäej jag skojar bara.

12

Hans Landelius skrev:

Under andra världskriget hade de flesta flygplan dubbla tändsystem med magnet. Även topfueldragsters har dubbla tändsystem. Det är min övertygelse att hade vi haft elektroniska tändsystem som styrdes av så kallade boxar på planen som bombade skiten ur Hitler så hade vi pratat tyska idag. när stora värden står på spel kan man inte förlita sig på styrboxar och databoxar. Vem skulle vilja ha en bil där allt styrs med hjälp Windows, altså inga bromsrör ,inga styrstag utan allt går via datorer som sköter bilen. Vem vet nästa idioti blir väl självkörande bilar. Naäej jag skojar bara.

Det ruskiga är att Du har rätt Hans!
Övertron på elektronikens under kommer att ställa till ett helsike..
Det är redan konstaterat av forskarna, att dagens teknik i bilarna, som filhållningsassistent, avståndsassistent m.m. gör att förarna tappar sin koncentration..
De slutar köra bil, åker med, och har ingen handlingsberedskap när det händer saker som systemen inte kan hantera.

Se på alla unga som går på bilskola, de kör en sprillans ny bil, med ABS, Antispinn, antisladd, och väghållningssystem..
Sen får de "körkort", köper en äldre billig bil, och åker rätt åt helsike!
Varför? De har inte lärt sig köra bil..

Oj, det blev långt, och jag får säkert fan för detta men det är okej, jag tar det ICQ/ag

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

13

Så sant så.    På tal om bilskola..  ICQ/ag

https://www.youtube.com/watch?v=ZBY8Q5ANJ34

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14

på tal om dubbla stift...
fördelare för 4 cyl med dubbla  stift..???
hittar bara från någon 2 liters 80 tal nissan... men finns det något annat att hitta...
vore iofs "fräckt" med 2 fördelare med lämplig mekanik.... ICQ/af    ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Jag vet att såna som jag brukar gå under benämningen bakåtsträvare men det bjuder jag på.Ett samhälle måste bestå av folk som vill utveckla och såna som säger stopp och belägg, tänk efter nu. Ett bra exempel på när ingen sa stopp är Tyskland på trettitalet och vi vet ju
hur det slutade. Efter kriget så trodde forskarna att det mesta kunde lösas med radioaktivitet innan man förstod att man dog av det. Eller asbest som kom som en gudagåva till byggindustrin som senare folk i rymddräkter plockade ner. Idag blir jag orolig när jag ser hur man använder frigolit i mängder under hus. Har vi äntligen hittat ett evighetsmaterial? Jag vet bara att frigolit som legat ute ett par år går att plocka isär med händerna. Övertron på teknik får allltmer större och allvarligare konsekvenser, ett litet exempel i veckan med stormen Elfrida som satte vattenfall och nåra tusen på pottan. Tänk om vi varit inne i en riktig vintermed 15-20 minus.Politikerna talar om hållbar utveckling. I vilket land bor dom? Inte här i allla fall.

16

För att kunna mäta vacuum på en problemmotor tillverkade jad en gång en fläns av aluminium plåt, 6mm tjock, och borrade ett hål i sidan där en stump bromsrör trycket in. Flänsen monterades tillfälligt med packningar på vardera sidan mellan insug och förgasare och vacuummätare kunde då anslutas för kontroll av 12-hundra motorn.
Vad strömfördelare gäller så finns det olika typer av vakuumfördelare. De som användes på 60-talet hade enbart vacuum reglering och användes därför i kombination med förgasare, både 28 och 30 mm, som hade en speciell bortning av kanalerna för att få en tändreglering i stil med en fördelare med centrifugalreglering. Dessa strömfördlare är helt olämpliga i kombination med andra förgasare.
De strömfördelare som användes på 50-talet och på 1300 och 1600 motorerna from årsmodell 1971- har både centrifugalreglering och vacuumreglering och skall därför ha förgasare som är anpassad till dessa.
En fördelare med enbart centrifugalreglering går att använda i kombination med alla fögasare, men bränsleförbrukningen kan åtminstone i teorin bli något högre.

17

michaelth skrev:

på tal om dubbla stift...
fördelare för 4 cyl med dubbla  stift..???
hittar bara från någon 2 liters 80 tal nissan... men finns det något annat att hitta...
vore iofs "fräckt" med 2 fördelare med lämplig mekanik.... ICQ/af    ICQ/bv

Dubbla fördelare förekommer ju.
http://forumbilder.se/I44UG/vw-twin-dizzys.jpg

John Wilhoit gör detta kit.

http://forumbilder.se/I44UG/wilhoit-distrubutor.jpg

http://willhoit-auto-restoration.mybigc … stributor/

http://forumbilder.se/I44UG/wilhoit-engine.jpg

Eller göra som Andreas Lerch till sin Fokker supermotor. 3 liter med 30 hk utseende,

http://forumbilder.se/I44UG/vw-bus-fokker-motor-aufbau-086.jpg

http://forumbilder.se/I44UG/fokker-distrubutor.jpg

http://forumbilder.se/I44UG/fokker-dizzy.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18

hmm intressant fördelare...
dubbelmontaget har jag sett innan... kan bli spännande att justera in..+ att bägge måste vara exakt lika i skick.

Fooker motorn är en inspiriation.. men frågan e om verkligen det fungerade med extra stift eller bara var en optisk grej..om han epoxi limmade dit en extra i toppen, och lite skruv runt kanten..
nä får nog handla mig en nissan och svarva om...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19 Senaste redigerad av Björn J. (2019-01-07 10:37:19)

Det blev en intressant utvikning av ämnet.
Jag har inte sett det där flygplanet på några år, än mindre fått flyga i det, det är ju enkelsitsigt... Och om det haft passagerarplats hade jag nog ändå tackat nej.
Jag träffade dock "piloten" strax efter tolvslaget då jag var på årets första hundpromenad (med min brukshundsschäfer, som inte alls är skotträdd) piloten var på besök i grannskapet och lätt champangeberusad berättade han att han inköpt en Arkö hydrokopter med allt att döma en VW 1600 motor som jag gärna fick komma och göra service på. En sådan hydrokopter kan jag tänka mig att vara passagerare i, om den inte läcker...
Glömde fråga om det fortfarande satt en VW-motor i flygplanet eller om det nu var någon modernare mer från början flyganpassad maskin.

Vi skall väl inte prata politik här, men det där med att vi med en hårsmån undgick "den fåniga mustaschens välde" har det ju skrivits en del böcker om på sistone. Synd bara att diverse krafter i vårt land och övriga Europa inte kan ta till sig av dessa misstag.

Vi VW-vänner anser väl i alla fall att gubben med den fåniga mustaschen gjorde två bra saker.
1. Han sponsrade Ferdinand Porsche med statliga pengar så att denna kunde utveckla folkbilen, att det sedan blev en massa krigsmateriel för det mesta av pengarna är en annan sak.
2. Han suiciderade, han sköt sig, det var bra! dock kunde han gjort det dagen efter det han gav pengar till Ferdinand.

Sedan gjorde ju han och hans hejdukar en förfärlig massa andra dumheter, som att starta minst ett krig, förföljelser och försök till massutrotning av olika folkgrupper som några oförlåtliga exempel.
Detta skriver jag ju då för att inte bli missuppfattad när jag anser att "han med mustaschen" i alla fall gjorde två bra saker...
Och jag nämner inte diktatorns namn, då det finns automatiska och illasinnade sökrobotar som nappar på sådant.

Var det förresten inte någon någorlunda nutida Alfa Romeo som hade dubbla tändstift?? kanske inte för effektens skull utan mer för miljön. Att få en mer fullständig förbränning?
Motsatsen i Citroën CV2 med två tändspolar utan egentlig strömfördelare, där det var gnista även i utvädringsfasen.
Man kan ju annars säga att 2CV hade en ½-luftkyld VW motor, inte speciellt många likheter egentligen mer än att det var en luftkyld boxer, men med endast tvenne cylindrar.
Sedan var den ju så himla fransk i allt så den lukade till och med vitlök. ICQ/ae

20

Hans Landelius skrev:

Jag vet att såna som jag brukar gå under benämningen bakåtsträvare men det bjuder jag på.Ett samhälle måste bestå av folk som vill utveckla och såna som säger stopp och belägg, tänk efter nu. Ett bra exempel på när ingen sa stopp är Tyskland på trettitalet och vi vet ju
hur det slutade. Efter kriget så trodde forskarna att det mesta kunde lösas med radioaktivitet innan man förstod att man dog av det. Eller asbest som kom som en gudagåva till byggindustrin som senare folk i rymddräkter plockade ner. Idag blir jag orolig när jag ser hur man använder frigolit i mängder under hus. Har vi äntligen hittat ett evighetsmaterial? Jag vet bara att frigolit som legat ute ett par år går att plocka isär med händerna. Övertron på teknik får allltmer större och allvarligare konsekvenser, ett litet exempel i veckan med stormen Elfrida som satte vattenfall och nåra tusen på pottan. Tänk om vi varit inne i en riktig vintermed 15-20 minus.Politikerna talar om hållbar utveckling. I vilket land bor dom? Inte här i allla fall.

Frigolit är liksom "Jeep", "Vespa" och "Catepillar" registrerade varunamn som då används för en hel kategori produkter, vilket kanske specifika tillverkare av cellplast, terrängfordon, skotrar och bandschaktare tjänar på, vad vet jag. ICQ/bq
Jag sysslar ju även en del med museala loklatrafikfordon. För en del år sedan påbörjade vi renoveringen av en då endast 20 år gammal buss som gått främst på linjerna till Kungälv och Marstrand (koön).
Mellan skalmaterialet i karossen och inredningen låg det mängder med cellplast. Denna ramlade ut på golvet med en duns. Det var tungt. Vattenskadat så det var inte klokt. Flera i gruppen fick problem att andas, då det var mögel i mängd. Då tyckte vi inte alls att det var konstigt att denna buss vägde omkring 750 kg mer än vad som stod i handlingarna.
Det blev ingen renovering, det blev skrot. Motor, växellåda, axlar och litet andra grejer sparades.
Vi hittar aven asbest i en del ännu äldre fordon, vi har en speciell plan för att handlägga detta. "Rymddräkterna" är bare en liten del av den apparaten. Asbest förekommer även i många dåtida bromsbelägg, både på de spårburna som på gummihjulsfordonen, dessa saneras bort så fort vi finner dem.
Den bästa grejen är dock ett blinkrelä med kvicksilverbrytare i ett spårvägslok, inte nog med det, det drivs av linjespänningen på 600-750 volt likström...
Och så ville GS att spårvägsmuseet skulle ta hand om en stor antik likriktare, ja en jättestor glaskula med en massa kvicksilver i.... det blev ingenting med det.

Tjockbubblorna hade ju en isolering, ett isoleringsskum inte olikt cellplast, i utrymmet under/bakom bakre sidorutan, under lilla ventilationsgallret. Detta samlar ju på sig en himla massa fukt också, så förhoppningsvis sanerar alla 1303-ägare detta utrymme noggrant, vilket inte är helt lätt. ICQ/bb

21

Björn J. skrev:

Var det förresten inte någon någorlunda nutida Alfa Romeo som hade dubbla tändstift?? kanske inte för effektens skull utan mer för miljön. Att få en mer fullständig förbränning?

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Rome … ark_engine

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

22

Björn J.
Vi som gillar VW ska vara glada att han inte sköt sig så fort Ferdinand fått slantarna, eftersom han personligen var väldigt delaktig i utvecklingen.
Han uppdaterade sig ständigt under konstruktionens gång, och sa vid flera tillfällen att någon av Ferdinands konstruktioner var för krångliga och kunde gå sönder!
Hitta en enklare, bättre lösning sa han.

Han må ha varit en dåre i många sammanhang, men innan tokeriet het tog över så gjorde han en del bra saker. Tyskarna uppfann motorvägen! Visserligen i syfte att kunna transportera krigsmaterial snabbt, men Tyskland hade oerhört fina motorvägar i betong medan vi dansade runt på grusvägar mellan våra storstäder.

Tyvärr är det ju så att segrarna är de som skriver historien, men det finns mycket skrivet om detta i efterhand, och allt var inte av ondo, även om han var en psykopat av Guds nåde..

Nejdå, jag försvarar inte på något sätt det han gjorde, men en nyanserad bild av allt visar mer än bara galenskapen.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

23

Alfa ts twinspark har 2 fördelare....så inte direkt nytta av dom...

24

Detta måste vara den mest urspårade tråden på länge....  ICQ/bj
Det är inte mycket prat om dålig tomgång längre  ICQ/bl

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

Dålig tomgång är ett rätt uttjatat ämne som man sällan löser utan att läsa på i verkstadshandboken. Sen är det ju också så att dålig tomgång kan ha så många orsaker att det mest förvirrar när man drar fram alla möjliga scenarior. Själv är bästa dräng så sök på nätet typ tomgång 34pict 3 så kommer det säkert upp en massa svar. Annat var det när jag börja skruva , då hade vi fortfarande svartvit tv. Kanske därför jag drömmer i svartvitt.  Jag hade verkstadshandboken inne på muggen och läste sida upp och sida ner varje gång naturen kallade. Lärde mig olika momendragningar utantill vilket jag har stor nytta av idag.